Futurez  Kulkukoira

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Ledit sumuvaloissa, miksi ? :o



Siellä ne oli kun auton ostin, veikkaan että syynä on ulkonäkö. Tossa sumuvalot ja takavalot syttyy saattovaloina palamaan minuutiksi kun lukitus avataan ja sama lukittaessa.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa gearbox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 180
  • www.vrcf.fi
En tiiä onko tyhmä kysymys, mutta laitoin v70 mk3:een pitkiin osramin jotkut +200 xenon polttimot. Voinko laittaa samanlaiset myös lyhkäsiin valoihin?  Tai vaihtoehtoisesto mitkä olis hyvät ja kirkkaat xenonpolttimot lyhkäsiin valoihin?

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Laitoin omaan V70 mk3 lyhkäsiin viikko sitten Osramin night breaker +200% xenonit. Hyvin tuli valoa lisää. Pitkissä mulla on H7 perushalogeenit. Ledipaneelista tulee keulalla valoa enemmän kuin tarpeeksi, joten ei ole tarvetta saada pitkiin yhtään lisää. 

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Laitoin omaan V70 mk3 lyhkäsiin viikko sitten Osramin night breaker +200% xenonit. Hyvin tuli valoa lisää. Pitkissä mulla on H7 perushalogeenit. Ledipaneelista tulee keulalla valoa enemmän kuin tarpeeksi, joten ei ole tarvetta saada pitkiin yhtään lisää.

Tuollaiset D1S xenonit tupsahti itsellekkin tänään postissa autodutelta, kun myivät 64€/kpl. Pitää kertoa oma mielipide myöhemmin, kun vertaa neljä vuotta 100tkm ajettuihin PHILIPS Xenon X-tremeVision +50% polttimoihin. Hyvin nuokin on ajeneet asiansa, mutta omasta mielestä neljä vuotta ja 100tkm kokoajan polttimot päällä on pitkä aika.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Tuollaiset D1S xenonit tupsahti itsellekkin tänään postissa autodutelta, kun myivät 64€/kpl. Pitää kertoa oma mielipide myöhemmin, kun vertaa neljä vuotta 100tkm ajettuihin PHILIPS Xenon X-tremeVision +50% polttimoihin. Hyvin nuokin on ajeneet asiansa, mutta omasta mielestä neljä vuotta ja 100tkm kokoajan polttimot päällä on pitkä aika.

Oma kokemus on samanlainen xenon-polttimoista. Seitenkymppiseen vaihdoin 100tkm ajetut polttimot ja ero oli merkittävä. Nykyiseen kuuskymppiseen täytyisi jossain kohti vaihtaa, ajettu nyt 157tkm, autossa päiväajovalot.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Oma kokemus on samanlainen xenon-polttimoista. Seitenkymppiseen vaihdoin 100tkm ajetut polttimot ja ero oli merkittävä. Nykyiseen kuuskymppiseen täytyisi jossain kohti vaihtaa, ajettu nyt 157tkm, autossa päiväajovalot.

Voiko xenoneiden tehoihin vaikuttaa enemmän vuodet kun kilometrit? Itsellä vain sellaiset kokemukset yhdestä autosta
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Nii, käyttötunnithan ne ratkaisee ja päiväajovalot vähentää tuntien kertymistä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Voiko xenoneiden tehoihin vaikuttaa enemmän vuodet kun kilometrit? Itsellä vain sellaiset kokemukset yhdestä autosta

Nii, käyttötunnithan ne ratkaisee ja päiväajovalot vähentää tuntien kertymistä.

Itse olisin enemmän käyttötuntien kannalla. Kokemusta ei ole kuin 5,5 vuodelta, joten vähän mutulla mennään. Seitenkymppisessä on myös merkittävä vaikutus umpioiden "muovilaseilla". Omassa ne on huomattavan sameat. Täytyy ensi keväänä kiillotella.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Nii, käyttötunnithan ne ratkaisee ja päiväajovalot vähentää tuntien kertymistä.

Kyllä käyttötunnithan ne lyhentää tuota valovoimaa. Mä ajan aina ajovalot päällä ihan siitä syystä, että haluan tulla nähdyksi. Ei nuo polttimokustannukset ole kalliita koko autoilussa.

"Xenon- eli kaasupurkauslamput eivät sammu halogeenien tapaan yhtäkkiä, vaan himmenevät ajan kuluessa."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201711092200519178

"Valojen teho tulisi tarkistaa vähintään 100 000 kilometrin välein ja erityisesti siinä vaiheessa, jos niiden teho tuntuu laskeneen."
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Nii, käyttötunnithan ne ratkaisee ja päiväajovalot vähentää tuntien kertymistä.

Jos tunnillisesti kahdessa autossa poltettu polttimoita saman verran, toisessa 250tkm ja toisessa 25tkm, mutta vuosia välissä 10v.

Kuluttaisiko käynnistyssykli niitä sitten enempi kun päällä olo?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tuli tuossa uusia polttimoita selaillessa mieleen, jotta millähän tavalla moottoripyörään myytävät "moto" H4:t eroavat tavallisista? ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kun noi automaattisesti kytkeytyvät päivävalot tuli, niin parissa tm,n käyttötestissä mainittiin että huomiovaloista huolimatta poikkeuksellisen paljon himmenneet ajovalot.

Käsittääkseni xenon valo kärsii sytytyksessä enemmän kuin mikään muu lampputyyppi.

Kyllä käyttötunnithan ne lyhentää tuota valovoimaa. Mä ajan aina ajovalot päällä ihan siitä syystä, että haluan tulla nähdyksi. Ei nuo polttimokustannukset ole kalliita koko autoilussa.

Jos ne xenonvalot ovat asiallisesti rajatut, niin normaalit huomiovalot näkee kyllä kirkkaampana kuin lähivalot. Aika harvassa autossa ajovalot näyttävät rajauksen yläpuolella kirkkaammalta kuin huomiovalot.

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1957
  • S60 T6 AWD -11
Tuli tuossa uusia polttimoita selaillessa mieleen, jotta millähän tavalla moottoripyörään myytävät "moto" H4:t eroavat tavallisista? ???
Kestävät tärinää paremmin.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Kestävät tärinää paremmin.

Eli ei pitäisi olla pätevää syytä olla käyttämättä autossakin? Vai näkynekkö tuo kestävyys pienempänä valotehona tms?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jos ne xenonvalot ovat asiallisesti rajatut, niin normaalit huomiovalot näkee kyllä kirkkaampana kuin lähivalot. Aika harvassa autossa ajovalot näyttävät rajauksen yläpuolella kirkkaammalta kuin huomiovalot.

Puhutaanko me huomiovaloista vai päivävaloista? Jos puhumme jälkimmäisistä, niin niiden sijoituksella (Useassa autossa/merkissä sumuvalojen korkeudella) on myös merkitys miten näkyvät Suomessa esimerkiksi, jos on esimerkiksi lumivalleja. Ajovalot pääsääntöisesti näkyy aina.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Kulkukoira  Proturbo