Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585280 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vaikken normaalisti kiinnitä mitään huomiota siihen ajaako vastaantulija tarpeettomasti sumareilla (ellei ihan säkkipimeässä aja vastaan), niin tänäaamuna tuo pisti silmiin...

...rehellisesti sanoen melkein jokaisella loimotti etusumuvalot päällä, vaikka täysin kirkas keli. Miksi?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vaikken normaalisti kiinnitä mitään huomiota siihen ajaako vastaantulija tarpeettomasti sumareilla (ellei ihan säkkipimeässä aja vastaan), niin tänäaamuna tuo pisti silmiin...

...rehellisesti sanoen melkein jokaisella loimotti etusumuvalot päällä, vaikka täysin kirkas keli. Miksi?

Koska kiva nähdä 10 metrin päässä katuvalaistuksella, että omat valöt on päällä?

Perjantaina Radio Nova liikenteessä ohjelmassa pureuduttiin tähän ja kritisointiin nimenomaan sitä, kuin paljon idiootteja autoilijoita on liikenteessä mm. ajamalla sumuvalot päällä nimenomaan silloin, kun niitä ei saisi tai tarvitsisi käyttää ja kun tarvitsisi niin ajellaan päivävalot päällä perä pimeänä.

Toinen mitä laskeskelin mökilta tullessa, niin ei 20 kpl valopuoli autoja riittänyt.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ambasador

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Ihan vaan tiedoksi, että jos joku suunnittelee H9 tilalle ledivaloja niin , H11 käy ilman mitään muutoksia.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vaikken normaalisti kiinnitä mitään huomiota siihen ajaako vastaantulija tarpeettomasti sumareilla (ellei ihan säkkipimeässä aja vastaan), niin tänäaamuna tuo pisti silmiin...

...rehellisesti sanoen melkein jokaisella loimotti etusumuvalot päällä, vaikka täysin kirkas keli. Miksi?

Tuo on jännä, joskus tuntuu että "kaikilla" on sumarit päällä, ja jokin toinen päivä, täysin vastaavissa olosuhteissa niitä ei näe kuin harvalla.

Mä kyllä tajuan miksi varsinkin märissä olosuhteissa niitä sumareita laitetaan päälle, jos autossa on paskat valot, ne sumarit kuitenkin auttaa näkemään edes siihen lähelle kun tulee autoja vastaan.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuo on jännä, joskus tuntuu että "kaikilla" on sumarit päällä, ja jokin toinen päivä, täysin vastaavissa olosuhteissa niitä ei näe kuin harvalla.

Mä kyllä tajuan miksi varsinkin märissä olosuhteissa niitä sumareita laitetaan päälle, jos autossa on paskat valot, ne sumarit kuitenkin auttaa näkemään edes siihen lähelle kun tulee autoja vastaan.

Mä taas en ymmärrä ollenkaan, jos sinun pitää nähdä siihen 10 metrin päähän varsinkin jos nopeutta on enemmän, kuin 40km/h. Mielummin keskittää sen katseensa sinne kauas.

Tänään sai taas ihmetellä näitä sumarispedeja täysin kirkkaalla taivaalla, jossa kuu mollottaa. Ilmeisesti Tero-Petterien mielestä ne on hienot. Varsinkin jos vielä ne sumuvalot on korvattu led-polttimoilla...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mä taas en ymmärrä ollenkaan, jos sinun pitää nähdä siihen 10 metrin päähän varsinkin jos nopeutta on enemmän, kuin 40km/h. Mielummin keskittää sen katseensa sinne kauas.

Sulla on kyllä epäinhimillinen näkökyky, tai et ole ikinä ajanut autolla jossa on huonot valot.. Miten se että näkee 10m päähän on huonompi asia kuin että ei näe edes 10m päähän?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Sulla on kyllä epäinhimillinen näkökyky, tai et ole ikinä ajanut autolla jossa on huonot valot.. Miten se että näkee 10m päähän on huonompi asia kuin että ei näe edes 10m päähän?

En ole vielä ajanut autolla missä sumuvalot ovat paremmat, kuin ajovalot paitsi, jos ajovalot ovat rikki (Polttimo tai itse valo).

Kyllä sumuvalojen väärinkäyttö on vain ihan idiotismiä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
En ole vielä ajanut autolla missä sumuvalot ovat paremmat, kuin ajovalot paitsi, jos ajovalot ovat rikki (Polttimo tai itse valo).

Kyllä sumuvalojen väärinkäyttö on vain ihan idiotismiä.

No eipä niiden sumareiden käyttö satella ole väärin.. Mutta kyllä tuo sunkin asenne on idiotismia, ne autojen vakio sumarit valaisee yleensä sen 10m matkan auton edestä paljon voimakkaammin kuin silloin kun sumarit ei ole päällä, ja jos autossa on huonot ajovalot, niin ei siellä ole sen voimakkaampaa valoa missään myöhemminkään, ja kyllä sä itsekin tuon tajuat - ellei kyse ole oikeasti jostain muusta kuin vain asenteesta.

Kunnollisilla jälkiasennussumareilla saa monissa autoissa paremmat valot sinne normaalin lähivalon kantamallekin, mutta se nyt tietysti on ymmärrettävää että sellaisella et ole ajanut. jälkiasennussumarit on nykyään aika harvinaisia.

Kun tuolla kylillä ajelee vanha koppainen bemari, takaluukku jumputtaen, (led-)parkit+sumarit päällä, niin se on tietysti omalla tavallaan naurettavaa, mutta ei siinäkään poppoossa ne sumarit ole se joka hommasta tekee naurettavan.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ite aikanaan huomasin, että märässä ja/tai sumuisessa kelissä näki ilman valoja (parkit) paremmin kuin minkään valon kanssa.
Mutta, sumu oli aika hentoa. Tuossa on se huono ettei heijastimet näy.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
No eipä niiden sumareiden käyttö satella ole väärin.. Mutta kyllä tuo sunkin asenne on idiotismia, ne autojen vakio sumarit valaisee yleensä sen 10m matkan auton edestä paljon voimakkaammin kuin silloin kun sumarit ei ole päällä, ja jos autossa on huonot ajovalot, niin ei siellä ole sen voimakkaampaa valoa missään myöhemminkään, ja kyllä sä itsekin tuon tajuat - ellei kyse ole oikeasti jostain muusta kuin vain asenteesta.

Kunnollisilla jälkiasennussumareilla saa monissa autoissa paremmat valot sinne normaalin lähivalon kantamallekin, mutta se nyt tietysti on ymmärrettävää että sellaisella et ole ajanut. jälkiasennussumarit on nykyään aika harvinaisia.

Kun tuolla kylillä ajelee vanha koppainen bemari, takaluukku jumputtaen, (led-)parkit+sumarit päällä, niin se on tietysti omalla tavallaan naurettavaa, mutta ei siinäkään poppoossa ne sumarit ole se joka hommasta tekee naurettavan.

Perjantaina Radio Nova liikenteessä ohjelmassa pureuduttiin tähän ja kritisointiin nimenomaan sitä, kuin paljon idiootteja autoilijoita on liikenteessä mm. ajamalla sumuvalot päällä nimenomaan silloin, kun niitä ei saisi tai tarvitsisi käyttää ja kun tarvitsisi niin ajellaan päivävalot päällä perä pimeänä.

Toinen mitä laskeskelin mökilta tullessa, niin ei 20 kpl valopuoli autoja riittänyt.

Jos ihan valtakunnan mediassakin tuo todetaan, niin en ole yksin asian kanssa.

Ja ei en ole ikinä tarvinnut jälkiasennussumuvaloja (Molemmissa autoissa on TM-testauksen mukaan kympin omat valot), mutta lisä(pitkiä)valoja senkin edestä. Ja jos joskus olen tarvinnut sumuvaloa, niin kyllä se on enemmän ollut nimenomaan takasumuvalo.

Mutta kuten olen useasti todennut. Näyttäähän ne etusumuvalot "hienoilta" joidenkin mielestä. Minusta on myös hienoa ajaa pitkät päällä näin pimeän aikaan...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Tuossa näin yhden yhdistelmän mitä en ymmärrä. Edellisen korimallin 5-sarjan BMW jossa ajovalot tummennettu tosi paljon mutta kilven alla oli led-paneli. Voi olla kiva ajella pimeällä :D
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Tuossa näin yhden yhdistelmän mitä en ymmärrä. Edellisen korimallin 5-sarjan BMW jossa ajovalot tummennettu tosi paljon mutta kilven alla oli led-paneli. Voi olla kiva ajella pimeällä :D
Toi umpioden tummennus on kyl jotain mitä en ymmärrä, oli aikanaan työkaverin autolla kiva ajaa kuskin vaihdosta terminaalille. Mitään et nähny etees  >:( :peetu: :peetu:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Kaipa tuo sumareitten poltto turhaan menee siihen että saa kirkkautta mukamas lisää.... Saahan sitä siihen parin metrin päähän  :buck2: :idiot2: Pahimmat sulloo xenonia yms shittiä ja kuvittelee näkevänsä paremmin tai näyttävänsä coolille... Urpoille mun mielestä. Ihan kerta tai kaks oo ollu ku tekis mieli kääntää ympäri ja pysäyttää, sekä potkasta valot paskaks.... Häikii märästä asvaltista ihan vitukseen rekan hyttiin  :peetu: :peetu: :peetu:

E: Faijakin aikanaan halus järjestään sumarit autoonsa.... Mulla on ollu ainoostaa tokassa scorpiossa sumarit ja nekin oli sijoitettu alas sinne mistä niistä on hyötyä... 940 vakio paikalla en oo löytäny mitään paikkaa missä niillä ois joitan tehny  :o
« Viimeksi muokattu: 10.11.2020, 22:45:54 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Kaipa tuo sumareitten poltto turhaan menee siihen että saa kirkkautta mukamas lisää.... Saahan sitä siihen parin metrin päähän  :buck2: :idiot2: Pahimmat sulloo xenonia yms shittiä ja kuvittelee näkevänsä paremmin tai näyttävänsä coolille... Urpoille mun mielestä. Ihan kerta tai kaks oo ollu ku tekis mieli kääntää ympäri ja pysäyttää, sekä potkasta valot paskaks.... Häikii märästä asvaltista ihan vitukseen rekan hyttiin  :peetu: :peetu: :peetu:

E: Faijakin aikanaan halus järjestään sumarit autoonsa.... Mulla on ollu ainoostaa tokassa scorpiossa sumarit ja nekin oli sijoitettu alas sinne mistä niistä on hyötyä... 940 vakio paikalla en oo löytäny mitään paikkaa missä niillä ois joitan tehny  :o
Ainua kerta ku ite käyttäny etusumareita tais olla sumussa, paksussa sumussa. Muuten noista löytäny omassa volvon trappistin jätesäiliössä muuta ku kaks paskaa jokka pitää katsastuksessa palaa.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mulla on tuossa duunipakussa kulmavalot, eli puolellaan syttyvä sumuvalo kun kanttaa vähän tiukemmin, ja kun tuossa kaverin ehdotuksesta kytkin ne poispäältä, niin sai todeta että niistä on kyllä todella merkittävä hyöty käännyttäessä. Vaikka varsinainen ajovalokeila ei olekaan erityisen kapea, niin se alkaa sen verran kaukana, että kaikissa jyrkemmissä käännöksissä joutuu kääntämään alueelle jossa ei ole kuin pelkkää hajavaloa. Mahdollisesti tuon kulmavalo-ominaisuuden takia ne sumarit ovat sitten muuten täysin kelvottomat, ne kantavat käytännössä siihen mistä se ajovalokeila alkaa. Jos kuski istuu yhtään rennommin, niin se sumarin keila jää kantamaltaan lyhyemmäksi mitä konepellin tai kojelaudan takaa edes näkee.

Jos tuossa ei noita automaattisesti syttyviä kääntymisvaloja olisi, niin varmasti sumareiden käyttökynnys olisi huomattavasti alempana.

Jos ihan valtakunnan mediassakin tuo todetaan, niin en ole yksin asian kanssa.

Ja ei en ole ikinä tarvinnut jälkiasennussumuvaloja (Molemmissa autoissa on TM-testauksen mukaan kympin omat valot), mutta lisä(pitkiä)valoja senkin edestä. Ja jos joskus olen tarvinnut sumuvaloa, niin kyllä se on enemmän ollut nimenomaan takasumuvalo.

Eiköhän sen valtakunnan median huolena ensisijaisesti olleet nuo valoitta ajelevat, mutta kun ajoneuvojen valoista puhutaan, niin ainahan sinne mukaan tulee joku sumuvalopoliisi.

Onnellinen on hän joka ei koskaan joudu ajamaan autolla jossa on huonot valot. TM ei kympin valoja anna ihan tyhjästä. Tosin niitä kymppejä TM pääsee jakelemaan ilmeisesti yhä harvemmin.

Kaipa tuo sumareitten poltto turhaan menee siihen että saa kirkkautta mukamas lisää.... Saahan sitä siihen parin metrin päähän  :buck2: :idiot2: Pahimmat sulloo xenonia yms shittiä ja kuvittelee näkevänsä paremmin tai näyttävänsä coolille... Urpoille mun mielestä. Ihan kerta tai kaks oo ollu ku tekis mieli kääntää ympäri ja pysäyttää, sekä potkasta valot paskaks.... Häikii märästä asvaltista ihan vitukseen rekan hyttiin  :peetu: :peetu: :peetu:
Kyllä se sumareiden poltto tuo lisää valoa siihen lähelle, kyllähän sen jokainen pystyy itsekin toteamaan. Se onko siihen lähelle tulevasta lisävalosta hyötyä johtuu sitten pitkälti siitä millaiset ne varsinaiset ajovalot ovat.

Tuon mäkin olen todennut että ne sumari häikäisee silloin kun märkä tienpinta muodostaa peilin josta se heijastuu. Ne kuivalla kelillä päällä olevat sumarit ei kyllä vihollisautossa tee mitään, ne ovat lähes aina sellaiset kelmeät tuikut, jotka ei muuta sitä vastaantulijan "valosaastetta" oikeastaan mihinkään, jonka takia mä en oikein tajua sitä että mikä niissä ihmisiä risoo. Sen sijaan kun sataa vettä ja tienpinnassa on sellainen hyvin heijastava vesikerros, niin se lähellä tienpintaa viistävä sumari heijastuu todella ikävästi ja oikeasti myös häikäisee.

Tosin sateella niitä sumareita saa pitää päällä.

 

RallyBaron  Samppasport