Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Can-väylälle tarkoitetulla polttimolla. Käytännössä pitäisi olla riittävä resistanssi johtojen perässä. Voi vaikka itse askarrella sopivan lämmittimen konehuoneeseen.
Tälläine voi olla kans toimvia ssyteemin.  Esim näytönohjaimen  jäähyplokki jossa on valmiiksi letkunpäät. ja siihen plokkiin kiinni vastukset. Pissapojalta vesi kiertämään plokin kautta vaikka pienen 12v pumpulla johon virta valoista.

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/66859/11378/alphacool-hf-14-smart-motion-piirisarja-naytonohjainblokki-kuparikannella-universaali
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/123180/4049469215477/laing-ddc-1t-plus-pwm-12vdc-special-edition-pumppu

Siitä vaan tuunaamaan.. :)
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
En tie sopiiko tänne mutta laitan silti  :idiot2:
Vanhat

Ja uudet ledit


kiitoos ja anteeks.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
En tie sopiiko tänne mutta laitan silti  :idiot2:
Vanhat

Ja uudet ledit



Vaikka olen laittomia virityksiä vastaan, mutta tämä on yksi asia minkä hyväksyn milloin, vain sillä noita vanhoja traktroreita näkyy LIIKAA liikenteessä myrskytuikuilla ja siten ettei perästäkään pala mikään valo ja se on vaarallista muille autoilijoille. Varsinkin syksyisin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vaikka olen laittomia virityksiä vastaan, mutta tämä on yksi asia minkä hyväksyn milloin, vain sillä noita vanhoja traktroreita näkyy LIIKAA liikenteessä myrskytuikuilla ja siten ettei perästäkään pala mikään valo ja se on vaarallista muille autoilijoille. Varsinkin syksyisin.
Juu laiton se on mutta omaa turvallisuutta se lisää ja eikä tolla liikenteessä paljoa ajeta
kiitoos ja anteeks.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Juu laiton se on mutta omaa turvallisuutta se lisää ja eikä tolla liikenteessä paljoa ajeta
Ei se väärin oo jos nähdä haluaa vanhallaki traktorilla  ;D
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Ei se väärin oo jos nähdä haluaa vanhallaki traktorilla  ;D
viime vuoden LIIKENTEESSÄ ajot kirjattu tais emänta kaupas sillä käydä :2funny:
uskoo kuka uskoo mut tosi se on
kiitoos ja anteeks.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
En tie sopiiko tänne mutta laitan silti  :idiot2:
Vanhat

Ja uudet ledit



Tuliko mitään vikavaloja ledipolttimoista...?

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Tuliko mitään vikavaloja ledipolttimoista...?
;D
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Ei se automaattisäätö niitä mitenkään millilleen säädä. Suunnilleen samanlaisin harppauksin kuin käsisäätökin.

Kuulemma jotkut autot tekevät sen säädön vain kun valot kytketään päälle, siinä samassa yhteydessä kun käyttävät valot alhana. Eli jos autossa on valot päällä kun punnertaa anopin takakonttiin, valot jää liian ylös.

Käsisäätö (eli ruuvaa ruuveja umpion luona) on todellakin tarkkaa hommaa ja saa millilleen oikein, mutta vain siihen yhteen asentoon ja "lastausmäärään".

Jos tarkoitit sähköistä tasonsäätöä, niin nykyisissä malleissa on kyllä hemmetin kaukana tuo. Aikoinaan taisi autoissa olla viisi tasonsäätöä ja nykyiset dynaamiset vehkeet säätää millilleen, ottaen taas huomioon niin monta asiaa ettei käsipelillä pääse mukaan kuin fakiiri:

Automatic headlight range control ensures the best headlight setting for illumination of the road ahead. It automatically adjusts the angle of the beam to compensate for your car’s load, stopping your lights dazzling oncoming traffic. The control function automatically adjusts the headlights’ angle of inclination depending on the current vehicle load.

There are two different types of automatic headlight range control system: static and dynamic systems. While static systems can adjust to compensate for the extra weight of the passengers and their luggage, dynamic systems also correct the headlight setting when the vehicle is pulling away, accelerating and braking. In static systems, the control unit processes information it receives from tilt sensors in addition to signals from the electronic speedometer and the ABS control unit. This enables the system to determine whether the vehicle is stationary or travelling at a constant speed.

Volkswagen’s dynamic headlight range control system ensures the correct headlight setting in all driving situations. Its control unit also monitors changes in the speed signals as the vehicle accelerates or brakes. Processing these additional signals requires a far more powerful control unit. Its actuator motor also adjusts at a higher speed to adjust the headlight range within a fraction of a second. Automatic headlight range control is a legal requirement on vehicles fitted with xenon headlights.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Tuliko mitään vikavaloja ledipolttimoista...?
Kyllä siellä varmaan tietokone hälyttää CAN-väylän kautta liian alhaisesta polttimon jännitteestä. Sen voi tosin vika-koodinlukijalla ottaa pois käytöstä :P

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Kyllä siellä varmaan tietokone hälyttää CAN-väylän kautta liian alhaisesta polttimon jännitteestä. Sen voi tosin vika-koodinlukijalla ottaa pois käytöstä :P
juurikin näin  :D
nyt ei ole lyhyitä ja pitkiä nyt on vaan valot ELK
on eroa kun yöllä ja päivällä oikeen mukava työskennellä pimeessä  S*
kiitoos ja anteeks.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Käsisäätö (eli ruuvaa ruuveja umpion luona) on todellakin tarkkaa hommaa ja saa millilleen oikein, mutta vain siihen yhteen asentoon ja "lastausmäärään".

Jos tarkoitit sähköistä tasonsäätöä, niin nykyisissä malleissa on kyllä hemmetin kaukana tuo. Aikoinaan taisi autoissa olla viisi tasonsäätöä ja nykyiset dynaamiset vehkeet säätää millilleen, ottaen taas huomioon niin monta asiaa ettei käsipelillä pääse mukaan kuin fakiiri:

Automatic headlight range control ensures the best headlight setting for illumination of the road ahead. It automatically adjusts the angle of the beam to compensate for your car’s load, stopping your lights dazzling oncoming traffic. The control function automatically adjusts the headlights’ angle of inclination depending on the current vehicle load.

There are two different types of automatic headlight range control system: static and dynamic systems. While static systems can adjust to compensate for the extra weight of the passengers and their luggage, dynamic systems also correct the headlight setting when the vehicle is pulling away, accelerating and braking. In static systems, the control unit processes information it receives from tilt sensors in addition to signals from the electronic speedometer and the ABS control unit. This enables the system to determine whether the vehicle is stationary or travelling at a constant speed.

Volkswagen’s dynamic headlight range control system ensures the correct headlight setting in all driving situations. Its control unit also monitors changes in the speed signals as the vehicle accelerates or brakes. Processing these additional signals requires a far more powerful control unit. Its actuator motor also adjusts at a higher speed to adjust the headlight range within a fraction of a second. Automatic headlight range control is a legal requirement on vehicles fitted with xenon headlights.


Nuo dynaamiset ajovalot on kyllä ihan eri juttu kuin lain vaatima automaattinen tasonsäätö.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Kellään käyttökokemuksia Osramin Night Breaker xenoneista? Onko noissakin käyttöikä lyhyempi kuten normi Night Breaker polttimoissa?

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Polttimo%20D3S%20Night%20Breaker%22

Kuusi vuotta vanhat xenonit kannattaa varmaan jo vaihtaa ihan valotehon hiipumisen takia...?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Kuusi vuotta vanhat xenonit kannattaa varmaan jo vaihtaa ihan valotehon hiipumisen takia...?

En muuten sitten huomannut eroa edellisessä autossa kun vaihdon 15v vanhat originelli xenonit Philipsin uusiin. Mutta olipahan uudet polttimot. 79.90e/kpl :facepalm:

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
En muuten sitten huomannut eroa edellisessä autossa kun vaihdon 15v vanhat originelli xenonit Philipsin uusiin. Mutta olipahan uudet polttimot. 79.90e/kpl :facepalm:

Aattelin vaihtoa kun ei nuo ihan älyttömiä enää maksa...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Autoracing  KL-varaosat