Samppasport  Futurez

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585327 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
No nimenomaan. Riittävän tehokkaat pitkät niin sumareita ei huomaakkaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
No nimenomaan. Riittävän tehokkaat pitkät niin sumareita ei huomaakkaan.
Niinkait. Sinun autossasikaan ei ole riittävän tehokkaat pitkät etteikö se valopallo häikisi. Sitä tässä ajan takaa.

Poissa taffu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Turhaan sumareita käyttävät kyllä pitäisi ampua tien päällä monestakin syystä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Turhaan sumareita käyttävät kyllä pitäisi ampua tien päällä monestakin syystä.

Aika radikaali ratkaisu... Ja mainittakoon nyt tässä että en ole käyttänyt sumareita kuin kelin niin vaatiessa (ja tuolloinkin lähinnä vain takasumaria)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Etusumareita käytetään ihan liikaa mutta itse en ole löytänyt niille oikein mitään käyttöä. Takasumareita taas ei osata tai haluta käyttää silloinkaan kun niille olisi tarvetta. Eipä taidettu autokoulussakaan kovin paljon puhua sumareista. Sikäli kun siitä vielä jotain muistan.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Pitkät päällä lyhyet jatkavat palamistaan omassa poterossaan, KUNNES laittaa sumuvalot päälle.

Mutta kun pitkät on päällä ja laittaa sumuvalot päälle, sammuvat lyhyet ja se metsän reunojen näkemistä häiritsevä valopallo häviää auton edestä. Vaihtaessa takaisin lyhyille, lyhyet syttyvät palamaan.

En tiedä miksi on noin kytketty, mutta lyhyiden sammuttaminen tällä menetelmällä auttaa jo ihan suoralla tiellä näkemisessä, puhumattakaan siitä mutkaisesta ja mäkisestä keskisuomen soratiestä. Mitään muuta hyötyä en ole sumareista kyllä huomannut.

Olen kyllä miettinyt piäni puhki, miten tuosta omasta vessasta saisi ne lyhkäset sammumaan pitkille vaihtaessa, mutten ole keksinyt.

Ota sumareista polttimot pois? ???

Tokko se italianpadan valologiikka alkaa lähivaloja pitkien kanssa sytyttelemään, vaikka sumarit olisikin syystä tai toisesta pimeänä?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Ota sumareista polttimot pois? ???

Tokko se italianpadan valologiikka alkaa lähivaloja pitkien kanssa sytyttelemään, vaikka sumarit olisikin syystä tai toisesta pimeänä?
Siitä sitten kilahtaa tärykalvot repivä "KLIIIINNNGGGGGG!!!!!!!!!!!!"" ja varoitus "WARNING, CHECK FRONT FOG LIGHTS!" joka pyörähtää viisi kertaa. :D
Valvoo siis kaikkia muita valoja, paitsi ajovaloja, pitkiä tai jarruvaloja. Älä kysy miksi. :2funny:

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Ei v#ttu mikä keksintö. :facepalm:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Siitä sitten kilahtaa tärykalvot repivä "KLIIIINNNGGGGGG!!!!!!!!!!!!"" ja varoitus "WARNING, CHECK FRONT FOG LIGHTS!" joka pyörähtää viisi kertaa. :D
Valvoo siis kaikkia muita valoja, paitsi ajovaloja, pitkiä tai jarruvaloja. Älä kysy miksi. :2funny:

Äkkiseltään kuvittelisin että tuossa vaan pidetään virrat kurissa. Johdotus on suunniteltu tietylle virralle, ja jos siellä on lähi- sumu- ja kaukovalopolttimot yhtäaikaa päällä siinä on yhden polttimon verran liikaa virtaa.

Meillä oli kuorkissa aikanaan hieman vastaava, sumarit ja lisäkaukovalot vaihtelivat, eli kun laittoi pitkät päälle kun etusumari oli päällä, se sumuvalo sammui ja lisäkaukovalo syttyi. Sitä en muista sammuiko sumari jos lisäkaukovalot ei ollut kytkettynä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
.Meillä oli kuorkissa aikanaan hieman vastaava, sumarit ja lisäkaukovalot vaihtelivat, eli kun laittoi pitkät päälle kun etusumari oli päällä, se sumuvalo sammui ja lisäkaukovalo syttyi. Sitä en muista sammuiko sumari jos lisäkaukovalot ei ollut kytkettynä.

Oiskohan tästä ollut joskus lainsäädäntökin? Muistelisin, että äijällä oli aikoinaan Hellan lisäkauko- ja sumuvalot kytketty niin, etteivät palaneet yhtä aikaa. Tai sitten sumarit oli kytketty palamaan vain lähivalojen/parkkien kanssa.

Kukapa täysipäinen niitä olisi samaan aikaan polttanutkaan. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ota kuvat ja rekisterinumerot ylös ja ilmota poliisille. Kyllä täällä on jo kaikilla hyvin tiedossa että sinua ne häiritsee.

Ja näyttää siltä kaikki mitä muut tekee on väärin ja sinun tekemät on oikein. Sulla on parhaat autot joissa on oikea neliveto joka sekin on vain subaru, valot, vaimot jne.

Oisko jo aika vaihtaa levyä? Tuntuu kaikki jutut pyörivän muutaman asian ympärillä.

Näinhän se menee, että kateellisuus pitää ansaita.

Näin huomiona en näytä olevan ainoa jota nuo sumuvalot häiritsevät ja jotkut esittävät jo radikaalimpeja vaihtoehtoja.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Äkkiseltään kuvittelisin että tuossa vaan pidetään virrat kurissa. Johdotus on suunniteltu tietylle virralle, ja jos siellä on lähi- sumu- ja kaukovalopolttimot yhtäaikaa päällä siinä on yhden polttimon verran liikaa virtaa
Tämä todennäköisesti syypää, umpion sisäiset johdot ovat semmoiset "karvat" ja umpiolle menevätkin erittäin ohkaiset.

Silti ne lyhkäiset voisi sammua kun pitkät kytkee päälle ja valojärjestelmä voisi varoittaa niistä tarpeellisimmista valoista, eikä kaikesta muusta. Nyttenkin kitisee palaneesta rekisterikilven valosta, jota en ole jaksanut vielä uusia (on niin ahdas väli ettei minun nakit mahdu sinne).

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M

Silti ne lyhkäiset voisi sammua kun pitkät kytkee päälle

Tuossa voi olla muuten jossain tyyppihyväksyntäperusteiden uumenissa kohta joka kieltää tuon kytkennän jos kaukovalo on erillinen.
En ainakaan koskaan ole kuullut mistään monivaloin varustetusta autosta jossa se varsinainen ajovalo/lähivalo sammuisi kun kytkee pitkät päälle. H4 tyyppisissä tietysti se yleensä sammuu.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Oiskohan tästä ollut joskus lainsäädäntökin? Muistelisin, että äijällä oli aikoinaan Hellan lisäkauko- ja sumuvalot kytketty niin, etteivät palaneet yhtä aikaa. Tai sitten sumarit oli kytketty palamaan vain lähivalojen/parkkien kanssa.

Kukapa täysipäinen niitä olisi samaan aikaan polttanutkaan. ::)

Voi olla. Tuossa autossa ne sumarit oli kyllä ihan täysin lisälähivalokäytössä, ja kyllä mäkin ne aina kytkin kun pimeä tuli, joten ne aina sammui kun vaihtoi pitkille. Ei siihen lisäpitkänappiinkaan koskaan koskettu.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Mitä sumareihin tulee, niin kumpiakaan (etu- ja taka-) en käytä juuri koskaan.

Joskus pimeällä kun sataa lunta/räntää sen verran että pitkillä maisemasta tulee häiritsevän valkoinen, saatan käyttää lyhkäsiä + etusumareita. Takasumaria en käytä käytännön koskaan, ehkä äärimmäisen harvoin kohdalle osuvassa lumipyryssä tai sumussa (kun huomaan muista autoista etteivät ne erotu takaapäin riittävästi ilman takasumaria).

Muiden autoilijoiden väärin käyttämät etusumarit eivät haittaa minua lainkaan. Ei häikäise, ei harmita. Saa minun puolestani käyttää ihan koska huvittaa. Turhaan käytetty takasumari taas ärsyttää suunnattomasti. Se on kirkas ja häikäisee tarpeettomasti. Lähes kerran kerrasta takasumari on päällä tilanteessa jossa ilman sumaria ajavat autot näkyvät hyvin ainakin kolmensadan metrin päästä.

 

Samppasport  Futurez