Ateho  Elekma

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Pitääpi joku päivä suunnitella millaisen johtohässäkän saa aikaan  :)

Eikös tuon toteuttaisi simppelisti normi 5-napaisella vaihtoreleellä?

Esim. ottaa lähivalojen alkuperäisen käyttövirran releelle, ja kytkee sen releen läpipaskoliitännän kautta ohjaamaan uutta valorelettä/itä.

Vaihtokärjeltä vie virran soppelin vastuksen läpi valoille, ja ohjaa tätä valokytkimen 0-asennolla.

Sopivaan kohtaan sijoittamalla voinee halutessaan käyttää pitkälti orgis johtosarjaa.


Releenhän voisi tarvittaessa sijoittaa myös toisinpäin ennen valoja, niin että toiseen napaan tuodaan uusi releistetty jännite ja toiseen alennettu, mutta ei tunnu tässä oikein tarkoituksenmukaiselta.

Jotainhan tässä jää nyt kuitenkin huomioimatta. ::) :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Yksinkertaistettuna: Vaihtoreleellä vaihtaa alkuperäisten piuhojen 12.9v ja uusien 13.8v välillä.

Luulen että valojen relerasiassa on jännitteenalennin (Dimmer). Alennettu jännite löytyy siis valmiiksi. Voisin koittaa tutkia miten se on rakennettu että sais 12 volttiin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tässä on nyt kaksi päinvastaista keskustelua aiheesta, mutta jos niissä ajovaloissa on "vakiona" korkea jännite, niin sen jännitteen alentaminen käy niin että laittaa vaan vastuksen siihen valoille tulevaan johtoon, ja vastuksen rinnalle releen, joka ohittaa sen kun halutaan täysi kirkkaus.

Kannattaa huomioida että ajovalopolttimon jännitteen alentaminen vastuksella edellyttää sitten melko tukevaa vastusta joka myös kuumenee reilusti.

Mä olen tehnyt joskus kytkennän jossa auton alkuperäisen johtosarjan sähkö meni vielä diodin läpi lampulle, jolloin käytössä oli "huomiovalot", mutta kojelaudan painikkeesta sai päälle "kirkkaat" valot. Ja koska se oli vain painike, niin kun valot sammutti, niin ne palautuivat takaisin "huomiovaloiksi". Muistaakseni se huomiovalojännite oli jotain 11V paikkeilla, kun kirkkaana releytettynä se oli 0,1 alle latausjännitteen, joka taisi olla tasan 14V. Silloiset Philipsin muistaakseni +70% extremevisionit kestivät jotain reilun 20tkm.

Tucci

  • Vieras
Minä mietin että nostaisin ajovalojen jännitteen latausjännitteeseen releyttämällä. 13.8, nyt 12.9.

Mutta olisiko mun mahdollista tehdä päiväajoon alennettu jännite vastuksella? Xtreme visionit kestäis kauemmin ja kun avensiksen umpioissa suunnitteluvirhe että joutuivat alentaa jännitteen jotta polttimoita ei paukkunut jatkuvasti.

Esim 12v päivällä ja pimeällä täydet 13.8v?
Joissain volkkareissa on ohjelmallisesti laskettu ajovalojen jännitettä voltilla.
Oletko selvittänyt onko japanilaiset tehnyt samaa?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tässä on nyt kaksi päinvastaista keskustelua aiheesta, mutta jos niissä ajovaloissa on "vakiona" korkea jännite, niin sen jännitteen alentaminen käy niin että laittaa vaan vastuksen siihen valoille tulevaan johtoon, ja vastuksen rinnalle releen, joka ohittaa sen kun halutaan täysi kirkkaus.

Itseasiassa tässä on kyse molemmista, sillä valot oli ilmeisesti tarkoitus myös releistää. Eli alkuperäistä valojännitettä sekä alennettaisiin että nostettaisiin.

Sitä tuolla kytkennällä hain, että alkuperäiseen johdotukseen tarvitsisi lisätä vain rele + vastus väliin, tavallisen releistämisen lisäksi, ja herätehän siitä on otettava kuitenkin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Joissain volkkareissa on ohjelmallisesti laskettu ajovalojen jännitettä voltilla.
Oletko selvittänyt onko japanilaiset tehnyt samaa?
Avensiksiin on asenneltu uutena jännitteen alentimia heikon umpion ja polttimon keston vuoksi.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Itseasiassa tässä on kyse molemmista, sillä valot oli ilmeisesti tarkoitus myös releistää. Eli alkuperäistä valojännitettä sekä alennettaisiin että nostettaisiin.

Sitä tuolla kytkennällä hain, että alkuperäiseen johdotukseen tarvitsisi lisätä vain rele + vastus väliin, tavallisen releistämisen lisäksi, ja herätehän siitä on otettava kuitenkin.
No just näin. Kun nyt on kompromissi valotehon ja polttimon keston suhteen ja vielä korostetusti kestoon. Eli pitää releyttää jotta saa lähivalot kirkkaiksi. Mutta sitten nuo polttimot ei enää kestä joten päiväajoon pitää jännite alentaa/ pitää ennallaan.

Eli alkuperäisistä piuhoista alennan hieman jännitettä ja uusilla nostan. Etsin sitten jostain piuhasta herätteen noiden vaihtamiseen kun valokatkaisijan kääntää päälle.

Onko ajatuksia millaisella vastuksella muuttuis 13v -> 11.5-12v 55w polttimolla?
Ohmin lakien soveltamiset on vähän unohtunut. Joitain tehovastuksia on helposti saatavilla ainakin ledvalo muunnoksiin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JmJ75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Moi,

onko kukaan avannut S60 (2008) Bi-xenon valoa jossa D1S xenon ja H9 halogeeni? Itselläni vasemman puoleisen umpion valoteho on surkea. Eilen puhdistin xenon linssin sisäpuolelta ja vika ei ainakaan siinä. Myös umpion lasi hiottu/kiillotettu ja uusi xenon polttimo. Onko tuossa heijastin sitten yleensä paskana vai mistä onneton valoteho johtunee? Oikeanpuoleinenkaan ei hyvä ole mutta huomattavasti parempi. Ja esim. mutkavalo näkyy selkeänä pisteenä ajovaloissa kääntyessä. Kokeilin myös vaihtaa valojen puolisuutta LHD, RHD... ei vaikutusta.

Umpion avaus saattaisi onnistua lämpölaatikon avulla jolla lämmitetään (ei sulateta) koko umpio jotta liimat pehmenee ja lasin/muovin saa irti. Mutta maksaako tällainen vaivaa? Jos heijastinpinnassa vika niin voiko sitä enää elvyttää? Tai voiko projektorin kokonaan vaihtaa? Projektorin vaihtokin tulisi edullisemmaksi kuin uusi umpio. Mistä sitten tietää mikä projektori sopii...?
« Viimeksi muokattu: 30.10.2020, 13:55:18 kirjoittanut JmJ75 »
S60 D5 (185) - 2008 -
- @JKL@ -

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Onko ajatuksia millaisella vastuksella muuttuis 13v -> 11.5-12v 55w polttimolla?
Ohmin lakien soveltamiset on vähän unohtunut. Joitain tehovastuksia on helposti saatavilla ainakin ledvalo muunnoksiin.

Muistaakseni 0,5ohmin 10W vastuksen joskus laitoin, toimi kunnes vastus paloi poikki, ei jäähtynyt tarpeeksi.

Hehkulamppua ei voi laskea käytännössä suoraan ohmin lailla, koska sen vastus ei ole lineaarinen, vaan se nousee jännitteen noustessa, mutta samalla tuon ilmiön ansiosta se ei ole niin nuukaa sen vastuksen kanssa, mutta sen 12v/55W lampun laskennallinen vastus on vain 2,6ohmia, eli sen etuvastuksen pitää olla murto-osa tuosta. Ne ledvalojen kanssa käytettävät vastukset on tarkoitettu yleensä suoraan 12volttiin, jolloin niiden vastusarvonkin kuvittelisi olevan korkeampi.

Tuli mieleen että jokin lednauhalle tarkoitettu PWM himmennin voisi toimia noissa ajovalojen "huomiovalottamisessa". Tuota PWM:äähän ne autovalmistajat itsekin käyttävät.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
En ole helppoa ratkaisua vielä löytänyt. Vaikka vaihtorelekkin löytyisi jo.
Jos vetäis alemman jännitteen piuhat 740/940:in valojen piuhoilla niin voisi saada suoraan 10v-11v. Kellään ylimääräisiä? (Vitsi) :D

Valojen jännitekkin teki yllätystempun ja olivat nousseet latausjännitteeseen sitten edellisen mittauksen. Saattoi kontakti parantua akunnapaan lisävaloja laittaessa :o.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Onko ne erilliset huomiovalot sitten täysin mahdoton ajatus?

Alennettu jännite aiheuttaa helposti mustumista halogeeni lampussa.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
En ole helppoa ratkaisua vielä löytänyt. Vaikka vaihtorelekkin löytyisi jo.

No, ole edes tyytyväinen, että kiulu on halogeeniumpioilla.

Kaverilla oli/on emännän kauppakassina joku epsanjantuonti-anjovis aivan paskoilla linssi/projektori/mikskänäitänytkutsutaan-umpioilla, ja uusien umpioiden hintaa kysellessään päätyi modaamaan nokan perinteisille kynttilöille...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Ihmettelin -08 transhitin ajovalojen heikkoa tehoa. Vaihdoin polttimot. Vanhoissa oli vuosi 2011. :2funny:
 Ja vielä jotkut ge:n paskat. Nightbreakerit tilalle, valoteho ero on naurettava, vanhoilla oli kuin olisi kynttilänvalossa ajellut, nyt noita voi kehua ihan hyviksi.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Onko ne erilliset huomiovalot sitten täysin mahdoton ajatus?

Alennettu jännite aiheuttaa helposti mustumista halogeeni lampussa.
Noo, ei välttämättä jos edulliset ja käyttökelpoiset löydän. Edellisistä maksoin 90€ joilla saa 3 settiä xtreme visioneita. Ja kytkentöjä joutuu siinäkin tekemään että saa ajovalot sammutettua kytkimen 0 asennossa. Takavalojen pitää silti palaa.

En nyt varsinaisesti alijännitteestä puhu. 12-13v ja polttimot kestää todella paljon kauemmin kuin 14.2v joka nyt on.

No, ole edes tyytyväinen, että kiulu on halogeeniumpioilla.

Kaverilla oli/on emännän kauppakassina joku epsanjantuonti-anjovis aivan paskoilla linssi/projektori/mikskänäitänytkutsutaan-umpioilla, ja uusien umpioiden hintaa kysellessään päätyi modaamaan nokan perinteisille kynttilöille...
Projektorit tässäkin on.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Projektorit tässäkin on.

Aa, sitten mulla on taas käsitteet hukassa, tai sulla on just ne umpiot, jotka on ihan jonninverran arvokkaammat uusia kuin "normi"umpiot...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo