RallyBaron  Samppasport

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Noissa ulkonäkösumareissahan se ongelma on yleensä juuri se että ne on asennettu alas helmaan, jossa niistä ei tule valoa kuin aivan siihen eteen, ja samalla kun ne on niin alhaalla ne muodostavat herkästi sen heijastuksen märästä tiestä. Toisaalta joissain autoissa valot ovat niin surkeat että jopa se 10m valokeila niistä sumareista auttaa.

Aika harvoin kuorma-autojen sumarit aiheuttaa mitään sen kummempaa, ovat yleensä isoja ja laadukkaita ja asennettu niin korkealle että ne ei ylimääräisiä heijastu tiestä.

Miksei valoja voi käyttää niinkuin niitä kuuluukin? Sumuvaloja sumulla jnejne? Jopa hieman tyhmemmänkin ihmisen pitäisi se osata.

Kyllä välillä sumuvalot meinaa kypsyttää, migreenivaihetta kun on niin voin sanoa että kun on hieman valonarkuutta niin ne sumarit hajavalollaan haittaa vastaantulevana.

Sumareiden alkuperäinen idea on kyllä se että hajavaloa tulee vähemmän kuin varsinaisista ajovaloista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Sumareiden alkuperäinen idea on kyllä se että hajavaloa tulee vähemmän kuin varsinaisista ajovaloista.
Niin on, mutta ne ovat myös alhaalla puskurissa mahdollisimman "likaisessa" paikassa lampunpesimien (ja ikkunalastan) ulottumattomissa. Lika umpion pinnassa pilaa valokuvion.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Niin on, mutta ne ovat myös alhaalla puskurissa mahdollisimman "likaisessa" paikassa lampunpesimien (ja ikkunalastan) ulottumattomissa. Lika umpion pinnassa pilaa valokuvion.

Tuo on kyllä totta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Silloin nuo sumarit kieltämättä vähän häiritsevät, kun tienpinta on tasaisen märkä, muttei kuitenkaan rankkasadetta, sumua tms. joka puoltaisi ylimääräisten valojen käyttöä.

Niin rankkaa vesisadetta ei kyllä ole koskaan tullut vastaan, että sumarit olisi ollut tarpeen. Jos autossa on edes normitasoiset ajovalot, etusumarit ovat Suomen oloissa täysin turhat. Ne ovat tarpeen vain hernerokkasumussa (tai lumipyryssä), jossa näkyvyys on niin huono, että lähivalot on tiputettava pois ja ajettava pelkästään sumareilla. Kantaman vuoksi ajonopeus on silloin tietenkin luokkaa 30 km/h. Etelämpänä Euroopassa olen tuollaisissa oloissa pari kertaa liikkunut. Suomessa en koskaan, jos ei jotain ihan paikallista tyyliin 100m pätkää peltoaukean reunassa tms. lasketa. Onhan sumareilla Suomen sepelisateessa toki tehtävä, katsastajille ja korjaamoille/varaosatiskeille työllistävä vaikutus. Ja ilmeisesti ne koetaan muuallakin yhtä tarpeellisiksi, kun ovat uusissa automalleissa katoava luonnonvara.

Käytännössä koskaan sumarit ei näkyvyyttä paranna - lähes järjestäen päinvastoin. Kadunkulmissa käännellessä niistä on huonosti valaistuissa paikoissa vähän apua, mutta paljon paremmin tuonkin tarkoituksen ajaa jatkuvasti yleistyvät kääntymisvalot. Jos maantiellä suomalaisessa normisateessa kokee sumarien parantavan näkyvyyttä, kannattaa fiksata ajovalot kuntoon, tai tarkistuttaa näkökyky. Tai sitten vaan katsoa vähän pidemmälle kuin 10 m päähän, niin valaistuu muutenkin.

Nauratti viikonloppuna, kun esittelin lapsille sumareita (muuta käyttöä niille olekaan ollut  ;D). Kolme kertaa sain räpsytellä niitä päälle, että edes huomasivat mitään, kun kaukovaloilla maantietä ajeltiin. Tuollaiset hiukan vajaa puolitoistametriset ei tahdo edes nähdä kojelaudan yli niin lähelle, että normitehoisten sumarien valaisun näkisivät. Ooon tosi hyödylliset killuttimet keulalla.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Hjoo, itellä on ollut yhdet vanhanliiton Comet 550:t keulalla. Komeesti ne anto valoa nenän eteen ja pientareille, mutta ei niitä kyllä oikeestaan koskaan tarvinnu.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Niin rankkaa vesisadetta ei kyllä ole koskaan tullut vastaan, että sumarit olisi ollut tarpeen. Jos autossa on edes normitasoiset ajovalot, etusumarit ovat Suomen oloissa täysin turhat. Ne ovat tarpeen vain hernerokkasumussa (tai lumipyryssä), jossa näkyvyys on niin huono, että lähivalot on tiputettava pois ja ajettava pelkästään sumareilla. Kantaman vuoksi ajonopeus on silloin tietenkin luokkaa 30 km/h. Etelämpänä Euroopassa olen tuollaisissa oloissa pari kertaa liikkunut. Suomessa en koskaan, jos ei jotain ihan paikallista tyyliin 100m pätkää peltoaukean reunassa tms. lasketa. Onhan sumareilla Suomen sepelisateessa toki tehtävä, katsastajille ja korjaamoille/varaosatiskeille työllistävä vaikutus. Ja ilmeisesti ne koetaan muuallakin yhtä tarpeellisiksi, kun ovat uusissa automalleissa katoava luonnonvara.

Käytännössä koskaan sumarit ei näkyvyyttä paranna - lähes järjestäen päinvastoin. Kadunkulmissa käännellessä niistä on huonosti valaistuissa paikoissa vähän apua, mutta paljon paremmin tuonkin tarkoituksen ajaa jatkuvasti yleistyvät kääntymisvalot. Jos maantiellä suomalaisessa normisateessa kokee sumarien parantavan näkyvyyttä, kannattaa fiksata ajovalot kuntoon, tai tarkistuttaa näkökyky. Tai sitten vaan katsoa vähän pidemmälle kuin 10 m päähän, niin valaistuu muutenkin.

Nauratti viikonloppuna, kun esittelin lapsille sumareita (muuta käyttöä niille olekaan ollut  ;D). Kolme kertaa sain räpsytellä niitä päälle, että edes huomasivat mitään, kun kaukovaloilla maantietä ajeltiin. Tuollaiset hiukan vajaa puolitoistametriset ei tahdo edes nähdä kojelaudan yli niin lähelle, että normitehoisten sumarien valaisun näkisivät. Ooon tosi hyödylliset killuttimet keulalla.

Ei lisättävää.  P> :tykkää:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Paitsi se että on laitonta ajaa pelkillä sumareilla ja parkeilla kelistä riippumatta :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Ajoparilla on myös tuo hauska tapa ajaa aina sumarit päällä kun ajovalotkin ovat päällä. Päivävaloillahan niitä ei ainakaan FH:ssa saa päälle. Kuulemma näkee paremmin. Maantienopeuksissa mua ei ainakaan kiinnosta yhtään näenkö siihen 5m päähän auton eteen ja kääntymisvalot on ihan hyvät taajamassa pyöritellessä. Näissä laitteissa jostain syystä on tuo valokytkimen toiminta tehty järkeväksi: Parkit -> Päivävalot -> Ajovalot -> Ajovalot+lisäpitkät. Vai onko ne virallisesti huomiovalot koska niiden kanssa palaa aina parkit ympäri auton? Päiväajovalon kanssahan ei pala mitään muuta tai ainakin näin oli jossain vaiheessa pykälät.

Päivävalothan on kuitenkin ajatuksena ihan oikeasti järkevä. Säästää paljon ajavilla polttimoita hitokseen ja parantaa auton näkyvyyttä kirkkaalla säällä ainakin eteenpäin. Käyttäjät siitä on tällaisen peikon tehneet ja nyt siitä on sitten muodikasta meuhkata täällä foorumilla miten juuri MINÄ käytän AINA ja joka tilanteessa valoja oikein. :idiot2:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Apok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Ajoparilla on myös tuo hauska tapa ajaa aina sumarit päällä kun ajovalotkin ovat päällä. Päivävaloillahan niitä ei ainakaan FH:ssa saa päälle. Kuulemma näkee paremmin. Maantienopeuksissa mua ei ainakaan kiinnosta yhtään näenkö siihen 5m päähän auton eteen ja kääntymisvalot on ihan hyvät taajamassa pyöritellessä. Näissä laitteissa jostain syystä on tuo valokytkimen toiminta tehty järkeväksi: Parkit -> Päivävalot -> Ajovalot -> Ajovalot+lisäpitkät. Vai onko ne virallisesti huomiovalot koska niiden kanssa palaa aina parkit ympäri auton? Päiväajovalon kanssahan ei pala mitään muuta tai ainakin näin oli jossain vaiheessa pykälät.

Päivävalothan on kuitenkin ajatuksena ihan oikeasti järkevä. Säästää paljon ajavilla polttimoita hitokseen ja parantaa auton näkyvyyttä kirkkaalla säällä ainakin eteenpäin. Käyttäjät siitä on tällaisen peikon tehneet ja nyt siitä on sitten muodikasta meuhkata täällä foorumilla miten juuri MINÄ käytän AINA ja joka tilanteessa valoja oikein. :idiot2:
Raskaassa kalustossa taitaa nuo päivävalo kytkennät vedetty sillä järki linjalla. Ainakin scanioissa päivävaloilla palaa aina parkit ympäri auton. Pitäis olla samalla lailla henkilömalleissakin.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla


Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Paitsi se että on laitonta ajaa pelkillä sumareilla ja parkeilla kelistä riippumatta :D

Vaikka jossakin nopeasti googletetussa tekstissä tuli ilmi, että etusumuvalot eivät saa palaa ilman ajovaloja, niin silti useimmissa autoissa ne saa palamaan pelkästään parkien ollessa päällä. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Paitsi se että on laitonta ajaa pelkillä sumareilla ja parkeilla kelistä riippumatta :D

Vaikka jossakin nopeasti googletetussa tekstissä tuli ilmi, että etusumuvalot eivät saa palaa ilman ajovaloja, niin silti useimmissa autoissa ne saa palamaan pelkästään parkien ollessa päällä. ???

Etusumuvalot ei saa palaa kuin etuvalon kanssa, ja etuvalo siis on kansankielellä parkit.

Sumuvaloilla on laillista ajaa ilman ajovaloja silloin kun sumuvaloilla on muutenkin laillista ajaa.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Kyllä sumuvalot vaatii AJOVALOT. :nohnoh



...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Semmosta tuossa mietin, että kun virallinen ojavalo on säännöksissä suitsittu 40-wattiseksi tuikuksi < '71 autoihin, niin mahtaisiko joku pykälä kieltää nykyisen parittomuussäännön ja referenssilukujen puitteissa lisäämästä keulalle esim. kolmatta lisäpitkää jonka suuntaisi reilusti metsänreunaan/tienluiskaan?

Varmaanhan se katsottaisiin vähintäänkin joltain sivutieltä tulijan häikäisijäksi, eikä toimisi lyhyillä kun lähivalojen lisäys on yksi suurimmista rikoksista... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Kyllä sumuvalot vaatii AJOVALOT. :nohnoh




Mitäs täällä mutuillaan  :nohnoh

Samalla vaivalla olisit katsonut Finlexistä ihan oikean lakitekstin.  :juhau:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P36

Lainaus
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vai onko ne virallisesti huomiovalot koska niiden kanssa palaa aina parkit ympäri auton? Päiväajovalon kanssahan ei pala mitään muuta tai ainakin näin oli jossain vaiheessa pykälät.

Pykälät tuntevat vain huomiovalot, ei ole virallisesti olemassakaan "päiväajovaloja", se on vain kirjaimellinen käännös engalnninkielen sanasta joka tarkoittaa huomiovaloja.

EU-direktiivissä määritellään että huomiovalot palavat yksinään, ja suomikin on sen pykälän ottanut käyttöön, siksi nykyään on mahdollista ajaa huomiovaloin ilman että takavalot palavat. Paska pyklälä, mutta minkäs teet.

Semmosta tuossa mietin, että kun virallinen ojavalo on säännöksissä suitsittu 40-wattiseksi tuikuksi < '71 autoihin, niin mahtaisiko joku pykälä kieltää nykyisen parittomuussäännön ja referenssilukujen puitteissa lisäämästä keulalle esim. kolmatta lisäpitkää jonka suuntaisi reilusti metsänreunaan/tienluiskaan?

Varmaanhan se katsottaisiin vähintäänkin joltain sivutieltä tulijan häikäisijäksi, eikä toimisi lyhyillä kun lähivalojen lisäys on yksi suurimmista rikoksista... ::)

Saahan ne kaukovalot suunnata periaatteessa miten vaan, kunhan valaisevat edes suunnilleen eteenpäin, mutta ne pitää sammuttaa jos joku tulee vastaan. Käytännössä jos valo on oikeasti pistemäinen, ja sitä käyttää järkevästi, niin tuskin siitä hirmuista ongelmaa on. Vihaajat tietysti vihaa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo