Autoracing  KL-varaosat

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Eilen heitettiin vajaa 250km lenkkki perheen kanssa vaarin luo. Keli oli kohtuu huono. Hemmetin hyvin ihmiset ajoivat, eikä kukaan vetänyt edes ”törkeitä ” alinopeuksia huonosta kelistä johtuen. Kaikki pystyi ajelemaan possujunassa hyvillä turvaväleillä joutuisasti matkaa 80km/h alueella. Kiireisimmät tajusivat jättä ohitukset ohituskaistoille, vaikka olihan ne aikamoisella pöperöllä, kun pari autoa siinä itse myös ohitin. Noita yksi silmäisiä autoja näkyy yllättävän paljon liikenteessä :(
Myös kaksi päiväajovaloilla takapäästä pimeätä autoa (yllätys Toyota) oli illalla tuolla liikenteessä lumisateen keskellä.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Tuliko joku lakimuutos noihin päivävaloihin että myös takavalot tulee palaa? Sais kyllä tulla. Aivan hullua että tuolla lumipyryssä taaplaa autoja takavaloitta. Eduskunta vaan huolehtii että saadaan maitokauppoihin väkevämpää tavaraa  ???
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Valitettavasti edes huollossa ei saa ohjeilmoitua tänä päivänä noihin toyotoihin pakolla, että takavalot palaisi. Vaatii aina, että pitää itse kytkeä ajovalot päälle tai muuten on lähtökohtaisesti päivävalot, jolloin perä on pimeä. Voin sanoa, että taas voisi tuolta insinööriltä katkoa kädet, joka tuon on suunnitellut!

Ja kyllä ajan uudemmalla toyotalla AINA ajovalot päällä  ;)
Tätä oon ihmetellyt, nimenomaan noissa japskeissa jne. näyttää osittain että ajovalot ei kytkeydy ennen kuin on säkkipimeää. Aika pirun hämärässä noita on tullut vastaan päivävaloilla ja persiit pimeänä.
Omasta autosta olen tyytyväinen että takavalot palaa aina, ja mulla on sellainen arvaus että ajovalot syttyvät aina kun pyyhkijät on vähintään tihkuasennossa? Tähän aikaan vuodesta ajovalot näyttävät palavan käytännössä aina, melkein turhankin herkästi näyttävät kytkeytyvän päälle.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuliko joku lakimuutos noihin päivävaloihin että myös takavalot tulee palaa? Sais kyllä tulla. Aivan hullua että tuolla lumipyryssä taaplaa autoja takavaloitta. Eduskunta vaan huolehtii että saadaan maitokauppoihin väkevämpää tavaraa  ???

Ei ole tullut. Aikoinaan Suomi OLISI voinut tehdä kansallisenpäätöksen, että takavalojen pitää palaa, mutta eivät tehneet. Kaikkeen muuhun typerään kyllä vaikutetaan.

JA tuo takavalojen pimentämisen vaikutus polttoaineen kulutukseen on  *tumppuun-> ?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Tätä oon ihmetellyt, nimenomaan noissa japskeissa jne. näyttää osittain että ajovalot ei kytkeydy ennen kuin on säkkipimeää. Aika pirun hämärässä noita on tullut vastaan päivävaloilla ja persiit pimeänä.
Miettinyt samaa. Ainakin VAG-tuotteissa tuntuisi syttyvän automatiikkana "ajovalot" jo kun ajaa valaistuun halliin.
Näin keskitalven keskipäivänä syttyvät, vaikka onkin "valoisaa".

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Miettinyt samaa. Ainakin VAG-tuotteissa tuntuisi syttyvän automatiikkana "ajovalot" jo kun ajaa valaistuun halliin.
Näin keskitalven keskipäivänä syttyvät, vaikka onkin "valoisaa".

Ja vag-comilla voit ohjelmoida päivävaloillakin takavalot palamaan.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
JA tuo takavalojen pimentämisen vaikutus polttoaineen kulutukseen on  *tumppuun-> ?

Eikös sitä perusteltu lähinnä jarruvalojen paremmalla erottumisella? Ei siinä, oli se perustelu mikä tahansa niin en kyllä liputa pimeän perän puolesta.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eikös sitä perusteltu lähinnä jarruvalojen paremmalla erottumisella? Ei siinä, oli se perustelu mikä tahansa niin en kyllä liputa pimeän perän puolesta.

https://www.aamulehti.fi/autot/ala-aja-pera-pimeana-kaikki-autoilijat-eivat-tieda-etta-valojen-herkkyytta-voi-saataa-itse-24225487/

"Alkuperäinen huomiovaloista annettu EU-direktiivi suhtautui kielteisesti takavaloihin, joiden palamisen väitettiin lisäävän polttoaineenkulutusta. Nykyisin takavalot eli parkit saavat palaa huomiovalojen kanssa."
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Aamulehdestähän se absoluuttinen totuus löytyy. Sovitaan sitten vaikka niin. :)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Aamulehdestähän se absoluuttinen totuus löytyy. Sovitaan sitten vaikka niin. :)

Ilmeisesti sinulle tuo ei kelpaa joten etsi parempi argumentti tai lähde. Sitä odotellessa...

Aikoinaanhan Suomessa perusteltiin ettei lisäjarruvaloakaan saisi käyttää, koska se häiritsee parkkien näkymistä tai normaalien jarruvalojen. Nykyään se on joka autossa...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Suomen valoja koskeva lainsäädäntö on ilmeisesti ajalta jolloin ajettiin hevosilla..
 :2funny: :2funny: :2funny:
Sekin on laitonta jos on hyvät pitkät, vaikka tulihan niihin jotain lievennyksiä kesällä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Suomen valoja koskeva lainsäädäntö on ilmeisesti ajalta jolloin ajettiin hevosilla..
 :2funny: :2funny: :2funny:
Sekin on laitonta jos on hyvät pitkät, vaikka tulihan niihin jotain lievennyksiä kesällä.

Mitä lisävaloihin tulee, niin uudistus oli hyvä ja se mahdollistaa hyvät pitkät valot. Se onko ne halvat on asia erikseen. Tänään hymyilytti ajaa pimeällä lazerin paneeli keulalla
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Mitä noita Lazereita päässyt kokeilemaan, niin ei ne kaksisilta tunnu hintaansa nähden.

Mutta on niin vähän kokemusta eikä varsinaista maantieajoa. Ja yleensähän hyvät valot eivät alkuun tunnu mistään.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Mitä lisävaloihin tulee, niin uudistus oli hyvä ja se mahdollistaa hyvät pitkät valot. Se onko ne halvat on asia erikseen. Tänään hymyilytti ajaa pimeällä lazerin paneeli keulalla

Mua hymyilyttää jo se kun pääsen ajamaan tuolla V70:llä jossa omat xenonit ja optibeam commander, työautona ja yleisempänä ajokkina -15 D-Max halogeeneilla ja optibeamin Boomerilla. Sitäkin tuli ikävä kun huollon takia piti ajaa -16 Rangerilla jossa ei ollut lisävaloja ollenkaan...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Ja yleensähän hyvät valot eivät alkuun tunnu mistään.

Ja varsinkin siksi kun noissa hyvissä ei ole sitä järjettömän kirkasta hajavaloa lähellä vaan riittävän laajalti valaiseva alue kauempana. Lazereista ei ole kylläkään ollenkaan kokemusta.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

RallyBaron  Samppasport