Autoracing  KL-varaosat

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Uusi V60 tuli perjantai yönä ohi. Päiväajovaloilla vissiin näki riittävän hyvin kun niitä käytti ja perä pimeä. Siitä ei näkyny yhtään mitään kun meni mun valojen kantamattomiin.

Ja kun se yönpimeys ei ole ainoa tilanne. Vaikkapa aamu-usvasta tuollainen valoton möhkäle tulee huomattavasti yllättävämmin perä edellä vastaan, ja kirkkaimmassa päivänvalossakin erottuvat takavalot parantaa ja nopeuttaa sopivasti taustaansa maastoutuvan auton havaitsemista.

Myös täysin valoitta ajaminen tuntuu oman kokemuksen perusteella lisääntyneen selvästi. Käynyt mielessä, onko tämä nykypykälien "mahdollistama" takavaloitta ajaminen osasyy siihen, että vanhempien autojen kuljettajistakin on ihan OK ajella valot sammuksissa.

Vaikka syy onkin pääsääntöisesti käyttäjien vajaaälyisyydessä, ei tilannetta ainakaan paranna se, että valoautomatiikan jälkeen peruutetaan direktiivien ja valmistajien toimesta takaisin (puoli)valottomuuteen.

Vieläkin voi törmätä jääriin, joiden mielestä vuodesta '82 voimassa ollut ympärivuorokautinen valopakko on turha ja vain ihmisten kiusaksi keksitty, mutta kättä pystyyn, kenen mielestä valottomuudessa on mitään liikenneturvallisuutta parantavaa?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
^noin se ei missään nimessä saa olla. Kaikissa omiin käsiin osuneissa päiväajovalollisissa autoissa palavat päiväajovalot valokytkimen 0-asennossa, kun moottori käy.

V60 vm2016, piti käydä testaamassa, etten puhu lööperiä
0 = päiväajovalot, ei takavaloja
P = etu+takavalot ("parkit", edessä siis valaisin palaa himmeänä)
A = takavalot + etu (himmeä)+lähivalot tai takavalot + päiväajovalot (kirkas) valoisuudesta riippuen

Vähän huono logiikka tässäkin, koska ideana on ollut, ettei ilman ajovaloja ajelun pitäisi olla mahdollista... mutta onnistuu omalla autollani valokytkin P-asennossa.

Eipä taida olle markkinoilla yhtään autoa jossa ei olisi mahdollisuus laittaa pelkästään "parkit" päälle. En jaksa kaivaa suomalaisia pykäliä, onko pysäköidyssä autossa ajovalojen päälläpitäminen edes sallittua, varmasti joissain EU maissa se on ihan kiellettykin. Nykyautossa voitaisiin tietysit ohjelmoinnilla toteuttaa se myös niin että aina kun auto liikkuu on vähintään ne huomiovalot päällä.

Jossain TM:n testissä olleessa autossa kummasteltiin auton valoja, koska siinä auto asennossa toimi huomiovalot, jotka sitten automaattisesti vaihtuivat ajovaloiksi, kuten odottaa voikin, mutta 0 asennossa tosiaan kaikki valot olivat pois päältä. En kyllä enää muista mikä auto oli kyseessä.

Mulla duuniautossa on 0 asennossa päällä huomiovalot+takavalot, joka on se oletusasento mulla. Auto asennossa ajovalot syttyisivät kyllä automaattisesti, eli esim jokaisen useampikaistaisen sillan alla, ja vaikka sen xenonlampun elin-ikän lyhenytmisen tolla räpsyttelyllä hyväkyisikin, niin mittarivalojen meneminen "yö-tilaan" saa aikaan sen että mittaristo on todella vaikea lukea, kun kaikki neulat ovat läpinäkyvää muovia joka vaan valaistaan sieltä akselistapäin. Palaaminen takaisin huomiovaloille ottaa melkoisen pitkän tovin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Eikö nykyautoissa saa valoja kokonaan pois niin halutessaan?

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Eikö nykyautoissa saa valoja kokonaan pois niin halutessaan?
En muista että minulla olisi koskaan ollut autoa jossa olisi saanut valot kokonaan pois (ja ennen vanhaan Keski-Euroopassa vilkuteltiin päivällä aika usein valoja vastaan tullessa, nykyään harvemmin). Voi olla että joskus 80-luvulla on sellainenkin ollut.

Slerbahuuli

  • Vieras
En muista että minulla olisi koskaan ollut autoa jossa olisi saanut valot kokonaan pois (ja ennen vanhaan Keski-Euroopassa vilkuteltiin päivällä aika usein valoja vastaan tullessa, nykyään harvemmin). Voi olla että joskus 80-luvulla on sellainenkin ollut.
Istun nyttenkin autossa, jossa valot saa halutessaan kokonaan pois. 2004 vuoden fiatti.

Yhtä vuoden -86 fiat unoa lukuunottamatta on saanut valot kaikista autoista pois. Autoja ollut 70, 80, 90 ja 00 luvuilta. Unossa oli maahantuoja räplännyt valokytkennät, tosin koko auton sähköt oli ykai vitsi muutenkin.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Oikeesti, jos kaikessa joutavassa virrankulutuksessa, jota nykykipoista löytyy, jokunen LED-polttimo auton perässä romahduttaa energiatalouden, niin  :idiot2:
Jospa kerrattaisiin faktat ensin. Tämä direktiivi on melkein 10 vuoden takaa ja sitä on ilmeisesti edeltänyt pitkä vääntö. Etelämpänähän on ollut tapana ajaa päivällä ilman ajovaloja. 20 vuotta sitten ledeillä toteutetut takavalot olivat todella harvaisia ja niiden takavalojen ohella kun palaa kaikenmaailman tokio by night valaistukset sisälläkin ynnä halogeenit keulalla, niin noin 160 W kulutuksesta kaikkiaan puhutaan.

Pelättiin siis valojen käyttöpakon lisäävän kulutusta ja päästöjä. Eikä syyttä. Ei tuo teho tyhjästä synny, vaan lähivalojen (halogeenit) polttaminen kasvattaa kulutusta teoriassa noin 0,3 l/100 km. Kaupunkiajossa enemmänkin. Päiväajovalot (21 W hehkuamput ... ledit) suunnilleen puolittaa tämän kulutuslisän, mutta silti väärä suunta, kun tällä vuosituhannella kulutusta on pyritty tiputtamaan.

Lisäksi "takavalot eivät pala" tekee jälkiasennuksesta mahdollista. Mikä on loistava uutinen sellaisen 2000 -luvun alkupuolen auton omistajalle, jossa ajovalopolttimon (halogeeni) vaihto aloitetaan irrottamalla puskuri ... tai kevyemmässä versiossa irrottamalla eturenkaat ja etulokasuojat ja/tai akku yms pientä.

Päiväajovalojen tulee palaa, kun moottori käy ja lähi-, kauko- ja etusumuvalot eivät pala. Ylivoimaisesti helpoin tapa toteuttaa laillinen (niitä laittomia piisaa amish -autoissa ja pakettiautoissa) asennus on käyttää valaisinta, joka palaa moottorin käydessä (tunnistaa latausjännitteen) ja sammuu, kun etuvalot/parkit kytketään päälle.

Takavalojen palamattomuudelle on esitetty perusteeksi sitäkin, että kirkkaassa päivänvalossa  jarruvalon syttyminen erottuu paremmin, kun takavalot eivät pala. Ei ole vitsi, olen törmännyt johonkin tutkimukseen, minkä mukaan erillinen jarruvalo havaitaan nopeammin kuin jarruvalon syttyminen käytettäessä yhdistettyä taka/jarruvalopoltinta. Tietysti se ero oli tyyliin 0,1 s, mutta sehän voi matkana tarkoittaa paria metriä. Luonnollisesti tämäkin tutkimus on parin vuosikymmenen takaa ja testit tehty hehkulampuilla eikä välittömästi täyteen tehoonsa syttyvillä ledeillä. Mutta noin niikuin perusteluna "oudolle" direktiiville.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Eipä taida olle markkinoilla yhtään autoa jossa ei olisi mahdollisuus laittaa pelkästään "parkit" päälle.
Onhan näitä. Esim. Fiat Bravossa (vm2008) valokytkimellä (ratin viiksessä) valittiin, palaako vai ei pala lähivalot moottorin käydessä. Pelkillä parkeilla ei ollut mahdollista ajaa vahingossakaan. Pysäköintivalojen kytkeminen olikin sitten vähän kryptisempi operaatio; valokytkintä piti niksauttaa off/on moottorin ollessa sammutettuna. AR Giulietta sama juttu, tosin valokytkimeen lisätty myös automatiikka-asento (valoisuuden mukaan ohjatut lähi/päiväajovalot).

Jossain TM:n testissä olleessa autossa kummasteltiin auton valoja, koska siinä auto asennossa toimi huomiovalot, jotka sitten automaattisesti vaihtuivat ajovaloiksi, kuten odottaa voikin, mutta 0 asennossa tosiaan kaikki valot olivat pois päältä. En kyllä enää muista mikä auto oli kyseessä.
Ei mitään uutta auringon alla. Markkinoilla on paljon autoja, joiden valoautomatiikka on määräysten vastainen. Mutta tässä on sellainen juttu, että yhdessä EU maassa myyntiin hyväksytyn auton pitää kelvata muissakin. Eli jossain kun pääsee lipsahtamaan seulan läpi...

Esim. kulmavalot eivät saisi syttyä yli 40 km/h nopeudessa, mutta niin vaan useammassakin idän ihmeessä valot syttyvät maantienopeuksissakin, kun vilkun laittaa päälle. Henkilökohtaisesti pistäisin täyskieltoon myös kaikki autot, joissa etu- ja takasumuvalot on yhdistetty samaan kytkimeen siten, ettei takasumuvaloa saa päälle laittamatta ensin etusumuvaloja päälle.

Jos vanhemmasta autosta ei saa valoja lainkaan pois päältä, niin kysessä voi olla perinteinen purkkaviritys. Autoon on lisätty "ajovaloautomatiikka" eli joku rele/paukkulankaviritys, joka kytkee lähivalot päälle, kun valokytkin on 0-asennossa ja sytytysvirta päällä. Purkkaviritys, koska auto ei itse tiedä valojen olevan päällä. Niinpä esim. kaukovaloja tai takasumuvaloa ei saa päälle, ellei ensin käännä valokytkimestä valot "oikeasti" päälle.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020, 09:28:06 kirjoittanut insinörtti »

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Istun nyttenkin autossa, jossa valot saa halutessaan kokonaan pois. 2004 vuoden fiatti.
Kaikissa mitä minulla on ollut on mennyt muistini mukaan suunnilleen näin: 0 = ajovalot päällä, mittarivalot ei pala, pitkiä ei saa päälle, P (tjsp) = parkit päällä, 1 (tai A tai tjsp) = Ajovalot päällä, mittarivalot päällä, pitkät saa päälle. Uudemmissa sitten noita päivävalovirityksiä myös.

Mutta, voi se muistikin pettää. Sen muistan, että 70-80 luvuilla faijalla oli Taunuksissa (pari erilaista) jotain huomiovalovirityksiä, mutta kyllä niissäkin aina joku valo paloi. Niissä saattoi olla, että ilman virityksiä olisi saanut kokonaan poiskin.

Ja sitten muistin, että olihan minulla vähän aikaa kakkosautona Ducato paku. Nyt en kyllä mitenkään muista miten siinä meni valot, sehän oli hiivatti. Aika harvoin sillä tuli ajeltua, se oli enimmäkseen koiravankkurina ja sitä ajoin itse lähinnä kesälomareissulla jos mentiin kaikkien koirien kanssa jonnekin.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Mutta hei, nykyisen tieliikennelain mukaan pitää varautua jo etukäteen mitä ihmeellisiin ja mahdottomiinkin häppeninkeihin liikenteessä. Siinä jos posautat jonkun pimeän ajoneuvon kanssa yhteen ja vastapuoli palkkaa jonkun sadan tonnin advokaatin, niin sinut saadaan syylliseksi vaikka mihin. :P

Omassa autossa 0-asennossa valot on pois ja joskus hyvin harvoin tulee ajettua ilman valoja, unohtuu laittaa päälle, kun lähtöproseduuriin tulee joku/jokin häiritsemään, vähän kuin lentokoneen laipat jäisi ylös lähdössä. Jotkut vastaantulijat aloittaa hirveän vilkuttelun jo puolen kilometrin päästä ja ihan vittuillessani en laita niitä valoja päälle, vilkutelkoon ...kele, saatan jopa vilkutella takaisin.  :o   Jos näkee auton ilman valoja kaukaa, niin ei ainakaan sokea ole. Kyllä mä ne valot laitan sitten, kun se hätähousu on mennyt ohi, eikä enää näe, ei saa sitä hurmahenkistä tyydytystä vaan kiukusta puhisee parit kilometrit, että olipas tyhmä kuski, kun ei tajua laittaa valoja päälle. :D
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tässä viikonlopun aikana tuli jonkun verran ajettua myös pimeällä ja hämärässä. Huomiona että liikenteessä on kohtuu paljon valottomia tai vajavaisella valaistuksella olevia ajoneuvoja.

Melko sokeita ja puusilmiä täytyy olla. Parhaat rupeaa välkyttelemään valoja takaisin, kun vinkkaat ettei sulla pala valot (Pitkillä).

Takavalojen palamattomuudelle on esitetty perusteeksi sitäkin, että kirkkaassa päivänvalossa  jarruvalon syttyminen erottuu paremmin, kun takavalot eivät pala. Ei ole vitsi, olen törmännyt johonkin tutkimukseen, minkä mukaan erillinen jarruvalo havaitaan nopeammin kuin jarruvalon syttyminen käytettäessä yhdistettyä taka/jarruvalopoltinta. Tietysti se ero oli tyyliin 0,1 s, mutta sehän voi matkana tarkoittaa paria metriä. Luonnollisesti tämäkin tutkimus on parin vuosikymmenen takaa ja testit tehty hehkulampuilla eikä välittömästi täyteen tehoonsa syttyvillä ledeillä. Mutta noin niikuin perusteluna "oudolle" direktiiville.

Tällä verukkeella yriitettiin lisäjarruvalon yleistyminenkin estää  ;D
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020, 11:52:09 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Valottomia liikkuu paljon, mutta aika paljon myös sellasia vehkeitä, joissa ne valot näyttää ihan mitä sattuu.

Tähän mennessä olen melkein jokaisesta käyttöautosta tehostanut lyhyet ja pitkät pitämällä huolen, että lampun kannalle tulee se latausjännite (13.7V +/-0.3V). Ensimmäinen auto oli 70-luvun sellainen, johon oli pultattu keulaan Hellan todella isot ämpärit kunnon kaapeleilla, mutta auton omat valot saivat sen 11V. Pimeämpää hetkeä en keksi, kuin keskitalvella kesken mutkan palanut pitkien sulake. ::)
Se vain ettei tuohon nykyhärveliinkään kovin helppoa ole mitään releyttelyjä tehdä. Umpioihin menee todella naurettavat "karvat" (semmoset piirikorttitason johdot) ja koko systeemiä valvoo väylä. Ei onnistu ihan ottamalla alkuperäinen virta releen ohjaukselle ja vetämällä uudet, pitäisi kikkailla diodilla ja vastuksella.

H4 lisävalot ratkaisisivat ongelman kokonaan. Onkohan moista mahdollista saada mitenkään kilpiin tuollaisessa -04 autossa? Meinaan, jos kytkisi auton omat valot kokonaan pois käytöstä, pelkät parkit ja vilkut + sumarit jäisivät toimimaan, mutta lyhyet ja pitkät pois päältä?
Kun nyt jos otan tuolta varastosta nuo lisävalot ja pulttaan ne kunnon kaapeleilla auton keulaan, käy juuri tuo kynttilä-efekti kun joudun vaihtamaan lyhyille.

Slerbahuuli

  • Vieras
Onhan näitä. Esim. Fiat Bravossa (vm2008) valokytkimellä (ratin viiksessä) valittiin, palaako vai ei pala lähivalot moottorin käydessä. Pelkillä parkeilla ei ollut mahdollista ajaa vahingossakaan. Pysäköintivalojen kytkeminen olikin sitten vähän kryptisempi operaatio; valokytkintä piti niksauttaa off/on moottorin ollessa sammutettuna. AR Giulietta sama juttu, tosin valokytkimeen lisätty myös automatiikka-asento (valoisuuden mukaan ohjatut lähi/päiväajovalot).
Piti ihan kaverilta kysäistä jolla tuollainen 2008 Braaaavo on.
- Voi ajaa ilman valoja (0)
- Voi ajaa parkeilla (en kysynyt mikä asento)
- Voi ajaa ajovaloilla
- Pysäköintivaloa en edes tajua mikä on mutta sekin kuulemma onnistuu ajaessakin

Jos vanhemmasta autosta ei saa valoja lainkaan pois päältä, niin kysessä voi olla perinteinen purkkaviritys. Autoon on lisätty "ajovaloautomatiikka" eli joku rele/paukkulankaviritys, joka kytkee lähivalot päälle, kun valokytkin on 0-asennossa ja sytytysvirta päällä. Purkkaviritys, koska auto ei itse tiedä valojen olevan päällä. Niinpä esim. kaukovaloja tai takasumuvaloa ei saa päälle, ellei ensin käännä valokytkimestä valot "oikeasti" päälle.
Joo näitä on ja välillä ovat todella sekavia sellaisia. En tiedä miksi, mutta 1980 luvun lopun autoissa näitä tuntuisi olevan paljon. 0 asennossa palaa ajovalot, muttei pitkät toimi. P on parkit ja 1 on sitten ajovalot + pitkät + parkit + mittarivalot.
En ymmärrä miksi koska monessa autossa missä moinen viritelmä on, on valomuisti vakiona. Eli kytkin 1 asennossa valot sammuvat kun sytytysvirta katkeaa. Miksi on pitänyt lisätä tuonne 0 asennolle oma ohjaus? Onko laki moista joskus vaatinut?
Yleensä nuo (maahantuojan) toteutukset ovat vieläpä luokattoman huonosti tehty, mutta onhan kyseessä jo yli 30 vuotta vanha viritelmä. Maailma on onneksi tämän osalta muuttunut (OBD kautta "ON/OFF" on toimintavarmempi tapa).

Minua ärsyttäisi suunnattomasti, jos autosta ei saisi valoja kokonaan pois päältä. Todella usein sille on tarvetta. Vaikkaei autoa saakkaan tyhjäkäyttää talvellakaan pitkiä aikoja, niin esimerkiksi tähtien bongauksessa on kaikesta valosta vain haittaa ja lämmin auto on mukava. Tai oma auto on usein ollut toimitsijan "konttorina" erilaisissa rallitapahtumissa. Kuulakärkikynä ei toimi -25 pakkasessa ja ajovalojen polttaminen turhaan vie vain polttoainetta ja lyhentää lamppujen elinikää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
H4 lisävalot ratkaisisivat ongelman kokonaan. Onkohan moista mahdollista saada mitenkään kilpiin tuollaisessa -04 autossa? Meinaan, jos kytkisi auton omat valot kokonaan pois käytöstä, pelkät parkit ja vilkut + sumarit jäisivät toimimaan, mutta lyhyet ja pitkät pois päältä?

Tästähän oli topikissa joskus juttua. En jaksa muistaa, olikohan niin että lähivalojen etäisyyden kanssa voisi tulla ongelmaa, jos ne laitetaan keskemmälle keulaa? Mutta nakkaat ne omat paskalyhdyt kuikkaan ja pulttaat H4-kannut tilalle... ;D

Joo näitä on ja välillä ovat todella sekavia sellaisia. En tiedä miksi, mutta 1980 luvun lopun autoissa näitä tuntuisi olevan paljon. 0 asennossa palaa ajovalot, muttei pitkät toimi. P on parkit ja 1 on sitten ajovalot + pitkät + parkit + mittarivalot.
En ymmärrä miksi koska monessa autossa missä moinen viritelmä on, on valomuisti vakiona. Eli kytkin 1 asennossa valot sammuvat kun sytytysvirta katkeaa. Miksi on pitänyt lisätä tuonne 0 asennolle oma ohjaus? Onko laki moista joskus vaatinut?
Yleensä nuo (maahantuojan) toteutukset ovat vieläpä luokattoman huonosti tehty, mutta onhan kyseessä jo yli 30 vuotta vanha viritelmä.

Liekkö Volvon tapauksessa jotain tekemistä sillä, että 0-asentoa on käytetty päivävalojen ohjaukseen?

Minusta tuo purkkaviritys on ihan toimiva. Aina ajoon lähtiessä on jotkut valot päällä, jotka myös sammuvat automaattisesti. Halutessaan saa pelkät parkit päälle. Normaalikäytössä valokytkimeen ei tarvitse edes koskea, idioottivarma ratkaisu niillekin, joille valokytkimen kääntäminen tarvittaessa on liian vaativa tehtävä.

Se on sitten marginaalisempaa, jos autoa käytetään ajamisen sijaan vaikkapa lämmitettynä pilkkikoppina.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Joissakin autoissa 0-asennossa palaa lyhyet ajovalot alennetulla jännitteellä himmeämpänä kun normaalisti 1-asennossa. Toimii siis eräänlaisena päivävalona ja säästää umpioita, ehkä lamppuja myös. Joissakin autoissa (USA/Canada) pitkävalo palaa DRL-valona alennetulla jännitteellä kun valokatkasija 0-asennossa.
Omasta V70:sta otatin ohjelmoinnilla pois, nyt mitkään muut valot ei pala 0-asennossa, vain pelkät DRL-valot edessä.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Saapissa taisi olla tuollainen puolivalotoiminto jo joskus vuonna yksi ennen kahta.

Sikseensä fiksu tapa säästää niin lamppuja kuin virtaa senaikaisella tekniikalla.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Ateho  Elekma