KL-varaosat  Race.fi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hbee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Koitetaas josko täältä löytyisi tietämystä.

Hakusessa olisi uusi kulkuneuvo ja mielellään menisi varusteet edellä, eli olisi saanut olla melkeinpä kaikki tehtaalta tullessa. Olen katsellut V60 hybridiä luokkaa 2015-2018. Näissähän on saatavissa tuo "AHB" tai suomeksi "aktiiviset kaukovalot" ominaisuus, mutta ymmärtääkseni se voi tarkoittaa kahta asiaa: 1) vaihtelee xenoneita pois päältä kokonaan ja 2) pimentää vain osan xenonien valokeilasta.

Miten tunnistan, että onko autossa tuo osittainen pimennys? Esim https://saka.fi/fi/vaihtoauto/volvo-v60-166363/ löytyy ominaisuuksien listalta "aktiiviset kaukovalot", mutta kuten sanottua niin ymmärtääkseni tämä voi tarkoittaa kumpaa tahansa toiminnallisuutta, mutta "aktiiviset kaukovalot" ovat kuitenkin edellytys tuolle osittaiselle pimennykselle. Pystyykö esim. valoja ulkoisesti tarkastelemalla tunnistamaan löytyykö autosta kyseinen ominaisuus.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Koitetaas josko täältä löytyisi tietämystä.

Hakusessa olisi uusi kulkuneuvo ja mielellään menisi varusteet edellä, eli olisi saanut olla melkeinpä kaikki tehtaalta tullessa. Olen katsellut V60 hybridiä luokkaa 2015-2018. Näissähän on saatavissa tuo "AHB" tai suomeksi "aktiiviset kaukovalot" ominaisuus, mutta ymmärtääkseni se voi tarkoittaa kahta asiaa: 1) vaihtelee xenoneita pois päältä kokonaan ja 2) pimentää vain osan xenonien valokeilasta.

Miten tunnistan, että onko autossa tuo osittainen pimennys? Esim https://saka.fi/fi/vaihtoauto/volvo-v60-166363/ löytyy ominaisuuksien listalta "aktiiviset kaukovalot", mutta kuten sanottua niin ymmärtääkseni tämä voi tarkoittaa kumpaa tahansa toiminnallisuutta, mutta "aktiiviset kaukovalot" ovat kuitenkin edellytys tuolle osittaiselle pimennykselle. Pystyykö esim. valoja ulkoisesti tarkastelemalla tunnistamaan löytyykö autosta kyseinen ominaisuus.
Tuon ikäisessä 60-sarjalaisessa jos on aktiiviset kaukovalot niin se tarkoittaa sitä varjostusta. Käytännössä pudottaa ne halogeeni apupitkät ja sitten varjostaa xenoneja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Tosin sateella niitä sumareita saa pitää päällä.
Ja **TUT. Näin sanoo asiasta laki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt"

Lähivalojen asemasta. Toistan lähivalojen asemasta. Hidasälyisemmille (=kaikki sumaripellet, jotka luulevat, että tippakin vettä taivaalta = lupa käyttää etusumuvaloja lähivalojen ohella) tiedoksi: etusumuvalot ja lähivalot eivät saa olla päällä samanaikaisesti.

Kannattaa myös huomata, että etuvalo on se, mitä essonbaarin asiantuntijat kutsuvat etuparkiksi.

Edit: no, ei lähi+etusumuvalojen samanaikainen käyttö suoranaisesti kiellettyä ole...  mutta idea on kyllä hyvin selkeä - etusumuvalot laitetaan päälle vain näkyvyyden ollessa pahoin heikentynyt ja silloin mieluummin lähivalot pois. Eikä sumaripelletyyliin keulalle kaikki mahdolliset valot päälle aina kun sataa, on pimeää tai aurinko paistaa. Ja peräpää mahd. pimeäksi. Pari päivää sitten bongattu tojoloota, jossa normaali tapaan keulalla lähi+sumuvalot päällä ja kaikki takavalot pimeinä. Se on sporttista se.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2020, 17:49:41 kirjoittanut insinörtti »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Lukuisten viimeaikaisten havaintojen perusteella etenkin bemarikuskit on sisäistäneet hienosti tuon sumuvalojen perimmäisen käyttötarkoituksen.

Ei nimittäin pala yhtäaikaa ajovalot, ei missään olosuhteissa. Sumuvalot vaan tillottaa vuorokaudenajasta ja sääolosuhteista riippumatta, ledi- tai jenkkiparkkien luodessa tunnelmaa pimenevään iltaan, matkalla kohti seuraavaa yläasteen parkkipaikkaa.

Mutta ai v*ttu että on vilposan näköstä. 8)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tässä saanut hieman nauraa, kuin paljon idiootteja on auton ratissa.

Kirkas taivas ja kuiva asvaltti toki aamu + pimeä, niin melkein 50 autoa ajelee sumarit päällä (Etusumuvalot eikä yhdelläkään takasumarit päällä). Paras mielensäpahoittaja välkytteli pitkiä 20 sekunttia ennen kohtaamista, että mulla oli pitkät päällä (Joo ihan, niin kuin en itse näe sitä).

Keski-Suomessa oikeasti kunnon hernerokkasumua, niin muutamalla etusumuvalot päällä, YHDELLÄ takasumuvalo ja viidellä perä aivan pimeä. Automatiikkahan ei tunnista sumua ja ne valot pitäisi itse laittaa päälle. Eräs harmaalla wannabe mitsun katumaasturilla ajanut ei edes ymmärtänyt tätä vaikka pari kertaa takana väläytti pitkiä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Tässä saanut hieman nauraa, kuin paljon idiootteja on auton ratissa...Keski-Suomessa...
Tästä piti sanomani.
Tuntuu että loppuviikkoa kohden tuo meno aamuin ja iltapäivisin menee vain hullummaksi ja hullumaksi. Sääliksi käy rantaväylällä töitä tekeviä ihmisiä, 50kmh työmaarajoitus ja pahimmillaan ohitellaan pientareen kautta. :-\

Poissa hbee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Tuon ikäisessä 60-sarjalaisessa jos on aktiiviset kaukovalot niin se tarkoittaa sitä varjostusta. Käytännössä pudottaa ne halogeeni apupitkät ja sitten varjostaa xenoneja.

Okei aivan. Missähän vuodessa ne ovat muuttuneet niin, että aktiiviset ovat varjostettu?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Okei aivan. Missähän vuodessa ne ovat muuttuneet niin, että aktiiviset ovat varjostettu?
Minusta 2014 vuosimallista eteenpäin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HD-Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • Merkkiuskollisuus on sairaus
Tosi paljon on tullut nyt valottomia autoja pimeän aikaan vastaan, parille olen jopa väläyttänyt pitkiä että laittaisi valot päälle. Eipä tuolla ole vaikutusta ollut, keula ja perä pimeänä ovat matkaa jatkaneet, yksi jopa katsoi kun jotain hullua. Kaikki näistä olleet suht uusia autoja. Kai se on niin että mulla on tässä automatiikka, ei mun tartte valoja laittaa päälle tai pois, auto hoitaa sen puolen. Poliisi vaan ei taida tuota selitystä niellä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ja **TUT. Näin sanoo asiasta laki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt"

Lähivalojen asemasta. Toistan lähivalojen asemasta. Hidasälyisemmille (=kaikki sumaripellet, jotka luulevat, että tippakin vettä taivaalta = lupa käyttää etusumuvaloja lähivalojen ohella) tiedoksi: etusumuvalot ja lähivalot eivät saa olla päällä samanaikaisesti.

Kannattaa myös huomata, että etuvalo on se, mitä essonbaarin asiantuntijat kutsuvat etuparkiksi.

Edit: no, ei lähi+etusumuvalojen samanaikainen käyttö suoranaisesti kiellettyä ole...  mutta idea on kyllä hyvin selkeä - etusumuvalot laitetaan päälle vain näkyvyyden ollessa pahoin heikentynyt ja silloin mieluummin lähivalot pois. Eikä sumaripelletyyliin keulalle kaikki mahdolliset valot päälle aina kun sataa, on pimeää tai aurinko paistaa. Ja peräpää mahd. pimeäksi. Pari päivää sitten bongattu tojoloota, jossa normaali tapaan keulalla lähi+sumuvalot päällä ja kaikki takavalot pimeinä. Se on sporttista se.
"Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt"

Tuo tarkoittaa sitä että sitä ne sumarit täyttävät ajovalopakon, eli ajovalot saa sammuttaa, ei sitä että ajovalot pitäisi sammuttaa. Pelkillä sumareilla ei saa ajaa, vaan "parkit" tosiaan pitää olla päällä.

Eli, vaikka se sua ahistaakin, niin sateella saa käyttää sumareita. Tulkinnanvaraista on tuo "voimakas sade", mutta sen tienpinnasta tapahtuvan häikäisyn kannalta tilanne on sitä pahempi mitä voimakkaammin sataa, josta tämä "sateella saa pitää sumareita" toteamus nimenomaan lähti.

Lukuisten viimeaikaisten havaintojen perusteella etenkin bemarikuskit on sisäistäneet hienosti tuon sumuvalojen perimmäisen käyttötarkoituksen.

Ei nimittäin pala yhtäaikaa ajovalot, ei missään olosuhteissa. Sumuvalot vaan tillottaa vuorokaudenajasta ja sääolosuhteista riippumatta, ledi- tai jenkkiparkkien luodessa tunnelmaa pimenevään iltaan, matkalla kohti seuraavaa yläasteen parkkipaikkaa.

Mutta ai v*ttu että on vilposan näköstä. 8)

Tuollaisen olen itsekin muutaman bongannut, mutta mikä niissä on niin ylivoimaisen vastenmielistä? Miten se tilanne sitten eroa siitä että siellä olisi sen sumarin sijasta huomiovalo? Huomiovalo olisi ehkä keskimäärin hieman kirkkaampi/"häikäisevämpi", mutta erot ovat kuitenkin melko pieniä että jo autovalmistjakohtaiset erot ovat niiden välillä.

Tosi paljon on tullut nyt valottomia autoja pimeän aikaan vastaan, parille olen jopa väläyttänyt pitkiä että laittaisi valot päälle. Eipä tuolla ole vaikutusta ollut, keula ja perä pimeänä ovat matkaa jatkaneet, yksi jopa katsoi kun jotain hullua. Kaikki näistä olleet suht uusia autoja. Kai se on niin että mulla on tässä automatiikka, ei mun tartte valoja laittaa päälle tai pois, auto hoitaa sen puolen. Poliisi vaan ei taida tuota selitystä niellä.

Ei poliisia kiinnosta kuin ajonopeudet.. Ja niissäkin ensisijaisesti sellaiset 10-15km/h ylinopeudet, niillähän se tili tehdään täysin automatisoidusti.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Etusumareista on vain haittaa, jos vauhtia on yli joku 50 km/h. Eli hyvin hyvin harvoin tulee Suomen oloissa vastaan sumua tai edes lumisadetta, jossa etusumari olisi tarpeen. Takasumari sen sijaan olisi ihan fiksu pitää päällä paljon useamminkin, mutta miksi hemmetissä niin useissa autoissa takasumarit saa päälle vain yhtä aikaa etusumarien kanssa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Perjantaina ajelin käyttöautolla pimeässä. Aina lyhyillä tuntui kuin olisi parkeilla ajellut.

Vaihdoin polttimot (halogen) ja huomasin, että Bilteman H7 polttimoissa lanka oli vinossa eikä ollut keskellä.

Kummasti tuli valokuvio umpioihin takas. ::)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Tavoite: pitää saada naapurit/muut autoilijat katellisiksi esittelemällä harvinaista ja kallista erikoistavarustetta. Vaikka oma auto olisi tonnin ritsa, niin silti sillä saa kateelliseksi 500 € ritsalla ajavat. Lälläälää, mulla on ja sulla ei. Tästä ja vain tästä on kyse.

Kun takasumuvalot ilmaantuivat 80/90 -lukujen taitteessa, niin pitihän niitä esitellä, vaikka ajettiin 2 m välein matelevassa jonossa Helsingin keskustassa. Lällällää, mulla on ja sulla ei ole.

Sama periaate etusumuvalojen kanssa. Datsun kasvaimissa yms. eläkeiän kynnyksellä olevien suosikeissa aina etusumuvalot päällä. Tekee varmaan muut kateellisiksi, kun minulla on näin erikoinen erikoisvaruste autossani ja muistan itse tällaista kadehtineeni 90-luvulla?

Nuorempi porukka ymmärtää jo, että etusumuvalot löytyy käytännössä kaikista 2000-luvun autoista, mutta päiväajovalot edustavat uudempaa aaltoa, joten niitä kannattaa esitellä (ajellaan pimeässä/hämärässä pelkillä päiväajovaloilla) tai jos moisia ei ole, niin yritetään hämäystä parkit + etusumuvalot yhdistelmällä. Melkein aidon näköinen, tosin harmillisesti päiväajovaloin varustetut autot saattaa erottaa siitä ettei takavalot pala (tätä sumaripellet ovat äänekkäästi protestoineet, sehän on hirmu vaarallista ajaa kirkkaassa päivänvalossa ilman takavaloja) sekä siitä, että etupäässä sama valaisin toimittaa yleensä etu- ja päiväajovalon virkaa.

Luonnollisesti pitäisi saada karsittua pois kaikki toiminnot, mitkä kavaltavat auton olevan uudempi kuin oma rottelo, joten kovasti ovat sumaripellet hyökkäilleet takavalojen palamattomuutta sekä kulmavalotoimintoa vastaan. Hyvä tapa on ollut mm. sekoittaa käsitteitä eli on ihmetelty "miten uusissa saa sumuvalot palaa koko ajan" (väitetään sumuvaloiksi helmaan sijoitettuja päiväajovaloja) tai "miten uusissa saa vain toinen sumuvalo palaa" (...kulmavalot pitää kieltää, kunnes minullakin on niihin varaa!)

Täysin samaa sarjaa on myös tämä vedätys, missä tahallisesti vedellään yhtäsuuruusmerkkiä etu-, lähi- ja ajovalojen välille.
Pelkillä sumareilla ei saa ajaa, vaan "parkit" tosiaan pitää olla päällä.

Ei missään autossa saa pelkkiä etusumuvaloja yksinään päälle. Sehän se tässä päiväajovaloasiassa (takavalojen palamattomuus) sumaripelleä harmittaakin. Pelle ajaisi pelkät etusumuvalot päällä, jos voisi.

Eli, vaikka se sua ahistaakin, niin sateella saa käyttää sumareita.
Vaikka haluaisit kallista erikoisvarutettasi esitellä siinä uskossa, että saat muut suunnattoman kateelliseksi, niin lain vastaista se silti on ja tulet siinä sivussa julistaneeksi tyhmyyttäsi.

Pelkkä vesisade ei ole mikään syy pistää sumuvaloja päälle. Pellet vain hinkuvat päästä esittelemään erikoisvarusteitaan (lällällää...), joten tekosyytä haetaan epätoivon vimmalla; "lupa" löytyy mm. vesisateesta tai siitä että on pimeää tai aurinko paistaa. Kyllä aina syy löytyy, kun opettelee itselleen valehtelemaan.

Sumaripellet ovat aina vetoamassa turvallisuuteen. Takavalojen palamattomuus pitää kieltää. Vaarallista moinen kirkkaalla säällä ja päivänvalossa.

Sehän ei sitten ole vaarallista, kun sumaripelle ajaa pimeällä pelkät parkit ja 10 m valaisevat etusumuvalot päällä.

Sehän ei sitten ole vaarallista, kun ajellaan maantienopeuksia + moottoritielläkin lähivalot + sumuvalot päällä. Ihan keulan edessä on kirkas läntti ja myös tien penkat saa hyvin valoa, mutta vain muutaman metrin auton keulaa edempänä. Kauemmas, lähivalojen kantaman rajalle näkee huonommin, koska näköaisti sopeutuu kirkkaaseen etualaan. Valheellista turvallisuuden tunnetta moinen antaa. Mitää ei kerkiä tehdä, siinä vaiheessa, kun 30 m/s kulkevan auton sumuvalojen keilaan ilmaantuu hirven sorkat tms.

Sumaripelle löytää aina etusumuvalojen katkaisimen, mutta takasumuvalon käyttö ei onnistu. Ei taida sittenkään olla turvallisuus motivaationa, vaan elvistely. Lällällää, mulla on autossani hieno erikoisvaruste nimeltä etusumuvalot!

« Viimeksi muokattu: 16.11.2020, 18:08:33 kirjoittanut insinörtti »

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Takasumuvalolle on oikeasti jopa tarvetta, mutta etusumarit joutaisi kieltää lailla. Täysin turha varuste. Siksi otin omastakin ne heti pois ja ruuvasin Volvon omat päivävalot tilalle  ;)

Oma lukunsa on ne, jotka asentavat niihin jotkin kiinalaiset HID-muunnossarjat, ne vasta häikäisevätkin. Tätä esiintyi paljon etenkin venäläisillä yhteen aikaan. Osalla on ilmeisesti nykyään myös LED-polttimoita sumareissa ja niitä käytetään sitten päivävaloina.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jotkut kyllä katkaisevat vielä verisuonen päästään vain siksi että jollakulla liikenteessä on "väärät valot päällä". :)

Mulla ei ole sumareita kuin tuossa duunipakussa, jossa ne toimivat samalla kulmavaloina. Varsinaisina sumuvaloina olen sytyttänyt ne oikeastaan vain huonoilla ja/tai ahtailla teillä, koska sumarit valaisevat sellaisen 5m keilan alueella johon varsinaiset lähivalot eivät oikein valaise, jonka lisäksi se matalalla oleva valo tuo epätasaisuudet hyvin esiin. Hieman ennen tiukimpia käännöksiä ne tuovat myös tarvittavaa leveyttä valokeilan lähialueelle, mutta sytytän ne yleensä vilkkuviiksellä (hitaassa vauhdissa vilkku aktivoi kulmavalon). Myös pimeällä peruuttaessa ne ovat usein päällä..  :o Syynä se että autossa on surkeat peruutusvalot, joita tulee buustattua takasumareilla, joita ei tietenkään saa päälle ilman etusumaria. Maantiellä niitä ei ole mieltä käyttää, vaikka ajovalot eivät olekaan hyvät, niin ei ne ole myöskään niin huonot että pitäisi tukeutua siihen sumareiden 5m kelmeään keilaan.

Aikanaan kuorma-autossa oli sumarit "lisälähivaloina". Hellan (boshin??) jumbot säädettynä lähivalojen kanssa samaan kantamaan, joka kuorma-autossa oli mahdollista, kun sumarit ovat korkeammalla kuin perus henkilöauton ajovalot. Sanoisin että kantama oli n. 100m. Ärsyttikö nuo valot jotakuta? No aivan varmasti. Heikensikö se mun näkökykyä kauas? No todennäköisesti hirvipiikkialue lähivaloissa ei näkynyt yhtä selvästi. Häikäisikö sumarit vastaantulijoita? Vähemmän niistä hajavaloa tuli kuin varsinaisista ajovaloista. Kykeninkö pitämään auton asfaltilla myös silloin kun muita autoja tuli vastaan? Kyllä kykenin. Käytinkö takasumaria? En, ei ollut. Toimisinko edelleen samoin? Kyllä. Vittuttiko työ? Kyllä vitutti.

Ei missään autossa saa pelkkiä etusumuvaloja yksinään päälle. Sehän se tässä päiväajovaloasiassa (takavalojen palamattomuus) sumaripelleä harmittaakin. Pelle ajaisi pelkät etusumuvalot päällä, jos voisi.

Itseasiassa kyllä tuollaisiakin ratkaisuja on, tosin olen nähnyt sellaisia lähinnä sen verran vanhoissa ajoneuvoissa ettei voi olla aivan varma onko se mikään tehdasratkaisu..

Toisaalta, mitä käytännön merkitystä sillä olisi jos ne sumarit ovat päällä sen päiväajovalon sijasta?

Pelkkä vesisade ei ole mikään syy pistää sumuvaloja päälle. Pellet vain hinkuvat päästä esittelemään erikoisvarusteitaan (lällällää...), joten tekosyytä haetaan epätoivon vimmalla; "lupa" löytyy mm. vesisateesta tai siitä että on pimeää tai aurinko paistaa. Kyllä aina syy löytyy, kun opettelee itselleen valehtelemaan.

Eihän tässä syytä haettukaan, vaan laillista oikeutusta.. Jonka lisäksi kyse oli niiden sumuvalojen häikäisystä heijastuksena tienpinnasta.

Syitä niiden sytyttämiseen voi olla monia, ja varmasti tuolla on myös niitä jotka käyttävät niitä pelkästään ulkonäkösyistä, tosin ulkonäkösyyt autoissa ovat monelle ihmiselle tärkeitä, vaikka ne ei ilmenisikään tarpeena esitellä valoja.

Mulla tuossa pakussa jossa sumarit on tekee sen oikeastaan aika hölmön näköiseksi, kun ajovalot ovat niin paljon korkeammalla kuin sumarit.


Sumaripellet ovat aina vetoamassa turvallisuuteen. Takavalojen palamattomuus pitää kieltää. Vaarallista moinen kirkkaalla säällä ja päivänvalossa.
Mistä olet saanut käsityksen että takavalopakkoa vaativat ovat myös niitä jotka aktiivisesti ajelevat sumarit päällä?
Mua henkilökohtaisesti kyllä häiritsee enemmän pimeällä auto jossa ei ole valoja päällä ollenkaan kuin auto jossa on sumuvalot päällä.
Sehän ei sitten ole vaarallista, kun sumaripelle ajaa pimeällä pelkät parkit ja 10 m valaisevat etusumuvalot päällä.

No onhan tuo, ihan kuten kuljettaja joka ajelee vastaavissa olosuhteissa pelkät huomiovalot päällä.

Sehän ei sitten ole vaarallista, kun ajellaan maantienopeuksia + moottoritielläkin lähivalot + sumuvalot päällä. Ihan keulan edessä on kirkas läntti ja myös tien penkat saa hyvin valoa, mutta vain muutaman metrin auton keulaa edempänä. Kauemmas, lähivalojen kantaman rajalle näkee huonommin, koska näköaisti sopeutuu kirkkaaseen etualaan. Valheellista turvallisuuden tunnetta moinen antaa. Mitää ei kerkiä tehdä, siinä vaiheessa, kun 30 m/s kulkevan auton sumuvalojen keilaan ilmaantuu hirven sorkat tms.

Kyllähän se maantienopeuden ajaminen pimeällä on useimmiten jossainmäärin vaarallista, ja talviolosuhteissa käytännössä kaikki pimeällä maantiellä pelkkien lähivalojen varassa ajelevat ovat vaaraksi, koska ajoneuvoa ei saa pysäytettyä sillä matkalla jonka voi nähdä.

Jos autossa on paskat valot, niin tuollaisena pimeänä sateisena iltana se turvallinen ajonopeus sen oman näkemisen kannalta olisi kai luokkaa 40km/h, toisen ajoneuvon tullessa vastaan 10-20km/h, mutta noin hidas ajaminen maantiellä on itsessään riski, jo pelkästään lisääntyneen ohitustarpeen vuoksi, sekä myös peräänajoriskin vuoksi.

Jos on joskus ajanut autolla jossa on oikeasti paskat ajovalot, jolloin kohtaaminen tapahtuu sokkona, ainoana referenssinä vastaantulevan auton ajovalot joista pitää pyrkiä tähtäämään hieman oikealle, niin on jo aika typerää olla käyttämättä sumuvaloja jos sellaiset on. Eihän niidenkään avulla näe kuin välittömästi siihen auton eteen, mutta se on jo huomattavasti enemmän , kuin tilanne jossa näkee vain sen vastaantulevan auton.

Tietysti tilanteessa jossa varsinaiset ajovalot ovat hyvät, se sumareiden tuoma lisävalo siinä auton edessä ei ole eduksi, ja se lisää jonkinverran näin ajavan kuljettajan riskiä, mutta riskitekijänä tuo on kuitenkin pieni, verrattuna kaikkiin muihin riskiä lisääviin muuttujiin.

Tuolla maantiellä on myös kortittomia, päihtyneitä, joko henkisiltä- tai näkökyvyltään heikentyneitä, raivostuneita tai vaan asenteellisesti väärin suhtautuvia ihmisiä, mutta tietysti noihin on vaikea kohdistaa suuttumustaan, kun niitä ei erota, vaikka nuo kaikki aiheuttavatkin sivulliselle suuremman riskin kuin se tarpeettomasti sumareita käyttävä autoilija.

 

KL-varaosat  Race.fi