Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Toimiikohan alkuperäinen automaattinen korkeuden säätö noiden kanssa? Kun se säätö ei ole mikään standardi. Voipi olla että tietty säätö orkkis umpiolla ei säädä tarvike yksikköä yhtä paljon. Niin se että samat merkinnät, ei tee tuosta laillista  :nohnoh

Miksei säätö toimisi samoin kuin alkuperäisillä? Samoissa säätötellingeissä se tarvike ja orkkis on kiinni. Ainoastaan jos koko muuttuu paljonkin isommaksi, niin sitten saattaa tulla mahtumisongelmia umpion sisällä.

Tuossahan tuo tuli.

Ja tuolta löytyy ihan "laillisiakin" projektoreitakin. Ja edelleen, jos sieltä umpion kuorista löytyy tarvittavat merkinnät niin sinne saa laittaa käytännössä mitä vaan, eikä sitä kukaan tiedä. Ei edes merkkihuolto ellei umpiossa näy avaamisen jäljet.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Miksei säätö toimisi samoin kuin alkuperäisillä? Samoissa säätötellingeissä se tarvike ja orkkis on kiinni. Ainoastaan jos koko muuttuu paljonkin isommaksi, niin sitten saattaa tulla mahtumisongelmia umpion sisällä.
Jos tuon moduulin mukana ei tule säätömoottoreita niin silloin joo pelittää. Jotenkin oletin että tuossa tulee mukana koko mekanismi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Jos tuon moduulin mukana ei tule säätömoottoreita niin silloin joo pelittää. Jotenkin oletin että tuossa tulee mukana koko mekanismi.

Tuollainen projektorin asennus tapahtuu tähän tyyliin;

https://www.youtube.com/watch?v=R1KTUk_bPkk

Riippuen toki automallista

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Tuollainen projektorin asennus tapahtuu tähän tyyliin;

https://www.youtube.com/watch?v=R1KTUk_bPkk

Riippuen toki automallista
Halogeenin tilalle helppo ja varmasti paranee valoteho. Xenoneissa esim. olisin vähän spektinen että tarvi mallilla paranisi valot. Tietty riippuu minkälaiset ne orkkis tuihkut on. Mutta jos on tehtaalla laitettu 35w xenonit niin aika harvat on huonot.

Edit: Volvoon näköjään pitää vähän enemmän askarrella
https://www.youtube.com/watch?v=FcNgv0q9rsg
« Viimeksi muokattu: 11.01.2018, 16:26:43 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Xenoneissa esim. olisin vähän spektinen että tarvi mallilla paranisi valot. Tietty riippuu minkälaiset ne orkkis tuihkut on. Mutta jos on tehtaalla laitettu 35w xenonit niin aika harvat on huonot.

Juurihan tuossa oli uutinen, että autojen ajovalot on pääosin paskaa?

Tässä vain yksi testi jossa on jälkiasennus vs oem

https://m.youtube.com/watch?v=16JxdCrcjxo

Sellaiselta foorumilta lisää, kuin hidplanet jos on vielä skeptisyyttä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Juurihan tuossa oli uutinen, että autojen ajovalot on pääosin paskaa?

Tässä vain yksi testi jossa on jälkiasennus vs oem

https://m.youtube.com/watch?v=16JxdCrcjxo

Sellaiselta foorumilta lisää, kuin hidplanet jos on vielä skeptisyyttä
Uutinen koski näitä malleja joissa ei ole kunnon xenoneja, mutta niissäkin on ollut huonoja.
Tuossa vertailtiin USA-valoja. Ei kannata verrata, DOT-hyväksytyt valot on kuraa E-hyväksyttyihin verrattuna. Ja oliko orkkis xenoneihin laitettu uudet polttimot ennen vertailua? Yks mikä sattui silmään noista tarvike linsseistä, että niistäkin uupuu se oikean puolen "hirvivalo" mikä E-valoissa on. Mutta sitä en kiellä etteikö ole kirkkaat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Uutinen koski näitä malleja joissa ei ole kunnon xenoneja, mutta niissäkin on ollut huonoja.

Mikäli puhumme vielä tästä uutisesta, niin mistä kohtaa siitä löytyy tuo väittämä?

Taidettiin testata ihan myös halogeeneja..

Tuossa vertailtiin USA-valoja. Ei kannata verrata, DOT-hyväksytyt valot on kuraa E-hyväksyttyihin verrattuna. Ja oliko orkkis xenoneihin laitettu uudet polttimot ennen vertailua? Yks mikä sattui silmään noista tarvike linsseistä, että niistäkin uupuu se oikean puolen "hirvivalo" mikä E-valoissa on.

Onko sitten esim. xc60 euro ja usa -valot sitten jotenkin erilaiset? En ole vakuuttunut siitä, että enää nykyään jaksetaan laittaa eri regiooniin meneviin autoihin erilaiset valot. Se ei ole kustannustehokasta.

Yks mikä sattui silmään noista tarvike linsseistä, että niistäkin uupuu se oikean puolen "hirvivalo" mikä E-valoissa on.

Nyt mulle on tullut sivistyksessä aukko. Mikä on hirvivalo? Vai meinaatko, että kuvio olisi tavanomaista leveämpi oikealla puolen tietä?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Mikäli puhumme vielä tästä uutisesta, niin mistä kohtaa siitä löytyy tuo väittämä?

Taidettiin testata ihan myös halogeeneja..

Onko sitten esim. xc60 euro ja usa -valot sitten jotenkin erilaiset? En ole vakuuttunut siitä, että enää nykyään jaksetaan laittaa eri regiooniin meneviin autoihin erilaiset valot. Se ei ole kustannustehokasta.

Nyt mulle on tullut sivistyksessä aukko. Mikä on hirvivalo? Vai meinaatko, että kuvio olisi tavanomaista leveämpi oikealla puolen tietä?
Tuossa testataan jenkki valoja. Toisaalla luki että esim. Audin Matrix LED valot oli alussa ainakin kiellettyjä jenkkilässä

Tuossa on juttua miten jenkkien DOT valojen kuvio eroaa ECE valoista:
https://www.retrofitlab.com/blog/dot-vs-ece-beam-pattern/
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
...
Onko sitten esim. xc60 euro ja usa -valot sitten jotenkin erilaiset? En ole vakuuttunut siitä, että enää nykyään jaksetaan laittaa eri regiooniin meneviin autoihin erilaiset valot. Se ei ole kustannustehokasta.
...

Ulkonäöllisesti samanlaiset, mutta se linssi jenkeissä semmoinen rasteroitu, meillähän se on kirkas, läpinäkyvä, noin niin kuin yleensä DOT/ECE. "Paremmat valot, parempi mieli."  :D
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Esim. 2004-> ärrä volvoissa oli jenkkilässä ajovalot ihan erilaiset xenonit siis. Tuo epäsymmetrisyys puuttui, samoin uupui ne sisemmät halogeeni lisäpitkät.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tänään oli kyllä mielensä pahoittajia liikenteessä ja niitä rupesi nimenomaan Pulkkilan jälkeen tulemaan vastaan. Parhammillaan 34 sekunttia ennen kohtaamista ruvettiin välkyttelemään, että mulla on pitkät päällä  :idiot2:. Pulkkila-Ranttilan suoralla neljä mielensä pahoittajaa. Kun itse ohitin vastaan tulevan laitoin normaalisti pitkät päälle, kun seuraavaan vastaantulijaan oli matkaa "riittävästi" (Parhaimmillaan tuo 34 sekunttia ja vähimmillään 22 sekunttia ennen kohtaamista). Vasta tässä vaiheessa uskalsi vastaantulijakin laittaa pitkät päälle. Tämän jälkeen chickeniä ja kun vasta puoli tiputtaa pitkät, niin tein itse samoin. Tämän jälkeen ruvetaan vielä vilkuttelemaan pitkiä jolloin löin vain pitkät päälle. Ei tuo mua haittaa  ;D.

Sitten kolme kaveria rupesi räpsyttelemään pitkiä, vaikka mulla oli vain lyhyet päällä (Kyllä ne on vajaa kuukausi sitten viimeksi säädetty marmorilla ja ovat varmana oikein suunnattu). Kummasti loppui tuo räpsyttely, kun näytti pitkiä. Autossa bi-xenonit uusilla + mallin polttimoilla.

Sitten nämä todelliset ongelmat/vaaralliset kuljettajat. Kuuluu ehkä enemmän tänne, kuin munakuski topic:n. Kolme köröttelijää tuli siten perä edellä vastaan 100km/h rajoituksella, että vain toisen puolen takaparkki toimi. Jokainen näistä ajoi 100km/h rajoituksella alle 70km/h pimeällä. On aika vittumainen hahmottaa tuollaisen yksi silmäisen nopeus, kun vastaan tulee vielä autoja.

Ai niin, vain 72kpl sumerispedejä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Tuossa on juttua miten jenkkien DOT valojen kuvio eroaa ECE valoista:
https://www.retrofitlab.com/blog/dot-vs-ece-beam-pattern/

Tuon saa tehtyä, kun viilaa kuvion tekevää heijastinlevyä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Koitin googletella niin hitto ei omaan autoon löydy sopivaa uutta moduulia. Varmaan saisi askarreltua toisestakin. Jos vain halkaisija sopisi. Esim. AL:n valmistama moduuli voisi olla hyvä. Muutamissa autoissa on tehtaalla laitettu AL:n valot ja ne ollu aina vertailuissa parhaat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Mulla on ne automaattivalot jotka vaihtaa itse lyhyille ja lampput veivaa ties mihin suuntaan.

Automaattisesti lyhyet/pitkät vaihtavat valot ovat eri kuin esim. Audin Matrix LED valot.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Slerbahuuli

  • Vieras
Äsken ajoi jokin uusi MeRsU perässä, jossa adaptiivise ajovalot.

Jännä oli seurata, kun tuli autoja vastaan. Ilman vastaantulijoita valaisi lähes yhtä pitkälle kuin oman auton valot. Ilman, että minua häikäisi yhtään.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo