Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Osta suosiolla ne osram halogeenit joilla on 3 vuoden takuu. Nuo NB kesto ei ole mikään häävi.

Ai niin motonetissä hekutettiin vuoden takuuta myös polttimoille  ;)

Ne poksahdelleet NB:t oli Motonetistä, mutta tuskin tuon kanssa takuu toimisi...?
Mulla oli joskus ne 3 vuoden takuu Osramit, mutta siinä autossa oli sitten niin himmeätkin, että ei hyvä. Toki tuolla 14,7 V:n jännitteellä voisi toimiakin. Katsotaan nyt ensin, kauanko normipolttimot kestää.

Noista Eemelin valoista vielä, että tosiaan itsekin olen kiinnittänyt niihin huomiota tilanteissa, joissa ei kuvittelisi kaukovalojen olevan päällä. Toki voihan niissä olla saksalainen usko tekniikkaan ja aina ei-päiväajovaloilla "kaukovalot" päällä. En tiedä, mutta häikäisee kivasti.

Niko_S

  • Vieras
Olen tänäkin vuonna huomannut useasti tilanteen, että vastaan tulee uusi/uudehko auto päiväsaikaan, niin ajovalot ja päiväajovalot palavat  yhtäaikaa. Auton merkillä ei tunnu olevan merkitystä, koska samaa "vikaa" näyttää löytyvän eurooppalaisista ja aasialaisista autoista.

Käsittääkseni automatiikan pitäisi estää tuollainen tilanne, ja tuskin tehtaallakaan on laitettu, niin että saa laitettua molemmat yhtäaikaa päälle?


Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Olen tänäkin vuonna huomannut useasti tilanteen, että vastaan tulee uusi/uudehko auto päiväsaikaan, niin ajovalot ja päiväajovalot palavat  yhtäaikaa. Auton merkillä ei tunnu olevan merkitystä, koska samaa "vikaa" näyttää löytyvän eurooppalaisista ja aasialaisista autoista.

Käsittääkseni automatiikan pitäisi estää tuollainen tilanne, ja tuskin tehtaallakaan on laitettu, niin että saa laitettua molemmat yhtäaikaa päälle?

Osassa autoista toimii ainakin niin että päiväajovalot ei sammu vaan palavat himmeämmin kun varsinaiset ajovalot on päällä.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Olen tänäkin vuonna huomannut useasti tilanteen, että vastaan tulee uusi/uudehko auto päiväsaikaan, niin ajovalot ja päiväajovalot palavat  yhtäaikaa. Auton merkillä ei tunnu olevan merkitystä, koska samaa "vikaa" näyttää löytyvän eurooppalaisista ja aasialaisista autoista.

Käsittääkseni automatiikan pitäisi estää tuollainen tilanne, ja tuskin tehtaallakaan on laitettu, niin että saa laitettua molemmat yhtäaikaa päälle?

Päiväajovalot voivat ja lainkin mukaan saavat himmentyä parkeiksi kun ajovalot laitetaan päälle.

Sitten on mm. mersuissa käytettävät tehtaan nimeämät valaisujärjestelmät joissa ei ihan kaikki mene niin kuin puritaani lakikirjasta lukemalla voisi luulla.
Mutta ovat tehtaalta sellaisina tullut ja tyyppihyväksytty eli ihan lailliset ovat vaikka moni sanoisi että niissä on mm. juuri nuo parkit kahdennettu vaikka laki ei sellaiselle siunausta anna, päin vastoin.

Kaiken kaikkiaan koko tämä etuvalo/päiväajovalo/ajovalo -kuvio mennyt sellaiseksi ettei siitä enää oikein kukaan erikseen jokaiseen tapaukseen perehtymättä ota selvää mikä on laillinen viritelmä ja mikä ei.
Ainakin poliisi on heittänyt jo aikaa sitten pyyhkeen kehään ja puuttuu vain selvästi valottomiin tapauksiin.
Ja tekee minusta ihan oikein, pääasia että jotkin selkeästi näkyvät ja muille häiriötä aiheuttamattomat valot on päällä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Yhden kuoren sisällä olevia erilaisia valoja voi olla vaikka kuinka pirusti, koska ne voidaan hyväksynnässä katsoa yhdeksi valaisimeksi. Sen takiahan esim juuri mersuissa on ne kahdennetut led ajovalot nykyään.

Poissa HulluJaYlpee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Sellasta pohtinut että minkälaiset parkkipolttimot on uusissa v70sissä?.. ku vastaan tulee niin päiväajovalot päällä ja himmeän sinertävät parkit.. ajattelin itsellekki hommata parkkeihin toisenlaiset valot ku hehkulanka keltaiset.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Olen tänäkin vuonna huomannut useasti tilanteen, että vastaan tulee uusi/uudehko auto päiväsaikaan, niin ajovalot ja päiväajovalot palavat  yhtäaikaa. Auton merkillä ei tunnu olevan merkitystä, koska samaa "vikaa" näyttää löytyvän eurooppalaisista ja aasialaisista autoista.

Käsittääkseni automatiikan pitäisi estää tuollainen tilanne, ja tuskin tehtaallakaan on laitettu, niin että saa laitettua molemmat yhtäaikaa päälle?

Kurkkaappa joskus kaupan parkkipaikalla tämmöisen auton päivävaloa, siitä pitää löytyä hyväksyntäleiman (RL-päiväajovalo) yhteydestä A-kirjain. Tämän A-kirjaimen myötä valaisin on hyväksytty pysäköintivaloksi.

http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/valomerkinnat.txt
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Niko_S

  • Vieras
Kurkkaappa joskus kaupan parkkipaikalla tämmöisen auton päivävaloa, siitä pitää löytyä hyväksyntäleiman (RL-päiväajovalo) yhteydestä A-kirjain. Tämän A-kirjaimen myötä valaisin on hyväksytty pysäköintivaloksi.

http://jope.fi/saab/sosnet/tietopankki/valomerkinnat.txt

Itse en ole parkkipaikoilla näitä valoja tuijotellut, vaan ihan maantieajossa on tullut vastaan autoja, joissa on palanut päiväajovalot ledinä,
ja ns. käyttövalot sitten halogeenina/xenonina samanaikaisesti.


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Itse en ole parkkipaikoilla näitä valoja tuijotellut, vaan ihan maantieajossa on tullut vastaan autoja, joissa on palanut päiväajovalot ledinä,
ja ns. käyttövalot sitten halogeenina/xenonina samanaikaisesti.

Jos nuo ovat uusia autoja, niin silloin se on etuvaloksi hyväksytty se huomiovalo, yleensä se kyllä himmenee pykälän verran kun kytketään ajovalot.

Itseasennettuja näkee kyllä joskus niin että siellä on ihan täydellä teholla palavat huomiovalot vielä iltasella päällä, mutta sen kyllä huomaa, alkaa häikäisemään suht julmasti nuo huomiovalot pimeässä.

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Mitkäs halvat xenonit uskaltaisi autoon laittaa? Emännän autosta toinen pimeänä ja kilsoja ennen syyshämärää tulee paljon joten ei viitsisi mitään 150e/pari valoja sinne ostaa koko kesäksi turhaan palamaan (päivävaloja ei siis ole).

Kiinasta näkyy saavan alle 10e/pari, mutta miten mahtaa olla uv-suojan laita yms. Menee säästö hukkaan jos umpiot menee pilalle tai polttimot räjähtää sisään...

Ja kantana siis D2S.
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
http://atoy.fi/halvat-polttimot-haikaisevat/
http://proofer.faktor.fi/epaper/ab1515/

Juu on tullut luettua tuo artikkeli ja tiedossa on että nuo halvat ovat aivan kuraa.

Mutta tosiaan nyt tässä seuraavan 5kk aikana autoon tullee kuitenkin n. 30tkm lisää ja tästä ei käytännössä lainkaan ajeta aikana jolloin valoille olisi käyttöä. Jos nyt ostaa kalliit NightBreakerit on niistä syyspimeillä jo paras teho hiipunut turhaan. Siksi haussa siis lähinnä olisi polttimot jotka kelpaisivat kesän ajaksi leimasedälle   ::)
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Just käytin leimalla yhtä 945:sta, siinä on laiteltu hienot xenonit......eli todellisuudessa ne unohtui sinne keulalle, siinä katsastushenkilön kanssa naureskeltiin yhdessä, kuinka paskat ne oikein on :D
Ne on prkl kuin tähtisädetikut siellä keulalla, tehoa voi olla, mutta sitä on minne sattuu ::)
Melko helppo tuo on tietysti arvata, jos umpiota/lasia ole tarkoitettu xenonille alunperinkään.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Melko helppo tuo on tietysti arvata, jos umpiota/lasia ole tarkoitettu xenonille alunperinkään.

Kyllä tuossa tärkeämpänä vaikuttavana tekijänä on se lamppu eikä umpio. Ei sen 940:n umpiokaan ole mitään mikrometritekniikkaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kyllä tuossa tärkeämpänä vaikuttavana tekijänä on se lamppu eikä umpio. Ei sen 940:n umpiokaan ole mitään mikrometritekniikkaa.
H -polttimon langan paikkan (umpion polttopiste) on melko tarkka (en nyt muista ulkoa, kymmenesosamillejä), että kyllä ovat tarkasti tehty nekin.

Mutta xenonissa ei pala 1x3mm lanka, vaan plasmapallo. Valoa tulee siis isommalta pinta-alalta myös polttopisteen ulkopuolelta = aivan jäätävästi hajavaloa.

Minkä takia tämä on jokaisen xenonien puolestapuhujan niin pirun vaikea ymmärtää? Xenonille xenon umpio, piste.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2016, 16:42:59 kirjoittanut Slerbahuuli »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy