RallyBaron  Samppasport

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585356 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kuinkas on, menettääkö halogeni polttimot ajan kanssa tehoa, samat ollu n. 4vuotta. Ajettu yli 150tkm. Normaalit/halvat. :-\

Halogeenipolttimon alkuperäinen idea oli että se ei tummuisi, kuten perinteiset hehkulamput tekivät, mutta erityisesti alijännitteellä halogeenikin tummuu. Tuon näki hyvin kodeissa käytetyissä halogeenispoteissa, himmentimen käytöllä ne sai ihan mustaksi, mutta parin tunnin loimotus täydellä kirkkaudella kyllä yleensä kirkasti ne.

Jos halogeenit on kestäneet noin pitkään, ne todennäköisesti palavat melko matalalla jännitteellä, voisi olettaa että valotehoa on lähtenyt alkuperäisestä. Noilla kilometreillä on jo kyllä itse umpiokin heikentynyt jo uuteen verrattuna.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Xenonit ainaki pudotttaa tehoja 4 vuodessa jonkin verran.. tarttis omaan vaihtaa tänä talvena tulee 4 v täyteen..
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Halogeenipolttimon alkuperäinen idea oli että se ei tummuisi, kuten perinteiset hehkulamput tekivät, mutta erityisesti alijännitteellä halogeenikin tummuu. Tuon näki hyvin kodeissa käytetyissä halogeenispoteissa, himmentimen käytöllä ne sai ihan mustaksi, mutta parin tunnin loimotus täydellä kirkkaudella kyllä yleensä kirkasti ne.

Jos halogeenit on kestäneet noin pitkään, ne todennäköisesti palavat melko matalalla jännitteellä, voisi olettaa että valotehoa on lähtenyt alkuperäisestä. Noilla kilometreillä on jo kyllä itse umpiokin heikentynyt jo uuteen verrattuna.
Jännite 13.9-14.3V.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jännite 13.9-14.3V.
Jos autossa ei ole huomiovaloja, niin jokin tuossa ei nyt täsmää.

150tkm 50km/h keskinopeudella tarkoittaa 3000h, kun normaalisti nuo ovat speksattu johonkin 400-800tunnin välille. Longlife versiotkin on yleensä luokkaa 2000h. 150tkm on todella paljon halogeenilampulle.

Tuo kantajännite voi muuten modernissa autossa olla PWM ohjattu, josta normaali yleismittari ei välttämättä näyttä tehollisjännitettä, vaan sen piikin.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
No, LongLifet nuo olikin H7, eri merkkiä. Varmaan vaihtanu toisen. Voin hakea uudet, auttaa tai ei. :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Slerbahuuli

  • Vieras
No, LongLifet nuo olikin H7, eri merkkiä. Varmaan vaihtanu toisen. Voin hakea uudet, auttaa tai ei. :-\
Eivät ole niin kalliita, etteikö "kannattaisi kokeilla".

Tasaisella jännitteellä ja tasaisessa kiinnityksessä (ei mitään WRC-rallystage rytkytystä) polttimot kestää pidempään. Omassa 945:ssa tulee polttimon kannalle noin 13.7V, mutta laturi on vamautunut ja tyhjäkäynnillä valot "lumpsuttaa" kuin discossa konsanaan. Polttimoita saa vaihtaa joka toinen kuukausi.

Aikanaan 2-autossa (viiiatti) nostin polttimoiden kannan jännitteen 14.2V releyttämällä. Siinä oli laturi kunnossa ja ns. "puhdas jännite" ilman heittelyä, mutta umpion rakenne todella ahdas. Polttimot sai vaihtaa järestään joka toinen kuukausi, koska vanhat paloivat loppuun (monesti oli se H-valon lasiputki langan ympärillä muuttanut muotoaan tai sulattanut pallon kupeeseen ja lopulta puhjennut). Siinä kyllä paloi kahden vuoden aikana umpiotkin, aivan mustat oli heijastinpinnan yläosat jo kun laitoin kiertoon.

Sitten joku kübbelwagen 6V järjestelmällä, hehkupolttimoilla ja aneemisilla jännitteillä. Valot himmeämmät kuin parkit, mutta orkkispolttimot. :D

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
6 pari polttimoita vuoteen  :o kyllä v*tuttas rassata! Tai no ysiin ei ole temppu eikä mikään vaihtaa polsu, mutta johonkin uudempaan kiitos ei.
Varmaan laittaisin jotkut päiväajovalot tollaseen.

Slerbahuuli

  • Vieras
6 pari polttimoita vuoteen  :o kyllä v*tuttas rassata! Tai no ysiin ei ole temppu eikä mikään vaihtaa polsu, mutta johonkin uudempaan kiitos ei.
Varmaan laittaisin jotkut päiväajovalot tollaseen.
Joo. Ysiin tosiaan ei ole isokaan homma ja aina kulkee mukana. Tosin typeräähän toi on, ennemmin kannattas varmaan vaihtaa se laturi ja käydä polttimoiden sähköt taas läpi.

Viatti taas.....noh... ;D

Eipä siinä, 2kk ajoin 2004 Meganella ja siihen vaihdoin kolme polttimoa. Ei helvetti mikä työmaa. ;D

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
No, LongLifet nuo olikin H7, eri merkkiä. Varmaan vaihtanu toisen. Voin hakea uudet, auttaa tai ei. :-\
Hain Biltemasta 35-5632, hyvältä tuntuu.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Ei välttämättä ole ihan oikea ketju mutta valoista kuitenkin. Ajelin tuossa aamusella jonkun uudehkon isomman A*din perässä työmaata kohti ja kummastelin oikeasti todella huonosti näkyviä takavaloja, tarkemmin sanottuna jarruvalot eivät mainittavasti erottuneet takavaloista. Ehti noita katella kun ajelin pitkät pätkät tämän takana ja tuntui herkästi painelevan jarrupoljintaan kun ajeli kovin lähellä edellämenijää, lisäksi liikennevaloissa kun seisoin tämän takana niin eipä ne jarruvalot juuri häikineet.  ???

Oppimattomana voisin ajatella että jarruvalojen tulisi kiinnittää enemmän huomiota, ja jotenkin ponnettoman esityksen lisäksi se lisäjarruvalo on hirmuisen kapea nauha takaikkunan yläreunassa. Auto ei ollut likainen tai iglu, pakkaskuura oli pinnassa mutta onkohan näissä led judanssioissa nyt sekin että pienikin kerrostuma pilaa valotehon.
Mitä sitten? voisi joku ajatella. Menee mielestäni samaan sarjaan monen muun nykykotkotuksen kanssa, näyttää kivalta ja paperillakin mutta tosielämässä ei sitten toimi oletetulla tavalla.  :(
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8920
  • Teiden tukko
Ei välttämättä ole ihan oikea ketju mutta valoista kuitenkin. Ajelin tuossa aamusella jonkun uudehkon isomman A*din perässä työmaata kohti ja kummastelin oikeasti todella huonosti näkyviä takavaloja, tarkemmin sanottuna jarruvalot eivät mainittavasti erottuneet takavaloista. Ehti noita katella kun ajelin pitkät pätkät tämän takana ja tuntui herkästi painelevan jarrupoljintaan kun ajeli kovin lähellä edellämenijää, lisäksi liikennevaloissa kun seisoin tämän takana niin eipä ne jarruvalot juuri häikineet.  ???

Oppimattomana voisin ajatella että jarruvalojen tulisi kiinnittää enemmän huomiota, ja jotenkin ponnettoman esityksen lisäksi se lisäjarruvalo on hirmuisen kapea nauha takaikkunan yläreunassa. Auto ei ollut likainen tai iglu, pakkaskuura oli pinnassa mutta onkohan näissä led judanssioissa nyt sekin että pienikin kerrostuma pilaa valotehon.
Mitä sitten? voisi joku ajatella. Menee mielestäni samaan sarjaan monen muun nykykotkotuksen kanssa, näyttää kivalta ja paperillakin mutta tosielämässä ei sitten toimi oletetulla tavalla.  :(

Minä olen myös kiinnittänyt huomiota uudehkojen/uusien autojen valoihin. Mm. vilkut on monissa autoissa äärimmäisen onnettomat. Pieni ja näppärä pieni keltainen viiru takavalojen yhteydessä hukkuu täysin tehokkaan jarruvalon alle (jos edes se jarruvalo on onnistuttu tekemään kirkkaaksi). Sama käy toisessa päässä, kun ajovaloina on xenon tai led. Myös peileihin siirretyt sivuvilkut on jossain autoissa niin olemattomat, ettei niitä tahdo erottaa, ainakaan päivänvalossa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Ei välttämättä ole ihan oikea ketju mutta valoista kuitenkin. Ajelin tuossa aamusella jonkun uudehkon isomman A*din perässä työmaata kohti ja kummastelin oikeasti todella huonosti näkyviä takavaloja, tarkemmin sanottuna jarruvalot eivät mainittavasti erottuneet takavaloista. Ehti noita katella kun ajelin pitkät pätkät tämän takana ja tuntui herkästi painelevan jarrupoljintaan kun ajeli kovin lähellä edellämenijää, lisäksi liikennevaloissa kun seisoin tämän takana niin eipä ne jarruvalot juuri häikineet.  ???

Oppimattomana voisin ajatella että jarruvalojen tulisi kiinnittää enemmän huomiota, ja jotenkin ponnettoman esityksen lisäksi se lisäjarruvalo on hirmuisen kapea nauha takaikkunan yläreunassa. Auto ei ollut likainen tai iglu, pakkaskuura oli pinnassa mutta onkohan näissä led judanssioissa nyt sekin että pienikin kerrostuma pilaa valotehon.

Ainakin oman C7 korin A6:sen jarruvalot erottaa hyvin pakkaskuurankin takaa. Sen olen kanssa huomannut että leditakavaloista esim. vilkun tai jarruvalon erottaminen on hankalaa jos valo on pieni piste muiden valojen joukossa. Valoissa ei ole samanlaista kirkkauseroa kuin hehkupolttimoilla olevissa.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Ajelin tuossa aamusella jonkun uudehkon isomman A*din perässä työmaata kohti ja kummastelin oikeasti todella huonosti näkyviä takavaloja, tarkemmin sanottuna jarruvalot eivät mainittavasti erottuneet takavaloista.

En ole kyllä vastaavaa huomannut, ellei ole ollut tummennus-/värikalvoilla päällystetyt. Sellaistakin hölmöilyä näkyy, oisko siitä ollut kyse?

Ennemmin päinvastoin Diudien jarruvalot loistaneet kirkkaina niin, että vähän häiritsee esim. valoissa seisoessa, mutta tuo on mitätön sivuseikka hyötyjen rinnalla.

Sen sijaan joissakin autoissa kääntymisvalot häikäisee todella pahasti sopivissa tilanteissa. Esim. risteyksissä, joissa häikäisijä tulossa ylämäkeen ja kääntymässä. Joskus pimeässä märällä kelillä vienyt hetkeksi näkyvyyden kokonaan. No onneksi on hyvät kaukovalot itsellä. Tuollaisia joulukuusia en ymmärrä, kun ovat vielä täysin turhat, jos autoon vaan viitsitään suunnitella kunnolliset lähivalot. Hätätilanteessa sitten voi sumareilla auttaa tiukimmissa paikoissa, jos ei muuten koe näkevänsä kanttareita riittävän hyvin.

Nuo häikäisyvalot ovat siis sellaisia, joissa kääntymisvalot eivät ole sumuvalot. Ei ole oikein käsitystä, mistä autoista kyse, kun ei ole pystynyt kunnolla katsomaan... Tuollaiset sallitaan, mutta itse ei saa asiallisesti valojaan parantaa.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vaikea sanoa. Mietiskeli asiaa jälkikäteenkin vielä ja se kottero lieni A7, ei kai viimeisin kori muistikuvien/nettikuvien mukaan. Eikä kyllä näyttänyt miltään tummennusvehkeeltä, ihan tavan wc ja ratissa joku samanlainen uuno kuin minäkin. Mutta mistäs sitä tietää. Jäi vaan tosiaan häiritsemään kun yleensä nuo ledi-iloittelut ovat varsin kirkkaat ellei ole joku suunnittelun kukkanen, vai voiko tosiaan ohut kuurakerros pilata valotehon noin totaalisesti. Meneehän noista pitkäkattoon asennetuista kenonipitkistäkin kyllä näkökyky kohtuu ohuella lika-huuru kerrostumalla.  ???
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ei ollu perä rutussa?

Moni noista LED-valaisimista on semmosia, että ovat jumalattoman kirkkaat tiettyyn suuntaan, mutteivät tästä suunnasta sivuun.

Mikä on todella raivostuttava asia. Muistaakseni pasaatin takavilkku ei näy edes viereiselle kaistalle, jos olet "takana, mutta sivussa".

 

KL-varaosat  Race.fi