Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Ja jos LED-valot on tarpeeksi "tehottomat", olikohan se 25W, niin silloin ei tarvitse laittaa edes ajovalopesureita.
Ei watteja katsota vaan valovirtaa, jos alle 2000 lumenia niin ei tarvi olla pesureita. Esim. uusissa Volvoissa on joillakin markkina-alueilla "vakio" ledit ilman pesureita ja vasta kun laitetaan adaptiiviset jolloin referenssikin nousee 17.5->20 niin tulee myös pesurit. En tiedä onko vakiot sitten alle tuon 2000 lumenia.

Oikeasti hyviä LED ajovaloja näkee harvoin. Jossain Lexuksessa oli kohtuulliset TM:n mittauksissa. Ja vasta jossain BMW:ssä. Siis pitkät. Lyhyitä ei niin tarvi kun on näitä aktiivisia valoja. Huomasi kun pimeällä maantiellä perässä ajeli uusi A4 audi. Valot ei häikäisseet mutta huomasi pellolla sivuilla että pitkät on päällä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Höh, onko ledit siis tulleet kustannus ja päästösyistä? Itse harmitellut kun on "vaan" xenonit mutta ehkä tämä onkin vain hyvä asia

Edit: ettei vaan ollu Audissa nämä ihmevalot jotka sojottelee vaikka mihin mutta ei edelläajavan perään
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Oikeasti hyviä LED ajovaloja näkee harvoin.

Ja yleensäkin nykyautojen valoja. Äskettäin oli jossain juttua Jenkkilässä (muistaakseni) tehdystä tutkimuksesta, jossa sikäläisittäin keskikokoisessa luokassa hyvän arvosanan sai vain Prius V. Se on siis Euroopassa Prius+, jollainen itselläkin on tilavessana. Ja olen kyllä huomannut saman ajovalojen suhteen. Motarilla ei ole vielä kertaakaan rinnakkain ajaessa näkynyt parempia kaukovaloja, täällä etelässä kun harvalla on lisävalot. On rinnalla ajellut kaukovalot päällä vaikka mitä upouutta tingeltangel lyhtyä, mutta nuo halogeenikaukovalot hakkaa ne mennen tullen. Polttimotyyppi on toki HB3, joka on "huimat" 5W normivaloja tehokkampi ja olen laittanut jotkut +100% polttimot sinne. Yleensä, kun vaihdan lyhyille ohittajan vuoksi, laskeutuu pimeys, vaikka ohittaja kuinka kaukovaloja räpsyttelisi. Kerran huvitti, kun ohittaja laittoi kaukovalot päälle lähes heti, kun sammutin omat. Ei ilmeisesti huomannut pimeydessä mitään eroa, niin vaihtoi ehkä kokeeksi takaisin lyhyille ja laittoi uudelleen kaukovalot päälle, että toimiiko nää. No, en huomannut itsekään juuri mitään eroa. Jotkut bi-ledit tai -xenonit siellä oli keulalla. Mutta jos se polttimon tuottama valo on lähes täydellisesti suunnattu, niin sitten se on ja vanhallakin tekniikalla näkee todella hyvin.

Ajoin syksyllä Pohjois-Lapissa ja -Norjassa Pösöllä, jossa oli pesurittomat tehdasasenteiset bi-ledit. Niillä ei sadekelillä pimeällä tummassa maisemassa nähnyt tuolla kyllä yhtään mitään. Tuli ikävä jopa Yariksen H4:sia.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Edit: ettei vaan ollu Audissa nämä ihmevalot jotka sojottelee vaikka mihin mutta ei edelläajavan perään

Siis juuri nuo Ribben mainitsemat aktiiviset valot
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Höh, onko ledit siis tulleet kustannus ja päästösyistä? Itse harmitellut kun on "vaan" xenonit mutta ehkä tämä onkin vain hyvä asia

Edit: ettei vaan ollu Audissa nämä ihmevalot jotka sojottelee vaikka mihin mutta ei edelläajavan perään
TM:ssä oli hyvin että kirjanpitäjät päättäneet että valot on uusissa autoissa huonot. Jos valovirta on enemmän kuin 2000 lumenia niin vaaditaan pesurit ja automaattinen korkeuden säätö. Tulee halvemmaksi valmistajalle tehdä tuon alle kun ei tarvi niitä pesureita laitella.

Siinä uudessa Audissa oli just ihmevalot, samat mitä saa vaikkapa uusiin Volvoihin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Viime viikonloppuna ajoin yli 700km 2015 Vitolla jossa oli ledivalot. Olivat oikein hyvät muuten mutta kunnon lumisateessa näkyvyys oli huono. Oli pakko seurata edellä menevän takavaloja. En osaa sanoa mikä siinä oli mutta halogeeneilla olisin nähnyt paremmin.

Ehkä valojen väri tekee sen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Höh, onko ledit siis tulleet kustannus ja päästösyistä? Itse harmitellut kun on "vaan" xenonit mutta ehkä tämä onkin vain hyvä asia


Ei valojen toteutustekniikasta oikein voi sanoa onko ne hyvät vai huonot, tiettyjä nyrkkisääntöjä on, mutta niihinkin on poikkeuksia.

Perus nyrkkisääntönä voi sanoa että xenon valot pesurein ja automaattisella korkeussäädöllä on ne parhaat lähivalot. Huonojakin on olemassa. kaukovalot ei välttämättä ole hyvät.

Muutamat led valot ovat hyviä, mutta myös ihan paskoja led valoja on, eli se led ei itsessään takaa yhtään mitään.

Sama pätee halogeeneihin. On joitain utoja joissa on ihan hyvä valot ja polttimona on ihan perinteinen halogeeni, jopa paljon parjatulla H4 halogeenilla on mahdollista tehdä hyvät ajovalot. Toisaalta halogeeni on myös mahdollista toteuttaa kaikkein edullisimmin. On autoja joissa on periaatteessa hyvät h7 halogeenit, mutta käytännössä 60-luvun perus pyörä kauhalamppuajovalo antaa paremman valon.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Ei valojen toteutustekniikasta oikein voi sanoa onko ne hyvät vai huonot, tiettyjä nyrkkisääntöjä on, mutta niihinkin on poikkeuksia.

Perus nyrkkisääntönä voi sanoa että xenon valot pesurein ja automaattisella korkeussäädöllä on ne parhaat lähivalot. Huonojakin on olemassa. kaukovalot ei välttämättä ole hyvät.

Muutamat led valot ovat hyviä, mutta myös ihan paskoja led valoja on, eli se led ei itsessään takaa yhtään mitään.

Sama pätee halogeeneihin. On joitain utoja joissa on ihan hyvä valot ja polttimona on ihan perinteinen halogeeni, jopa paljon parjatulla H4 halogeenilla on mahdollista tehdä hyvät ajovalot. Toisaalta halogeeni on myös mahdollista toteuttaa kaikkein edullisimmin. On autoja joissa on periaatteessa hyvät h7 halogeenit, mutta käytännössä 60-luvun perus pyörä kauhalamppuajovalo antaa paremman valon.
LEDeillä saisi tehtyä halutessaan paremmat valot kuin xenoneilla. Insinööreille ei vain anneta vapaita käsiä tehdä semmoisia kuin he haluaisivat.

Halogeeneissa hyvyyttä rajoittaa se ettei siitä 55w polttimosta saada määräänsä enempää valovirtaa ulos. H4 on kompromissi kun samalla umpiolla tuotetaan lähivalo sekä kaukovalo. Siinä mielessä H7 polttimolla pitäisi saada parempi kuvio, mutta taaskaan insinööreille ei anneta vapaita käsiä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
HB3 100W.  ;)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Mikäli oikeasti haluaa kärryynsä hyvät valot niin suosittelen tutustumaan tämän puljun tarjontaan:

https://www.theretrofitsource.com/projector-kits/hid-led-projectors.html

Interwebbi täynnä videoita tuon puljun tuote vs. oem. Tulos aina sama, oem ei pärjää.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Mikäli oikeasti haluaa kärryynsä hyvät valot niin suosittelen tutustumaan tämän puljun tarjontaan:

https://www.theretrofitsource.com/projector-kits/hid-led-projectors.html

Interwebbi täynnä videoita tuon puljun tuote vs. oem. Tulos aina sama, oem ei pärjää.
Noissa on vain se että OEM on laillinen, veikkaan ettei tuo ole. Kuten sanottu niin OEM malleissa moni muu asia rajoittaa LED valon tehoa kuin insinöörien osaaminen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Noissa on vain se että OEM on laillinen, veikkaan ettei tuo ole. Kuten sanottu niin OEM malleissa moni muu asia rajoittaa LED valon tehoa kuin insinöörien osaaminen.

Jos vain umpion kuorista löytyy tarvittavat merkinnät ja autossa on automaattinen korkeussäätö, sekä lampunpesimet niin mikään ei estä. Eikä kukaan katsastusinsinööri ikinä erota onko kötöstys oem vai ei.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Siinä uudessa Audissa oli just ihmevalot, samat mitä saa vaikkapa uusiin Volvoihin.

Mulla on ne automaattivalot jotka vaihtaa itse lyhyille ja lampput veivaa ties mihin suuntaan. Välillä ihmetelly että eikö nuo tosiaan koskaan häikäise vastaantulijaa mutta vain kerran on nyppylän takaa noussut rekka väläytelly mulle. Pitäis joskus testata ja ajaa itse tuota vastaan että näkis miltä ne näyttää vastaantulijan silmin. Yksi puute niissä on: kaarrevalot toimii vain polkupyöränopeuksissa

Enkä epäile etteikö ledeistä saisi tehoa mutta näyttää siltä että valmistajat siirtyy ledeihin aivan muista kuin valotehosyistä (yllätys yllätys)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Jos vain umpion kuorista löytyy tarvittavat merkinnät ja autossa on automaattinen korkeussäätö, sekä lampunpesimet niin mikään ei estä. Eikä kukaan katsastusinsinööri ikinä erota onko kötöstys oem vai ei.
Toimiikohan alkuperäinen automaattinen korkeuden säätö noiden kanssa? Kun se säätö ei ole mikään standardi. Voipi olla että tietty säätö orkkis umpiolla ei säädä tarvike yksikköä yhtä paljon. Niin se että samat merkinnät, ei tee tuosta laillista  :nohnoh
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Miksei säätö toimisi samoin kuin alkuperäisillä? Samoissa säätötellingeissä se tarvike ja orkkis on kiinni. Ainoastaan jos koko muuttuu paljonkin isommaksi, niin sitten saattaa tulla mahtumisongelmia umpion sisällä.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

Kulkukoira  Proturbo