Proturbo  Autodiagnoosi

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585273 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Sitten se vasta pöhköltä näyttää kun p*rse on pimeänä vaikka ulkona on pilkkopimeää. Miten se edes on mahdollista, jos automatiikka laittaa edessä ajovalotkin päälle kun tarpeeksi hämärää?
Idän ihmeistä (toyota & co) ja halvemman pään malleista pääsääntöisesti puuttuu hämäräkytkimellä ohjattu valoautomatiikka ja niissäkin autoissa, missä automatiikka on, sen voi yleensä ohittaa laittamalla valokytkimen "parkit päällä" tai "ei valoja" asentoon.

Typerästi suunnitelluissa autoissa valokytkin pitää aina pysäköitäessä kääntää nollille, muutoin jää valot tai ainakin parkit päälle. Seuraavan kerran liikkeelle lähdettäessä on sitten päällä pelkät päiväajovalot ja typerässä toteutuksessa kun mittarivalot palavat joka tapauksessa....

Päiväajovalojen spekseihin kuuluu, että edessä pitää aina palaa joko päiväajovalot tai lähivalot, kun moottori käy. Täysin vailla valoja ajelu ei enää onnistu (tätäkin tyyliä wanhemmalla kalustolla harrastavia riittää... ei näytä edes mittarivalojen puute saavan lamppua syttymään kuskin ullakolla), mutta aika monella autolla voi siis ajella parkeilla, jolloin päiväajovalot sitten palavat alemmalla teholla (jos kyseessä valaisin, joka toimittaa sekä etuvalon eli "parkin" että päiväajovalon virkaa). Ei hyvä tämäkään, himmennetyt valot eivät erotu päivällä.

Jälkiasennusena saa tietysti kaikenlaista typerää aikaan - teiniautoissa ja pakettiautoissa on kaikenlaista viritystä, kun pitää saada muodikkaat etusumuvalot JA päiväajovalot palamaan samaan aikaan (kiellettyä!) ja sit vielä lisäkaukovalojenkin koristevalot... näitä tosiaan nähty suorituksena, missä edessä palaa päiväajovalot + lähivalot + sumuvalot + lisäkaukovalojen mainosvalot ja takana ei yhtään mtään.  :facepalm:

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Oikeastikkohan siellä päättäjät epäilee että kun saadaan tarpeeksi päiväajovaloja autoihin niin maailma pelastuu....
No, eihän sitä tiedä ennenkuin kokeilee?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
^Ei tietenkään maailma yksin tuolla pelastu, mutta maailman mittakaavassa omalta osaltaan merkittävä leikkaus päästöihin, JOS se on täysin turhaa. Mutta JOS siksi, että toteutus ei oikein toimi globaalisti näin pohjolan näkökulmasta. Pitäisi olla toimiva automatiikka kaikissa pakollinen.

Toijjotissa oli pitkään 2010-luvun tuotoksissa hämärätunnistin - tättärätää - mittarivaloille, mutta ei ajovaloille. Melko lailla kuskin varassa perän pimeys noissa. Mutta ihan käsittämätöntä, että näitä näkee pimeällä perällä myös huonommin valaistuilla teillä. Jos niissä nimittäin on vain päiväajovalot päällä, mittarivalot loistaa silmiin auringon lailla ja siihen yhdistettynä huonosti tietä valaisevat päiväajovalot, niin aika tampio saa olla, ettei vaihda valoja päälle. No, yhden tuollaisen muistan mutkitelleen aika pitkään, kun katuvalaistu osuus loppui ja takaa näkyi lähinnä mittarivalojen valaisema vaalea sisäkatto  ::) Valoja ei löytynyt, vaan kaartoi seuraavalle levähdysalueelle. Käyttöohjekirja, mikä se on.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kyllähän tuolla huomiovalodirektiivillä oli periaatteessa päästöjä lisäävä vaikutus, eli ei sillä ollutkaan tarkoitus maailmaa pelastaa vaan ihmisiä.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Kyllähän tuolla huomiovalodirektiivillä oli periaatteessa päästöjä lisäävä vaikutus, eli ei sillä ollutkaan tarkoitus maailmaa pelastaa vaan ihmisiä.

Käsitinkö oikein, autoista vähenevät valot ja ihmishenkiä pelastuu?
Entäpä jos päivävalojen sijaan olisi kunnon valot niin auton huomaisi paremmin?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Käsitinkö oikein, autoista vähenevät valot ja ihmishenkiä pelastuu?
Entäpä jos päivävalojen sijaan olisi kunnon valot niin auton huomaisi paremmin?

Ei ajovalopakkoa -> huomiovalopakko. Kyllähän tuossa pakollisten valojen määrä lisääntyy.

Siis kun puhutaan tuosta eu direktiivistä. Suomalaiseen kansalliseen lainsäädäntöönhän tuli heikennys jolla sallittiin takavalojen sammuttaminen päiväaikaan, myös ruotsissa oli suunnilleen vastaavat kansalliset säännöt, mutta rapiat 400 miljoonalta eu kansalaiselta ei velvoitettu minkäänlaisten valojen käyttöä valoisaan aikaan. Auton etupään valaisuunhan ei tullut käytännössä mitään muutoksia suomalaisessakaan säädännössä tuon huomiovalodirektiivin astuessa voimaan.

Tosin joissain autoissa tuo huomiovalo kyllä parantaa sitä havaittavuutta ihan selkeästi verrattuna siihen lähivaloon. Joissain erityisesti linssihalogeenein varustetuissa autoissa se valokeila on niin tehokkaasti rajattu että huomiovalo on selvästi helpompi havaita.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2022, 17:22:19 kirjoittanut Jule »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
^ Se, ettei takavalojen ole pakko palaa huomiovalojen kanssa tekee myös jälkiasennuksesta mahdollisen.

Monissa 2000 luvun alkupuolen autoissa on suht lyhytikäiset halogeenipolttomot, joiden vaihto ei ole pikkulasten kuultavaa. Sitten on 2 vaihtoehtoa, laitetaan joko valoteholtaan kehnot long life polttimot (tai nykyään joku kiinanledi) tai päiväajovalot + lähivaloihin tehopolttimot, joiden käyttötunteja ei tarvitse enää haaskata päivänvalossa.

Päiväajovalojen pitää syttyä automaattisesti, kun moottori käy, mutta lähi- tai etusumuvalot eivät pala. Siitä vaan suorittamaan kytkentöjä niin, että kaikki em. ehdot toteutuvat. Käytännössä helpoin tapa on kytkeä päiväajovalot palamaan, kun moottori käy (tunnistus latausjännitteestä) ja auton alkup. valot ovat kokonaan pois päältä.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Auton luovutuksessa automyyjä muistaakseni sanoi jotain tyyliin että kannattaa pitää valokatkaisin siinä asennossa että valot on kunnolla päällä, oli kai tullut sanomisia kun oli ajeltu päiväajovaloilla ja vastaavilla peltiä solmuun.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
^ niinno 98 % autoista voisi valokatkaisijan kiinnittää pikaliimalla siihen "pakkovalot" asentoon. Paitsi ettei voi, jos ao. mallissa jää sitten valot/parkit päälle, kun moottorin sammuttaa.

Etusumuvalojen napin saisi myös ottaa kokonaan pois, jos kuskilla on ikää alle 25 tai yli 50 vuotta.

Nopeusmittarin voisi jättää pois täysin tarpeettomana ja myös vilkkuviiksen.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mulla tuo paku on siitä nerokas että kun ajovalot laittaa päälle mittarivalot menee yö moodiin. Normaalistihan tuo ei haittaa, mutta kun tuossa on se mittarin neula sellainen näkymätön muovitikku, joka ilmestyy nökyviin kun siihen sytyttää valon.

Tosin ketään ei pitäisi häiritä mun ajamiset ilman ajovaloja, takavalot palaa aina, ja tuo huomiovalo edessä on vastaantulijan katsannolta kirkkaampi kuin varsinainen ajovalo.

Etusumuvalonappia ei parane liimata, koska silloin ei saa takasumaria päälle. Tosin ne etusumarit on niin surkeat tuikut että ne eivät häikäise kuin niitä periaatteesta häikäistyviä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Nuo nykyaikaiset huomiovalot olisi muuten näkyvyyden kannalta toimivat, jossei niitä tällättäisi helman alimpaan rakoon. Jotkut valmistajat sentään älynneet laittaa sen ledinauhan ajovaloumpion reunaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Auton luovutuksessa automyyjä muistaakseni sanoi jotain tyyliin että kannattaa pitää valokatkaisin siinä asennossa että valot on kunnolla päällä, oli kai tullut sanomisia kun oli ajeltu päiväajovaloilla ja vastaavilla peltiä solmuun.

Täälläpäin ne suunnilleen väkisin vääntää sen automaatille. Pari kertaa pitäny kivahtaa että pidetäänpä valot päällä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Nuo nykyaikaiset huomiovalot olisi muuten näkyvyyden kannalta toimivat, jossei niitä tällättäisi helman alimpaan rakoon. Jotkut valmistajat sentään älynneet laittaa sen ledinauhan ajovaloumpion reunaan.

Onko sitä helmassa enää missään? Aluksi kun ne tulivat käytännössä jälkiasennuksena jo valmiiseen muotoiluun ne yleensä laitettiin sumarin tilalle helmaan, mutta nyt kun autot alkavat olla jo alunalkaenkin suunnituletu huomiovalolliseksi ne tuntuvat yleisesti ottaen olevan siellä ajovalonpaikkeilla.

Ja siellä puskurin allahan ne talmutkin perinteisesti olivat, ellei siinä päällä sitten ollut poikkeuksellisen paljon tilaa.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Ovatpa ja olivatpa missä tahansa, niin ei hirveästi tarvitse maastonmuotoa, kun ajovalon korkeudella olevat tuikut erottuvat huomattavasti kauempaa ja aikaisemmin, kuin sinne puskurin alle sijoitetut. Korostuu varsinkin näissä nykyisten möhkömallisten pökäleiden keuloissa, ja tähän aikaan vuodesta, kun sellaiset ei-minkään-väriset laitokset maastoutuvat tehokkaasti ympäröivään pimeyteen.

Ja jahka lumet tulee, näyttää vastaantulevan taas paljon valottomia autoja, kun ne alustavalot eivät näy kummoisenkaan penkan takaa, siinä missä ajovalot vielä heittäen näkyisi.

Tänään näin asiakkaan sukisukissa yhdensortin suunnittelukukkasen; takasumari keskellä ja aivan alhaalla helmassa. Tässähän ei muuten mitään, vaan kun sen edessä, eli takana, oli vetokoukku... :D
« Viimeksi muokattu: 02.11.2022, 17:39:51 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Auton luovutuksessa automyyjä muistaakseni sanoi jotain tyyliin että kannattaa pitää valokatkaisin siinä asennossa että valot on kunnolla päällä, oli kai tullut sanomisia kun oli ajeltu päiväajovaloilla ja vastaavilla peltiä solmuun.

Omassa Volvossa tuo automatiikka toimii vallan hienosti. Ei ole tarvinnut kääntää auto-asennosta pois. Mittarivalot myös himmenee/kirkastuu juuri niinkuin pitääkin. Ja takavalot palaa aina kun auto käy. 0-asennosta en tiedä kun ei ole ollut tarvetta kokeilla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Carcom Oy  Ateho