uudemmassa autossa taas voi olla punainen valo mittariston taustavalona. Paljon kun pimeässä ajaa noita arvostaa.
Punainen on ainoa oikea taustavalaistus, kun liikutaan pimeässä. Suurin osa autoliikenteestä tapahtuu kuitenkin alueilla, jossa "valosaastetta" ja häikäisyä on ylenpalttisesti, joten asialla ei ole juurikaan merkitystä. Hämäränäkö on näissä oloissa pois pelistä. Esimerkiksi merenkulussa ja ilmailussa häärätään pimeällä pelkästää punaisten lyhtyjen valossa, kun sauvasolujen toimivuus eli hämäränäkö on tärkeää.
Myös työvaloissa on havaittu, etteivät pelkät lumenit ja korkea värilämpötila tee autuaaksi, esimerkkinä Zauracin tuotteet.
En koe ainakaan Volvon kosketusnäyttöjä ja käytettävyyttä ongelmalliseksi. Esimerkiksi huurteenpoisto sujuu nappulaa tökkäämällä, samoin radion ohjailu, ylipäätään näytön hypistely on enimmäkseen tarpeetonta ajon aikana. Lisäksi alkeellinen autopilotti ym avustimet ovat kuskin apuna, jos jotain nyt ehdottomasti pitää räplätä ajon aikana. Meillä eräät yhteistyökumppanit edellyttävät toimintatapoihinsa sitoutumista ja vahvan turvallisuuskulttuurin omaksumista, joten esimerkiksi puhelinkeskustelut ovat ajon aikana lähtökohtaisesti kiellettyjä.
Saabissa on Black panel, mutta eipä sitä taida kukaan käyttää, himmennys ajaa lähes saman asian. Mielestäni kehnoin esitys lähihistoriassa omistamistani autoista oli V70 (-14) "Tokyo teenage" mittaristo -toki se yhteistyö päättyi lyhyesti audimaiseen öljynkulutukseen, vaikka muuten T5 oli mieluisa peli. Sen jälkeen S90 oli kojelautanäkymältään aivan eri aikakaudelta!