Autodiagnoosi  Carcom Oy

16 venttiiliset kannet

  • 0 Vastauksia
  • 17419 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
16 venttiiliset kannet
« : 28.10.2010, 11:40:58 »
Lainaus käyttäjältä: SJS
Sitten kannattaa muistaa, että kaikki uutea suomessa rekisteröidyt 940 ovat olleet vähäpäästöisiä, ja kaikki 1.1.1993 jälkeen ovat 100% varmasti. Eli vain 1991-1992 vuosimalleja saatta olla EI-vähäpäästöisinä, JOS ovat tuontimalleja.

Tämä vähäpäästöisyys tarkoittaa siis sitä, että et saa asentaa 8v kannen tilalle 16v kantta, koska se käsitellään "moottorin vaihtona", tai moottorin muuttamisena, ja vähäpäästöisessä autossa tämä ei mene katsastuksesta läpi ilman esim. VTT:n tekemää noin 1500-2000e pakokaasutestiä.

Eli jos haaveissa on "vain" 2,3 16v kone, niin "heität" keulille tuon GLT mallin B234F koneen, ja otat luovuttaja autosta mukaan paperit, jotta inssi näkee että kone on vähäpäästöisestä pelistä peräisin.

Jos haaveissa on sitten vaikka 16v turbokone, ota aloituksesksi B204FT kone, ja tarvitset lisäksi tällaisesta autosta paperit, jotta inssi taas näkee vähäpäästöisyyden, ja tietenkin moottorin ostokuitin.

Eli siis selventääkseni, jos autossa on vaikkapa B230F vaparimylly, et saa sitä läpi katsastuksesta vain "heittämällä" päälle 16v kannen.
Huomioi että esim B200F koneesen tarvitset B204E/FT/GT koneesta kannen, tai ainakin venttiilit, koska B234F 2,3 16v koneen venat ottavat muuten sylinterinseinämiin kiinni.

Itse 16v kansihan menee 8v lohkon päälle "heittämällä", mutta muita huomioonotettavia asioita tässä alla:

16v kannen vaihto vaatii:
Kannen
Venakolot mäntiin
Kaikki jakopäänosat vaihtoon
Imu+pakosarjat vaihtoon

16 kannet joissa on "pystyraitaa" eikä tulppakantta ovat R-sport 16v kansia, erittäin harvinaisia, ei ole ollut tuotantoautoissa, vaan saanut ostaa R-sport lisävarusteena uutena. Tehtaalta on saanut kokonaista R-sport B23 konetta jossa vajaa 200hv, kova peli siihen aikaan.

Sitten ne kannet joissa muovinen tulppakansi ja lukee V O L V O ja toisen nokan päällä 16V DOHC ovat normi tuotantokansia, löytyy ainakin 3 malia:
1001262: B234F koneessa ja AQ171C/D/251 penta koneissa.
1000532: AQ171A penta koneessa (2,5L 16v tupla solex 44PAI kaasarit, 167hv)
1001094: B204FT/GT kone (2,0 turbo "italia" 187-200hv/280-290Nm, 700/900 sarjoissa 1988-1994)

262/532 kansien ero on palotilan koo'ossa, jälkimmäisessä isompi, ja tulppareikien ympärillä välikannen ja kannen välissä o-renkaat jota 532 kannessa EI ole.

B204E konetta (K-jet 136hv) löytyy myös, sen kannen numeroa en tiedä onko sama kun turbomallissa. Erittäin harvinainen kone, en tiedä ketään joka olisi tällaisen livenä nähnyt, luutavasti myyty vain italiaan.

Tässä B204FT/GT moottoripornoa:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

Lainaus käyttäjältä: juha
262/532 kannet eroaa myös kanavien osalta

262 parempi imupuoli
532 parempi pakopuoli

kanavien väliseinien pituudessa eroa

 

RallyBaron  Samppasport