Muttakun se on sentään Volvo..
Joillain on jotain ihmeellinen käsitys Volvosta, ja kuvittelevat sen olevan jossain Rolls-Roycen ja Bentleyn maastossa, ja vain vähän Mersua alempana... Faija puhui jostain äijästä joka oli alkanut lässyttämään faijan kovista tuloista kun ajoi Volvolla. Ukko oli itse ostanut juuri uuden Dacian 12k€:lla.. Faija sai muutamaa kuukautta myöhemmin "ökyautostaan" 3k€ vaihdossa.
Mä muistan itsekin kohdanneeni tuota joskus kun olin ostanut ekan oman autoni joskus -99 tjsp, luokkaa miljoonan ajettu 245. Jotkut viitsivät olla katellisia kun pojalla on jo Volvo.
Ne 60/70 ja jopa 80 luvun käsitteet istuvat tiukassa.
Mietippäs nyt. Nuori mies, perustanut juuri perhettä ja näin, saattoi tehdä jopa kahta työtä (päätyö ja esim. talonmiehen sivutyö) että sai rahaa ruokaan ja vuokran alemmaksi, hänellä saattoi olla varaa ostaa jollain hirveällä kiskuriprosentilla olleella vekselillä ostaa uudehko, vuoden-kaksi vanha itämainen tai etelä-eurooppalainen pikkuauto (Renault 5, fiat 127, Toyota Corolla, Datsun 100A jne). Tuohon aikaan isojen maatalojen/kartanoiden pihassa oli Volvo, yleensä jokin isompi/parempi perheen liikkumiseen (245 tjsp) ja toisena autona "vaimon auto", jokin 142, 242 tjsp. Yhden volvon hinnalla osti kourallisen niitä pikkukippoja.
Pikkukipot olivat talvella kokoajan jäässä, niitä joutui kokoajan korjaamaan ja huoltamaan ja ne ruostuivat ihan parin vuoden ikäisenä käsiin. Samalla saattoi tienpäällä palellessaan huomata, kun maatalon isäntä suhautti "lentämällä" ohitse kartanomallin volvolla - ikkunat sulana vain villapaita päällänsä. Takki todennäköisesti vänkärin penkillä tai takapenkillä.
Jos sitten pääsitkin volvoon käsiksi, vaikkapa 145 piilofarmariin, niin auto piti laittaa hetken päästä kiertoon polttoainekulujen takia. Tai viimeistään naapureiden ilkivallan takia (mokoma piiloporvari ajelee volvolla).
Hieman samaa mystiikkaa oli Saabilla aikanaan, mutta saab oli kuitenkin päässyt kansan sydämmiin kansanmalliensa 96 jne turvin. BMW oli tuolloin vielä hieman "outolintu", josta kukaan ei oikein tiennyt mitään, mutta tiedettiin kalliiksi autoksi. Mercedes oli mercedes, jolla ajoivat vain taksikuskit tai tärkeiden ihmisten kuljettajat - tavalliseksi perheautoksi sellaista ei kovin herkästi mielletty.