Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?

  • 30 Vastauksia
  • 1641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
www.is.fi/autot/art-2000010251827.html

Folksam:n tutkimus on jo vuosia vanha mutta putkahtaa esiin säännöllisesti.
Tuntuu uskomattomalta että nelivedot on jopa 30% onnettomuusherkempiä kuin vastaavat kaksivetoautot, kaipa se sitten niin on. Eikö vakuutusmaksuissa pitäisi olla joku nelivetolisä, en ole vertaillut.
Olen ajanut nelivedolla vuodesta -08 ja niin jatkossakin jo silläkin perusteella kun täällä mökillä pääasiassa asustellaan. En ole tuntenut liukkaalla sen enempää turvallisuudentunnetta kuin vajaavetoisellakaan.
Normaaliajossa nelivedon hyödyt tuntuu vain liikkeellelähdössä liukkaalla ja vaikeissa keliolosuhteissa esim. nyt kun lämpö pehmitti polanteen sivuteillä.
Haitat on lähinnä taloudellisia.

XC60 D4 AWD -16

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #1 : 27.02.2024, 20:00:23 »
No joo, ei aseetkaan ole vaarallisia, ase + huono/väärä käyttäjä on.

Eli fiksulla kuskilla ei varmasti ole mitään ongelmaa nelivedon kanssa ja voi vaan nauttia ylivedon eduista. Mutta en hetkeäkään epäile, etteikö keskimääräisen tumpulan ohjaksissa neliveto ole vielä vaarallisempi kuin vajaaveto. Liittyy varmasti tuohon, että vajaavedolla hölmömpikin tajuaa helpommin, että tie on liukas. Ja toisaalta sen tilannenopeuden saa kasvamaan paljon helpommin myös liukkaalla, niin sen "hups tässä olikin liukasta" huomion jälkeen seuraukset on paljon rumempia.

Itse hommasin vasta jokunen viikko sitten ekan oman nelivetoauton ja vaikka ajokokemusta on jo reilusti ja tiesin kaiken tuon etukäteen, on siinä etenkin alkuinnostuksessa vähän toppuuttelemista, ettei lipsahda ja järki unohdu. Etenkin leikkiessä vauhti kasvaa älyttömän helposti. Ja tokihan ne kiinnijäämisen rajat piti kokeilla jo toisena päivänä mökkitien sivuteitä auratessa. Siinäkin lapiohommat vaatii enemmän kuin vajaavedolla vastaavassa tilanteessa.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #2 : 27.02.2024, 20:16:30 »
2007 vuodesta alkaen ollut nelikkoja käyttöautona. Kertaakaan liukkaalla en ole saanut niitä jumiin enkä ole aiheuttanut yhtään kolaria, mutta mielipahaa muille tienkäyttäjille sitäkin enemmän.  :2funny:

Asuntovaunun kanssa kesäkelilläkin liikkuessa ihan ehdoton juttu, että vetoautossa vetää kaikki pyörät.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #3 : 27.02.2024, 21:59:02 »
Älkää ny potkiko noin pätevää tutkimusta vastaan. :)
Toisaalta sanoisin että nelivetokin voi olla melko vaarallinen vehjes osaamattoman käsissä. Voihan olla että jotkut ei edes tiedä ajavansa nelikolla ja vaikka tietäisivätkin niin eivät osaa ääritilanteissa ajaa sitä kun kukaan ei ole opettanut.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa ArtsiT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #4 : 27.02.2024, 23:08:58 »
Uutista lukematta voin sanoa, että neliveto tuo valheellisen tunteen liukkaudesta, koska liikkeellelähtö on rivakampaa, mutta todellisuus liukkaudesta iskee kun tulee tarve hiljentää.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #5 : 27.02.2024, 23:12:28 »
Jep. Kun vetotavasta riippumatta samoilla renkailla pysähdysmatkat on samat. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #6 : 28.02.2024, 13:04:12 »
Vanha ja vanha, 2017, mutta tulokset oli hyvinkin selkeät. Liukkaan kelin onnettomuuksissa nelivedoilla oli ajettu noin 10% kovempaa kuin vajaavetoisilla.

Onnettomuustiheyden 30% kasvu johtuu käytännössä suoraan tilannenopeuden kasvusta, ajonopeus vaikuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen kutakuinkin eksponentiaalisesti. Siitä on paljon muitakin tutkimuksia, samansuuntainen tulos kaikissa. Kannattaa pitää toi kymmenen prossan nopeusvaikutus mielessä ens kerralla jos tekee mieli ajaa lievää ylinopeutta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #7 : 28.02.2024, 14:09:37 »
Liukkaan kelin onnettomuuksissa nelivedoilla oli ajettu noin 10% kovempaa kuin vajaavetoisilla.

Onnettomuustiheyden 30% kasvu johtuu käytännössä suoraan tilannenopeuden kasvusta, ajonopeus vaikuttaa onnettomuuden todennäköisyyteen kutakuinkin eksponentiaalisesti. Siitä on paljon muitakin tutkimuksia, samansuuntainen tulos kaikissa. Kannattaa pitää toi kymmenen prossan nopeusvaikutus mielessä ens kerralla jos tekee mieli ajaa lievää ylinopeutta.
Tutkimuksia ja tutkimuksia :). Millähän esimerkiksi Folksam on kaivanut luotettavasti esiin kunkin onnettomuuden nopeusdatan?

Vastaavia, nopeuden tuhoja ennustavia ”tutkimuksia” suolletaan Suomessakin eri tahoilta, yleensä jonkun yhteiskunnan tuella pyöritettävän organisaation suunnalta. Näitähän käytetään mielipiteen muokkaukseen ja oman toiminnan tärkeyden (=rahoituksen) perusteleminen.

Oikeita, vertaisarvioituja tutkimuksia on sangen vähän. Suomessa poliittinen ja taloudellinen painostus estää akateemisen tutkimuksenkin lipsahtamista vallitsevien aatesuuntien hyväksymien ulkopuolelle, mistä seuraa sekä tieteen vinoutuma ja vääristyneet lopputulokset.

Vakavissa, kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa nopeudella ei ole yksinään merkittävää osuutta, puhutaan suuruusluokasta <5%. Suomessa vakavat onnettomuudet ovat yleensä tahallisia törmäyksiä, päihteiden vaikutuksen alaisena tapahtuneita ja sairauskohtauksista johtuvia sekä nk kesäyön kuolemat, useiden riskitekijöiden yhteistulos.

Perheellinen, keski-ikäinen ylempi toimihenkilö tai johtavassa asemassa oleva, jotka ovat olleet liikenteenvalvonnan ”kultamunia”, eivät juurikaan löydy onnettomuustilastoista, eivät ainakaan omasta syystään.

Pelkkä neliveto on myös sangen lavea ilmaisu. Toteutustapoja on lukuisia, eivätkä ominaisuudet suinkaan ole yksiselitteisiä.

Taannoin auraamaton, lumisohjoinen ysitie ei näytellyt mitään roolia onnettomuuden tuomioistuinkäsittelyssä, sen sijaan käytettynä tuonti ja takavetoisuus vaikuttivat tuomioon.

Kääntäen voisi todeta, että tienpito on Suomessa niin ala-arvoisella tasolla, että nelivedolla ajaminen on selkeä turvallisuustekijä.

Pitäisikö oikein julkaista aiheesta tutkimus ja antaa asiantuntijalausunto?

Paikalla sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #8 : 28.02.2024, 16:42:27 »
Onneksi tää on täällä löpinät puolella, kun Volvolla oo yhtään Neliveto henkilöautoa  :2funny:
Sori, oli pakko  ELK
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #9 : 28.02.2024, 16:55:04 »
Ilman mitään dataa, pelkkään omaan kokemukseem perustuen tuo tuntuu ihan uskottavalta lukemalta. Mulla ei ole awd kuin satunnaisessa käytössä, ja mahdollisesti juuri sen takia nimenomaan tuolla xc60:llä tulee helpommin niitä yllättäviä luisuja.. En tarkoita etteikö vajaavetoisellakin olisi "jatkuvasti" luistoja, mutta ne ovat lähes pelkästään harkittuja.

On tietysti mahdollista että vanhakoppainen xc60 on vaan ominaisuuksiltaan herkkä sladeihin, ikinä en ole sellaista liukkailla etuvetona ajanut.

Mitä tulee vakuutusyhtiöiden maksuihin, niin niillä ei taida olla jaoteltu kuin korimalleittain, eli jos samalla korimallilla on 2 ja 4 vetoisia, ne on saman hintaisia.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #10 : 29.02.2024, 12:33:39 »
Tutkimuksia ja tutkimuksia :). Millähän esimerkiksi Folksam on kaivanut luotettavasti esiin kunkin onnettomuuden nopeusdatan?
Not sure if trolling. Folksamin tiedot on poliisiraporteista, ts. STRADA:sta (Swedish Traffic Accident Data Aquisition). Suomessa vastaavaa tilastoa kerää Tilastokeskus (sic) ja Traficom, täälläkin tiedot toimittaa poliisi ja vammautumisista terveydenhuolto jne. Lisäksi erilliset tutkijalautakunnat tekee lausunnon kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Mutta jos et luota viranomaisten antamiin raportteihin, niin sitten en voi auttaa.

Suomessa vuonna 2022 kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien pääaiheuttajista 59% ajoi ylinopeutta. Päihteet (alko, huumeet, lääkkeet) oli osatekijänä 42%:ssa, sairaskohtaukset 14%.

Folksamin tutkimuksessa oli eritelty eri nelivetotyyppejä, kaikkien onnettomuustodennäköisyys suhteessa etuvetoisiin kasvoi käytännössä saman verran. Takavetoiset oli sit siltä väliltä.


Tilastovitsi: miehet aiheutti Suomessa 78% kuolonkolareista, mut vakuutusyhtiöt ei saa enää syrjiä ketään sukupuolen perusteella.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #11 : 01.03.2024, 09:03:32 »
.
Tilastovitsi: miehet aiheutti Suomessa 78% kuolonkolareista, mut vakuutusyhtiöt ei saa enää syrjiä ketään sukupuolen perusteella.
Tuo kuolonkolarien määrä on oikeastaan epäolennainen vakuutusyhtiön kannalta. Olennaisempaa on se montako euroa on jouduttu korvaamaan, joka tosin todennäköisesti on myös miehillä suurempi.

Se että joku kuolee onnettomuudessa on vakuutusyhtiölle ihan ok, ei siitä merkittäviä kuluja tule.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #12 : 01.03.2024, 09:21:18 »
Kytkettävä neliveto, joka vanhassa Hiluxissani on, antaa loistavan mahdollisuuden vertailla kaksi- ja nelivetoisen eroja eri olosuhteissa. Ja voin vakuuttaa, että kelien huonontuessa nelivedon ylivertaisuus korostuu.

Voin myös vakuuttaa, että käytännön liikennetilanteissa tällainen keski-jäykkä neliveto hidastuu kaksivetoa tehokkaammin. Tämä tuli erityisesti esiin 80-luvun Nissan King-Capissa, jossa ei ollut ABS-jarruja.

Tästä päästään mielenkiintoiseen kysymykseen: Miksi tilastoissa ei tuoda juurikaan esiin esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmien etuja ja haittoja? Monikohan mittaa ulos näitä turvallisuuden kustannuksella? Eräs taustatekijä on tietenkin verottajan pelko, että turvallisuusvarusteista joku keksisi vaatia verohelpotuksia!! Eihän sellainen voi olla mahdollista -silkkaa eliitin tukemista :).

Tässä yhteydessä on pakko muistuttaa, että 2022 vain 18% kuolonkolareista sattui lumisella tai jäisellä kelillä.

@JJJ:tä viedään lööpeillä, kuten niin monia. Suomessa Liikennevakuutuskeskus julkaisee näitä raportteja ja käyttää viranomaisasemastaan huolimatta lööppiotsikoita "Ylinopeutta ajaneiden osuus poikkeuksellisen korkea".

Tarkemmin tutkittuna tullaan aiemmin mainitsemiini ongelmiin:

-Nuorten <25 v osuus ylinopeutta ajaneista onnettomuuden aiheuttajista kasvoi.
-Yksittäisonnettomuuden aiheuttajista 75% ajoi ylinopeutta, näistä valtaosa em nuoria tai päihdekuljettajia.
-Yleisimmät onnettomuustyypit olivat kohtaamisonnettomuudet ja tieltä suistumiset. Itsemurhat kirjataan kohtaamisonnettomuuksiin ja suistumiset ovat pääosin yllä mainittuja yksittäisonnettomuuksia.
-Kuolonkolarien taustalta paljastuu usein elämänhallintaan liittyviä ongelmia.
-Turvalaitteiden laiminlyönti(!) oli yleistä kuolonkolareissa.

Edelleenkin väitän, että se varttunut DI tai ekonomi, joka työmatkalla hetkeksi kiihdyttää Volvonsa huomattavaan ylinopeuteen kiusaa tekevää nysväriä ohittaessaan, ei ole merkittävä riski liikenteessä. Häneen kuitenkin kohdistuu valvonta. Toisaalta ymmärrettävää, onhan tällainen miellyttävämpää seuraa kuin harrastaa poikapainia huumehörhöjen kanssa ja valtion budjettikin kiittää.

Poliisin kalustosta yli 75% on tunnuksettomia ajoneuvoja ja osa tunnuksellisistakin on sangen huomaamattomia. Hiljattain hankittiin yli 20 "nopeaa, erittäin salaista" valvontayksikköä, jotka eivät edes pysäytä kohdetta salaisuuden varjelemiseksi ;). Samaan aikaan kansa rukoilee Liikkuvaa poliisia takaisin, koska ei näe poliisia tien päällä ;D.

Kesäyön ongelmanuorille on yksi ja sama, jos kortti lähtee. Ajetaan sitten ilman tai hypätään kaverin kyytiin. Viis sakoista, ei tuloja, ei ulosmitattavaa.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4084
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #13 : 01.03.2024, 09:42:25 »
Scraab'ilta hyvin kokonaisuutta ruotiva yhteenveto O0
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Ajatko sinäkin "vaarallisella" nelivetoautolla?
« Vastaus #14 : 01.03.2024, 14:18:33 »
Onneks näitä keskijäykkiä king cabbeja ei enää juuri oo liikenteessä tekemässä ylivoimaisia jarrutuksia ettei ajeta perään.
Enkä aja nelivedolla kun otsikossa niin kysyttiin.
Mitä taas tulee näihin kuolonkolareihin niin eläkeläisten syytä ne on. Ajavat miten sattuu ja mistä sattuu.  :2funny:  ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Proturbo  Autodiagnoosi