Carcom Oy  Ateho

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Yksi asia mikä yllättää moneasti matka-ajossa on nuo valottomat autot, kun ohitat. Varsinkin jos auto sattuu olemaan sopivasti harmaa. Siihen aurinko vastapalloon, niin pari kertaa tullut kiire.

Sama homma pimeässä valopuoli auto eli toinen valo pimeänä. Tätäkään autoa et tunnista onko se mopo/moottoripyörä. Samoin myös tuollaisen auton nopeuden määrittäminen on paljon hankalampi hahmottaa, kuin auto missä molemmat valot pelaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Eilen ajoin kello 21.30 jonkin ruokalähetin (pikkupaku kylmäkoneella) perässä taajamassa alueella, jossa tehdään katuvaloremonttia. Eli vain kevyellä liikenteellä on valot, autotie pimeä.

Kylmälähetin autossa ei palanu takavalot eikä vissiin etuvalotkaan, kun minkäänlaista heijastumaa ei näkynyt tiessä, kylteissä tai puskissa. Lisäksi ajaminen oli melko haparoivaa.

Ehdin ajattelemaan ilmoittaisiko tuosta jonnekkin, kun poliisimaija ajoi vastaan ---> ei minkäänlaista reagointia kummaltakaan. :idiot2:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Sama homma pimeässä valopuoli auto eli toinen valo pimeänä. Tätäkään autoa et tunnista onko se mopo/moottoripyörä. Samoin myös tuollaisen auton nopeuden määrittäminen on paljon hankalampi hahmottaa, kuin auto missä molemmat valot pelaa.

Sinänsä sillä ei ole suurta merkitystä onko sieltä tulossa esim moottoripyörä, mutta tuo etäisyyden ja nopeuden hahmottaminen on kyllä todella vaikeaa, eikä siinä tunnu olevan edes mitään erityistä sääntöä, niin että se olisi esim yleensä kauampana miltä näyttää, vaan tuntuu menevän ihan tasapuolisesti joko niin että saa odotella jostain todella kaukaa, tai sitten huomaa että tulikin liian kireä tilanne.

Toinen minkä olen pannut merkille, että jos autossa on toinen valo pimeänä, se jäljellä oleva näyttää melko usein liian ylös.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tänään oli taas kunnon Tero-Petteri M.U.L.K.K.U. Jollain vanhemmalla Opelilla johon halogeeni umpioon oli jotkut 55W laittomat xenonit survottu ja vielä sumuvaloihin xenonit. Tosi mukava, kun ajaa perseeseen kiinni ja nyt onneksi ajoi sen verran lähellä, että peräkontissa olevat renkaat peitti takapeilin. Ei mennyt vinkki perille vaikka takasumuvalot lävähti päälle.

Sinänsä sillä ei ole suurta merkitystä onko sieltä tulossa esim moottoripyörä, mutta tuo etäisyyden ja nopeuden hahmottaminen on kyllä todella vaikeaa, eikä siinä tunnu olevan edes mitään erityistä sääntöä, niin että se olisi esim yleensä kauampana miltä näyttää, vaan tuntuu menevän ihan tasapuolisesti joko niin että saa odotella jostain todella kaukaa, tai sitten huomaa että tulikin liian kireä tilanne.

Toinen minkä olen pannut merkille, että jos autossa on toinen valo pimeänä, se jäljellä oleva näyttää melko usein liian ylös.

Palaisi edes sen pimeän puolen parkkivalo  :nohnoh
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Sama homma pimeässä valopuoli auto eli toinen valo pimeänä. Tätäkään autoa et tunnista onko se mopo/moottoripyörä.
Se on sivuvaunumoottoripyörä, josta et tiedä kummalla puolella vaunu on  ;D

Etuvalo (parkki) näissä säännönmukaisesti on myös rikki. Tai oikeastaan liki kaikki parkit - sitähän ei vain huomaa siltä puolelta, missä saunalyhty (lähivalo) vielä kituuttaa.

Kiva kun tämä ainokainen valo tulee vastaan liki tien keskilinjalla. Että onko se vasen valo ja auto kaistallaan vai oikea....

Jos se ainokainen sujottaa taivalle, niin sehän on ihan normaalin todennäköisyyden mukaista. Joka kolmannella vastaantulijalla ainakin toinen valo sojottaa taivaalle.

Taannoin ihmettelin, miten voi näitä etu/takavaloja (jarruvalot ml.) olla niin paljon rikki/maadoitusvikaa - näistähän pitäisi jäädä kiinni katsastuksessa. Silmäni avautuivat, kun jossain lehtihaastattelussa poliisi lipsautti, että yli kymmellä prosenteilla liikenteessä olevista autoista saattaa olla katsastus rästissä. Samaa viestiä tuli, kun uutisoitiin ensimmäisistä rekisterikilpiä lukevista kameroista poliisiautoissa: "pakko pistää pois päältä, kun ilmoitusta tuli koko ajan".

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Valovikaisia on todella paljon liikenteessä nykyään. Uusiin kikottimiin on vaikea vaihtaa lamppuja itse ja lisäksi omistajat ovat uusavuttomia. Joukossa on myös paljon välinpitämättömiä, kyllä ne sitten huollossa vaihtaa (joskus 50 000km päästä) :o
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Valovikaisia on todella paljon liikenteessä nykyään. Uusiin kikottimiin on vaikea vaihtaa lamppuja itse ja lisäksi omistajat ovat uusavuttomia. Joukossa on myös paljon välinpitämättömiä, kyllä ne sitten huollossa vaihtaa (joskus 50 000km päästä) :o

Kyllähän lamppujen vaihtaminen uusiin autoihin on taas helpottunut kun direktiivi sitä vaatii, ne pahimmat on niitä vähän vanhempia.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kyllähän lamppujen vaihtaminen uusiin autoihin on taas helpottunut kun direktiivi sitä vaatii, ne pahimmat on niitä vähän vanhempia.
Minulla on just tommonen vähän vanhempi (2004) etelän keksintö.
Taas aamulla paloi polttimo. Ehdotuksia hyviksi polttimoiksi? Mahdollisimman kirkas mutta mieluusti saisi kestää pidempään kuin kuukauden. 13.2V tulee polttimolle jännitettä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Minä mietin että nostaisin ajovalojen jännitteen latausjännitteeseen releyttämällä. 13.8, nyt 12.9.

Mutta olisiko mun mahdollista tehdä päiväajoon alennettu jännite vastuksella? Xtreme visionit kestäis kauemmin ja kun avensiksen umpioissa suunnitteluvirhe että joutuivat alentaa jännitteen jotta polttimoita ei paukkunut jatkuvasti.

Esim 12v päivällä ja pimeällä täydet 13.8v?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Mutta olisiko mun mahdollista tehdä päiväajoon alennettu jännite vastuksella?

Miksi ei olisi? Esimerkiksi vaihtoreleellä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Lähinnä että kestääkö polttimot kauemmin eli onko ideassa mitään järkeä?

Toyotassa on vielä silleen että päivällä  ajetaan valokatkaisija nollassa jolloin ajovalot palaa myös. Pimeällä käännetään valot "päälle" että saa pitkät käyttöön ja mittaristo himmenee.

Eli sieltä varmasti löytyisi sopiva piuha josta saa herätteen.

Ja sitten että mikä olisi hyvä alennettu jännite? 12v, 11v, 10v?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Kyllähän ne varmasti kestää, ihan samalla tavalla kuin jännitettä nostamalla käyttöikä lyhenee. Tuskin Saabikaan turhaan tuollaista kytkentää käytti jo vuonna kivi ja keppi.

0-asennollahan on näppärä ohjata relettä, ei tarviis erillistä kytkintä "säästövaloille".

Sopiva jännite lienee ihan tapauskohtaista. Nippu vastuksia ja vaikka irtojohdoilla testailemaan? Eihän niille päivällä tarvitse mennä sen enempää jännitettä, kuin että selvästi erottuvat.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Hetken googlettelulla tulin siihen tulokseen että 12v on hyvä. Toki noilla +xxx% polttimoilla voisi käyttää alempaakin ilman että menee alijännitteen puolelle.

"5% jännitteennosto 13.2 -> 13.86v lyhentää polttimon kestoiän puoleen"

Pitääpi joku päivä suunnitella millaisen johtohässäkän saa aikaan  :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Minulla on just tommonen vähän vanhempi (2004) etelän keksintö.
Taas aamulla paloi polttimo. Ehdotuksia hyviksi polttimoiksi? Mahdollisimman kirkas mutta mieluusti saisi kestää pidempään kuin kuukauden. 13.2V tulee polttimolle jännitettä.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/431397/Osram-UltraLife-H7-polttimo-12V55W-4v-takuu
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
https://m.motonet.fi/fi/tuote/431397/Osram-UltraLife-H7-polttimo-12V55W-4v-takuu
Tämähän se olisi, mutta longlifeillahan on valoteho oletettavasti pienempi.

Tajusin nimittäin tuossa, että nyt siellä on Bilteman polttimot. Halogen normaalissa peili-umpiossa on erittäin arka polttimon laadulle - siinä voi olla syy ihan mitäsattuu olevaan valokuvioon.

Mitään valotestejä ei näe mistään. Kyllä minä voin 2kk välein kirota italialaisen insinöörin helvettiin, jos noilla "kirkkailla" polttimoilla mitään saavuttaa (night braker ym)

 

KL-varaosat  Race.fi