Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Onko joku kiinnittänyt huomiota vastaantulevan esim. S/V90:n kaukovaloassistentin lahjakkuuteen, eli häikäiseekö, aiheuttaako hämmennystä jne. - toki on vaikea tunnistaa mikä kärry tuli vastaan ja havaitseeko yleensä ehken hyvinkin toimivan assistentin toimintaa.

edit: linkissä pätkä valojen toiminnasta: https://www.youtube.com/watch?v=UFn2azPZZlQ
« Viimeksi muokattu: 28.09.2020, 06:34:14 kirjoittanut D5GT »

Slerbahuuli

  • Vieras
Kaveri justiin valitti pösössään kun siinä on niin surkean kapeat lähivalot että joutuu käyttämään sumareita että näkee penkkoja..

Tosin eipä noista autojen orkkissumareista ole kellekään juuri haittaa, jos ei käyttäjälleen hyötyäkään..

Sama homma tuossa italian ihmeessä. En tiedä mikä helvetin suunnittelufilosofia keksittiin 90 luvulla, kun tuolloin muuttui valokuvio kapeaksi ja ainakin 50% valosta on 10m auton edessä.
Ihan paskasti toteutettu. Täytyy taas tehdä sama temppu kuin edellisessä, eli säätää valot liian ylös ja ajella muiden seassa valosäätö -2. Maantiellä pimeässä sitten 0 ellei ole liikennettä.

Jälleen jos saisi, niin valot pois käytöstä ja keulaan erilliset lyhyet ja pitkät. :2funny:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Käsittääkseni ongelma on se että lähivalot on kapeat, eivätkä valaise siihen auton edustalle ollenkaan, vaan siinä etukulmissa on sellainen varjo. Lähinnä kokee ongelmaksi kaupunkiliikenteessä yms, missä täytyy kääntyä.

Kyllä tuossa munkin autossa varmaan vastaava ongelma olisi jos siinä ei olisi noita kulmavaloja, usein tulee laitettua nykyään sumarit pimeällä päälle tällä kotitiellä, jota ei ole taas lanattu pitkään aikaan, ja yrittää kierrellä noita pahimpia monttuja.

Joissain autoissa nyt vaan on niin totaalisen surkeat lähivalot että jos jotain haluaa nähdä on käytännössä kaikki vaihtoehdot tavalla tai toisella laittomia. Serkun Perlingon kanssa kokeiltiin kyllä kaikki mahdolliset kikat, kunnes laittomalla lähivalojen kahdennuksella saatiin tilanne siedettäväksi. Siinä kun oli kaikinpuolin surkeat valot, niin ettei sumareilla saanut sitä tilannetta järkevästi korjattua, kun niillä omilla valoilla ei nähnyt lähelle, eikä kauas.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Onko joku kiinnittänyt huomiota vastaantulevan esim. S/V90:n kaukovaloassistentin lahjakkuuteen, eli häikäiseekö, aiheuttaako hämmennystä jne. - toki on vaikea tunnistaa mikä kärry tuli vastaan ja havaitseeko yleensä ehken hyvinkin toimivan assistentin toimintaa.

edit: linkissä pätkä valojen toiminnasta: https://www.youtube.com/watch?v=UFn2azPZZlQ

Ei itsellä vastaantulijana ole mitään valittamista S/V90 ledivalojen toiminnasta.

Videoo katsomalla kiinnittää huomion että vaihtaa aika pitkällä viiveellä takaisin "pitkille". Vertailukohtana tuo oma kulkine matrixeilla.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Käsittääkseni ongelma on se että lähivalot on kapeat, eivätkä valaise siihen auton edustalle ollenkaan, vaan siinä etukulmissa on sellainen varjo. Lähinnä kokee ongelmaksi kaupunkiliikenteessä yms, missä täytyy kääntyä.
Ongelma on nimenomaan linssivaloilla. Perinteiset umpiot tuppaavat roiskimaan hajavaloa sinne sun tänne, mutta linssivalojen kanssa sitä hajavaloa ei tule käytännössä lainkaan varsinaisen valokuvion ulkopuolelle. Hyvällä optiikalla kyllä saadaan kohtuullinen (yli 50 m) kantama lähivaloihin, mutta kuvio on varmaan pakko pitää kapeana - halogeenipolttimon (H7 muistaakseni jotain 1600 lm ja H4 vieläkin vaatimattomampi) valovirta vaan riitä kaikkeen. 35 W xenonien liki kaksinkertainen valovirta (3000 lm) mahdollistaa leveän valokuvion ja 25 W/2000 lm xenonit sitten näiden välimaastossa.

Halogeenit linssivaloissa = kadunkulmissa tosiaan ihan sokkona, jos ei ole autossa kulmavaloja. Samoin oli aika hauska ajella katuvalottomalla osuudella ilman kaukovaloja (vastaantulijoiden yms. takia). Liikennemerkkien tolpat erottuivat, mutta itse merkki jäi pimentoon, vaikka näissä on aika hyvin heijastavaa materiaalia. Pitkillä liikennemerkit peilaavat puolen kilometrin päästä.

Jos auton edessä on kirkas läikkä lähivaloilla, valot on suunnattu(* päin helvettiä. Jos vastaantulijan valot häikäisevät, ne on suunnattu suoraan taivaaseen. (* väärä suuntaus sisältäen myös väärin asennetut/väärän tyyppiset polttimot ... sisältäen myös kaikemaailman kiinanxenonit yms. Ei ole pulaa näistä, vähintään kolmasosalla vastaantulijoista on ainakin toinen valo miten sattuu.

Kirkkaan läikän auton eteen saa aikaan myös etusumuvaloilla. Etenkin näillä uusien autojen sumuvaloilla, jotka toimittavat myös kulmavalon virkaa. Valoa ammutaan lähes kohtisuoraan sivulle, mutta suoraan eteenpäin sitä riittää vain max. 20 m. Lähivaloihin yhdistettynä lopputulos on kirkas läntti 5-10 m keulan edessä ja sivuilla. Antaahan se puupäälle turvalisuuden tunnetta, mutta näköaisti sopeutuu tähän kirkkaaseen länttiin, minkä seurauksena 50+ metrin päähän näkee entistä heikommin. Myös vastaantulijat kiittävät...

Samalla logiikalla kannattaa pitää sisävalokin päällä. Näkee paremmin hirven/peuran siinä vaiheessa, kun se tulee lasista sisään  8)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M

Kirkkaan läikän auton eteen saa aikaan myös etusumuvaloilla. Etenkin näillä uusien autojen sumuvaloilla, jotka toimittavat myös kulmavalon virkaa. Valoa ammutaan lähes kohtisuoraan sivulle, mutta suoraan eteenpäin sitä riittää vain max. 20 m. Lähivaloihin yhdistettynä lopputulos on kirkas läntti 5-10 m keulan edessä ja sivuilla.

Tossa mun pakussa ei kyllä sumareille saa 20m kantamaa hyvällä tahdollakaan. Sellaisen ehkä 10m niistä tulee kelmeää valoa, mutta kyllähän ne tavallaan ihan kätevät on kulmavaloina tiukoissa kanttauksissa, mutta ehkä se on loogista kun ottaa huomioon kuinka lähellä tienpintaa ne tuikut ovat.

Tosin eipä esim tuon xc60 sumarit sen kummoisemmat ole, vaikka hieman ylempänä ovatkin. Jos on yhtään rennompi ajoasento sumareiden valokeilaa ei edes näe kuskin pukilta, vaan kaikki valo jää konepellin taakse piiloon.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Mitenkäs noihin jälkiasennus-xenoneihin nykyään katsastuksessa suhtaudutaan? Minulla siis -02 V70 ja laittelin siihen H7R-polttimoilla varustetun (kunnollisen) setin. Ei minusta heijastele ylimääräisiä ja valokuviokin näyttää ihan fiksuilta. Autossa umpiot siis rihlatuilla laseilla.

Kehtaisiko mennä ihan noineen leimalle vai laittaako tavan H7:t siksi aikaa?

Kävin tänään katsastuksessa noiden xenonien kanssa. Ei huomautettavaa niistä.

Parkkivaloista tuumasi että molemmat pimeänä. Tosin jenkkiparkit olivat toiminnassa..  ::)

Niin ja eikä ole kyllä yksikään vastaantulija ainakaan vilkutellut valoja nyt kun aamut ja illat ovat jo pimeitä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kävin tänään katsastuksessa noiden xenonien kanssa. Ei huomautettavaa niistä.

Parkkivaloista tuumasi että molemmat pimeänä. Tosin jenkkiparkit olivat toiminnassa..  ::)

Niin ja eikä ole kyllä yksikään vastaantulija ainakaan vilkutellut valoja nyt kun aamut ja illat ovat jo pimeitä.

Jos ne valot on asiallisesti toteutettu, niin eihän ne häiritse kuin internetin palstoilla pörrääviä kotipoliiseja.

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Osram toi markkinoille ainakin Saksassa tieliiikenteeseen hyväksytyt jälkiasennus H7 ledit https://www.osram.de/am/night-breaker-led/index.jsp?mkt=/nightbreaker-led/ ja näyttäisi maksavan 130 /pari https://www.amazon.de/gp/product/B08DNZMC11?ie=UTF8&tag=osramde21-21&camp=1638&linkCode=xm2&creativeASIN=B08DNZMC11

Jännä jos se on hyväksytty Saksassa, niin miksei koko Euroopassa?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Sopivuustaulukko aika niukka..

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Osramilla ollut vuosikausia noita Led muutossarjoja ja aivan laadukkaita ne on mitä käyttänyt. Nyt Philipsin Ultinonia käytössä. Tuo Night Breaker ledinä on varmaan Osramin vastaisku Philipsin tehokkaammille ledeille.

Edit: laittelin vasta Osram Cool Blue Boost D1S polttimot ajovaloihin ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Värilämpö oikein puhtaan valkoinen ja tehoa tuli uudehkoihin Xenarceihin verrattuna lisää.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Minä olin tänään se urpo joka ajoi pimeällä ilman valoja. Oli eilen näköjään katsuri räplännyt auton valokatkaisijaa. Aamulla lähdin nollat taulussa töihin. Sillä kaikki on samaa oli valoja tai ei. Valoissa sitten aloin katsomaan että onpa mun valot huonot :D.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Aamulla lähdin nollat taulussa töihin. Sillä kaikki on samaa oli valoja tai ei.
Olipa kurja alku päivälle. 8)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Olipa kurja alku päivälle. 8)
Oikeastaan tämä viikko ollut tosi hyvä ja viime yökin paras pariin viikkoon. Lähinnä se ettei omassa autossa katuvalo-osuudella huomaa suuremmin että onko valot päällä vai ei.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Futurez  Kulkukoira