Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585303 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Tätä lie joskus jo sivuttukin, mutta kun tämä uusi tieliikennelaki nyt yhdenmukaistaa mannertenvälisiä valosäädöksiä, niin koskeeko tämä takautuvasti myös vanhempia tehdasasennuksia?

Meinaan kun joskus piti pimentää Fleetsiden maskiparkkeja ja lisäillä parkkipolttimoita ajovaloumpioihin, niin kelpaisko nää nyt?
Muistan lukeneeni että uudempaa pykälää saa soveltaa.. Siis saa asentaa myöhemmin tulleen pykälän mukaiset varusteet, mutta niitä ei saa vaatia jos autoa ei ole muutettu, pl. erikseen määritellyt pakolliseksi tulleet varusteet, kuten esim nopeudenrajoittimet tms.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Motonetin sivuilla noi tais olla kyl tekstillä ei tieliikkenne käyttöön

vähän kyl täs mietin et heittäiskö 940 lisäpitkistä Xenonit mäkeen ja lähtis noilla koittamaan

Onkos jogiin vielä kokeillut, ovatko vaihtamisen arvoiset? Ja oliko nyt kyse ysin omista lisäpitkistä vai extrakannuista?

Ajatuksena kiehtova seiskaankin, muttei kiinnosta tuoda siiliä Cometien kopasta läpi... :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Ei laki erottele noita vuosimallien mukaan, muuten kuin että ovat pakolliset oliko se nyt 2015 jälkeen.
Päiväajovalot (DRL) ovat pakolliset tietyn päivämäärän jälkeen tyyppihyväksytyissä automalleissa. Reilut 10 vuotta sitten tämä määräys tuli, mutta sen jälkeen myytiin vielä monen vuoden ajan autoja, joiden tyyppihyväksyntä oli tehty aiemmin ja päiväajovalot tästä syystä puuttuivat.

Päiväajovaloissa oleellinen vaatimus on, että niiden tulee syttyä automaattisesti, jos ei autossa ole lähivalot päällä. Tässä se pieni ero niihin 80-luvun talmuihin.

Enää ei pitäisi olla mahdollista ajella täysin vailla valoja. Valitettavasti monella autolla pystyy edelleen hölmöilemään eli voi pakottaa pysäköintivalot päälle ajon aikana. V60 kuuluu tähän ryhmään. Lisäksi V60 mittaristosta ei näe, palaako lähivalot vai päiväajovalot - tämä on ihan selkeä rikkomus ohjeistusta vastaan, mutta kelpaa koko EU:ssa, kun jossain maassa joku hölmö on päästänyt tämän sormien läpi.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Omaan -13 v70:iin jälkiasensin huomiovalot sumareiden tilalle. Nyt toimii niin, että sytytysvirrat päällä 0-asennossa palaa huomiovalot, saa pakotettua parkeille ja AUTO-asennossa palaa sitten valoisuusanturin mukaan joko lähivalot tai huomiovalot. Lähivaloasento tietysti vielä normaaliin tapaan ja bonuksena ilmestyi valikko, jolla saan valittua, palaako takavalot huomiovalojen kanssa.

Ei pysty siis enää vahingossa valottomana ajamaan ja tuo parkeille unohtuminenkin, ainakin digimittariston kanssa, aiheuttaa varoitusviestin, kun auto lähtee liikkeelle.

Reseptinä v50:n drl valot sumareiden paikalle, vdashillä drl ohjelmointi ja kun ei sillä suoraan toiminut, niin vaihtoreleellä virran syöttö huomiovaloille ja poiskytkentä parkkien mukaan.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Päiväajovalot (DRL) ovat pakolliset tietyn päivämäärän jälkeen tyyppihyväksytyissä automalleissa. Reilut 10 vuotta sitten tämä määräys tuli, mutta sen jälkeen myytiin vielä monen vuoden ajan autoja, joiden tyyppihyväksyntä oli tehty aiemmin ja päiväajovalot tästä syystä puuttuivat.

Päiväajovaloissa oleellinen vaatimus on, että niiden tulee syttyä automaattisesti, jos ei autossa ole lähivalot päällä. Tässä se pieni ero niihin 80-luvun talmuihin.

Enää ei pitäisi olla mahdollista ajella täysin vailla valoja. Valitettavasti monella autolla pystyy edelleen hölmöilemään eli voi pakottaa pysäköintivalot päälle ajon aikana. V60 kuuluu tähän ryhmään. Lisäksi V60 mittaristosta ei näe, palaako lähivalot vai päiväajovalot - tämä on ihan selkeä rikkomus ohjeistusta vastaan, mutta kelpaa koko EU:ssa, kun jossain maassa joku hölmö on päästänyt tämän sormien läpi.

Se alkuperäinen huomiovalosääntö ei tosiaan tainnut ottaa kantaa siihen miten ne syttyivät, mutta lienee ollut melko harvinainen kytkentä, jos huomiovalo on pitänyt erikseen kytkeä päälle. Ajovalojen kanssa nekään ei saaneet palaa. Tosin esim 80-luvun Sisussa on nappi jolla huomiovalotoiminto kytkettiin päälle. Eli moottorin käydessä oli mahdollista kaikki valot sammuttaa. Kai tuossa on ajateltu jotain työkoneen käyttöä tms.

Ja huomiovalo on tämän nykyautojenkin ajovalon sijaan käytettävän valon nimi. "Päiväajovalo" on vain kömpelö käännös englanninkielisestä termistä, mutta kaikissa virallisissa yhteyksissä se on edelleen huomiovalo.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Mistä voisi löytää, vai löytääkö mistään H7 kannalla olevaa led-poltinta, jonka värilämpötila olisi mieluusti alle 5000K?

Kaikkihan nämä taitaa olla jotain 6000K, joka on aivan liian sinistä.

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Päiväajovaloissa oleellinen vaatimus on, että niiden tulee syttyä automaattisesti, jos ei autossa ole lähivalot päällä. Tässä se pieni ero niihin 80-luvun talmuihin.

Ajelin toissapäivänä Porvoon motarilla melko sateisessa ja harmaassa säässä. Perässä ajava Dacia Duster vaihteli useamman kerran huomiovaloista päivävaloille ja takaisin. Ilmeisesti automatiikka. Kelissä ei tapahtunut mitään muutosta. Muutamalla autolla takavalot eivät olleet päällä ja itse mietin, että takasumariakin olis jo voinut käyttää. Hyvin valitettavaa tämä nykyautojen valoautomatiikka. Eikö tähän nyt löytyisi tekoälystä joku fiksu ratkaisu?

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Mistä voisi löytää, vai löytääkö mistään H7 kannalla olevaa led-poltinta, jonka värilämpötila olisi mieluusti alle 5000K?

Aika huono valikoima ja kiinasta voi tulla ihan mitä sattuu.
Tämä vois olla toimiva, ehkä...
https://www.norgeslys.no/products/h7piaa-hyper-arros-led-4000k
https://www.speakev.com/threads/piaa-hyper-arros-led-on-the-ampera.152746/

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Aika huono valikoima ja kiinasta voi tulla ihan mitä sattuu.
Tämä vois olla toimiva, ehkä...
https://www.norgeslys.no/products/h7piaa-hyper-arros-led-4000k
https://www.speakev.com/threads/piaa-hyper-arros-led-on-the-ampera.152746/
Joo, ei niitä tunnu olevan/löytyvän. :( Tekisi mieli päivittää tuon seitenkymppisen kaukovalot paremmiksi.

Olin eilen kaverin kyydissä, kun kävimme kokeilemassa hänen uusia valoja. Lähivaloissa Philips Ultinot ja lisäkaukovaloina nämä: https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/w-light-lightning-175-led-lisavalo-w-light-lightning-175-kaukovalo/p/1605-NS3809/

Kovin kauaa en pystynyt eteenpäin katsomaan, kun jo alkoi silmiä särkemään tuo sininen valo. :D Näössäni ei ole vikaa, mutta jokin tuossa sinisessä valossa alkaa ärsyttämään silmiä. :idiot2:

Yksi vaihtoehtohan olisi xenon-muutossarja, mutta niissä taas on se pieni viive, ennen kuin palaa täysin kirkkaasti.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Kovin kauaa en pystynyt eteenpäin katsomaan, kun jo alkoi silmiä särkemään tuo sininen valo. :D Näössäni ei ole vikaa, mutta jokin tuossa sinisessä valossa alkaa ärsyttämään silmiä. :idiot2:

Tämäkin on mielenkiintoista, miten erilaisia makuja on.

Itse olen todennut "miellyttävimmäksi", mitä valakiampi valo on. Ledien kanssa luiskahtaa helposti jo sinertäväksi, mutta sekin on parempi kuin orgis kusenkeltainen.

Kuitenkin se kusenkeltainen lienee jossain määrin todettu (?) parhaaksi kontrastin ja liikkeen havaitsemisen kannalta. Esimerkiksi ajamiseen tai ampumiseen tarkoitetut linssit on aika keltaisia, ja oliko wanhoissa katulampuissa sama ajatus, vai johtuiko vain senaikaisesta valaisintekniikasta (natrium?)

Toisaalta voisi kuvitella, että ns. päivänvalo olisi ihmissilmälle se "luonnollisin"? ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Natriumlamput tuottavat aina keltaista valoa, mutta esim ledillä toteutettu katuvalaistus ei ole yleensä kovin kylmäsävyistä, ja ledvalot ovat kyllä värilämpötilaltaan aina suunniteltu, koska se ledin "luonnollinen" väri on sininen.

Syy siihen että noita korkeita värilämpötiloja suositaan, erityisesti noissa tarvikkeena myytävissä lampuissa, on se että se kylmäsävyinen valo vaikuttaa kirkkaammalta, joka ei tietenkään itsessään ole huono asia.

Tuossa on taustalla se että luonnollisen valon värilämpötila nousee valovoiman kasvaessa, jonka takia heikosti valaistussa huoneessa hehkulampun 2700k valo näyttää luonnolliselta, mutta jos tila on voimakkaasti valaistu, se 2700k näyttää keltaiselta. Tuo toimii myös toisinpäin, jos kirkkaasti valaistun tilan luonnollisella 5000k valoilla tuotetaan vain vähän valoa, ne alkavat näyttämään siniselta ja ja esineet näyttävät kalpean kelmeiltä, eikä niitä tarkemmin tarkastaltaessa tunnu näkevän kunnolla, koska silmä ei näekään pieneen valovoimaan luonnollista lämminsävyistä valoa. 


Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Siis pienpainenatriumlamput tuotti keltaista valoa. Näitä oli vuosikymmeniä sitten valtaväylien valaistuksena - noin metrin mittaisia "kankia", mutta olivat kierrekannalla.

Noiden perään tuli suurpainenatriumit, joiden valo on vahvasti keltasävyistä... paitsi että näistä oli olemassa myös ns. värikorjattu versio, joka alkoi jo olla aika hehkulampun oloinen.

Kylmäsävyiset valot ovat tehokkaampia nimenomaan katuvalalaistuksessa ja autojen valoina. Tämä johtuu siitä, että lamppujen valovirta määritetään kirkkaaseen päivänvaloon sopeutuneen näköaistin spketriherkkyyskäyrien avulla, mutta yöllä / hämärässä silmän herkkyys lyhyille aallonpituuksille kasvaa ja sinertävää valoa tuottavat valonlähteet ovat siis kirkkaampia kuin pelkästä valovirta-arvosta voisi päätellä.

Kellansävyistä valaistusta käytettiin, kun muuta ei osattu tehdä. Siis hehkulamput + näissä purkauslampuissakin saatiin paras valotehokkuus tuottamalla pelkästään keltaista valoa (pienpainenatrium), joka osuu aika lähelle näköaistin herkkyysmaksimia.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
No ei niitä kylmäsävyisiä valoja juuri katuvaloissa näe. Monimetallilampun n. 4000k on käytännössä se kylmin, ledit ovat pääsääntöisesti "lämpimämpiä".

Mä en kyllä perskohtaisesti näe kylmäsävyisellä valolla paremmin jos on pimeää.. Siis jos verrataan luokkaa 3000 vs 5000k

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Nyky ledikatuvalot ja myös sisätilojen ledivalaistukset on ihan sanonko mistä?

Vanhat katuvalot valaisi enemmän metsiä eikä hämäränäkö kärsinyt. Nykyään menen myös valaistut alueet pitkät päällä että näkisin hirven ennenkuin se on tiellä.

Ja työpaikalle vaihdettiin ledivalot. Häikäisee silmäkulmissa ja tuli paljon pimeitä alueita.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vähän harmittaa että ledivalojen maineen pilaa hinnat alkaen kiinanpaskat värisevine ja käyttöiältä olemattomine tuotteineen.

Kyl tommonen tunable white ledi hyvällä matalarippelisellä ajurilla on ihan voittamaton valo sisätiloissa. Ohjaukseen kytkimien lisäksi läsnäolotunnistimia, vuosikello ja ulkoanturi, niin hyvä tulee. Tietty jos työnantaja ei välitä duunareistaan sen vertaa, että panostaisi heidän hyvinvointiinsa ja turvallisuuteen laadukkaalla valaistuksella, niin sille ei voi mitään. Vastuuvapauslauseke: Olin ennenvanhaan valoalan firmassa töissä.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo