Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square

Muiden autoilijoiden väärin käyttämät etusumarit eivät haittaa minua lainkaan. Ei häikäise, ei harmita. Saa minun puolestani käyttää ihan koska huvittaa. Turhaan käytetty takasumari taas ärsyttää suunnattomasti. Se on kirkas ja häikäisee tarpeettomasti.

Tuohon edellämenevän takasumarin häikäisyn välttämiseen on hyvä konsti. Oikeastaan kaksikin.

Arwaatko mitkä ne on?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Oiskohan tästä ollut joskus lainsäädäntökin? Muistelisin, että äijällä oli aikoinaan Hellan lisäkauko- ja sumuvalot kytketty niin, etteivät palaneet yhtä aikaa. Tai sitten sumarit oli kytketty palamaan vain lähivalojen/parkkien kanssa.

Kukapa täysipäinen niitä olisi samaan aikaan polttanutkaan. ::)

Näkyy ysissäkin sammuvan ihan tehtaan kytkennöillä, vuosimalli 1991.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Tuohon edellämenevän takasumarin häikäisyn välttämiseen on hyvä konsti. Oikeastaan kaksikin.

Arwaatko mitkä ne on?

Arvaan, että tosta pääsee eroon joko ohittamalla tai sillä, ettei aja ihan perseessä kiinni. Vähän vaikea kuvitella, että takasumarit *häikäisee* ketään. Ärsyttämisen vielä ymmärrän, tiethän on täynnä mielensäpahoittajia.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Rouvan kiassa on tuo sumuvalojen kytkentä tehty kyllä päin peräsintä, eli ensin syttyvät etusumarit ja sitten vasta takasumuvalo. Kertaakaan ei ole tuossa tarvittu noita etusumuvaloja mutta takasumaria useat kerrat vuodessa. Turhaan palavat keulalla kun takasumaria käyttää.

Erään asiakkaan -90vm rellu cliossa on tehty etusumuvalojen kytkentä fiksusti kun niitä ei saa päälle ajovalojen ollessa päällä. Eli parkit + sumuvalot ainoastaan.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Rouvan kiassa on tuo sumuvalojen kytkentä tehty kyllä päin peräsintä, eli ensin syttyvät etusumarit ja sitten vasta takasumuvalo. Kertaakaan ei ole tuossa tarvittu noita etusumuvaloja mutta takasumaria useat kerrat vuodessa. Turhaan palavat keulalla kun takasumaria käyttää.

Tuo on melko yleinen tapa autoissa joissa on sumari kummassakin päässä. Sinänsä kyllä ymmärrettävä säästökohde, koska hieman laajemmalla otannalla tilanteet joissa on tarve pelkälle takasumarille on niin harvinaisia ettei niitä käytännössä ole.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Tuo on melko yleinen tapa autoissa joissa on sumari kummassakin päässä. Sinänsä kyllä ymmärrettävä säästökohde, koska hieman laajemmalla otannalla tilanteet joissa on tarve pelkälle takasumarille on niin harvinaisia ettei niitä käytännössä ole.
Eri mieltä. Otetaan tilanne hernerokkasumu. Ihan sama mitä valoja eteenpäin on päällä niin näkyvyys on yhtä surkea.

Takasumariakaan ei tarvitse jos vauhti on rajoituksen mukainen. Mutta sitten kun hidastaa huonon näkyvyyden takia vauhtia niin takasumari päälle!
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tuo on melko yleinen tapa autoissa joissa on sumari kummassakin päässä. Sinänsä kyllä ymmärrettävä säästökohde

Mitä tuossakin nyt sitten säästetään...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
hieman laajemmalla otannalla tilanteet joissa on tarve pelkälle takasumarille on niin harvinaisia ettei niitä käytännössä ole.

Laajemmalla otannalla takasumuvalo on todella tarpeellinen sakeassa lumi- ja vesisateessa tai sumussa, joka on hyvinkin yleistä öisin varsinkin syksyllä. Sen sijaan etusumareille ei ole juurikaan käyttöä, ne joutaisi kieltää kokonaan lailla. Kyllä ne etusumarit häikäisevät aina, varsinkin kun jotkut pällit laittavat niihin jotain led ja xenon polttimoita :idiot2:

Viimeisen 25 vuoden ammattikilometrien aikana arvelisin etusumareiden käytön jäävän yhteensäkään vain 6 - 8 kertaan. Silloinkin vain sen takia kun lyhyet valot ovat hajonneet (esim Sisusta paloi pääsulakkeet) tai jotain muita poikkeus tilanteita. Joskus tullut SM Sisulla pelkkien kattopitkien ja isojen etusumareiden kanssa perille. Sen sijaan kärryissä tulee poltettua takasumaria yöaikaan lumisateessa ja sumussa useinkin, koska se on ainoa mikä näkyy ja pysyy auki kun kärryn perässä on sellaset 20 - 30 cm paksulta lunta. Nykyisten led takavalojen kanssa sekään ei aina auta vaikka se kirkas onkin, kun se ei tuota tarpeeksi lämpöä sulattaakseen lunta.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Erään asiakkaan -90vm rellu cliossa on tehty etusumuvalojen kytkentä fiksusti kun niitä ei saa päälle ajovalojen ollessa päällä. Eli parkit + sumuvalot ainoastaan.

Jos joskus yrittää käyttää sumuvaloja näin, siis sillä tavalla kuin niitä pitäisi käyttää, niin joka toinen vilkuttelee valoja ja loputkin viittilöivät että jotain on pahasti vialla.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Laajemmalla otannalla takasumuvalo on todella tarpeellinen sakeassa lumi- ja vesisateessa tai sumussa, joka on hyvinkin yleistä öisin varsinkin syksyllä. Sen sijaan etusumareille ei ole juurikaan käyttöä, ne joutaisi kieltää kokonaan lailla. Kyllä ne etusumarit häikäisevät aina, varsinkin kun jotkut pällit laittavat niihin jotain led ja xenon polttimoita :idiot2:

Viimeisen 25 vuoden ammattikilometrien aikana arvelisin etusumareiden käytön jäävän yhteensäkään vain 6 - 8 kertaan. Silloinkin vain sen takia kun lyhyet valot ovat hajonneet (esim Sisusta paloi pääsulakkeet) tai jotain muita poikkeus tilanteita. Joskus tullut SM Sisulla pelkkien kattopitkien ja isojen etusumareiden kanssa perille. Sen sijaan kärryissä tulee poltettua takasumaria yöaikaan lumisateessa ja sumussa useinkin, koska se on ainoa mikä näkyy ja pysyy auki kun kärryn perässä on sellaset 20 - 30 cm paksulta lunta. Nykyisten led takavalojen kanssa sekään ei aina auta vaikka se kirkas onkin, kun se ei tuota tarpeeksi lämpöä sulattaakseen lunta.

Tästä olen R70AWD täysin samaa mieltä!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Näkyy ysissäkin sammuvan ihan tehtaan kytkennöillä, vuosimalli 1991.

Vähän epäilen, ei ainakaan 92 -> sammu
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Näkyy ysissäkin sammuvan ihan tehtaan kytkennöillä, vuosimalli 1991.
Saksantuonneissa sammuu, Suomimalleissa ilmeisesti ei, ei ainakaan kaikissa.
-91 Saksan tuliainen oli joskus, missä oli myös sumarikytkin sellainen, että ensin piti laittaa etusumarit, ennen kuin sai takasumarin päälle.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Takasumariakaan ei tarvitse jos vauhti on rajoituksen mukainen. Mutta sitten kun hidastaa huonon näkyvyyden takia vauhtia niin takasumari päälle!
WTF? Useimmiten takasumuvaloa tarvitaan moottoritiellä, kun auton märästä tienpinnasta nostama vesisumu tai pöllyävä lumi hävittää näkyvyyden taaksepäin. Ei ole kovin kiva ohittaa rekkaa, kun tietää, että siellä pilvessä voi olla joku "rinnanpysäköijä", jolla ei ole edes takavalot päällä. Näitä tilanteita tulee keskellä kesääkin. Matalilla nopeuksilla takasumuvalo pois, koska näkyvyyttä haittaavaa pöllyämistä ei tule.

Sumun vuoksi takasumuvaloa tarvii harvoin. Etusumuvalot taasen.... no, pari kertaa on tullut eteen tilanne, missä mokomia on tullut kokeiltua. Etenkin uudempien autojen enempi kulmavaloiksi tarkotetuilla sumuvaloilla kun kantama on tyyliin 15 m, niin ajonopeus pitäisi sovittaa sen mukaiseksi (max 30 km/h). Mieluummin kuitenkin lähivaloilla.

Edit: aika jännä tieto, että etusumuvalot eivät niillä elvistelevien mielestä ketään häikäise, mutta takasumuvalo on saatanasta. Tosin etusumuvalojenkin myönnettiin voivan aiheuttaa häikäisyä siinä äärimmäisen harvinaisessa poikkeustilanteessa, jossa tien pinta on märkä tai jäinen.

Pieni vihje: teitä suolataan kahdesta syystä. Liukkaudentorjunnan ja pölynsidonnan merkeissä. Jälkimmäinen perustuu siihen, että suola imee ilmasta kosteutta, pitäen tien pinnan märkänä, mikä ehkäisee nastapölyn nousua ilmaan. Pölynsidontaa jatketaan, kunnes tiet uskalletaan pestä (ei enää yöpakkasia) - siis jonnekin huhti/toukokuun vaiheeseen asti.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2020, 07:31:53 kirjoittanut insinörtti »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Niin no moottoritie erikseen. Mä oon täältä landelta missä motareita ei paljoa ole... :D

Ajattelin lähinnä noita kakskaistaisia teitä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Oikein rankan vesisateen tai sakean sumun takia tarvinnut vain muutaman kerran takasumuvaloa, mutta kun tuo talvi kestää aikalailla vajaa puoli vuotta niin se pöllyävä lumi kerää auton perän umpeen ja silloin sieltä ei loista kuin se sumuvalo. Moottoriteitä ei täällä päin ole vaan ainoastaan noita kaksikaistaisia.

 

Proturbo  Autodiagnoosi