Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Kuusi vuotta vanhat xenonit kannattaa varmaan jo vaihtaa ihan valotehon hiipumisen takia...?

Paljonko tuona aikana on tullut kilometrejä?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Kellään käyttökokemuksia Osramin Night Breaker xenoneista? Onko noissakin käyttöikä lyhyempi kuten normi Night Breaker polttimoissa?

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Polttimo%20D3S%20Night%20Breaker%22

Kuusi vuotta vanhat xenonit kannattaa varmaan jo vaihtaa ihan valotehon hiipumisen takia...?
3000h joissain sanottu ja jos ajaa 2h päivässä niin  ~4v vaihtokunnossa.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Nuo dynaamiset ajovalot on kyllä ihan eri juttu kuin lain vaatima automaattinen tasonsäätö.

Huoh. Se on sitä samaa "automaattista tasonsäätöä", kyse ei ole siis mistään Matrix-valoista, vaan parempi versio automaattisesta tasonsäädöstä, kuten tuossa lukee ja kuten nykyään monissa autoissa on: kun auto kiihdyttää, valoja lasketaan, kun jarrutetaan, valoja nostetaan. Kun ollaan ylämäessä, valoja lasketaan, kun ollaan alamäessä, nostetaan, jne.

Tämä on sitä "automaattista tasonsäätöä" ja jos tuota tekee joku käsipelillä "yhtä hyvin" kuten kirjoitit, niin saa olla aika "fakiiri" kuten minä kirjoitin.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
En muuten sitten huomannut eroa edellisessä autossa kun vaihdon 15v vanhat originelli xenonit Philipsin uusiin. Mutta olipahan uudet polttimot. 79.90e/kpl :facepalm:

Otappa kuva siitä polttimon ns. lasikuvusta, niin eron varmana huomaa vanhan ja uuden välillä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Otappa kuva siitä polttimon ns. lasikuvusta, niin eron varmana huomaa vanhan ja uuden välillä.

Onhan se kiva jos polttimon pinta on uus ja kirkas mutta riemu on aika pientä jos ei valotehossa näy muutosta...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Huoh. Se on sitä samaa "automaattista tasonsäätöä", kyse ei ole siis mistään Matrix-valoista, vaan parempi versio automaattisesta tasonsäädöstä, kuten tuossa lukee ja kuten nykyään monissa autoissa on: kun auto kiihdyttää, valoja lasketaan, kun jarrutetaan, valoja nostetaan. Kun ollaan ylämäessä, valoja lasketaan, kun ollaan alamäessä, nostetaan, jne.

Tämä on sitä "automaattista tasonsäätöä" ja jos tuota tekee joku käsipelillä "yhtä hyvin" kuten kirjoitit, niin saa olla aika "fakiiri" kuten minä kirjoitin.
Meinaatko oikeasti että säätää mäessäkin valoja? Kuulostaisi hurjalta että alamäessä häikäistään vastaantulijat ja ylämäessä sitten ei näe mitään. Ainakin omassa ottaa ainoastaan alustassa olevista antureista.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Onhan se kiva jos polttimon pinta on uus ja kirkas mutta riemu on aika pientä jos ei valotehossa näy muutosta...

Ja kyseinen käyttäjähän oli luximittarilla mitannut valotehon muutoksen polttimon vaihdon jälkeen? Olihan?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Miten käyttää valoja oikein  ;)

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Ja kyseinen käyttäjähän oli luximittarilla mitannut valotehon muutoksen polttimon vaihdon jälkeen? Olihan?

No silmin havaittavaa...  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Meinaatko oikeasti että säätää mäessäkin valoja? Kuulostaisi hurjalta että alamäessä häikäistään vastaantulijat ja ylämäessä sitten ei näe mitään. Ainakin omassa ottaa ainoastaan alustassa olevista antureista.

Riippuu mäestä ja nopeudesta. Mitä pienempi nopeus ja jyrkempi mäki, sitä todennäköisemmin säätää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No silmin havaittavaa...  :)

Minä en edes omiin silmiini luota ja jos olisi oikeasti tehnyt empiiristä tutkimusta, niin fiksu olisi vaihtanut vain toiselle puolelle uuden polttimon ja verrannut sen jälkeen uutta ja käytettyä seinää vasten.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Otappa kuva siitä polttimon ns. lasikuvusta, niin eron varmana huomaa vanhan ja uuden välillä.

Auto laitettu kiertoon jo aikaa sitten. Ja hyvin muistan miltä kaasusäiliö näytti uuteen verrattuna. Oli aika kellertävä vrt uuteen.

fiksu olisi vaihtanut vain toiselle puolelle uuden polttimon ja verrannut sen jälkeen uutta ja käytettyä seinää vasten.

Kas kummaa, kuinka satuinkaan ottamaan samoissa olosuhteissa, samoilla vehkeillä ja samoilla arvoilla (ISO-herkkyys, sulkimen aika jne) ennen ja jälkeen kuvat. Ei havaittavaa muutosta.

Saattaapi muuten löytyä kovalevyltä nuo kuvatukset

edit: ei löytynyt  :( xenonpitkien asennuksesta tosin oli samasta kohtaa näpsäisty kuva

edit2: Vanhasta puhelimesta löytyi *taavih-> siirtelen ne tänne kun kerkiän

« Viimeksi muokattu: 24.11.2016, 11:07:25 kirjoittanut razori »

Slerbahuuli

  • Vieras
Riippuu mäestä ja nopeudesta. Mitä pienempi nopeus ja jyrkempi mäki, sitä todennäköisemmin säätää.
Jos ylämäessä säätää päin asfalttia ja alamäessä päin taivasta, on järjestelmä sysipaska.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Jos ylämäessä säätää päin asfalttia ja alamäessä päin taivasta, on järjestelmä sysipaska.

Asian kuin asian saa riittävästi kärjistämällä kuulostamaan huonolta.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Ja kyseinen käyttäjähän oli luximittarilla mitannut valotehon muutoksen polttimon vaihdon jälkeen? Olihan?
Ei jumalauta :facepalm:
No kun halvalla sai.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron