Futurez  Kulkukoira

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585358 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Tossa sähkärissä takavalot ja kaarre/kääntymisvalot on aina toiminnassa valovipu "auto" asennossa. En oo itseasiassa koskenut valoviikseen kuin pari kertaa luovutuksen jälkeen, pikselivalot toimii niin hemmetin hyvin.
Vanhemmassa hybridissä ei oo sumareita eikä sitämyöten kääntymisvalojakaan, mut takavalot toimii siinäkin automat. Automaattipitkät pitää laittaa joka startissa käsin päälle, ja ne toimii muutenkin senverran epämääräisesti, että tulee ajettua ehkä puolet pimeistä kilsoista käsikäytöllä.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Ne kulmavalo "pellet" ajaa kyllä suurin osa VAG konsernin ym "romuilla"! :nohnoh Eli Volvoille sittenkin pikkupisteet.

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6869
  • Kaikkee sitä...
Ne kulmavalo "pellet" ajaa kyllä suurin osa VAG konsernin ym "romuilla"! :nohnoh

Ajattelinkin että joko tämä kommentti on tullut! :D

Sinänsä en itse pidä niitä kääntymisvaloja minään mutta onneksi ne saa koodattua itse pois tarvittaessa.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ainakin mulla pakussa ne kääntymisvalot on helvetin hyvät. Tai oikeastaan ajovalot huonot/kapeat. Varmaan tulisi ajwltua aina sumarit päällä jos tuossa ei olisi tuota kääntymistoimintoa.

Olen katsellut tässä maaseudun rauhassa keittiön ikkunasta kylätielle missä on meiltä katsottuna mutkien rypäs mihin näkyy hyvin, ja nyt valoisaan aikaan huvittaa kun autot lähestyy niin monissa autoissa "kulmalisävalot" palaa= oikea, vasen, oikea, vasen, oikea ja sitten auto katoaa talomme ohi. No mikä vialla? Ei mikään, takapäässä ei näissä ole sitten valonpilkahdustakaan, mikä järki tässä siis on? Nokassa turhaa valoa valoisaanaikaan ja autojen takaosa pimeänä myös monilla sitten kun on hämärää tai ihan pimeääkin.
Menikö ihan oikeasti valojen säädökset oikein/järkevästi kun takavalot ei pala edes tarvittaessa ja edessä turhaa valosaastetta? Tuli nyt tämä mieleen ja halusin avata juttua!
Ota kantaa jos viitsit. Nykyiset valojen käyttäjät eli me kaikki olemme mielestäni melkoisen kehittymättömiä kun emme osaa käyttää niitä  S* :nohnoh"""lisätakavaloja""" :nohnoh edes silloin kun olisi turvallisuutemme takia pakko! :2funny: mutta osaamme antaa turhien kulmavalojen tuikkia valoisassa.

Siis syttyykö jossain autossa ne kääntymisvalot huomiovalojen kanssa.  :idiot2:


Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Pitkien valojen käyttö tai oikeastaan käyttämättömyys!

Eilen ajelin Stadi-Heinola motarin välin illalla, koska suurimmalta osalta motaria ei ole valaistu käytin ihan normaalisti pitkiä (Niitä saa käyttää moottoritiellä) paitsi oikealle kaartuvissa kurveissa jolloin ne osoittaa vastaantulijaa suoraan silmiin. Ei riitä yli 50 mielensä pahoittaajaa, jotka ajoivat vastaan lyhyet päällä ja räpsivät valojaan  ;D.

https://www.is.fi/autot/art-2000008654513.html
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Pitkien valojen käyttö tai oikeastaan käyttämättömyys!

Eilen ajelin Stadi-Heinola motarin välin illalla, koska suurimmalta osalta motaria ei ole valaistu käytin ihan normaalisti pitkiä (Niitä saa käyttää moottoritiellä) paitsi oikealle kaartuvissa kurveissa jolloin ne osoittaa vastaantulijaa suoraan silmiin. Ei riitä yli 50 mielensä pahoittaajaa, jotka ajoivat vastaan lyhyet päällä ja räpsivät valojaan  ;D.

https://www.is.fi/autot/art-2000008654513.html
Johtui vähän kuinka hyvät pitkät on paljonko vilkuttelevat. Yleisesti kyllä motarilla pitäisi käyttää enemmän kaukovaloja.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Ainakin mulla pakussa ne kääntymisvalot on helvetin hyvät. Tai oikeastaan ajovalot huonot/kapeat. Varmaan tulisi ajwltua aina sumarit päällä jos tuossa ei olisi tuota kääntymistoimintoa.

Siis syttyykö jossain autossa ne kääntymisvalot huomiovalojen kanssa.  :idiot2:

Mitkä lie säädöt/asetukset on päällä samantekevää, on vaan niin turhat nuo kääntymisvalot kun on valoisaa ja kommenttiini samalla laitoin moitteet kun ei porukka osaa pitää takavaloja päällä silloin kun on välttämätöntä oman ja muiden turvallisuuden takia. Mutta tehkööt muut mitä tekee itse varmistan aina että valot on oikeat meidän kaikkien turvalliseen liikennöintiin. :)

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Päiväajovalot, taitaa olla sieltä tyhmimmästä päästä ideoista mitä autoihin on suunniteltu.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Mitkä lie säädöt/asetukset on päällä samantekevää, on vaan niin turhat nuo kääntymisvalot kun on valoisaa ja kommenttiini samalla laitoin moitteet kun ei porukka osaa pitää takavaloja päällä silloin kun on välttämätöntä oman ja muiden turvallisuuden takia. Mutta tehkööt muut mitä tekee itse varmistan aina että valot on oikeat meidän kaikkien turvalliseen liikennöintiin. :)

No kyllä kääntymisvalot tossa munkin autossakeskellä päivää syttyvät kurvatessa jos ajovalot on kytketty päälle. Jos autossa ei takavalot pala, niin äkkiäkö sitä pitää ajovalot kokoajan päällä jotta ve takavlot pysyy päällä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Päiväajovalot, taitaa olla sieltä tyhmimmästä päästä ideoista mitä autoihin on suunniteltu.

Hyvin ahtaalta katsantokannalta katsottuna noin ehkä on. Tosin huomiovaloja on eri muodoissa käytetty jo yli puoli vuosisataa, eli ihan äskettäisestä keksinnöstä ei ole.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2023, 20:58:59 kirjoittanut Jule »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Päiväajovalot, taitaa olla sieltä tyhmimmästä päästä ideoista mitä autoihin on suunniteltu.

Päiväajovaloissa ei ole lähtökohtaisesti mitään vikaa. On sitäpaitsi aika helevetin vanha keksintö, ja oikein toteutettuna jopa parempi = havaittavampi ratkaisu kuin perus lähivalokillit.

Suurempi ongelma on huonossa näkyvyydessä täysin palamattomat takavalot, ja paremminkin ne aivoinvalidit ratin ja penkin välissä, jotka eivät näin yksinkertaista asiaa kykene tajuamaan.

Mutta kyllähän tuo pimeä perse on typerä ratkaisu vaikka keskellä kirkasta päivää. Miksi heikentää auton havaittavuutta valoisissakaan olosuhteissa, varsinkin kun nykyledit erottuisivatkin niissä paremmin kuin pari himmeää hehkua?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5040
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Alimpaan helvettiin joutais joissain nykyautoissa etuvilkkujen sijoitus. On lyöty ihan ajovaloon kiinni ylä tai alapuolelle.
Sit ku on kirkkaat valot niin koitas kattoo vilkuttaako se vai ei. :knuppel2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Hyvin ahtaalta katsantokannalta katsottuna noin ehkä on.

Olen sitten kai ahdasmielinen? Mitähän hyötyä päiväajovaloista oikeastaan on....

Suurempi ongelma on huonossa näkyvyydessä täysin palamattomat takavalot, ja paremminkin ne aivoinvalidit ratin ja penkin välissä, jotka eivät näin yksinkertaista asiaa kykene tajuamaan.

Tätä lähinnä tarkoitin tuolla kommentilla joka ilmeisesti on ahdas katsantokanta. Miksi taaksepäin ei ole valoja?
Liikkuvassa autossa pitäisi aina olla päällä jokin ajovalo eteen ja taakse. Varoitus, tuo oli mielipide.
Ja mitäpä haittaa vaikka eteenpäinkin on ihan kunnon valot, miksi ajella parkit päällä....?
Auton luovutustilanteessa automyyjä vähän vihjasi että ei kannata edes jättää valonappulaa asentoon jossa auto itse päättää onko päivävalot vai kunnon ajovalot, on ilmeisesti tullut sanomista erilaisissa kolaritilanteissa.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Nyt menee termeissä vähän ajo- ja takavalot sekaisin.

Mutta nämä nykyaikaiset led-päiväajovalothan nimenomaan näkyvät paremmin kuin jotkut kolikon kokoiset linssivalot, olettaen että ne on järkevästi sijoitettu, juuri niissä valaistusoloissa, joissa niitä on tarkoitettu käytettävän. Ollaan tultu jonkin matkaa niistä ajoista, kun 5W parkkilampun kirkastaminen 15 wattiseksi ulosmittaisi sen vieressä loimottavan saloraruudun.

Ajatus on silti edelleen sama, miksi polttaa kalliimpia ja enemmän virtaa kuluttavia ajovalopolttimoita silloin, kun niistä ei näkemisen kannalta ole hyötyä, ja näkyminen voidaan hoitaa kevyemminkin.

Tämä nykyautojen ledien näkyminenhän ei muutu pimeän tullenkaan, vaan ongelmaksi muodostuvat jälleen ääliöt, jotka eivät tajua oman näkemisensä vuoksi kytkeä varsinaisia ajovaloja päälle, mikäli auto ei sitä itse tee. Samaa sarjaa ovat vilkut ja sumarit päällä ajelevat jonnet.

Se, miksi ratkaisu, joka toimii keulassa, onkin takapäässä ehdoton nounou, onkin sitten aivopieru, jota on nykyään aika vaikea perustella. Jarru- ja takavalojen välille on vuosikymmeniä osattua luoda riittävä tehoero, ja nyt se ei sitten onnistukaan... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
 Lainaus alla tekstistäsi!

"Tämä nykyautojen ledien näkyminenhän ei muutu pimeän tullenkaan, vaan ongelmaksi muodostuvat jälleen ääliöt, jotka eivät tajua oman näkemisensä vuoksi kytkeä varsinaisia ajovaloja päälle, mikäli auto ei sitä itse tee. Samaa sarjaa ovat vilkut ja sumarit päällä ajelevat jonnet."

 Ette kovinkaan monet osaa käyttää sitä valokatkaisijaa oikein.

Ongelman ilmeisesti tekivät EU päättäjät takavalojen pimennys Direktiiviensä vai mitkä lie kanssa, jos takavalot palaisivat valokatkaisijan asetuksista huolimatta aina ei olisi ongelmaa, eli ongelma on ymmärtämättömät päättäjät. Pitää siis säätää Suomeen erillisasetus meillä uusina myytävissä ajoneuvoissa pitää palaa takavalot aina kun ajoneuvo on käynnissä, ei tämä ole mikään eipäs juupaas juttu, valot päällä aina ajoneuvon takapäässä ja liikenneturvallisuus paranee edes hivenen kun näkyy että siellä on ajoneuvo.

 

Carcom Oy  Ateho