Futurez  Kulkukoira

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Näkyy että kevät taas tullut, kun Xenon Tero-Petterit pukkailee esille. Laskin tänään 7 näitä omatoimi virittäjiä valoille ja voi tuota ufoilmiötä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Nyt selvisi miksi moni tälläkin forumilla haukkuu Skodan mm octavian xenonit paskoiksi, että häikäisevät. Tämä johtuu taas Teropettereistä, jotka itse vaihtavat polttimot ja säästävät  ;). Kyseisissä umpioissa on metalliset ohuet levyt, jotka asettavat polttimon kunnolla paikoilleen. Jos tuota ei tiedä/polttimoa vaihtaessa ei tarkista kuviota, niin en ihmettele yhtään jos valot näyttää päin prinkkalaa  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
No ei nyt voi olla että aikalailla kaikki octaviat joissa xenonit on, häikäisee.

Muutenkin nyt on tullut pimeällä enemmän ajeltua ja tullut huomattua että isompien volkkarien ja skodien xenonit häikäisee liki aina... :idiot2:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No ei nyt voi olla että aikalailla kaikki octaviat joissa xenonit on, häikäisee.

Muutenkin nyt on tullut pimeällä enemmän ajeltua ja tullut huomattua että isompien volkkarien ja skodien xenonit häikäisee liki aina... :idiot2:

Ei toki selvitä miksi "kaikki", mutta voi olla osallinen suurimpaan osaan. 
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Uudet mersut jossa on ne kahdennetut led lähivalot taitavat pistää vielä skodastakin yli häikimisessä.

Ja ainakin TM:n mukaan ne eivät ole edes kosin hyvä valot (verrattuna edellismallin xenoneihin)

Poissa gearbox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Itsellä nuo alphat molemissa autoissa 55w xenonilla valoteho itselle aivan riittävä eikä katsuri sanonut niistä mitään, onhan nuissa xenon hyväksyntä tosin koskeeko se vain dr poltinta, mulla on kylläkin h1 jälkisasennus sarja. :)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Täällä myös NBB Alpha 225 vakio bi-xenonien rinnalla ja ovat parhaat näkemäni valot.

NBB:n huomattava etu on, ettei tarvi selitellä, kun umpio on sekä CR että DR hyväksytty ja merkinnät näkyvissä. Laillisia vaihtoehtoja on paljon. Natiivisti ilman sovitteita tuo nielaisee katulaillisen D1S xenonpolttimon, jolloin ref vain 20. Tökkäsin omaani tuollaiset kun auton oma polttimo on sama. Lampun mukana toimitettavalla sovitelevyllä voi asentaa H1 halogeenipolttimon, mutta ref nousee 25. Samaan sovitteeseen menee myös halvempi vakio xenonpolttimo D2S. Ballasti mahtuu valaisimen sisälle, joten asennus on siisti, vain kaksi lankaa lisävalon kuoren läpiviennistä sisälle.

Lumisella tiellä häkellyttävän leveä valokuvio valaisee ei vain ajorataa, vaan ojan takana olevan voimalinjan takana oleva luminen metsän reunakin lehahtaa valkoiseksi ensimmäiset 200 metriä. Keskelle tietä suoraan eteen tulee sitten pienet pisteet siitä eteenpäin.

ISOSTA valokuviosta johtuen NBB ei ole mikään taajamavalo. Mutta jos suurta valokeilaa mahtuu käyttämään, ymmärtää hyvin, miksi noita näkee pitkien autojen katolla. Ehdottomasti suositeltava oikeasti valoa tarvitsevalle.

En tosin pysty vertaamaan 3003 kanssa, jota en ole nähnyt.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2015, 01:49:54 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Muutama kuva valokuvioiosta:

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=53840

Kuvat ovat keskenään vertailukelpoiset, mutta eivät yritäkään esittää sitä, kuinka ihminen tuon valokuvion näkee. Auton omien valojen kanssa automaattivalotuksen asettamat valotusarvot lukiten tulee xenonlisävaloilla ensimmäiset 100 metriä vain valkoista ylivalotettua tyhjyyttä, joten valotusarvot on haettu käsivalotuksella ensin täysillä valoilla mitaten ylivalotusta välttäen.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Muutenkin nyt on tullut pimeällä enemmän ajeltua ja tullut huomattua että isompien volkkarien ja skodien xenonit häikäisee liki aina... :idiot2:

Uudet mersut jossa on ne kahdennetut led lähivalot taitavat pistää vielä skodastakin yli häikimisessä.

Ja ainakin TM:n mukaan ne eivät ole edes kosin hyvä valot (verrattuna edellismallin xenoneihin)

Voisi elvistellä, että kappas vaan, kun en ole huomannut. Mutta ihan oikeasti tässä on suurelta osalta omaa valintaakin mukana. Kokemuksesta voin luvata, että häikäisy vähenee totuttamalla silmänsä omiin jatkuvasti kirkkaisiin valoihin. Etenkin iän myötä silmän kyky sopeutua valoisuuden nopeisiin vaihteluihin heikkenee, joten pitämällä koko ajan kirkas valaistus päällä vähentää silmiensä rajallista sopeutumisen tarvetta. Iän suhteen puhun lähinnä itsestäni, kun 55 on jo mittarissa ja ikänäkö on vaatinut varifocus lasit jo vuosia.

Isojen valojen vastuuton käyttö on eri asia, en puhu nyt siitä, vaan yksinomaan itselle mukaan otetun valon kirkkaudesta. Quad xenonien takaa katsellessa häikäisevät vain selkeästi väärin asennetut tai raskaasti pieleen suunnatut, joita on onneksi sangen vähän.

Uuden Mersun LEDivaloja en ole nähnyt luonnossa, mutta mittaustiedot olivat minullekin pettymys. Usean LEDin matriiseja voidaan mukauttaa paljon tarkemmin ja enemmän kuin yhtä xenonvalaisinta, joten hyvällä adaptaatiolla olisi tehokkaiden valojen haitta muille entistä paremmin eliminoitavissa. Kun viimeinenkin syy heikkoihin valoihin on poistettu, olisin toivonut radikaalia parannusta tähänastiseen pupillien venyttämiseen äärimmilleen pimeydessä  >:(

Lisävalojen asennus menee entistä monimutkaisemmaksi, joten saisivat laittaa ne valot autoon jo tehtaalla, nyt kun tekniikka sen mahdollistaa.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2015, 11:52:01 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa gearbox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
Täällä myös NBB Alpha 225 vakio bi-xenonien rinnalla ja ovat parhaat näkemäni valot.

NBB:n huomattava etu on, ettei tarvi selitellä, kun umpio on sekä CR että DR hyväksytty ja merkinnät näkyvissä. Laillisia vaihtoehtoja on paljon. Natiivisti ilman sovitteita tuo nielaisee katulaillisen D1S xenonpolttimon, jolloin ref vain 20. Tökkäsin omaani tuollaiset kun auton oma polttimo on sama. Lampun mukana toimitettavalla sovitelevyllä voi asentaa H1 halogeenipolttimon, mutta ref nousee 25. Samaan sovitteeseen menee myös halvempi vakio xenonpolttimo D2S. Ballasti mahtuu valaisimen sisälle, joten asennus on siisti, vain kaksi lankaa lisävalon kuoren läpiviennistä sisälle.

Lumisella tiellä häkellyttävän leveä valokuvio valaisee ei vain ajorataa, vaan ojan takana olevan voimalinjan takana oleva luminen metsän reunakin lehahtaa valkoiseksi ensimmäiset 200 metriä. Keskelle tietä suoraan eteen tulee sitten pienet pisteet siitä eteenpäin.
ISOSTA valokuviosta johtuen NBB ei ole mikään taajamavalo. Mutta jos suurta valokeilaa mahtuu käyttämään, ymmärtää hyvin, miksi noita näkee pitkien autojen katolla. Ehdottomasti suositeltava oikeasti valoa tarvitsevalle.

En tosin pysty vertaamaan 3003 kanssa, jota en ole nähnyt.



Ajattelin pitää ihan halogeneina nuo NBB:t jos/kun ostan. Eiköhän niilläkin kutenkin näe...

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Näkee, ja valokuvio on minusta hieman tasaisempi? Valokuvion leveydestä joutuu jonkin verran tinkimään, mutta referenssiluvun laskeminen todellinen valoteho nelinkertaistamalla on tehty asemoimalla xenonpolttimo tekemään pienialainen, mutta näkyvä varjo referenssiluvun valovoiman mittauspisteeseen.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
En tiedä onko tällaista ohjausta missään autossa tai onko idea tullut täällä jo esille, mutta tuli tuossa joku päivä mieleen kun ajeltiin motarilla vesisateessa ja vesipölläkkä kävi että näihin päivävaloilla varustettuihin autoihin voisi laittaa automatiikan joka kytkee ajovalot (ja varsinkin takavalot) päälle kun pyyhkijät kytketään/kytkeytyvät. Lisäksi kun olisi sumun tunnistus niin eipähän taas pienen ihmisen tarvitsisi muistaa valojen käytöstä mitään  ::)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
...eipähän taas pienen ihmisen tarvitsisi muistaa mitään  ::)
...ttu kun tää särähtää korvaan aina yhtä pahasti.  ::) :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
En tiedä onko tällaista ohjausta missään autossa tai onko idea tullut täällä jo esille, mutta tuli tuossa joku päivä mieleen kun ajeltiin motarilla vesisateessa ja vesipölläkkä kävi että näihin päivävaloilla varustettuihin autoihin voisi laittaa automatiikan joka kytkee ajovalot (ja varsinkin takavalot) päälle kun pyyhkijät kytketään/kytkeytyvät. Lisäksi kun olisi sumun tunnistus niin eipähän taas pienen ihmisen tarvitsisi muistaa valojen käytöstä mitään  ::)

Joissain autoissa on automaattinen sadetunnistin kytketty valoihin.

 

Ateho  Elekma