Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584998 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Niinku mitä iloa tuosta härdellistä on loppukäyttäjälle?

Ainakin TM totesi että tuossa DS7:ssa on hyvä valot, ja mittaushistorian levein lähivalo.

Tuo on tietysti autonäyttelyn proto ja kyllähän nuo pyörivät systeemit on pelkkää kikkailua, mutta jotenkinhan sitä pitää saada mielenkiinto herätettyä. Tuskin tuo tuotantomalliin on päätynyt.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Ainakin TM totesi että tuossa DS7:ssa on hyvä valot, ja mittaushistorian levein lähivalo.

Tuo on tietysti autonäyttelyn proto ja kyllähän nuo pyörivät systeemit on pelkkää kikkailua, mutta jotenkinhan sitä pitää saada mielenkiinto herätettyä. Tuskin tuo tuotantomalliin on päätynyt.
Nuohan ovat tuotantomallissa myös. Tuossa: https://www.youtube.com/watch?v=o6wjTMFyFss
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Nuohan ovat tuotantomallissa myös. Tuossa: https://www.youtube.com/watch?v=o6wjTMFyFss

Oho!

No ilmeisesti ne kuitenkin toimivat. ei ainakaan mulle jäänyt siitä TM:n testitä mieleen että olisivat tuota jotenkin erikseen maininneet.. ehkä se ei tehnyt vaan niihin niin suurta vaikutusta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Oho!

No ilmeisesti ne kuitenkin toimivat. ei ainakaan mulle jäänyt siitä TM:n testitä mieleen että olisivat tuota jotenkin erikseen maininneet.. ehkä se ei tehnyt vaan niihin niin suurta vaikutusta.

Ainakin hetken, PSA:n sähköt ei kovin mairittelevat ole vielä tänäkään päivänä...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Voi kilin v....! Tänään saisi ja pitäisi käyttää niitä ajovaloja (ei päivävaloja) sekä sumuvaloja, niin arvaappa käytetäänkö!

Kyllä ihmiset on idiootteja...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Voi kilin v....! Tänään saisi ja pitäisi käyttää niitä ajovaloja (ei päivävaloja) sekä sumuvaloja, niin arvaappa käytetäänkö!

Kyllä ihmiset on idiootteja...

Meinaatko että ne on samat ihmiset jotka sun kiusaksi ajavat joko ilman valoja tai liikaa valoja päällä?  :)

Tässä juuri äskettäin manasin yhden kuorma-auton valoja, siinä oli kyllä lähivalot päällä, mutta valosta oli onnistuttu tekemään niin häikäisemätön että se ei ollut yhtään sen kirkkaampi kuin normaali parkkikaan. Eihän tuo tietysti sen kuorkkikuskin vika ole, mutta siltikin sen autoni turvassa haukuin varmuuden vuoksi pataluhaksi...  :buck2:

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
En nähnyt 40km matkalla yhtään takasumuvaloa vaikka ehdottomasti olisi ollut tarvetta. Sinne ne hävis lumipöllyyn. Ihme kyllä puuttui päiväajovaloilla ajelijat.
 Etusumareita kyllä oli napsittu päälle mutta ei niillä ollut mitään merkitystä. Yhtä hyvin ajovalot näkee.

Etusumarit ovat hyvinkin turhia. Niitä tarvitsee vain erittäin rankassa sumussa tai lumisateessa pimeällä. Mutta silloinkin niistä on iloa vain jos auton ajovalot häikäisee, ne vaihdetaan parkeille ja ajonopeus on alhainen. Yhden kerran tämä tilanne on ollut.
Tämäkin on laitonta koska parkit päällä ei saa ajaa. :uglystupid2:

Tälläinen päivä olisi loistava päiväajovalo ratsialle. Jos ajat perä pimeänä, liputus sivuun ja sakot jokaiselle.  :nuhtelu
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ajoin 2km kauppaan perässäni samaan aikaan putsattu ja lähtenyt auto. Nopeus max 40km/h.

Kaupan pihalla molempien autojen perä aivan ummessa ja omassa autossa oli ajovalot + sumari sulattanut reijän lumeen.


Vaarallinen ajokeli.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Näin äsken yhden uuden toyota aygon ajelevan perä pimenä ja se pysähtyi parkkiin. Menin sen luokse ja sanoin +40v rouvalle että "laittakaa valot päälle, ajatte pelkillä päivävaloilla jolloin takavalot ei pala"

Kauhee änkytys vastaan "kyllä minä laitoin valot päälle, ne on päällä"
"No kun ei ole, sulla ei ole takavalot päällä, kääntäkää katkaisinta"

Jäi siihen napsuttelemaan valokytkintä  :idiot2:

Voin minä muutamaa vielä koittaa valistaa tilaisuuden tullen mutta jos kaikki väittää vastaan niin loppuu ystävällisyys. Kuka piip* keksi koko piipin* päiväajovalot :tickedoff:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Meinaatko että ne on samat ihmiset jotka sun kiusaksi ajavat joko ilman valoja tai liikaa valoja päällä?  :)

Toisessa ketjussa tarjoat laittomia valoja ja tässä ketjussa ivaat, kun kirjoitan ihan asiasta ja jonka takana on myös tieliikennelaki.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1981/19810267

36§
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on taajaman ulkopuolella aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa säänvuoksi tai muusta syystä huonontunut.

Sumuvaloja saa käyttää vain sumun taikka rankan vesi- tai lumisaen aikana.


Voin minä muutamaa vielä koittaa valistaa tilaisuuden tullen mutta jos kaikki väittää vastaan niin loppuu ystävällisyys. Kuka piip* keksi koko piipin* päiväajovalot :tickedoff:

Tällä säästetään polttoainetta. Suomalaiset päättäjät kyllä puuttuvat vaikka mihin turhiin asioihin, mutta eivät saaneet kansallista direktiiviä aikaan, että Suomessa olisi pakko käyttää ajovaloja sekä edessä, että takana AINA.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
No niissä on selkeä ero. Päiväajovalot ovat liikenneturvallisuuden vaarantamista jos niitä ei osata käyttää.

 Ledit mun autossa edistää liikenneturvallisuutta kun näen ajaa kunnolla ilman että heikennän muiden näkemistä mutta niistä polttimoista puuttuu muutama kirjain jolloin ne on laittomia. Edelleenkään kukaan ei ole missään tilanteessa vilkuttanut valoja tai poliisi puuttunut niihin vastaan ajaessaan. Otan pois jos joku osoittaa että aiheutti isompaa häikäisyä kuin nykyautojen xenonit tai ledit.
 
Etusumuvaloilla ei ole mun mielestä mitään väliä. Käyttäkää jos haluatte, en minä kiinnitä niihin mitään huomiota paitsi tänään. Huvittaa kun jotkut luulee että niiden käyttämisellä olisi ollut jotain merkitystä :D.

Takasumuvaloja sitten taas ei käytetä kun niille olisi tarvetta. Jos et näe edellä menevää autoa sateen tai sumun takia, ei suakaan nähdä takaapäin -> käytä sumuvaloa.

Autoihin laitetaan mörkölisäpitkiä jotka pakottaa vaihtamaan lyhyille satoja metrejä aiemmin kuin maltillisilla valoilla. Pimeä kohtaamisalue on isompi jolloin toivoo ettei se hirvi pomppaa tielle. Näissä pitäisi olla vaiheittaisuus.

Pitkät + lisäpitkät -> pitkät -> lyhyet
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No niissä on selkeä ero. Päiväajovalot ovat liikenneturvallisuuden vaarantamista jos niitä ei osata käyttää.

 Ledit mun autossa edistää liikenneturvallisuutta kun näen ajaa kunnolla ilman että heikennän muiden näkemistä mutta niistä polttimoista puuttuu muutama kirjain jolloin ne on laittomia. Edelleenkään kukaan ei ole missään tilanteessa vilkuttanut valoja tai poliisi puuttunut niihin vastaan ajaessaan. Otan pois jos joku osoittaa että aiheutti isompaa häikäisyä kuin nykyautojen xenonit tai ledit.
 
Etusumuvaloilla ei ole mun mielestä mitään väliä. Käyttäkää jos haluatte, en minä kiinnitä niihin mitään huomiota paitsi tänään. Huvittaa kun jotkut luulee että niiden käyttämisellä olisi ollut jotain merkitystä :D.

Takasumuvaloja sitten taas ei käytetä kun niille olisi tarvetta. Jos et näe edellä menevää autoa sateen tai sumun takia, ei suakaan nähdä takaapäin -> käytä sumuvaloa.

Autoihin laitetaan mörkölisäpitkiä jotka pakottaa vaihtamaan lyhyille satoja metrejä aiemmin kuin maltillisilla valoilla. Pimeä kohtaamisalue on isompi jolloin toivoo ettei se hirvi pomppaa tielle. Näissä pitäisi olla vaiheittaisuus.

Pitkät + lisäpitkät -> pitkät -> lyhyet

Jos sininen farkku 740, jossa oli molemmat sumarit päällä tänään ja led-ajovalot, niin tulit vastaan  ;). Ellei ollut Slerba.

Ja monessa autossa ei saa takasumuvaloja päälle ellei ensin kytket etusumuvaloja. Volvossa sentää molemmille omat kytkimensä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Mun ysi on ollut visusti kaverin tallissa koko päivän eikä slerballa ole ledejä. Keski-suomessa on siis ainakin kolmaskin volvoilija :o

Joo mutta kun ei ne käyttäny takasumaria...
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Omasta mielestä valtaosa vastaantulijoista vaihtaa muutenkin lyhyille liian aikaisin. Vanha käytäntö olisi toimiva, että vaihdetaan siinä vaiheessa kun vastaantulijan kaukovalot alkavat selvästi häikäistä, ja tämä on merkki toiselle tiputtaa pitkät päältä, mutta en jaksa uskoa että nuo omat, linjalaserilla suunnatut ja vakiohalogeeneilla varustetut valot häikii ketään silloin kuin itse ei kärsi vielä mitenkään toisen kirkkaammista valoista.

Huono siinä sen jälkeen on arvioida toisen häikäistymistä jos lyhyille vaihdetaan varmuuden vuoksi tai mistä lie syystä ennen aikojaan. Optimaalisella valojen käytöllä saataisiin huomattavasti enemmän valoisampia sekunteja ja metrejä, ja keskittämällä huomio muualle kuin suoraan valoihin voitaisiin ajaa paljon pitemmälle häikäistymättä.

Hyvin harvoin ajoa häiritsee se että valojen vaihto venyisi liian myöhään, mutta pimeyttä tunnutaan haluavan maksimoida turhan usein.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Omasta mielestä valtaosa vastaantulijoista vaihtaa muutenkin lyhyille liian aikaisin. Vanha käytäntö olisi toimiva, että vaihdetaan siinä vaiheessa kun vastaantulijan kaukovalot alkavat selvästi häikäistä, ja tämä on merkki toiselle tiputtaa pitkät päältä, mutta en jaksa uskoa että nuo omat, linjalaserilla suunnatut ja vakiohalogeeneilla varustetut valot häikii ketään silloin kuin itse ei kärsi vielä mitenkään toisen kirkkaammista valoista.

Huono siinä sen jälkeen on arvioida toisen häikäistymistä jos lyhyille vaihdetaan varmuuden vuoksi tai mistä lie syystä ennen aikojaan. Optimaalisella valojen käytöllä saataisiin huomattavasti enemmän valoisampia sekunteja ja metrejä, ja keskittämällä huomio muualle kuin suoraan valoihin voitaisiin ajaa paljon pitemmälle häikäistymättä.

Hyvin harvoin ajoa häiritsee se että valojen vaihto venyisi liian myöhään, mutta pimeyttä tunnutaan haluavan maksimoida turhan usein.

Kirjoitan yllä olevan alle. Minulle on turha ruveta välkyttelemään, että mulla on pitkät päällä, jos kohtaamiseen on yli 30 sekunttia aikaa. Itse vaihdan noin 10-12 sekunttia ennen kohtaamista lyhyille valoille. Samoin käytän myös pitkiä päällä, kohtaamisen jälkeen, jos seuraavaaan autoon on myös kohtuu pitkä matka. Näin tiedostan mitä edessä on.

Olen myös huomannut, että harvempi lisävalot omistava kuuluu näihin mielensä pahoittajiin
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Samppasport  Futurez