Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tämä kaikki valojen välkyttely ja Poliisin ylimääräinen pysäytys johtuvat siitä, koska minulla on autossa lailliset valot.

Siitä Talmujen aikakaudesta on vain sen verran aikaa vierähtänyt, ettei monellakaan ole enää muistissa/tiedossa. Ja onhan se aina poikkeuksellisen näköistä, jos ajetaan vanhemmalla autolla ajovalot pimeänä.

Varmaan samaa vilkuttelua tapahtuu alkuperäisillä nurkkapäivävaloilla ajaville, vaikka olisivat kuinka lailliset.

Jopa poliisilta, jonka pitäisi tietää kaikesta kaikki. Ehkäpä tämä LED-päivävalovillitys lisää tietoisuutta asiasta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Minä olen senverran *usipää, että jos ei vastaantulevan auton ajovalot (oli sitten pälviajovalot, talmut tai mitkä tahansa perseet) näy juuri ollenkaan (vaikuttaa auton havaitsemiseen aivan tolkuttoman paljon), niin pitkät välähtää.

Tosin, nyt on tullut huomattua toisenlainen ilmiö. Kun käyttöauton lampun kannalle tulee se ~14.0V, niin hämärällä yllättävän moni väläyttää valoja (vaikka korkeus on oikein). Noh, kun itse kerran "läväyttää" takaisin sen ~440W, niin ohimennessä palaa vastaantulijalla jarruvalot. :D

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin miten loppujen lopuksi eroaa ajaa ilman ajovaloja talmut päällä kuin ilman ajovaloja sumarit päällä, muuten kuin toinen on tieliikenteessä sallittu ja toinen vain olosuhteiden niin vaatiessa?

Ilman bullshittiä polttimoiden/energiansäästöstä, se jäi sinne 80-luvulle...

(Heitetään täky ja katotaan moniko tarttuu siihen) ;)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin miten loppujen lopuksi eroaa ajaa ilman ajovaloja talmut päällä kuin ilman ajovaloja sumarit päällä, muuten kuin toinen on tieliikenteessä sallittu ja toinen vain olosuhteiden niin vaatiessa?

Ilman bullshittiä polttimoiden/energiansäästöstä, se jäi sinne 80-luvulle...

(Heitetään täky ja katotaan moniko tarttuu siihen) ;)

Oliko kysymyksesi: Miksi ei vain aja ne ajovalot päällä?

Muistan kyllä itse, kun aikoinaan starletissa (vm78) tuplasin lähivalot joissa toiset oli kytkimen takana (Etten niitä poltellut kesällä), niin näin syksyllä ja talvella ruvettiin välkyttelemään, että sulla on pitkät päällä. Kummasti silloinkin tuo loppui, kun molemmissa oli uudet umpiot ja 2,5 neliön kaapelit, kun tempaisi pitkät päälle  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Oliko kysymyksesi: Miksi ei vain aja ne ajovalot päällä?

Tavallaan joo. Koska luulen että että nuo Talmut on nykyään lähinnä ulkonäön vuoksi, aivan kuin parkit + sumarit -tyypeillä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tavallaan joo. Koska luulen että että nuo Talmut on nykyään lähinnä ulkonäön vuoksi, aivan kuin parkit + sumarit -tyypeillä.

Haluaa olla nuori ja kapinallinen, mutta kumminkin kehuu omaavansa laittomat led-parkit...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Haluaa olla nuori ja kapinallinen, mutta kumminkin kehuu omaavansa laittomat led-parkit...

Jos tämä oli henkilökohtainen heitto, niin kyllä, itsellä palaa 8 x ylimääräiset parkki/äärivalot näkyvyyden/havaittavuuden vuoksi.

En silti mieltäni pahoita, eikä ole tarviskaan, kukaan ei ole valoja välkytellyt. Eikä kannata kenenkään Talmuja käyttävienkään.  ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Talmun huomiovalot herättävät taas valoisalla kanssa-autoilijoissa ja Poliisissa tarpeetonta pitkien räpyttelemistä.
Sain jatkaa matkaa ilman sakkoja, vaikka edessä on ledit parkkipolttimoina.

Ei vaan jaksa välittää, kun välkytellään Talmuille pitkiä. Oli se sitten kotipoliisi tai Poliisi.

Tämä kaikki valojen välkyttely ja Poliisin ylimääräinen pysäytys johtuvat siitä, koska minulla on autossa lailliset valot.

Jos tämä oli henkilökohtainen heitto, niin kyllä, itsellä palaa 8 x ylimääräiset parkki/äärivalot näkyvyyden/havaittavuuden vuoksi.

En silti mieltäni pahoita, eikä ole tarviskaan, kukaan ei ole valoja välkytellyt. Eikä kannata kenenkään Talmuja käyttävienkään.  ::)

Haluaa olla nuori ja kapinallinen, mutta kumminkin kehuu omaavansa laittomat led-parkit...

Jos ymmärrät nyt kenelle oli tarkoitettu ja mistä aiheesta  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Jos ymmärrät nyt kenelle oli tarkoitettu ja mistä aiheesta  ;)

Ymmärrän kyllä, summa summarum ei kannata ottaa stressiä jos ajaa tietoisesti poikkeavilla (vaikkei laittomilla) valoilla.

 :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Ensin ollaan niin turvallisia, aina oikeassa, manataan laittomia valoja ja vilkutellaan pitkiä ties kenelle kun sen hetkinen valaistus ei satu miellyttämään. Sitten kun joku vastaantulija vilauttaa pitkiä jostain syystä niin mieli on pahoitettu ja kehuskellaan kuinka paljon itse läväytetään watteja silmille koska *ttuillessaanhan se niitä vilkuttelee.
Tuoko on sitten sitä turvallisuutta?
Siihen pitkien vilautukseen voi, uskokaa tai älkää, olla joku muukin syy kuin puhdas mielenosoitus. Kuten vaikka huomion herättäminen jonkin poikkeavan tilanteen, hirven, kolarin tai muun vastaavan vuoksi.

Ketä nyt ihan oikeasti jaksaa kiinnostaa jonkun lediparkit? Ei ihan varmaan häikäise ketään eikä ainakaan huononna näkyvyyttä.

Toisaalta näiden topicien anti olisi melko köyhää jos täällä puhuttaisiin vain oikeista ongelmista, eikä siitä mikä sattuu olemaan laitonta ja mikä ei. Mun mieltä ei ainakaan pahoita yhtään jos joku ajelee päiväsaikaan sumarit tai huomiovalot päällä, tai keulassa on riittävästi pitkiä valoja. Ei se multa ole pois.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2016, 22:17:10 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Siihen pitkien vilautukseen voi, uskokaa tai älkää, olla joku muukin syy kuin puhdas mielenosoitus. Kuten vaikka huomion herättäminen jonkin poikkeavan tilanteen, hirven, kolarin tai muun vastaavan vuoksi.

Ketä nyt ihan oikeasti jaksaa kiinnostaa jonkun lediparkit? Ei ihan varmaan häikäise ketään eikä ainakaan huononna näkyvyyttä.

Voin sanoa, että ENNEN tuolle pitkien vilautukselle oli muu syy, kuin mielenosoitus (Siis ennen, kuin sinulla oli ajokorttia eikä tämä ole mitään henkilökohtaista). Tänä päivänä se on enemmän sääntö, kuin poikkeus, että noita pitkiä välkytellään vain mielenosoituksen vuoksi. Tuo tapaus missä neljä autoa ajoi hirveen oli, vain niitä kuuluisia yksittäistapauksia, kun joku oli välkytellyt pitkiä eikä siihen reagoitu.

Mitä led-parkkeihin tulee, niin ensin jeesustellaan miksi sumuvaloilta näyttävistä talmuista välkytellään pitkiä ja seuraavassa viestissä näpäytetään ettei poliisit huomanneet laittomia led-parkkeja. Jos et ymmärrä syy-yhteyttä, vielä boldattuna niin en voi sille mitään. Mitä näihin laittomiin valoihin tulee, niin vaikka siellä motonet hyllyssä lukee, että ei tieliikenne käyttöön, niin ilman tuotakin on selvää, että näitä myydään juuri siksi, että bensalenkkarit ja Tero-Petterit virittelevät niitä tieliikenteessä oleviin autoihin. Eikä ne muutu laillisiksi vaikka poliisi saati katsastusinssi ei niitä käske poistamaan tai eivät huomaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Mitä näihin laittomiin valoihin tulee, niin vaikka siellä motonet hyllyssä lukee, että ei tieliikenne käyttöön, niin ilman tuotakin on selvää, että näitä myydään juuri siksi, että bensalenkkarit ja Tero-Petterit virittelevät niitä tieliikenteessä oleviin autoihin. Eikä ne muutu laillisiksi vaikka poliisi saati katsastusinssi ei niitä käske poistamaan tai eivät huomaa.

Laiton ja vaarallinen on kaksi eri asiaa. Henkilökohtaisesti lain näkökulma on mulle aivan yksi lysti, jos valot eivät kanssa-autoilijoita häikäise ja näkyvyyttä on kuitenkin riittävästi. Kuulutan tässä nyt maalaisjärjen käyttöä enkä nenä kiinni lakikirjassa istumista. Väitän että häiritseviin/vaarallisiin tapauksiin poliisi kyllä puuttuu sellaisen huomatessaan.

Enemmän se pitkien vilkuttelu ja mielen osoittaminen jonkun lediparkeista tai sumuvaloista liikennettä vaarantaa kuin se itse "tero-petteri", mutta pitäähän niin tottakai tehdä koska "minä olen oikeassa ja sinä väärässä." Siihenkin käytetyn huomion kun kiinnittäisi ihan kaikessa rauhassa ympärillä vallitsevaan liikennetilanteeseen, niin kaikilla olisi turvallisempaa ja mukavampi olla.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Slerbahuuli

  • Vieras
8-pätkällä on ihan järkevä pointti. Monesti väläyttessä tiellä voi olla jotain turvallsuuteen vaikuttavaa.

Tarkoitin näillä "mielensäpahoittajaväläyttäjillä" lähinnä niitä, jotka noin 100m ennen kohtaamista laittavat pitkät päälle. Tällöin laitan minäkin. Välytykseen reagoin tarkkailulla.

Näitä "laitan pitkät ku häikäisee" -tjsp tapauksia ei tullut juurikaan vastaan ennen valojen releytystä. Eikä ainakaan yksikään tuttu joka on vastaan ajanut, ole kertonut niiden häikäisevän.
Kyllä ne esim. perässä ajaessa palavat täysin valkoisina jo päiväsaikaan peilistä katsomalla.

Miettinyt vain, että katsookohan kuinka moni vastaan tulevan auton valoihin pimeällä? Olen kerran vieressä istuessa kuullut, kun kuljettaja valitti vastaantulevien valojen häikäisevän ja samaan lauseeseen toteavan katsovansa niitä, että tietää missä vastaantulija on.

Toinen seikka mikä aiheuttaa "häikimistä" on likainen tuulilasi, mikä sekin tuntuisi etenkin näin syksyisin olevan aika yleinen tapa.

Poissa mushinico

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Valoihin liittyen, onko tietoa, aiheuttaako ajovalojen pesimen sulakkeen irrotus mitään koodia, tai varoitusvaloja? Luulisi että ei, mutta kysynpä kuitenkin. Pitänee nyppästä pois.
V60 D5 AWD 2014 R-Design (+Polestar)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Tosin, nyt on tullut huomattua toisenlainen ilmiö. Kun käyttöauton lampun kannalle tulee se ~14.0V, niin hämärällä yllättävän moni väläyttää valoja (vaikka korkeus on oikein). Noh, kun itse kerran "läväyttää" takaisin sen ~440W, niin ohimennessä palaa vastaantulijalla jarruvalot. :D

Mitkähän lamput mahtaa olla keulilla jos 440W edestä tuotetaan valoa? Mahtaiskohan tällä olla jokin syy-yhteys siihen valojen välkyttelyyn?

 

Kulkukoira  Proturbo