Vuosi tulee päätökseen ja autotalliinkin saatiin sen verran lisätilaa että pääsi tuon valkoisen kanssa samaan tupaan talvea pakoon.
Kaikenmoista jäi vielä tänne päivittämättä, mutta tässä pientä koostetta mitä tuli vielä puuhasteltua.
Kattoverhoilusta päällikangas oli alkanut irtoamaan liimauksistaan ja alkanut roikkumaan. Tuosta varaosa-autosta löytyi sattumoisin todella hyväkuntoinen verhoilu, ja tuli se puuhasteltua vanhan tilalle.
Ennen ja jälkeen:
Jossain vaiheessa joku oli huomannut, että takasivuvalojen tiivisteet alkoivat olla tiensä päässä. Mikä olisikaan parempi tiivistemateriaali kuin butyylimassa. No tietysti alkuperäiset tiivisteet, eli varaston perukoilta uudet vanhat tilalle.
Konttia tuli tutkittua ja huomasin, että muutama alkava ruostepaikka sieltä löytyy. Ei ollut enää pintaruostetta, vaan oli päässyt läpi asti - vaikkei se mikään ihme ole tämän ikäisessä vehkeessä.
Tässä vaiheessa en tuolle tehnyt muuta kuin kontin puolelta otin ruosteet pois, ja maalia päälle. Pitää alapuolelta päästä vielä käsiksi, niin saa tehtyä kunnon paikan. Ainakin yksi paikka vaatinee tankin tiputtamista, mutta katsotaan nyt mennäänkö siihen saakkaKontin puolella kun oltiin, tuli asennettua alkuperäinen tavaratilan rullaverho paikalleen
Jatketaan vielä kontilla;
Vanha tavaratilan matto sai kyytiä. En tiedä mitä aineita siihen oli laskettu, mutta se oli todella koppurainen (yläkuva). Varaosa-auton pohjalta paljastui varsin ryöjäinen matto, mutta pesulla siitä sai kuin uuden. Hyvänä dokumentoijana jätin tietysti kuvan siitä ottamatta...Pissapojan suutin oli johonkin kadonnut takalasilta. Vaikka takalasinpyyhin tässä melko turha onkin (eikä tällä hetkellä edes toimi), niin ajattelin kuitenkin tuonkin vaihtaa
Varaosa-autosta oli jo aiemmin löytynyt melkoinen aarre, nimittäin melko koskematon takapuskurin palkki. Takapuskurin palkit ovat näissä melkeimpä aina surkeassa kunnossa, ja uusia ei tietysti saa enää mistään. Mistään yksinkertaisimmasta päästä tuo ei muodoltaan ole, mutta joku kauppaa kyllä lasikuidusta tehtyä versiota reilulla 400€/kpl + rahti. Lasikuituinen versio toki harvemmin ruostuu, mutta mieluummin kyllä pidän metalliversion puskurissa
Volvon alkuperäisestä puskuripalkista 500€ on jo melko edullinen, jos puhutaan hyväkuntoisesta.
Varaosa-auton mukana tullut oli saanut vain pintaruostetta päällensä, joten hiekkapuhalluksen jälkeen piti laittaa vaan maalia päälle. Hyvänä dokumentoijana en tietysti ottanut kunnon kuvia palkista ennen toimenpidettä; tässä kuitenkin jotain:
1. Ennen hiekkapuhallusta2. Hiekkapuhalluksen jälkeen, maalia odotellessa3. Pohjamaalia päälle, pistin melkoisen monta kerrosta, kun kilikalilla tuli sutattua4. Ja pintamaali, näitäkin taisi tulla jotain 4-5 kerrostaTätä lähdettiin vaihtamaan, yllättävän hyvässä kunnossa äkkiä katsoen, mutta olihan siinä älyttömästi paikkoja, eikä geometriakaan ihan ollut kohdallaan kun puskurin asento muuttui melkoisesti kun rungon vaihtoiLähemmässä tarkastelussa näkyy jo todellista kuntoa Puskurin takaa yllättäen löytyi erinomaisessa kunnossa oleva pelti. Tämä on ilmeisesti ylimaalauksen yhteydessä tehty, ja asiallisesti on tehtykin.
Jostain minulle oli eksynyt uudet rekisterikilven valotkin. No ei vanhatkaan älyttömän huonossa kunnossa olleet, mutta samalla nuo tuli vaihdettuaTaas iskenyt vauhtisokeus, enkä ottanut kuvia kootusta puskurista irrallaan. Tässä kuitenkin kasauksesta pari kuvaa.
Puskuripalkin ja puskurin väliin tuleva vaahtomuovikappale - tähän on tarttunut vanhasta palkista ruostetahrojaJa sitten se olikin jo koossa, joudutte nyt luottamaan sanaani ja uskomaan että palkki tosiaan vaihtui... Keula tuli vielä syksyllä räjäytettyä auki, sillä ilmastoinnin lauhdutin oli tiensä päässä.
Samalla totesin, että myös keulan puskuripalkki alkoi olla valmista tavaraa. Löysin kunnostetun ja sinkissä uitetun yksilön eBaysta, ja laitoin sen tilaukseen. Siitä piti parisataa köyhtyä.
Aiemmin olin jo hommannut uuden lauhduttimen Volvo 440:stä, siinä uskossa että tuo olisi saman kokoinen kuin 480:n lauhdutin. No ei ollut. Tarvikeosana ei tarvitse edes etsiä ko. lauhdutinta, ei löydy mistään. Vielä en ole päättänyt mennäkkö tuolla liian isolla, ja poistaa nuo muovisuojat mitkä yo. kuvassakin näkyy, vai hommata alkuperäinen jostain.
Vanha lauhdutin oli melko mureaa tavaraaNäpelöin keulan kasaan toistaiseksi ilman lauhdutinta ja ajelin vielä loppusyksystä autolla jonkin verran. Keulalle eksyi myös alkuperäiset lisäpitkät ja sumuvalot. Ja ei ole kalvoja näissä, vaan on ihan tehtaalta tulleet, hetken niitä sai kyllä metsästääkin, kun ainoastaan ranskan markkinoille noita on tuotettu. Mielestäni sopii hyvin mustan värin kanssa.
Puskurin sovituksessa vielä häikkää, katsotaan josko uusi puskuripalkki auttaisi tuossaJokin tässä lookissa vielä vaan pisti vastaan...
...nuo vanteetVanteet vaihtuivat orkkiksiin, nimeltään VegaVannevalinta osui tällä kertaa orkkisvanteisiin, joita minulla sattui olemaan parikin satsia. Kuvassa vasemmalla on Vesa-mallin vanteet, ja oikealla siis nuo tarvikevanteet jotka autossa ennen olivat paikallaan. Nämä Vesa malliset on tarkoitus myöhemmin tulla paikalleen tähän, ja siirtää nämä Vega malliset tuohon valkoiseen versioon. Vegat kun olivat mm. tuon orkkis-korisarjan kanssa toimitettu vannemalli.
Lopulta kävi vielä niin onnellisesti, että jostain yksisarvismaasta käveli vastaan Volvon orkkismankka SR-701. Se piti sitten tuon CR-906:n tilalle vielä väkertää. Äänipuolikin alkaa siis olla kunnossa, ko. soittimesta saa vielä sopivalla johdolla linjalähdöt ulos, joihin sitten kytkin vahvistimen. Vakiokajareiden tilalle vaihdoin vielä Focalin erillissarjan, joka upposi ovipahvien sisään niin, ettei sitä alkuperäisestä erotakaan
kuvan alareunassa näkyy vielä CD-401, eli cd-vaihtajan ohjauspaneeli. CD-401 oli alkuperäinen lisävaruste 400-sarjassa. CD-vaihtajaa autoon ei suinkaan tullut, vaan Yatour hoitaa vaihtajana leikkimisen. CD-401:stä ei löytynyt Yatourin tukemien soittimien listalta, mutta arvelin että sen pitäisi toimia, sillä CR-906 kanssa Yatour virallisesti toimii, ja liitin oli sama. Samoja cd-vaihtajia näissä on kuitenkin käytetty kuin CR-906 ja CD-401 kanssaTällaiseen tilanteeseen jäätiin 2020, ensi vuonna taas lisää!