Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: allu-85 - 05.05.2013, 18:25:11
-
Ei varsinaisesti liity virittämiseen, mutta viritetty peli kuitenkin niin olkoot tässä.
Eli n 400tkm ajettu lohko, kansiremppa tehty reilu vuosi sitten. race suuttimet ja holsetin he221w ahdin. Itse olen ajanut autolla tässä kokoonpanolla muistaankseni joulusta asti, jolloin sain auton kuntoon ja siihen tehtiin ohjelma. Nyt olen huomannut, että auto savuttaa rankasti. Ennen savutti vain rankassa kiihdytyksessä. Nyt tulee ihan putken täydeltä rauhallisessa kiihdytyksessäkin. Tasaisessa ajossa peilistä ei huomaa mitään. Lähinnä ihmetyttää, että miten ssavun määrä on kasvanut? Ja tuleva katsastus mietityttää. Eikä se ole kovn mukavaa takanatulevillkekaan, kun eivät näe mitään. Soppa ei mainittavasti enempää maistu kuin ennenkään.
-
Oisko ohjelma tehty vähän turhankin "rikkaalle" ?
-
Tai sitten ilmansuodatin tukossa/likainen?
Ainakin tuolla tavalla toimii, kun ei saa tarpeeksi ilmaa, mutta kuitenkin sama määrä polttoainetta menee...
-
Pari vinkkiä. Pistä egr tukkoon. Poraa n. 3 mm poralla se imusarjan päässä oleva
painesäätimeen vievä putki auki, täynnä töhnää. Katso mitä pari päivää sitten kirjoitin aiheesta huohotinventtiili - pysyy kaikki paineet tasaisina kun tuo purkki on tuore. Vanhemmiten lorottelee öljyjä imupuolelle suoraan venttiilikopan päältä. Saattaisi olla syynä jos paineita on muuten kasvatettu ja on väljyyttä. Lisäksi mietin onko ilmamassamittari kunnossa, uusi on kallis mutta käytettyjä jostain saa. Lastu lyö tietysti enemmän soppaa ja samoin uudet suuttimet, sillä vanhat perussuuttimet ovat olleet totaalisen tukkeessa muutenkin, joten viritys on ehkä mennyt tietyn kynnyksen yli. Eikö suutinviri riittäisi?
-
Mustaa vai sinistä savua?
-
Mustaahan sieltä tulee. Egr tukittu ja poistettu kokonaan käytöstä. Sen pikkunipan voisi putsata ja ilmanpudistimen vaihdan, kurkkasin sinne ja oli aika likainen. Jatketaan tutkimuksia.
-
Mulla sama homma. Ilmanputsarin vaihdoin, mut silti jatkaa mustan antoa. Voiskos tuo johtua polttoainefiltterin tukkoisuudesta?
-
Miten polttoainefiltterin tukkoisuus lisäisi savuttamista? Eikös se enemmänkin vähennä sitä, koska ainetta ei tule tarpeeksi. Ettei olisi ahtovuoto kyseessä, onko tehty painetestiä? Tai pumpun ajoitus kääntyny myöhäsen puolelle.
-
Mä oon huomannut että jos ajelee paljon kaupungissa sellaista köröttely ajoa eli hissukseen kiihdyttelee ja muutenkin ajaa varovaisesti jonkin aikaa niin seuraavassa kiihdytyksessä pölläyttää kunnon mustat sauhut tuo 850.
Tai jos ajaa pitkän matkaa vakkari päällä 100 tai alle niin seuraavassa rankemmassa kiihdytyksessä tulee tuutin torvelta mustaa. Ja vakio on mulla, eli ei ole lastutettu.
Kaveri oli huomannut saman homman v70 kanssa.
-
Mä oon huomannut että jos ajelee paljon kaupungissa sellaista köröttely ajoa eli hissukseen kiihdyttelee ja muutenkin ajaa varovaisesti jonkin aikaa niin seuraavassa kiihdytyksessä pölläyttää kunnon mustat sauhut tuo 850.
Tai jos ajaa pitkän matkaa vakkari päällä 100 tai alle niin seuraavassa rankemmassa kiihdytyksessä tulee tuutin torvelta mustaa. Ja vakio on mulla, eli ei ole lastutettu.
Kaveri oli huomannut saman homman v70 kanssa.
:hello: tuttu juttu. Liekö kattiin kertyy nokea joka kunnon polkasulla puhaltuu pihalle?
-
:hello: tuttu juttu. Liekö kattiin kertyy nokea joka kunnon polkasulla puhaltuu pihalle?
EGR kun on käytössä niin tekee tuota tuon moottorin yhteydessä. Toki vaikka olisi EGR eliminoitu niin hieman sitä mustaa tulee silti vastaavassa tilanteessa.
-
EGR kun on käytössä niin tekee tuota tuon moottorin yhteydessä. Toki vaikka olisi EGR eliminoitu niin hieman sitä mustaa tulee silti vastaavassa tilanteessa.
EGR on mulla käytössä osittain tai ainakin se Mika sano jotenkin muuttaneensa sitä ohjelmasta jotenkin vähemmälle. Teki sitä ennen ja jälkeen lastutuksen, ennen pahemmin kun oli jonkun jäljiltä "hammer-mod." :2funny: