Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Mä en ole yhtään autoa omistanu missä sammuis sumarit kun laittaa pitkät päälle, empä kyllä pahemmin semmosia nähnyt vastaankaan tulevan.. ???

Ja en siis käytä sumareita ikinä, mutta ennen katsastusta olen valoja tarkastaessa kaikki laittanut samaan aikaan.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Mä en ole yhtään autoa omistanu missä sammuis sumarit kun laittaa pitkät päälle...
Merseedes-Pents Vitosta ainakin sammuu sumarit kun pitkät lyö päälle  ::)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
-83 vuoden 240 volvossa sammui takasumari pitkillä
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
-83 vuoden 240 volvossa sammui takasumari pitkillä

Tuossa nyt ei ole ollut mitään järkeä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Ei minulla ole ainakaan yhdessäkään lankussa sammunut takasumari pitkillä. Noita on ollut "muutama" vuosiväliltä 81-92. Ysistä ei sammu sumarit pitkillä, mutta 760 sammuttaa etusumarit ainakin, kun kytkee pitkät. Takasumaria ei ole siinä vehkeessä vielä tarvinnut.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tuossa nyt ei ole ollut mitään järkeä.
Eihän tuossa olekaan, mulla vm 82 264 tekee ainakin saman.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
-83 vuoden 240 volvossa sammui takasumari pitkillä
Se oli parin vuoden umpihullu vaatimus, joka onneksi ymmärrettiin aivopieruksi hyvin pian. 1982 Corolla ja pari muutakin siltä ajalta tuttua autoa teki samaa. Älytön kotkotus takaa tulevalle pimeässä ajettaessa. Sen seurauksena ainakin noina vuosina takasumuvalot kelpasivat suunnilleen millä kytkeinnöillä tahansa, yksittäin tai pareittain, kaukovalojen kanssa tai ilman.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Siis tekisi mieli käyttää aika monta voimasanaa tähän kirjoitukseen. Tänään sai ajella Kuopion motaria 50km/h, kun aamulla tuota lunta oli ihan kivasti (Auton katolla 20-30cm). Kuinka moni sitten käytti sumuvaloja ja varsin TAKASUMUVALOA. Laskin 20km matkalla menosuuntaan viisi autoa. Taas nyt illalla noita etusumuvalot päällä ajajia tuli vastaan yli 20 kpl, vaikka lumi ei enään pöllynnyt saati satanut ollenkaan.

Mikä helvetin vaikeus noita valoja on käyttää ja takasumuvalokin on ollut pakollinen yli 20 vuotta. Ai niin ja kolme autoa ajoi päivävalot päällä tuossa lumituiskussa perä pimeänä :idiot2: :idiot2: :idiot2:.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Tuossa kello 17-19 välillä Jyväskylässäkin satoi aika tuuheasti puuterilunta. Etusumarit melkein jokaisella päällä, takasumari ei kenelläkään.

Ja tuon kahden tunnin pilistelyn aikana neljä pälviajovaloilla ajanutta perä pimeänä pääsi tekemään yllätyksen. On senyt perkele kun on jo niin pimeää että katuvalot on päällä, niin pitää saaatana runkata pälvivaloilla.

Valohoitoa noille kyrville tarjosi 6x hella =330w....

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuossa kello 17-19 välillä Jyväskylässäkin satoi aika tuuheasti puuterilunta. Etusumarit melkein jokaisella päällä, takasumari ei kenelläkään.

Ja tuon kahden tunnin pilistelyn aikana neljä pälviajovaloilla ajanutta perä pimeänä pääsi tekemään yllätyksen. On senyt perkele kun on jo niin pimeää että katuvalot on päällä, niin pitää saaatana runkata pälvivaloilla.

Valohoitoa noille kyrville tarjosi 6x hella =330w....

Ajelin mökille aamulla, niin 14kpl etusumaripellejä ajoi ne päällä vastaan, vaikka aurinko paistoi...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Etusumareita olen kuullut valitettavasti ihan tuttavapiirissäkin käytettävän ajovalojen korvikkeena.

Eli kun toinen lähivalo palaa, on vielä 3 lamppua ennenkuin tarttee alkaa polttimoita vaihtamaan.

Tuli mieleen kun tänään ajoi joku kyklooppi päin vittua suunnattuine sumareineen perässä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ajelin mökille aamulla, niin 14kpl etusumaripellejä ajoi ne päällä vastaan, vaikka aurinko paistoi...

Ja tämäkö jäi nakeramaan sielua?

Mitä helvetin väliä?

Poissa Apok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Etusumareita olen kuullut valitettavasti ihan tuttavapiirissäkin käytettävän ajovalojen korvikkeena.

Eli kun toinen lähivalo palaa, on vielä 3 lamppua ennenkuin tarttee alkaa polttimoita vaihtamaan.

Tuli mieleen kun tänään ajoi joku kyklooppi päin vittua suunnattuine sumareineen perässä.
Kyseisiä kyklooppeja tuli liiaksi vastaan perjantaina Oulu-Tampere välillä. Yksi ooppeli oli kokonaan ilman valoja. Aina kun ei vastaantulijoita tullut niin laittoi pitkät päälle. Nelostien varressa on sen verran taajaan huoltoasemia mistä saa uutta hehkua ostettua. Vissiin sekin on liian vaikeaa kun ei viitsitä vaihtaa. Huommattavasti vähenisi niskan ja hartiaseudun kivut kun pimeässä ei tarvitse niska jäykkänä tihrustaa menemään vain yhdellä etuvalolla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kyseisiä kyklooppeja tuli liiaksi vastaan perjantaina Oulu-Tampere välillä. Yksi ooppeli oli kokonaan ilman valoja. Aina kun ei vastaantulijoita tullut niin laittoi pitkät päälle. Nelostien varressa on sen verran taajaan huoltoasemia mistä saa uutta hehkua ostettua. Vissiin sekin on liian vaikeaa kun ei viitsitä vaihtaa. Huommattavasti vähenisi niskan ja hartiaseudun kivut kun pimeässä ei tarvitse niska jäykkänä tihrustaa menemään vain yhdellä etuvalolla.
Joissain autoissa se lampun vaihto on vaan sellainen tunnin homma.
Esim fiat stiloilla ajetaan yleensä ajovalot ja sumuvalot palaneeksi ennen kuin niile tehdään jotain. Sumari on tosin samassa umpiossa, eli havaittavuuteen ei suuresti vaikuta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ja tämäkö jäi nakeramaan sielua?

Mitä helvetin väliä?

Käännän asian toisin päin: Minäkin tykkään ajaa kokoajan pitkät päällä ja TIEDÄN että ne on päällä.

http://m.iltalehti.fi/autot/201410120115141_ae.shtml
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Proturbo  Autodiagnoosi