Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Puhutaanko me huomiovaloista vai päivävaloista? Jos puhumme jälkimmäisistä, niin niiden sijoituksella (Useassa autossa/merkissä sumuvalojen korkeudella) on myös merkitys miten näkyvät Suomessa esimerkiksi, jos on esimerkiksi lumivalleja. Ajovalot pääsääntöisesti näkyy aina.

Niinn no, tuo päivävalo on suora käännös englannin kielestä, mutta oikea suomennos on huomiovalo. Samaa asiaa ne kuitenkin tarkoittavat.

Tuo on kyllä totta että joissain autoissa ne huomiovalot on sijoitettu niin alas että se jo heikentää niiden huomioitavuutta, mutta aika hyvin on kyllä uudemmissa malleissa hilattu huomiovaloja ylemmäs.. Kun huomiovalot tulivat pakollisiksi ne aluksi vaan heitettiin sumareiden paikalle, jonka takia ne oli usein siellä helmassa, mutta kyllä ne jo uudemmissa autoissa alkaa olla kohtuullisen ylhänä. Volvoissahan ne on nykyään keskellä ajovaloja.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Kuluttaisiko käynnistyssykli niitä sitten enempi kun päällä olo?
Jokainen sytyttäminen lyhentää elinikää. Purkauslamppujahan ne ovat, taivavat olla tarkalleen ottaen monimetallilamppuja, samaa tavaraa mitä on käytetty mm. videotykeissä.

Monimetallilamppujen speksejä liittyen sytytysten kestoon en ole nähnyt (en kyllä pahemmin etsinytkään), mutta suuntaa saa varmaan loistelampuistakin. Ne todellakin saa tapettua nopeasti lyhyillä polttojaksoilla, esim. perinteinen WC:n valo, mikä pistetään päälle 20 s ajaksi etukäpäliä huuhtaistaessa.

Loistelampulle voi elinikäspeksi mennä tyyliin 20 000 h poltettaessa yhtäjaksoisesti, 15 000 h tunti päällä, tunti pois jne. Niille etenkin alle 10 min polttojaksot ovat murhaavia - lampun pitäisi ainakin välillä palaa niin kauan, että saavuttaa normaalin toimintalämpötilansa.

Xenonien päälle käy varmaan typerä automatiikka, joka räppää valot päälle 5 s ajaksi aina ajettaessa sillan ali.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Niinn no, tuo päivävalo on suora käännös englannin kielestä, mutta oikea suomennos on huomiovalo. Samaa asiaa ne kuitenkin tarkoittavat.
Jos pilkkua viilataan, niin huomiovalo = keltaiset Talmut, mitä vuosikymmeniä sitten käytettiin.

Ilmeisesti juuri näiden Talmujen vuoksi lainsäädännössä on johdomukaisesti käytetty ilmausta päiväajovalo. Ja onhan tämä ollut siinäkin mielessä kätevää, ettei tarvitse kaikkia tekstejä päivittää. Voi edelleen mm. vaatia, että ajettaessa pitää olla ajovalot päällä, minkä vaatimuksen päiväajovalokin täyttää.

Toimintahan näillä on siinä mielessä erilainen, että alkup. asetustekstien mukaan mitään muita valoja ei saanut palaa, kun päiväajovalot olivat päällä. Tosin Suomessa virkamiehet osoittivat yllättävää joustavuutta ja tulkitsivat pykälät niin, että takavalot saavat palaa. Päiväajovalot pitää olla kytketty niin, että ne palavat "pakkosyötöllä" moottorin ollessa käynnissä, jos muita valoja ei ole päällä. Enää ei siis pysty ajelemaan täysin ilman valoja, mutta peräpää pimeänä on kieltämättä normisuoritus itäautoilla.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2021, 18:15:05 kirjoittanut insinörtti »

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1694
  • www.vrcf.fi
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Hiljalleen edistystä  ;) https://yle.fi/uutiset/3-12220584?origin=rss

Huomasin saman. Montakohan vuotta menee, että hyväksyntä laajenee H11:sta muihin polttimotyyppeihin?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
H11 on siinä mielessä helppo että se on "kaukovalopolttimo", ja jos se kuvio ei nyt olekaan ihan kohdallaan, niin ei se sen kummempia ongelmia aiheuta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Kauhean vaikea on uskoa, jotta H7 polttimokaan aiheuttasi häikimistä, kun ei alkuperäisessäkään ole mitään "kauhoja" ympäri"säteilevästä" polttimosta kun on kyse.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kauhean vaikea on uskoa, jotta H7 polttimokaan aiheuttasi häikimistä, kun ei alkuperäisessäkään ole mitään "kauhoja" ympäri"säteilevästä" polttimosta kun on kyse.

Kyllähän se valokuvio muuttuu jos se valonähteen sijainti siirtyy. H7:ssa sen hehkulangan paikka ja koko on standardissa määritelty käsittääkseni 100 mikrometrin tarkkuudella. Kaikissa näkemissäno H7 ledeissä tuo sijaintivirhe on vähintään 1000% luokkaa.  8)

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Philipsin Ultinon Pro9000 H7-ledit pääsee kyllä jo melko lähelle hehkulangan toleransseja.
Tai no ainakin tuon polttimon led piirin valmistaja tekee speksien mukaan 0,01mm tarkkuudella.
Tietty eri asia onko se lopputuote miten iso möykky, kun siihen lisätään jäähdytyselementti yms tarvikkeet ::)

https://lumileds.com/wp-content/uploads/files/PB175.pdf

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Jotenkin skeptinen esimerkiksi Narvan H7 polttimoiden suhteen, liekö toleransseissaan kuitenkaan. Tosin nythän on tilanne muuttunut T8 tultua taloon, eipä tarvitse enään pähkäillä  8)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Kyllähän se valokuvio muuttuu jos se valonähteen sijainti siirtyy. H7:ssa sen hehkulangan paikka ja koko on standardissa määritelty käsittääkseni 100 mikrometrin tarkkuudella. Kaikissa näkemissäno H7 ledeissä tuo sijaintivirhe on vähintään 1000% luokkaa.  8)
H4 on sentää olemassa sellasia missä on yhitystä, H1 ja H3 on nähty kyllä niitä missä sijoittelu ei oo ihan niinkun pitäs. Tosin ehkä "paras" H4 sarja oli missä piirilevyt oli rungossa vinossa ja sitä myöten ledit vinossa myös.   :2funny: No ei ne maksanu kun 10-15e parilta joten ostinkin ne ihan vaan huvikseni, ainut mihin ne pääty niin kaapin perälle  S*

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Joissain umpioissa nuo ledit kyllä näyttää tuottavan ihan täydellisen kuvion, vaikkei se led näytä olevan lähelläkään siinä missä se on halogeenissa.

Hommasin traktoriin tuollaiset, ja ajatus oli että se toimisi lumitöissä paremmin kun on sellainen kylmäsävyinen valo, vaikka varsinainen valovoima olikin pienempi kuin halogeenissa, mutta oli kriittisen pari milliä liian paksu eikä mahtunut umpio paikalleen sen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2022, 21:28:27 kirjoittanut Jule »

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Ylempänä Philips Racing Vision H7 halogenit ja alempana Philips Ultinon Essential H7 ledit. Autona V70 2002.


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kumpi valaisee paremmin latua?

Tai tietysti jos nuo ovat ihan vasta laitettu, niin valkoista vasten tuo led varmaan näyttää paremmin, jos valokeilassa ei ole vikaa.. Vesikelillä sen todellisen eron yleensä näkee..
« Viimeksi muokattu: 06.01.2022, 14:37:21 kirjoittanut Jule »

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Tossa on märällä kelillä napattu ennen kun lumet tuli.


 

Autoracing  KL-varaosat