Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: tjkano - 01.02.2011, 13:53:44

Otsikko: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: tjkano - 01.02.2011, 13:53:44
Olisko kellään hajua missä vika kun xc90 täristää 1000 kierroksen yläpuolella. eli liikkeelle lähdettäessä

Onko vaihteisto menossa?  >:(


Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: Masked Jackal - 03.02.2011, 09:59:33
Vaikea varmuudella sanoa. Ensimmäisenä pitäisi varmaan tutkia, että onko moottorin ja apurungon tuennat ok ja se, että missä kunnossa kardaanin ensimmäinen vakionopeusnivel on.
Neliveto toimii? Tuskin tässä kuitenkaan on kyse vaihteistoviasta.
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: tjkano - 04.02.2011, 16:27:23
Kait se neliveto toimii..ei tullut mieleenkään sitä tarkistaa. pitäis sit varmaan kokeilla.
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: tjkano - 21.02.2011, 12:30:54
Moottorin kumeissa oli jotain vikaa ja ne vaihdettiin. suurin tärinä jäi..

Ilmeisesti jossain suuttimessa/polttoaineen syötössä on myös häikkää kun nakuttaa kiihdyttäessä. Tiedä sitten johtuuko tärinä siitä.
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: pjarvenpaa - 21.02.2011, 14:57:48
Moottorin kumeissa oli jotain vikaa ja ne vaihdettiin. suurin tärinä jäi..


Mitkä kumit tarkaalleen ottaen vaihdettiin ja mitä kustansi? Tekikö työn Sininen vai joku muu?
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: tjkano - 23.02.2011, 13:17:38
Etu ja takakumit. ~330 eur + muutama satku työstä. P&T Autohuolto, Helsinki

Seuraavaksi suuttimet tarkasteluun kun tuntuu täristävän suurimmalla vaihteella pienimmillä kierroksilla (1800)
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: tjkano - 06.03.2011, 13:35:14
ei auttanut viitos suuttimen vaihto tärinään kuin hieman. Nakutus jatkuu..

Tuntuu, että vaihteistoöljyn vaihto ja uudelleen ohjelmointi vaan korosti tärinää.

Tärinää siis alakierroksilla ja kun painaa kaasun pohjaan nakuttaa. Mitatut arvot ennen suuttimen vaihtoa 7,6,4,0,35.

Tuo nakutus voi olla pitkäänkin vaivannut mutta tärinä tullut uutena. :(

 
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: Nortti - 08.03.2011, 15:24:08
ei auttanut viitos suuttimen vaihto tärinään kuin hieman. Nakutus jatkuu..
Tärinää siis alakierroksilla ja kun painaa kaasun pohjaan nakuttaa. Mitatut arvot ennen suuttimen vaihtoa 7,6,4,0,35.
Tuo nakutus voi olla pitkäänkin vaivannut mutta tärinä tullut uutena. :(

Onkohan nuo lukemat suuttimien ohivirtausmittauksesta? Eli mitataan suuttimien paluuletkuista polttoaineen ohivirtaus. Se aiheuttaa ennemminkin vaikeutta käynnistukseen kun kestää aikansa saavuttaa riittävä polttoaineenpaine. Joku muu noista suuttimista voi falskata ja päästää polttoainetta palotilaan koko ajan. Se tuottaa vastaavan nakutuksen kuin ajaisi vanhalla bensiinimoottorilla liian matalaoktaanisella bensiinillä.

Se sitten kannattaa korjata ajoissa ettei pala reikää mäntään.
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: tjkano - 10.03.2011, 16:13:36
ohi vuodot oli tasaiset (nuo ei siis olleet ne lukemat), puristukset yms kunnossa, ohjelmisto päivitetty.. millään ei vaikutusta. sinisellä eivät tienneet mikä vika vois olla.

Auto siis lähtee hienosti käymään mutta pintakaasulla esim. suurimmalla vaihteella tärisee. lisäksi jos pistää "ryömimään" niin auto vatkaa vimmatusti.
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: turre - 21.03.2011, 20:32:19
Ääni suutin vialle.
Otsikko: Vs: xc90 vm 2005 D5 Aut. täristää noin 1000-2000 kierroksella
Kirjoitti: tjkano - 23.03.2011, 10:18:34
kaikki suuttimet vaihdettu ja ongelmat äkkiseltään ajeltuna poistuneet.