Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 578207 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Tuossa hetki sitten ajoi semmonen "VaneriLippis-BMW" (venykumit, tontissa, kuskista näkyy lippalakki) vastaan Jyväskylässä laukaantiellä.

Edessä paloi jotkut USA-tyyliset, perin himmeät keltaiset nurkkahuomiot vilkku-umpioissa ja ajovaloumpioissa todella himmeät jäänsinertävät ledit. Käytännössä siis pimeä.
Perässä sentään paloi ajovalot ja yksi ÜBER-kirkas rekisterikilven valo.

Oikeasti, se rekkarivalo valaisi enemmän taakse, kuin auton etuvalot eteen. :2funny:

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
yksi ÜBER-kirkas rekisterikilven valo.

Oikeasti, se rekkarivalo valaisi enemmän taakse, kuin auton etuvalot eteen. :2funny:

Muttako ne voi olla hyväksytyt led-polttimot  ;D, jos eivät ole muurautuneet umpeen.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Muttako ne voi olla hyväksytyt led-polttimot  ;D, jos eivät ole muurautuneet umpeen.

Kaipa ihan hyväksyttykin ledvalo voi muurautua umpeen.

Jossain uudessa audissa näin tässä eräänä päivänä kyllä niin tautisen kirkkaat rekkarivalot että sen funktio kääntyi jo itseään vastaan. Uskoisin että se oli ihan vakio kilpivalo, vaan hemmetin kirkas, ja valo heijastui valkoisesta pellistä vaan niin kovaa että näytti siltä että se valaisee suoraan taaksepäin.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Mikä tää juttu Volvopiireissä on, että auton takapään pitäisi loistaa kilometrien päähän, päivällä?

Slerbahuuli

  • Vieras
Mikä tää juttu Volvopiireissä on, että auton takapään pitäisi loistaa kilometrien päähän, päivällä?
Siis, en nyt tiedä KILOMETRIEN päähän, mutta kyllä nyt jumalauta AJOVALOJEN, sekä JARRUVALOJEN, että SUMUVALOJEN on taakseppäin näyttävä enemmän kuin rekisterikilven valojen.


Valon ei tarvitse olla häiritsevän kirkas, että näkyy esim. lumipyryssä. Toki tosi tuiskussa se sumari on must.

Poissa jensnenonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Noita perä pimeänä ajelevia on kyllä ihan liikaa, ei se hauskaa ole kun pimeällä tiellä auto ilmestyykiin jostain siihen eteen

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2850
Noita perä pimeänä ajelevia on kyllä ihan liikaa, ei se hauskaa ole kun pimeällä tiellä auto ilmestyykiin jostain siihen eteen
Juurikin näin. Itse vietän työni puolesta liikenteessä aikaa vähintäänkin tarpeeksi ja noita DRL-kuskeja liikkuu säkkipimeässä aivan uskomattoman paljon. Kirjaimellisesti säkkipimeässä...Kerran tuli joku nainen täysin pimeällä tieosuudella vastaan pelkillä päiväajovalo-LEDeillä varustettuna. Aloin rämpyttämään pitkiä hänelle jo hyvissä ajoin ja hidastin hänen kohdalla, mutta ei mitään reaktiota naisen suunnalta, ilmekkään ei kirjaimellisesti värähtänyt vaikka vilkutin omia valojani. Anteeksi nyt vain suorapuheisuus, mutta lähes poikkeuksetta nuo DRL-kuskit ovat tarpeeksi aaseja, että vastaantulevan auton pitkien vilkutus ei saa heissä mitään reaktiota aikaiseksi, no jos kykenee ajamaan pimeässä ilman ajovaloja, niin eipä voi liikoja odottaa. Kerran tuli liikennevaloissa huikattua eräälle perheeenisälle, että laitas ajovalot päälle. :D

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Noita perä pimeänä ajelevia on kyllä ihan liikaa, ei se hauskaa ole kun pimeällä tiellä auto ilmestyykiin jostain siihen eteen

Eikö niissä ole edessäkään valoja?
Itse olen huomannut kaikki perävalot pimeänä olevat autot kun eteen kuitenkin näyttävät valoja eteenpäin.

Poissa Ansoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Mikä tää juttu Volvopiireissä on, että auton takapään pitäisi loistaa kilometrien päähän, päivällä?

Oon myös hieman ihmetelly sitä, kun vaihdetaan rekisterikilven valohin kirkkaita ledejä. Miks?

Totta kai täytyy rekisterin näkyä eli orkkiksten palaa kunnolla ja muutenki pimeellä varsinki (ja jo hämärässäki) palaa ajovalot ja takavalot normaalisti, mutta ei mun silmään tee autoo paremman näköseks se että rekkarivalot on ku stadionin valot. Mutta makuja taas siis nii monenlaisia  :)

En kyllä muutenkaa ymmärää miks nää drl -valot palaa vaa edessä ja perä on pimeenä  ???
« Viimeksi muokattu: 27.02.2019, 18:30:36 kirjoittanut Ansoni »
XC60 D4 AWD Business Summum -16
Ex-S60 R-design -11

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Oon myös hieman ihmetelly sitä, kun vaihdetaan rekisterikilven valohin kirkkaita ledejä. Miks?

Totta kai täytyy rekisterin näkyä eli orkkiksten palaa kunnolla ja muutenki pimeellä varsinki (ja jo hämärässäki) palaa ajovalot ja takavalot normaalisti, mutta ei mun silmään tee autoo paremman näköseks se että rekkarivalot on ku stadionin valot. Mutta makuja taas siis nii monenlaisia  :)

En kyllä muutenkaa ymmärää miks nää drl -valot palaa vaa edessä ja perä on pimeenä  ???
Ainakin omassa sai vaihtaa noin kerran vuodessa palaneen polttimon.  Nyt on ollut 5v ledit, ei mitenkään erityisen kirkkaat(katsastettu 5 krt), eikä ole tarvinnut vaihdella.  Peräluukun paukuttelu ilm. rikkoo niitä.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Ainakin omassa sai vaihtaa noin kerran vuodessa palaneen polttimon.  Nyt on ollut 5v ledit, ei mitenkään erityisen kirkkaat(katsastettu 5 krt), eikä ole tarvinnut vaihdella.  Peräluukun paukuttelu ilm. rikkoo niitä.

Peräluukun paukuttelu rikkoo noita hehkulankoja, siksi ledit. Kolme vuotta ollut samat ledit mullakin. Ledit käytännössä immuuneja tuolle paukuttelulle, siksi ledit rekisterikilven valoina. Ja mulla yksiriviset ledisukkulat joten eivät kirkkaudeltaan poikkea hehkuista
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Niko_S

  • Vieras
Ajettelin, että voisin talveksi 2019 - 2020 asentaa LED -kaukovalon.

Laitan viestin tähän topicciin noin 2 vuoden tauon jälkeen.
Lopetin vuonna 2017, kun yksi käyttäjä kertoi minun olevan silloin hänen mielestään aivokuollut...

Poissa Ansoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Ajettelin, että voisin talveksi 2019 - 2020 asentaa LED -kaukovalon.

Laitan viestin tähän topicciin noin 2 vuoden tauon jälkeen.
Lopetin vuonna 2017, kun yksi käyttäjä kertoi minun olevan silloin hänen mielestään aivokuollut...

No ei kai yhden "mahdollisesti aivokuolleen"  kommenttien takia kannata viestien laittoo lopettaa  :).

Kaikki ei tykkää kaikesta eikä aina monesta muustakaan, mutta ittelle kaikki näitä autoja laittaa eli mikä on  ittelle hyvä on sillon hyvä. Tehköön jokainen omalleen mitä haluaa.

Mielipiteet on niinku p****reikä, jokaisella on oma. Eli kommenttia vaan kehiin  O0.

Jos kukaan ei kommentoi mitää nii ei oo keskusteluakaan...
XC60 D4 AWD Business Summum -16
Ex-S60 R-design -11

Poissa Vinha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Saattaa olla typerä kysymys monelle, mutta itse en ole koskaan ennen koskenut xenon-valoihin. Olisi tarkoitus asentaa appiukon autoon (Toyota Avensis 2012) lisävalopaneeli. Autossa on siis kaasupurkauspolttimot. Voiko näille polttimoille menevistä johdoista törkeästi ottaa ryöstäjällä virtaa lisävaloreleelle, vai voiko väylä vahingoittua siitä jotenkin? Väylään kytkettävä valo-ohjausrele maksaa lähelle satasta ja nuukuus tuli peliin.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6814
  • Kaikkee sitä...
Saattaa olla typerä kysymys monelle, mutta itse en ole koskaan ennen koskenut xenon-valoihin. Olisi tarkoitus asentaa appiukon autoon (Toyota Avensis 2012) lisävalopaneeli. Autossa on siis kaasupurkauspolttimot. Voiko näille polttimoille menevistä johdoista törkeästi ottaa ryöstäjällä virtaa lisävaloreleelle, vai voiko väylä vahingoittua siitä jotenkin? Väylään kytkettävä valo-ohjausrele maksaa lähelle satasta ja nuukuus tuli peliin.

Ei voi ottaa suoraan väylästä ohjausta, käytä väylään kytkettäväksi tarkoitettua relettä.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Kulkukoira  Proturbo