Täytyy laittaa ainakin tuohon pikkuvolvoon akkulaturi, sisäpistoke ja lohkolämmitin. Siitäkin huolimati että merkkiliike sanoi että akkulaturi ei auta akkua jos latailee vain parituntia aamuisin.
Saahan noita ainakin 17 amppeerin latureita niin väkisinhän se akun täyttää aamuisin.
Merkkiliike onkin siinä ihan oikeassa, pari tuntia laturissa on aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Toisekseen jos akku on kylmä, niin akku ei ota varausta vastaan muutenkaan. Jääkylmän akun lataus on jokseenkin turhaa. Laita vaikka hiustenkuivaaja puhaltamaan akun kylkeen, auttaa paljon enempi.
Kannattaa investoida ennemmin akun lämmitimeen. Silloin akku latautuu nopeasti täyteen kun autolla lähdetään ajamaan. Akkulaturin kanssa yhdessä se pari tuntiakin suunittelemasi 17A laturiin kanssa rupeaa auttamaan jo paljon.
Käytännössä noita on kahta tyyppiä, toinen toimii auton 12V jännitteellä ja toinen 230V.
Arctic heater lämmittää akkua 12V jännitteellä aina kun auto on ajossa tai ylläpitolaturissa. Asennus helppoa, elementti akun kylkeen lämpövuorauksen kanssa ja johdot akun napoihin, homma valmis. Termostaatti huolehtii että akku lämpiää vain kun tarvetta, eikä se lämpeä liikaa ja jännitevahti että se toimii vain kun moottori käynnissä tai akkulaturi kytketty. Näitä saa oman älylaturinsa kanssa ja ilman. Laturiksi käy vaikka Ctek, joku 10A laturi on jo hyvä. Lämmitinvastus vie jonkun 2 - 3A, loppu jää lataukseen.
Polarheater on muuten samanlainen, mutta toimii 230V. Asennus joko toimimaan lohkon kanssa tai erikseen. Helpoimmillaan sen tyrkkäsee sinne akun kylkeen kun tarve ja pistoke seinään tai tolppaan. Niitä saa Defa/Calix yhteen sopivana ja schuko 230V pistokkeella.
Akkulämppäri on melkeimpä järkevämpi investointi kun laturi, yhdessä loistava kombo jos käyttää paljon webastoa ja ajaa lyhyttä matkaa.