Ainetta ei käsitellä Haynesin kirjassa sen tarkemmin, joten tässä ohjeet miten hoituu.
Pääkohteena oli huohotuspöntön tiivisteen vaihto. Samalla voi putsata tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän. Huohotusletkut voi samalla vaihtaa/tarkistaa/puhdistaa. Omassa autossa käynti tasaantui mukavasti, tavaraa oli kertynyt jonkun verran.
Ohjeet kirjoitettu B230FK:n mukaan, FT lienee sama.
Jos autosi on siunattu maailmaa pelastavalla EGR järjestelmällä, osanottoni.
Jos ei, onnittelut, pääset helpommalla.
Vaparikin on samanlainen, lähinnä ahtoputket puuttuu ja huohotusputket menee erilailla?
Tarvitaan:
Pöntön o-rengastiiviste
Imusarjan tiiviste (Homma voi onnistua imusarja paikallaan, suosittelen kuitenkin irrottamista)
(Kaasuläpän tiiviste; jos ottaa irti)
13mm lenkkiavain
21mm lenkkiavain
10,12,13mm hylsyt
Räikkä
Pitkä/lyhyt varsi
Pieni talttapäämeisseli
Isompi talttapäämeisseli
Aikaa: Riippuu tekijästä, ongelmista ja kuinka paljon jynssää.
Itse varasin iltapäivän ja alkuillan ja sain tehtyä siinä ajassa, taukoja riittävästi. Jos ei tarvitse pestä mitään ja ei ole EGR niin on varmaan noin parin tunnin homma. EGR kanssa tappeleminen ja huohotuspöntön putsaus veivät eniten aikaa.
Työ:
- Huohotuksen letkut irti (F: pönttö-imusarja. FK/FT: pönttö - imusarja - IMM/turbon välille)
- Tyhjäkäyntimoottori 2x 10mm pultti, vihreä liitin takana irti.
- Tyhjäkäyntimoottorin putket – meisseli
- F: Haitariputki imusarjalle. FK/FT: Ahtoputki: välijäähdytin-kaasuläppä – meisseli
- Imusarjan alipaineletkut
- Kaasuläppä ja liitin irti 3x 12mm mutteri. Kuvista näkee miten tanko lähtee irti.
- Imusarja irti 8x13mm pultti, Imusarjan tuki ja laturin maadoituspiste 1x12mm pultti
- Taaempi, lämpötila? (valkoinen) anturi kannessa – liitin irti.
- EGR venttiilin kohdalla oleva sähköjohtojen pidike 2x 10mm pultti
- EGR venttiili 21mm pakosarjaan, 21mm imusarjaan. Nämä olivat tiukassa, ja pakosarjaan menevä
ei millään tahtonut mennä takaisin paikalleen.
(Imusarjassa 2x10mm pultti jos irroittaa sieltä. Tiiviste.)
- Huohotuspönttö, EGR venttiili ja sähköjohtojen pidike kaikki lohkossa kiinni samoilla 12mm
pulteilla. Toinen pultti jää hieman EGR:n alle, eikä kasausvaiheessa oikein enää pääse kiristämään jos sen jättää viimeiseksi.
- Huohotuspönttö lähtee sen jälkeen nostamalla. Varo, ettei öljyn paluuputki tule lohkosta mukaan! Jos näin käy niin pitää irrottaa öljypohja takaisinlaittoa varten Pöntön pohjassa o-rengastiiviste, lähtee pienellä meisselillä. Uusi tiiviste tilalle.
- Sitten vain päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.
Varaosakoodit
O-rengas 949659 ~4,40€
Nippa 1332660 ~5,10€ (valkoinen nippa; huohotuspönttö -> imusarja & letku koneen yli.)
Putki 3507424 ~34,25€ (nippelistä koneen yli turbon imupuolelle)
Itse pönttö ~45€ (tyydyin pesemään vanhan)
Putki pöntöstä nippaan on suoraa metritavaraa.
Elring imusarjantiiviste ~10€ (AD)