Kai siinä jonkinlainen katalysaattorin lämmittely oli kyseessä. Hieman vain kävi autoa sääliksi, kun aikaisemmin tosiaan nuo päästöt on aina mitattu n. 2000 rpm kierroksilla, joka ei minkäänlaiselta rääkkäykseltä kuulosta, mutta tuo tämänpäiväinen katsastus oli hieman toisenlaista kuunneltavaa.
Varmasti olisi fiksua mennä katsastukseen lämpimällä koneella. Oman S60:n kanssa vain ei ole ollut koskaan päästöissä mitään ongelmia, niin ei ole tullut varta vasten ylimääräisiä lenkkejä ennen katsastusta ajettua. Olihan se jäähdytysnesteen lämpötila n. 60°C kun katsastukseen ajoin, joten siinä mielessä varmaan kattikin jo ehti lämmitä ajossa.
Sitä en osaa sanoa, että oliko tuolla huudatuksella vaikutusta päästöarvoihin. Ennenkään niiden kanssa ei ole ollut ongelmia ja raja-arvoja ei tulostettu katsastustodistukseen, joten vaikeaa arvioida, miten lähellä niitä oltiin.