Kulkukoira  Proturbo

Jussin AirRide b230 16v Kakkosnelonen - koritöitä-

  • 175 Vastauksia
  • 56228 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Tarina kertoo 6 vuotta sitten pilkkahintaan ostetusta penkkojen levittäjä 240 volvosta. Moottorina on 2.0l kaasari, nelivaihteisella laatikolla. Auto on vuodelta -87 ja mittarissa vajaa 400tkm. Tämän 6 vuoden aikana se on kerennyt seisomaan parivuotta ja käymään mutkan toisella omistajalla, mutta takaisin se piti saada.

Viime talven aikana kuitenkin näppejä syyhysi niin otin alle vuosia pihassa seissyn volvon. Se on aina kurkkinut omalla pienellä kantikkuudellaan mua sitä jatkojalostamaan.


Volvooli läpi rei'illä kuskin puolelta ja pohjasta muutamasta kohtaa, niitä paikattiin hitsailemalla. Paikallaan volvossa oli jokin korisarja joka lähti nopeasti pois.listoja yms. Pikkusälää on joutunut hankkimaan, kaikki mustat osat on maalattu tai teipattu kiiltävän mustaksi Muutamia perustelemattomia kuvia joissa sisustan saa hyväksi pesemällä.






Tuttava auton maalasi koemielessä eikä siinä sitten vielä jaksettu pohjiakaan kunnolla tehdä kun ei ollut tästä tulossa mitään suurempaa projektia. Sittenpä siinä tallissa istuskellessa huomasin että edellisestä autosta jääneet ilmakamat voisi tietysti askarrella kiinni volvoon. Kun ylimääräiseksi jäi V2 ohjaus, säiliö, kompura ja aerosport palkeet. Enää tarvitsi taakse saada palkeet joten sinne tilasin Slamspecialties 5. Huomasin että edessä iskaritolppa on sopivan paksuinen, sujautin aerosportin siihen päälle, kun jousilautasen ajelin pois. Samaan hengenvetoon päätin ottaa alustan osat irti perän mukaanlukien, hiekkapuhaltaa ja pulverimaalata. Myös tilaukseen meni PU-puslat jokapaikkaan, camper yläpäät, panhard tankoon vastakierresäätö ja GAZ jäykkyys säädettävät hieman lyhyemmät tolpat (mittauksia suoritin jonkinverran jotta pohja saadaan maahan, sillä vakioilla etuiskareilla näin ei tapahtunut). Suunnitelmissa olisi moottoriswappi Johonkin turbo tekniikkaan (Saa tarjoilla, mulla olis kelkka antaa vaihdossa) niin olis ainakin alusta kunnossa voiman lisiessä. Vakio nelimäntä jarrusatulat jäi vielä paikalleen pienen kunnostuksen jälkeen.
Kuvat on aina kivoja joten










Takapalkeiden päälle leikkaa liimaa systeemillä tein tollasen ratkasun. Näin oli myös helppo suunnitella ilmalinjan liittimet ja palkeen kiinnitys vakiopaikalle kierrrejousen tilalle




Kontti tulee jotenkin näin kun kuidutin pohjalle subbareille kotelot




Auto on nyt saatu  tassuilleen ja näyttäs että alusta toimii oikein hyvin. Paljon pientä ja suurta on vielä to do listalla joten ne aikanaan. Kuraläpät on lähtenyt lätkimään. Istuttelin 850 volvon helmat ja taakse vielä tulee samasta autosta takapuskuriin alahelma jotta saadaan vetokoukku pois eikä jää ammottavia reikiä näkyviin. Eteen myös suunnittelin josko laittas 850 volvon etupuskurista alaosan tuon vakion jatkeeksi. Ja tuo putken pää pitää leikata vielä pois ja se jää piiloon




Vanneprojekti on vieläkin kesken. Kyseessä on Veilside Andrew Racing V 17" eteen 8j ja taakse 9j. En oikein tiedä pidänkö tosta keskiömutteri ratkasusta niin laitoin kaverin sorvaamaan näihin kuperat keskilätkät yhden pultin kiinnitys taktiikalla. Vanteet menee pulverimaalaukseen, lipat kiillotetaan ja takakannut tulee mustalla




« Viimeksi muokattu: 14.08.2021, 16:39:01 kirjoittanut juipp1 »
Drop it, pop it and burn em!

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #1 : 05.06.2016, 20:18:12 »
Ohhoh  :o Nyt oli aika kova aloituspostaus autoesittelyyn, odotan innolla jatkoa  S*

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #2 : 05.06.2016, 22:06:21 »
Unohdin vielä kertoa musavehkeistä sen verran että hattuhyllylle tein 20mm vanerin pohjalle jotta saan helposti laitettua paikalleen takakaiuttimet. Sitten vanhan hattuhyllyn verhoilin mustalla ja siihen päälle, avot! Toki kivemman näköinen kun selkänoja ja takalasin verho on paikallaan.

etu- ja takakaiuttimia ohjaa autostudion vahvari ja matala-asennus 10" subeja rainbow monovahvari. Uusi soitin pitäisi päivittää että saisi puhelimesta musaa kuunneltua. Etukajareiden päälle pitää keksiä miten saisi vakioritilät paikalleen. Kuppipenkkejä tässä samalla etsiskelen jos tähän voimaa alkaa laittamaan (todennäköisesti ensi talven aikana). Kun puskurit ja helmat teippailin kiiltävän mustalla, kävi mielessä teipata jollain sinertävällä koko auto kesän aikana. Tai sitten maalaan jokaisen osan tekniikan vaihdon yhteydessä.
Drop it, pop it and burn em!

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #3 : 05.06.2016, 23:19:30 »
Hieno projekti.

Katoin että oli 2 pilarinosturi, mikä on tallin sisäkorkeus ja onko lattialle jotain vaatimuksia kiinnityksen kannalta?

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #4 : 06.06.2016, 08:53:29 »
Katoin että oli 2 pilarinosturi, mikä on tallin sisäkorkeus ja onko lattialle jotain vaatimuksia kiinnityksen kannalta?

Huonekorkeus on 290 ja pilari mahtuu just just pystyyn. Autoa saa sopivasti nostettua jotta pyörillä varustetulla tuolilla on hyvä alla rassailla. Muistaakseni 15cm pitäisi olla lattian vahvuus minkä kiilaankkurit vaatii. Itsellä tuossa on vanha pohja ja vahvuus 10cm. Laitoin pohjalle 150x150 terräslevyn minkä kiinnitin lattiaan kiila-ankkureilla ja pilarit hitsasin kiinni levyyn. Näin paino jakautuu levyn myötä eikä tarvinnut käydä uutta lattiaa tekemään tai vahvistamaan
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #5 : 13.06.2016, 10:52:21 »
Hommat etenee. Takakannut tuli mustalla ja lipat korjailin kiveniskuista ym. naarmuista, lopuksi hankasin kiiltäväksi (en muistanut kuinka saatanan iso vaiva niissä olikaan kun aikaisemmin oli toisissa vanteissa Radinoxin lipat joita ei tarvinnut kiillotella). Kiillotuskoneena toimi navetan ylisiltä löydetty vanha "hiomakone/hionta pyörylä". ruuvasin lipan tohon kiinni ja johto seinään. Pikku adapterit saapuivat kans ruottista :)




Riippuen maalarista, tarkotus olisi perjantaina laittaa vanteille uudet kumit ja ajella vkl tapahtumiin. Ekana pitää vähän kiillotuskonetta näyttää ja vahaa levitellä
« Viimeksi muokattu: 13.06.2016, 10:54:59 kirjoittanut juipp1 »
Drop it, pop it and burn em!

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #6 : 13.06.2016, 11:18:48 »
Komiaa!

Linkkiä noihin säädettäviin yläpäihin ja tuohon säätöjuttuun panhard tankoon?

Vannevalinta just hyvä, ei tuu heti samanlaisia vastaan. Seurantaan meni!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #7 : 13.06.2016, 11:29:26 »
Komiaa!

Linkkiä noihin säädettäviin yläpäihin ja tuohon säätöjuttuun panhard tankoon?

Rallyrace, sieltä on osat tilattu. Kannattaa soitella sinne :)
Drop it, pop it and burn em!

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #8 : 13.06.2016, 13:43:48 »
Rallyrace, sieltä on osat tilattu. Kannattaa soitella sinne :)

Oolrait, kiitos.

Kartoitan vasta näitä paikkoja mistä osia hommata, talvenaikana vhn muokata tuota omaa lankkua ;)

Tosin mä meen staticcina.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #9 : 16.06.2016, 19:26:12 »
Vanteet saatu läjään, ehkä olisin halunnut kirkkaamman kultaisella mutta katsotaan perjantaina miltä näyttää alla.



Kontin asennukset on kutakuinkin valmiit. Muutama pikku juttu ja pari palikkaa paikalleen. 11mm vanerista leikelty ja itse keinonahkan vetäsin päälle. Ledi nauhaa pitää laittaa sinne sun tänne piiloon. Toiselle elementille on kyllä paikka toisella puolella samassa kohtaa mutta edellinen meni totaalisesti paskaksi, siksi mennään toistaiseksi vain yhdellä. Pohjalle näppäsin vanhan keittiön lattian laminaattia



Vähä tollasia tarrahommia ja etupuskurin jatko pitäs teipata niin voidaan niin voidaan käydä Kaliksessa kääntymässä lauantaina
« Viimeksi muokattu: 16.06.2016, 19:29:02 kirjoittanut juipp1 »
Drop it, pop it and burn em!

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #10 : 16.06.2016, 21:12:43 »
Nyt on kyllä pirun hyvän näkönen takaloota! Itse tykkään  O0
Volvo 242DL -79

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #11 : 17.06.2016, 08:51:34 »
Nyt on kyllä pirun hyvän näkönen takaloota! Itse tykkään  O0
Onhan se todella paljon parempi mitä se oli :D kun vertaa kuvaan tuolla ylempänä. Ja itsekkin siitä tykkään, hyvin simppeli on aina kaunista
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #12 : 17.06.2016, 09:08:14 »
Mikähän noissa jarruissa, liekkö jostain pääsee vähän vuotamaan kun ei millään ilmaannu taktiikalla apumies polkee ja itse avaa nippaa. Etujarruista molemmista nipoista otettu ilmat pois. Jarruttaessa vähän rajummin polin painuu aivan pohjaan. Ei vaan millään kiinnostas alkaa irrottamaan. Kuitenkin hakusessa olisi isommat levyt ja ja uudet jarrusatulat myöhemmin.
Drop it, pop it and burn em!

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #13 : 17.06.2016, 09:17:56 »
Jarrut pitää ilmata juuri oikeassa järjestyksessä.
1  Vasen takapyörä
             2 Vasen etupyörä ylempi sisempi
            3 Oikea etupyörä  ylempi sisempi
            4 Oikea takapyörä
            5 Oikea etupyörä ulompi
            6 Oikea etupyörä alempi sisempi
            7 Vasen etupyörä ulompi
           8  Vasen etupyörä alempi sisempi

Ja onhan satulat oikeilla puolilla? Joku taisi laittaa ne väärinpäin ja ilma ei päässyt pois.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: AirRide kakkosnelonen
« Vastaus #14 : 17.06.2016, 09:25:52 »
Hyvältä vaikuttaa, hieno projekti O0
Ei ole kaikilla ilmajousitusta  :)

 

KL-varaosat  Race.fi