Elekma  Autoracing

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585271 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5038
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Ei niitä paranis päästää luontoon ollenkaan. :))
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
No kyllä kääntymisvalot tossa munkin autossakeskellä päivää syttyvät kurvatessa jos ajovalot on kytketty päälle. Jos autossa ei takavalot pala, niin äkkiäkö sitä pitää ajovalot kokoajan päällä jotta ve takavlot pysyy päällä.

Äkkiäkö sitä pitää mutta kun eivät pidä :nohnoh vaan ajavat autojen perä pimeänä pimeälläkin. :idiot2:

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6866
  • Kaikkee sitä...
Tainneet aina olla model 3:sia, joissa vissiin voi tabletilta lääppiä ajovalojen korkeussäädön, joita sitten voi erikseen säädellä ohjauspyörän hiiripalloista.

Jaa niissä on tommonen säätö. En sitten enää ihmettele kun joka toisessa valot näyttää hevon p*rseeseen.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5038
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Nii ettei oo semmonen maavika mikä suorahousuilla oli lossilla kun poliisit sattu samaan kyytiin.
Poliisit sano että veljeksillä ei toinen ajovalo pala.
Hetken pohdittuaan toinen ravimies keksi että hai, se ei saa maata ku ollaan lossilla.

Ja näääin. :buck2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Nii ettei oo semmonen maavika mikä suorahousuilla oli lossilla kun poliisit sattu samaan kyytiin.
Poliisit sano että veljeksillä ei toinen ajovalo pala.
Hetken pohdittuaan toinen ravimies keksi että hai, se ei saa maata ku ollaan lossilla.

Ja näääin. :buck2:

Kertoman mukaan poliisit oli pysäyttäneet auton, ja sanoneet ettei toinen ajovalo pala. Kuski tuumasi, että asia selvä, pitääpä vaihtaa kun saa polttimon ostettua. Toinen poliiseista oli vain jatkanut jankuttamista, että se pitää nyt vaihtaa, joku saattaa muuten luulla, että se on moottoripyörä kun tulee vastaan. Kuski siihen, että jos hän sen vaihtaa, niin luuletteko sitten, että sieltä tulee kaksi moottoripyörää rinnakkain...?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Mulla on tossa duunipakussa (proace) se kaikkein huonoin toteutus. Huomiovalot ovat tiivis kolmen ledin nippu, aivan välittömästi pienen n. 4x4cm vilkun yläpuolella. Ja huomiovalo ei sammu tai himmene kun vilkun kytkee päälle.

Ei lähellekään huonoin. Hankalampi on ihan perinteinen setti, missä on saman "lasin" alla lähivalo ja vilkku. Pimeällä lähivalon aiheuttama häikäisy heikentää vilkun näkyvyyttä. Lisätään vielä etuhelmaan etusumuvalot, jotka toimivat myös kulmavaloina. Liikenneympyrässä pyöriessä syttyy sisäkaarteen puoleinen valo (ratin käännön perusteella) mikä antaa vähän ristiriitaista viestiä yhdessä häikäisyn vuoksi huonosti erottuvan vilkun kanssa. Em. setti vm2008 autossa ja tuohon aikaan kun oli nuo kulmavalotkin aika uusi tuttavuus, niin hyvin huomasi liikenneympyröissä, ettei muut autot uskaltaneet ajaa ympyrään, vaikka kovasti koitin vilkuttaa, että olen poistumassa heti ensimmäisenä eteen osuvasta liittymästä.

Näin, vaikka ao. autossa valmistaja oli koittanut paikata tilannetta speksaamalla etuvilkkuun peräti 24 W polttimon perinteisen 21 W sijaan. Tähän kohtaan huutonaurua, valotehoa pitää saada 30-50 % lisää, jotta muutoksen havaitsee ilman mittalaitteita...

Ihmeellistä vilkkujen rampauttamista on ollut vastakkaisessakin päässä. Pelätään vilkun aiheuttamaan häikäisyä? Ja samaan aikaa lätkitään huikean kirkasta ledijarruvaloa peräpää täyteen. Em. autossa takana 15 W poltin vilkussa ja tästäkin on pystynyt ainakin Audit pistämään paremmaksi kärpäsen kakan kokoisten ja himmeiden vilkkujen muodossa.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Aika selkeä vilkku on LED-päivävalo, joka vaihtaa väriä valkoisesta >> vilkkuvaksi oranssiksi kun vilkku on päällä. Volvon FH:ssa yksi onnistuneimmista parkki/DRL/vilkku yhdistelmistä yleensä. Näitä modataan myös palamaan oranssina, vaikka eihän se enää laillinen ole.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
Valoista ja vilkuista tuli mieleen että oli tuossä eräänä päivänä vissiin bemarissa maadoitusvika tai jotain ku vilkku syttyi tuon merkkisessä autossa,
 oli vähän sellainen "once in a lifetime" hetki.
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Äkkiäkö sitä pitää mutta kun eivät pidä :nohnoh vaan ajavat autojen perä pimeänä pimeälläkin. :idiot2:

Meinaatko että ihan samaa autoa koskee kumpikin ongelma?

Aika selkeä vilkku on LED-päivävalo, joka vaihtaa väriä valkoisesta >> vilkkuvaksi oranssiksi kun vilkku on päällä. Volvon FH:ssa yksi onnistuneimmista parkki/DRL/vilkku yhdistelmistä yleensä. Näitä modataan myös palamaan oranssina, vaikka eihän se enää laillinen ole.

Mä olen myös joskus miettinyt noita volvoissa melko yleisiä keltaiseksi muutettuja huomiovaloja, mutta millä perusteella ne olisi laittomat?

Niissä valoissa on huomiovalohyväksyntä, ja niiden värikin on oikeastaan se mikä lakikirjassa on lueteltu huomiovalolle soveltuvaksi väriksi.

Mä modasin edelliseen pakuun huomiovalot hommaamalla vilkkulampun tilalle väriä vaihtavat polttimot. Laillinen tuo ei tietenkään ole, mutta toimii ihan hyvin, ja bonuksena se huomiovalo sammuu kun vilkun kytkee päälle.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Mä olen myös joskus miettinyt noita volvoissa melko yleisiä keltaiseksi muutettuja huomiovaloja, mutta millä perusteella ne olisi laittomat?

Niissä valoissa on huomiovalohyväksyntä, ja niiden värikin on oikeastaan se mikä lakikirjassa on lueteltu huomiovalolle soveltuvaksi väriksi.

Jäin miettimään, että onkohan näissä myös valmistusmaakohtaisia eroja?

Kylillä näkyy joskus tuoreempi Ram, jossa päivisin palaa vain oranssi ledirivi ajovaloumpioiden alla, eli perinteinen jenkkiparkki. Eikä tietenkään esim. takavaloja.

Voihan se olla joku aftermarket-ranetuskin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jäin miettimään, että onkohan näissä myös valmistusmaakohtaisia eroja?

Kylillä näkyy joskus tuoreempi Ram, jossa päivisin palaa vain oranssi ledirivi ajovaloumpioiden alla, eli perinteinen jenkkiparkki. Eikä tietenkään esim. takavaloja.

Voihan se olla joku aftermarket-ranetuskin.

Jenkeillähän on se oma huomiovalosääntönsä, ja eihän se kovin harvinaista ole että joku jenkeistä uitettu auto tulee vastaan jenkkimallin huomiovalot päällä.

Esim vanhakoppasen pre facelift xc60 etuvalot, jotka meillä katsotaan parkeiksi on amerikassa huomiovalot. Ovat ehkä hieman keskivertoparkkia kirkkaammat, mutta ei ne kyllä meikäläisestä huomiovalosta mene.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Niissä valoissa on huomiovalohyväksyntä, ja niiden värikin on oikeastaan se mikä lakikirjassa on lueteltu huomiovalolle soveltuvaksi väriksi.
Puhutaanko nyt 80-luvun vain 2000-luvun vehkeistä?

Viimeiset kymmenkunta vuotta päiväajovalot ovat olleet uusissa autoissa pakolliset. Näitä koskee vähä eri vaatimukset kuin 80-luvun talmuja. Kannattaa päivittää tiedot kerran 30 vuodessa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Puhutaanko nyt 80-luvun vain 2000-luvun vehkeistä?

Viimeiset kymmenkunta vuotta päiväajovalot ovat olleet uusissa autoissa pakolliset. Näitä koskee vähä eri vaatimukset kuin 80-luvun talmuja. Kannattaa päivittää tiedot kerran 30 vuodessa.

Ei laki erottele noita vuosimallien mukaan, muuten kuin että ovat pakolliset oliko se nyt 2015 jälkeen.

Saakeli kun tuo uusi tieliikennelaki on niin hankala, hemmetin hidasta löytää ne varsinaiset vaatimukset ja linittää ne.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Jenkeissä parkkivalo on oranssi ja sitä kutsutaan yleisesti marker-valoksi, marker tai side marker tai corner marker tai roof marker katolla truck:ssa jne. Se ei ole kuitenkaan sama asia kun DRL-valo. Täällä parkkeja muutetaan oransseiksi, ennen niitä oli lähinnä jenkkiautoissa, mutta nykyään se yleistynyt nuorison keskuudessa. Jenkeissä marker-valoja taas vaihdetaan valkoiseksi, koska se on heidän mielestä niin "Coolia".
Daytime Runnin Lights päivävalot ovat siellä toisinaan auton pitkät valot, jotka palavat alennetulla jännitteellä normaalia himmeämmin, esim 90-luvun GM pick up:ssa.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Tätä lie joskus jo sivuttukin, mutta kun tämä uusi tieliikennelaki nyt yhdenmukaistaa mannertenvälisiä valosäädöksiä, niin koskeeko tämä takautuvasti myös vanhempia tehdasasennuksia?

Meinaan kun joskus piti pimentää Fleetsiden maskiparkkeja ja lisäillä parkkipolttimoita ajovaloumpioihin, niin kelpaisko nää nyt?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron