Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
4300K antaa eniten valotehoa, mutta ero ei ole kovin suuri kylmempiin värilämpötiloihin. 4300K ei ole kovin valkoinen vielä. Olisiko se sitten lämmin valkoinen ja 5000K vastaa päivänvaloa, käsittääkseni kuitenkin voi jo näyttää hieman sinertävältä. Volgassa kun on apuhalogeenit, niin 4300K on paree bi-ksenoneissa, nin pitkille vaihtaessa ero ei ole niin suuri.

Jompi kumpi kummin on luultavasti fiksuin. Peruspolttimoista hyviä taitaa olla sekä philips että osram. Philipsilltä taitaa olla joku tehomallikin.

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Philips X-treme Vision    Värilämpötila 4800 K  +50%

Osramin Night Breaker   
Värilämpötila 4350 K  +70%

Eli noi vissin tällähetkellä parhaat xenonpolttimot
« Viimeksi muokattu: 19.03.2015, 22:34:02 kirjoittanut Rompe »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Ok, värilämpötila-asia ok.

Ilmeisesti kuitenkaan mitään vertailuja ei ole tehty? TM tms.?

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
"Paras" värilämpötila riippuu tavoitteesta?

4300 K näyttää minusta luonnollisimmalta, myös värien toistoltaan. 5000 K alkaa tehdä jo sinertävää sävyä, jolloin joidenkin sävyjen vääristymisen huomaa jo. Märkä sateinen havumetsä näyttää oudon väriseltä. Ja pari sataa lumenia häviää jo tuolla välillä valovirrasta. Toisaalta 5000 K näyttää talvisen valkoisessa ympäristössä nätiltä, puhtaan valkoiselta.

Sekalaiset värit huomaa myös, niin edellisessä kuin nykyisessäkin on erinäisistä syistä ajovaloina 4300 K ja lisäkaukovaloina 5000 K ja värieron erottaa kyllä.

Ylitehopolttimoista kysyin Osramin maahantuojalta perustetta Night Breakerille luvattuun "+monta %". Kaasupurkauspolttimon tehon määrää vakiovirtalähde, jota pienen väärinkäsityksen seurauksena kutsutaan yleisesti ballastiksi. Eli oikeasti lisää tehoa saa xenoniin vaihtamalla ns. ballastin. Osram jopa ilmoittaa vakio D1S Xenarc polttimolle ja vastaavalle Yönsärkijälle tasan saman 3200 lumenin valovirran, joten ihmettelin, mistä ne lisäprosentit pelkällä polttimon vaihdolla tulevat.

Vastaus oli sinänsä järkeenkäypä, ei sitä valoa vakiota enempää olekaan, mutta se on elektrodien ja kaasupurkauskammion asemointia optimoimalla kohdistettu "tärkeälle 50 - 100 m etäisyydelle". Mitään mittaustietoa minulle ei aiheesta ole, mutta rutiininomaisesti käytettynä ostamastani autosta polttimot vaihtaessani sain Night Breakerien tieltä pois lähes uuden näköiset Xenarcit. Jos jotain eroa pitää kuvitella näkevänsä, niin se on Yönsärkijän ihan turha korostus keskellä tietä? Vakio Xenarc on hyvä polttimo, mutta en maksaisi lanttiakaan lisää Yönsärkijästä.

Oma käyttötilanteeni ei tosin ole aivan keskimääräinen, koska 3 sekuntia nokan edessä olevan 70 - 80 m sijasta minua kiinnostaa
enemmän se, mitä on 200 - 300 metrin päässä ja mille on vielä tehtävissäkin jotain.

Olen myös kuullut Philipsin X-treme visionista hyviä suosituksia, mutta omaa kokemusta ei siitä ole.

Yli 5000 K värilämpötilalle en näe kuin koristelukäytön, eli jos tarkoitus on nähdä, ovat vaihtoehdot juuri nuo 4300 - 5000K haarukassa.

Vaikka paljon käytetyn xenonpolttimon valo näyttäisi aivan mukavan kirkkaalta, myös kaasupurkauspolttimo harmaantuu käytössä, joten kolmivuotiaan / 60.000 km ajetun auton polttimoiden vaihto laadukkaisiin uusiin todennäköisesti lisää valon kirkkautta havaittavasti?

Polttimovertailuja en ole nähnyt?
« Viimeksi muokattu: 20.03.2015, 18:17:33 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
740 gle. Perustuuko sinun vertailu tässä tapauksessa bixenon valoihin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itse olen vaihtanut vain yhdet xenon polttimot lisäpitkiin ja epäilen, että uudessa autossa on alkuperäiset 100tkm ajetut polttimot ja tarkoitus on itsellä maksimoida valoteho. Bixenoneita ei ole vaan pelkästään lähivaloiss. Pitkät korvataan led lisäpitkillä. Mietin vain saanko rahalle vastinetta, kun perus D1S hiilipsiä saa 40-60 euroa 2kpl ebaystä parin vuoden takuulla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vaihtaisin tuohon Audiin, tuntuvat oudon kelmeiltä xenoneiksi. Lisäki vasemman reunan raja menee aika lähellä autoa, ehkä 20 metrissä.

Bemarissa on edelleen kirkkaat valot, moottoritiellä näkee vastaantulijoiden ajoradallakkn meidän valoa. Vasen reuna menee jossain 50 metrissä.

Parkkihallivertailukin osoittaa valojen järkyttävän sävyeron. Ja kuvioeron ja korkeuseron.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
740 gle. Perustuuko sinun vertailu tässä tapauksessa bixenon valoihin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itse olen vaihtanut vain yhdet xenon polttimot lisäpitkiin ja epäilen, että uudessa autossa on alkuperäiset 100tkm ajetut polttimot ja tarkoitus on itsellä maksimoida valoteho. Bixenoneita ei ole vaan pelkästään lähivaloiss. Pitkät korvataan led lisäpitkillä. Mietin vain saanko rahalle vastinetta, kun perus D1S hiilipsiä saa 40-60 euroa 2kpl ebaystä parin vuoden takuulla.
Oma kokemukseni on bi-xenoneista. Mutta vaikka 100 tkm ajetut xenonit olisivat vain lähivalokäytössä, niin vaihtaisin ne silti saman tien, vaikka valokuvio näyttäisi miltä. Laadukas xenonpoltimo saattaa kestää tuon matkan sen jälkeenkin näyttää vielä aivan hyvältä, mutta kun sen nappaa ulos, näkee kuinka palokammion lasi on jo kauttaaltaan harmaantunut. Linkitin jossain välissä tämän kuvan jo aiemminkin, mutta laitan tähän näytille kuvat Osramin xenonpoltimosta vasemmalta oikealle uutena, 20.000 km ajettuna ja 100.000 km ajettuna:



Nämä ovat siis olleet bi-xenon valoilla varustetussa autossa, eli siis lähivaloilla on käyttötunteja sen mukaan kun hämäräkytkin on katsonut etteivät LEDit riitä. Keskimmäisessä näkyy jo käytön jälki, mutta hieman toispuoleisena eli kirkastakin osaa lasissa on vielä. 100.000 ajettu on vaihdettu siinä vaiheessa kun sen pari sammui, enkä osannut noiden valotehoa vielä silloin moittia, mutta muuttuihan se tietenkin uusilla polttimoilla aika hyvin, kun sameat vaihdettiin kirkkaisiin.

Jos Rodionin Bemarissa on LEDivalot vielä vähentämässä xenonien käyttötunteja, saattavat polttimot olla vielä aivan kunnossa. Ellei polttimon irrotus ole kohtuuton operaatio, senhän voi vilkaistakin, koska harmaantumisen näkee kyllä valoa vasten tutkien aivan selvästi.

Jos valotehon tahtoo maksimoida laillisesti, kuten ymmärsin karpalla olevan tavoitteena, silloin taitavat ykkösvaihtoehdot olla NBB Alpha 225 ja X-Vision Dominator, joiden referenssiluku on xenonversiona 20. Ainakin NBB on sekä CR että DR hyväksytty, että sitä voi käyttää myös H1 polttimolla. Umpio on natiivisti D1S polttimolle rakennettu, mutta siihen saa sovitteella H1 tai D2S polttimon. Nämä valaisimet ovat xenonhyväksyttyjä ja koska polttimoksi menee vakio D1S tai D2S, eikä mikään kiinanxenonkonversio, on laitos katsastuskelpoinen.

Ämpärit ovat tosin niin suuret, että heti kun löydän jostain säleikön lamellien taakse piiloutuvat tehokkaat LED-valot kohtuuhintaan, saattavat NBB:t siirtyä nuoremman kuskin vanhempaan autoon. Lazer ST-8 on vielä kallis.

Valokuvioita löytyy täältä. Huom. kuvat on tietoisesti himmennetty niin paljon, ettei lumi pala kovin pahasti puhki:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=53840

Valokuvioita esittävässä kuvasarjassa lisävaloilla näkyvä pieni mäen harjanne on noin 400 metrin päässä, joten kannattaa harkita ovatko näin suuret kaukovalot omaan käyttöön sopivat?
« Viimeksi muokattu: 21.03.2015, 19:51:45 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Minulla oli X-Visionin Dominaattorit LED:nä (Myös myynnissä  ;) )  ja on kokemusta myös Xenonina noista ja meteoreista.

Nyt tulee ihan luminalights x:t pikku led:t nätistin maskin taakse, kun tuli auton mukana vielä grilli mihin tehty reiät Hellan FF200:lle jotka on halkaisijaltaan samat.

Tuollaiset löytyy jo ford:n keulalta.
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/led-lis%C3%A4valo-35w-luminalights-x-ref-12-5-9-32v-ref12-5-9-32v/3010130010/

Mun kysymys siis enemmän liittyi tuohon miten saada lähivalohin (Xenon D1S) mahdollisimman hyvä polttimo= mahdollisimman paljon valoa. Nuo kun palaa myös lisäpitkien kanssa. Uusin jo samantien nuo pitkien valojen halogeeni polttimot Night Breaker parhaisiin malleihin.

Tuoltahan noita voi bongailla myös:
http://www.jussinmaki.net/blogi/jattimainen-kaukovavertailu/

Jos valotehon tahtoo maksimoida laillisesti, kuten ymmärsin karpalla olevan tavoitteena, silloin taitavat ykkösvaihtoehdot olla NBB Alpha 225 ja X-Vision Dominator, joiden referenssiluku on xenonversiona 20. Ainakin NBB on sekä CR että DR hyväksytty, että sitä voi käyttää myös H1 polttimolla. Umpio on natiivisti D1S polttimolle rakennettu, mutta siihen saa sovitteella H1 tai D2S polttimon. Nämä valaisimet ovat xenonhyväksyttyjä ja koska polttimoksi menee vakio D1S tai D2S, eikä mikään kiinanxenonkonversio, on laitos katsastuskelpoinen.

Ämpärit ovat tosin niin suuret, että heti kun löydän jostain säleikön lamellien taakse piiloutuvat tehokkaat LED-valot kohtuuhintaan, saattavat NBB:t siirtyä nuoremman kuskin vanhempaan autoon. Lazer ST-8 on vielä kallis.

Valokuvioita löytyy täältä. Huom. kuvat on tietoisesti himmennetty niin paljon, ettei lumi pala kovin pahasti puhki:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=53840

Valokuvioita esittävässä kuvasarjassa lisävaloilla näkyvä pieni mäen harjanne on noin 400 metrin päässä, joten kannattaa harkita ovatko näin suuret kaukovalot omaan käyttöön sopivat?
« Viimeksi muokattu: 21.03.2015, 20:11:34 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No idea sitten nopeutui. Eiköhän tänään ruvennut toinen xenon-polttimo kenkkuilemaan.

Nuo philips:t näyttää saavan halvalla Mutanetistä joten varmaan sinne nokka suuntaa kohta. Kattelin ebay:tä, niin 2kpl menee 140-150 euroon, niin sama hakea tuolta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/430017/Philips-X-tremeVision-Xenon-D1S-12V35W-50-Zenstartsytytin
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No idea sitten nopeutui. Eiköhän tänään ruvennut toinen xenon-polttimo kenkkuilemaan.

Nuo philips:t näyttää saavan halvalla Mutanetistä joten varmaan sinne nokka suuntaa kohta. Kattelin ebay:tä, niin 2kpl menee 140-150 euroon, niin sama hakea tuolta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/430017/Philips-X-tremeVision-Xenon-D1S-12V35W-50-Zenstartsytytin

Samalla piti hommata tuollaiset Philips WhiteVision H1:t lisäpitkiinkin, niin loppuu se kellertävä valo. Enään ku jaksaisi nuo led-lisäpitkät asentaa, niin olisi bueno.

https://www.youtube.com/watch?v=jbBtfz6hfEU
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HulluJaYlpee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Nyt lähti iteltä x-visionin ledit pois keulilta.. saavat olla rauhassa kesän varastossa ja pimeiden tultua ruuvaillaan uuvestaan.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Nyt lähti iteltä x-visionin ledit pois keulilta.. saavat olla rauhassa kesän varastossa ja pimeiden tultua ruuvaillaan uuvestaan.

Pakko kysyä mitä mieltä olet ollut noista ja ostitko samalla nuo kivisuojat noihin?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HulluJaYlpee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Pakko kysyä mitä mieltä olet ollut noista ja ostitko samalla nuo kivisuojat noihin?

Kyllä ostin kivisuojien kanssa. X-visionin Dominator ledit oli tämän talven keulilla. Omasta mielestäni aivan loistavat lisärit.. Valoa riittää ja omalle silmälle loistava valokuvio/keila. Itellä vaatimuksena oli että olisi valoa ja nopiasti syttyvät ku työmatka on 75kilsaa vilkkaalla tiellä.. SUOSITTELEN.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Rumathan nuo ämpärit on, mutta ajattelin tökkäistä keväämmällä kirkkaat kivisuojat päälle kesäksi.

NBB:n ohje sanoo ihan erikseen, että valot on suunniteltu käytettäväksi kivisuojienkin kanssa, vaikka silloin valoteho tietenkin jonkin verran kärsii.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
NBB:n ohje sanoo ihan erikseen, että valot on suunniteltu käytettäväksi kivisuojienkin kanssa, vaikka silloin valoteho tietenkin jonkin verran kärsii.

Sama hommahan on noissa X-Visioneissa.

Satuin yhden auton keulalla huomaamaan nuo NBB:t, niin syvyys on huomattavasti pienempi, kuin X-Visionin lisävaloissa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Futurez  Kulkukoira