Proturbo  Autodiagnoosi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Riippuu mäestä ja nopeudesta. Mitä pienempi nopeus ja jyrkempi mäki, sitä todennäköisemmin säätää.
Onneks Volvoissa ei ole noin paska järjestelmä.  :idiot2:
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Asian kuin asian saa riittävästi kärjistämällä kuulostamaan huonolta.
Tuo on muuten totta.

Mutta eikait minkään nykyaikaisen auton valot säädy ylämäessä osoittamaan asfalttia auton eteen? Kuten Ribbe sanoi, todennäköisemmin ajovalojen suhdetta auton asentoon säädetään, ei absoluuttiseen vaakatasoon (vatupassi), koska siinä ei olisi mitään järkeä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Tuolla on yhden ison valaisin valmistajan sivuilla selvitettynä. Ainakaan AL:n valot ei mene mäen mukaan
http://www.al-lighting.com/lighting/headlamps/levelling/
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Paljonko tuona aikana on tullut kilometrejä?

Noin 120 tkm

3000h joissain sanottu ja jos ajaa 2h päivässä niin  ~4v vaihtokunnossa.

Eli tuon mukaan rupeis oleen vaihto ajankohtainen.

Näköjään tuollaisiakin on: http://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Osram%20D2S%20Ultra%20Life%22
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Valoista ja vaihdosta puheen ollen  saako tuota ECU:n muovista suojakoppaa irti kovin helposti(ilman ECU:n irroitusta)?  Kookelissa ei tunnu olevan mitään siihen liittyvää....MkII v70  -07
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
En muuten sitten huomannut eroa edellisessä autossa kun vaihdon 15v vanhat originelli xenonit Philipsin uusiin. Mutta olipahan uudet polttimot. 79.90e/kpl :facepalm:

?? Itse huomasin aikoinaan selvän eron vaihtaessani 2.5-vuotta vanhat Xenon polttimot uusiin.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Onneks Volvoissa ei ole noin paska järjestelmä.  :idiot2:
+1
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Tuolla on yhden ison valaisin valmistajan sivuilla selvitettynä. Ainakaan AL:n valot ei mene mäen mukaan
http://www.al-lighting.com/lighting/headlamps/levelling/

Jyrkkä mäki ja tasainen nopeus, niin mitä luulet antureiden tekevän, kun aistivat joko alamäessä jarrutusta, tai ylämäessä kaasua (koska muuten mäessä vauhti hiipuu / kiihtyy).

Aivan, alamäessä nostavat valoja, koska järjestelmälle se esiintyy jarrutuksena ja ylämäessä laskevat, koska järjestelmälle se "näkyy" kiihdytyksenä.

Ja jotkut tietenkin luulivat, että valot muka näyttäisi taivaalle tms., tietenkin nämä säädöt on raja-arvojen puitteissa.


Slerbahuuli

  • Vieras
Jyrkkä mäki ja tasainen nopeus, niin mitä luulet antureiden tekevän, kun aistivat joko alamäessä jarrutusta, tai ylämäessä kaasua (koska muuten mäessä vauhti hiipuu / kiihtyy).

Aivan, alamäessä nostavat valoja, koska järjestelmälle se esiintyy jarrutuksena ja ylämäessä laskevat, koska järjestelmälle se "näkyy" kiihdytyksenä.

Ja jotkut tietenkin luulivat, että valot muka näyttäisi taivaalle tms., tietenkin nämä säädöt on raja-arvojen puitteissa.
Kyllä, järjestelmä tarkkailee auton akselistojen asentoa suhteessa auton koriin (ei auton korin asentoa suhteessa absoluuttiseen painovoimaan vrt. vatupassi). Kirjoituksistasi sai vain semmoisen käsityksen, että aina mäen tullessa ajovalot säätyvät, vaikkei korin liikettä tapahtuisikaan.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Kyllä, järjestelmä tarkkailee auton akselistojen asentoa suhteessa auton koriin (ei auton korin asentoa suhteessa absoluuttiseen painovoimaan vrt. vatupassi). Kirjoituksistasi sai vain semmoisen käsityksen, että aina mäen tullessa ajovalot säätyvät, vaikkei korin liikettä tapahtuisikaan.

Mutta sitä korin liikettähän tapahtuu aina, kun tullaan tasaiselta mäkeen. Siis ylämäessä taka-akseli painuu ja keula kohoaa myös suhteessa tienpintaan, ei vaakatasoon. Ei tietenkään "valot aina vatupassi -1%" olisi hyvä, mutta aina mäessä pitäisi vähän korjata tuota suuntaa kohti. Muuten häikkii joka pikku nousussa vastaantulijoita ja laskuissa kantama lyhenee turhaan, mikä tarkasti rajatuilla kirkkailla valoilla on vielä epätoivottavampi ominaisuus.

En muuten sitten huomannut eroa edellisessä autossa kun vaihdon 15v vanhat originelli xenonit Philipsin uusiin. Mutta olipahan uudet polttimot. 79.90e/kpl :facepalm:

Itse "polttimosta" varmasti lähti enemmän lumeneita, mutta tuon ikäinen umpio voi olla jo sysipaska niin "lasin" kuin heijastinpinnankin osalta. Tuolloin eroa ei polttimon vaihdon jälkeen välttämättä edes huomaa. Kun vaihtaa umpiot, niin alkaa polttimonkin näkemään  :)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Noin 120 tkm

Eli tuon mukaan rupeis oleen vaihto ajankohtainen.

Näköjään tuollaisiakin on: http://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Osram%20D2S%20Ultra%20Life%22

Kahdesta Volvosta meidän perhepiirissä on vaihdettu xenonpolttimot ~150 tkm kohdalla. Oletettavasti ovat olleet autojen alkuperäiset.

Aika mielenkiintoiset polttimot. Täytyy pitää Mielessä, jos polttimot pitää vielä vaihtaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Kyllä, järjestelmä tarkkailee auton akselistojen asentoa suhteessa auton koriin (ei auton korin asentoa suhteessa absoluuttiseen painovoimaan vrt. vatupassi). Kirjoituksistasi sai vain semmoisen käsityksen, että aina mäen tullessa ajovalot säätyvät, vaikkei korin liikettä tapahtuisikaan.

Niin, jos kyse on sellaisesta, jossa on vain yksi anturi (ja se yleensä taka-akselilla), uusissa on kuitenkin sen anturin lisäksi paljon muutakin dataa, jota ajovalojen korkeussäädön ECU haistelee.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Kahdesta Volvosta meidän perhepiirissä on vaihdettu xenonpolttimot ~150 tkm kohdalla. Oletettavasti ovat olleet autojen alkuperäiset.

Aika mielenkiintoiset polttimot. Täytyy pitää Mielessä, jos polttimot pitää vielä vaihtaa.

Täytyy varmaan seuraavan huollon yhteyteen tilata nuo Night Breakerit ja kattoo mikä on tulos.

Samaa kattelin, 10 vuoden takuu ja hinta ei kuitenkaan paha.

E. Nyt 129€ pari! :o http://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Osram%20D2S%20Nightbreaker%22
« Viimeksi muokattu: 24.11.2016, 14:04:54 kirjoittanut VäLKKy »
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Mutta sitä korin liikettähän tapahtuu aina, kun tullaan tasaiselta mäkeen. Siis ylämäessä taka-akseli painuu ja keula kohoaa myös suhteessa tienpintaan, ei vaakatasoon. Ei tietenkään "valot aina vatupassi -1%" olisi hyvä, mutta aina mäessä pitäisi vähän korjata tuota suuntaa kohti. Muuten häikkii joka pikku nousussa vastaantulijoita ja laskuissa kantama lyhenee turhaan, mikä tarkasti rajatuilla kirkkailla valoilla on vielä epätoivottavampi ominaisuus.
Joo tuo on totta, mutta se säätö johtuu siitä että korin asento suhteessa renkaisiin muuttuu eikä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

s73

  • Vieras
Onko kukaan testannut philipsin h4 +150% tai osramin night breakeria, ainakin philips on päivitetty, osram kanssa?


 

Carcom Oy  Ateho