Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Erikoistekniikalla näyttäs olevan Osrameja tarjouksessa...
Näytti olevan sama hinta kuin Mätänetissä. Oulussa ei vain ole hyllyssä. Kaikkialla muualla oli :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Apok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Normaalilla kaksi kaistaisella maantiellä ymmärtää että pitkät valot otetaan kohdattaessa pois päältä. Moottoritiellä tuo on sallittua ajaa pitkät päällä vaikka on vastaantulijoita. Poislukien oikealle kaarrettaessa jolloin valokeila saattaa osua suoraan vastaantulijaan. Omaan kokemukseen perustuen keskikaiteisilla ohituskaistoilla jos ns. Ohituskaistalla ei ole ketään niin tuo sama moottoritie sääntö sais olla olemassa. Ei ainakaan omaan silmään häikäse vastaantulijan valot saati sitten omat. Valo kumminkin löytyy. Nightbreaker polttimot ja spider lisävalot. Valokeila ei mahda edes kunnolla yltää vastaantulijan äärimmaiselle kaistalle. Omalla autolla ajaessa sattuu vastaantulijan valotkin jäämään suoraan keksi kaiteen taakse piiloon.


Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla


Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Normaalilla kaksi kaistaisella maantiellä ymmärtää että pitkät valot otetaan kohdattaessa pois päältä. Moottoritiellä tuo on sallittua ajaa pitkät päällä vaikka on vastaantulijoita. Poislukien oikealle kaarrettaessa jolloin valokeila saattaa osua suoraan vastaantulijaan. Omaan kokemukseen perustuen keskikaiteisilla ohituskaistoilla jos ns. Ohituskaistalla ei ole ketään niin tuo sama moottoritie sääntö sais olla olemassa. Ei ainakaan omaan silmään häikäse vastaantulijan valot saati sitten omat. Valo kumminkin löytyy. Nightbreaker polttimot ja spider lisävalot. Valokeila ei mahda edes kunnolla yltää vastaantulijan äärimmaiselle kaistalle. Omalla autolla ajaessa sattuu vastaantulijan valotkin jäämään suoraan keksi kaiteen taakse piiloon.


Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
Tosiaan moottoritiellä tuo on laillista. Itse muutaman kerran pimeällä tuota huonolla menestyksellä kokeillut, kun noin joka 10 räpsäytteli valoja ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Joskus olen ihmetellyt miksi esimerkiksi Heinola-Stadi välillä ei voisi/saisi käyttää joidenkin mielestä pitkiä, kun huomioi tuon milloin keila häikäisee vastaantulijoita oikeasti (Lakihan tuon sallii). Meinaan on aika synkkä tie ajaa vesisateessa syksyllä ilman pitkiä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Joskus olen ihmetellyt miksi esimerkiksi Heinola-Stadi välillä ei voisi/saisi käyttää joidenkin mielestä pitkiä, kun huomioi tuon milloin keila häikäisee vastaantulijoita oikeasti (Lakihan tuon sallii). Meinaan on aika synkkä tie ajaa vesisateessa syksyllä ilman pitkiä.
Eli niitä valoihin tuijottelijoita oikeasti löytyy. Juurikin tuollaisella sadekelillä useampi auto motarilla vilkutteli. Autona silloin V70 alkuperäisillä xenoneilla.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eli niitä valoihin tuijottelijoita oikeasti löytyy. Juurikin tuollaisella sadekelillä useampi auto motarilla vilkutteli. Autona silloin V70 alkuperäisillä xenoneilla.

Noita tuijottelijoita löytyy ihan tarpeeksi  ;). Sen ymmärrän ettei rekat käytä ylävaloja, koska ne tulee silmiin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Kyllä sateella lyhkäsillä näkee paremmi. :P
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Kyllä sateella lyhkäsillä näkee paremmi. :P
Sankassa lumisateessa kylläkin, mutta kyllä ”normaali” sadekelillä pitkät ainakin omissa autoissa on paremmin näyttänyt.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Näytti olevan sama hinta kuin Mätänetissä. Oulussa ei vain ole hyllyssä. Kaikkialla muualla oli :)

Niin oot ostamassa Night Breaker Unlimitedia
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Kyllä sateella lyhkäsillä näkee paremmi. :P
Sankassa lumisateessa kylläkin, mutta kyllä ”normaali” sadekelillä pitkät ainakin omissa autoissa on paremmin näyttänyt.

Mutta muistakaa ne sumuvalot :D
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Nyt on tarinaa useampaan topic:n.

Tänään se stna valojen käyttö lumisateessa. Kolme autoa päivävalot päällä eli perä pimeänä, ainakin kymmenellä perä ihan ummessa, kun on LED-VALOT eikä sumuvaloa viitsitä käyttää. Todella mukavaa, kun lumipölyn keskeltä 100km/h rajoituksella tulee perävaloton auto vastaan, joka ajaa 52km/h todellista nopeutta. Itse kun pysähdyin vaskikellossa tankille, niin olin ainoa joka putsasi perän ja kyllä sumuvalo oli polttanut reiän siihen lumeen eli se näkyi.

Sitten se sumuvalon käyttö. Nyt olisi sitä takasumuvaloa saanut käyttää. Tasan YKSI ohitettava tuollaista käytti minun lisäksi vaikka tarvetta olisi ollut.

Tulipahan kolme mielensäpahoittajaakin vastaan, ensimmäinen rupesi räpyttelemään omia pitkiä 13 sekunttia ennen kohtaamista, seuraava 15 sekunttia ja parasta 18 sekunttia. Kyllä tiedän ja näen milloin minulla on pitkät päällä  ;). Muiden kanssa vaihtaminen onnistui ilman mitään showta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Laitoin led-polttimot peruutusvaloihin. Sävy on vähän tyhmän värinen, mutta kirkkautta tuli subjektiivisesti arvioiden melko hyvin lisää. Suosittelen kokeilemaan, jos niillä tavallisilla hehkuilla ei tahdo nähdä taaksepäin. Ebaysta seittämän euroa pari löytyi, eikä tullut virhettä polttimoviasta.

Ex: S40 -05 1.8 -- S80 -10 2.4D

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Sitten se sumuvalon käyttö. Nyt olisi sitä takasumuvaloa saanut käyttää. Tasan YKSI ohitettava tuollaista käytti minun lisäksi vaikka tarvetta olisi ollut.

Takaisin tullessa Liminka-JKL uusi ennätys 157kpl SUMUVALO Tero-Petteriä (Edellinen ennätys oli 117kpl). Tulihan Vaskikellon kohdalla muutama lumihiutale, muuten täysin kirkas taivas.

Sitten näitä mielensäpahoittajia. Paras tapaus 37 sekunttia ennen kohtaamista rupesi välkyttelemään suoran toisessa päässä, että mulla on pitkät päällä. Järkeään nämä välkyttelijät ovat itse niitä jotka ajavat myrskylyhdyillä. Tulipahan yksi sankari pelkät parkitkin päällä vastaan. On se valojen käyttö, niin stna hankalaa...

http://www.iltalehti.fi/autot/201410120115141_ae.shtml

" Etu- ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumussa taikka rankan vesi- tai lumisateen aikana, eikä siis yleisesti yleisen valotehon lisäämiseksi.

Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin (TLL 36:4). Turha sumuvalojen käyttö on siis kiellettyä, vaikka niitä näkee päivittäin. Ehkä kaikki kuljettajat eivät tiedä, mitä valoja kulloinkin ajoneuvossa on päällä. "
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Eikö se oo vähän henkisesti rankkaa ajella tuolla asenteella joka päivä? Relaa vähän, ne on vaan valoja.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Jokos mä oon kertonu että käytän sumuvaloja pimeällä joka päivä työautossa että näen missä kaistaviivat menee? Ei oo paljoa vaihtoehtoja kun ei siihen valoremonttiakaan ole tulossa :D.

Ajovalot ovat erittäin huonot...
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Carcom Oy  Ateho