Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Onko kukaan vielä hankkinut tuollaisia päiväajo-, sumu- ja kääntymisvaloja?
http://www.jussinmaki.net/blogi/osram-ledriving-fog-drl-acl/
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Muutenkin 6 xenon lisäpitkää on laiton yhdistelmä...

Itseasiassa jos siihen autoon on sen tietyn kapean aikaikkunan aikana laitettu 6 lisäpitkää ne voivat olla lailliset. Sitä en osaa 100varamsti sanoa voivatko ne olla xenonit. Jonkin kirjoitusvirheen takia siis kuorma-autoihin sai laittaa 6 lisäpitkää, pian muuttivat sen niin että vain neljä saa palaa yhtäaikaa.

Tietysti jos auto on 70-luvulta tai vanhempi niin saa olla 8 pitkää.

6 xenon kannulla jo referenssisäännön täyttäminen on aika vaikeaa, 15 tai alle referenssillä ei xenon kaukovaloja hirveästi ole.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Itseasiassa jos siihen autoon on sen tietyn kapean aikaikkunan aikana laitettu 6 lisäpitkää ne voivat olla lailliset. Sitä en osaa 100varamsti sanoa voivatko ne olla xenonit. Jonkin kirjoitusvirheen takia siis kuorma-autoihin sai laittaa 6 lisäpitkää, pian muuttivat sen niin että vain neljä saa palaa yhtäaikaa.

Tietysti jos auto on 70-luvulta tai vanhempi niin saa olla 8 pitkää.

6 xenon kannulla jo referenssisäännön täyttäminen on aika vaikeaa, 15 tai alle referenssillä ei xenon kaukovaloja hirveästi ole.

Väitän edelleen, että useassa yhdistelmässä noita valoja on enemmän, kuin laki sallii tosin ne on erillisen kytkimen takana.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
On varmasti.

Toisaalta kyllähän sen jokainen voi itsekin todeta että kun ajaa autolla jossa on hyvät valot ei väsy läheskään yhtä nopeasti kuin autolla jonka valoilla näkee, mutta joita ei voi luonnehtia hyviksi. Ja sitten kun sitä koko työpäivän, eli yön, ei tee muuta kuin ajaa pimeässä, niin ihan hirveästi siinä ei ota stressiä siitä miten ne valopykälät menikään.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
On varmasti.

Toisaalta kyllähän sen jokainen voi itsekin todeta että kun ajaa autolla jossa on hyvät valot ei väsy läheskään yhtä nopeasti kuin autolla jonka valoilla näkee, mutta joita ei voi luonnehtia hyviksi. Ja sitten kun sitä koko työpäivän, eli yön, ei tee muuta kuin ajaa pimeässä, niin ihan hirveästi siinä ei ota stressiä siitä miten ne valopykälät menikään.

Jännä homma vain, että tänä päivänä noita hyviä valoyhdistelmiä voi rakentaa ihan laillisestikkin joilla näkee. Mä veikkaan, että jos ruuvaa esimerkiksi X-Visionin dominaattoreita xenonina 4kpl keulalle, niin varmana riittää valoteho ja referenssi on 80 (Kun omat pitkät pimentää). Seuraavaan tila-autoon tulee nuo X-visionin dominaattorit ja lisäksi ledilisäpitkät ja referenssi on silloinkin vain 65. Periaatteessa silloin jos tuo 4kpl lisäpitkä sääntö ei tulisi vastaan, niin voisi vielä auton omat valot pitää toiminnassa ja referenssi olisi tasan 100. Syy xenon+led yhdistelmään on se, että led:t syttyy heti ja xenoneilla sitten tuo pituus kohdalleen.

Ja kyllä voin sanoa, että firman autoissa kun ei ole lisävaloja, niin tympäisee lähteä näin pimeään aikaan liikenteeseen, kun itsellä aina ollut XC70:stä lukuunottamatta lisäpitkät keulalla. Ei nimittäin noissa uusissa autoissakaan perusvalot ole mitään häävejä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jännä homma vain, että tänä päivänä noita hyviä valoyhdistelmiä voi rakentaa ihan laillisestikkin joilla näkee. Mä veikkaan, että jos ruuvaa esimerkiksi X-Visionin dominaattoreita xenonina 4kpl keulalle, niin varmana riittää valoteho ja referenssi on 80 (Kun omat pitkät pimentää).

Ei se ero käytännössä kovin iso ole onko nokalla patteri dominaattoreita, vai hellan tai boschin vastaavat ämpärit.

Ja tuskinpa niitä on sinne yksi kerrallaan laitettu ja harkitty että onko tämä riittävästi, pultattu vaan kaikki kiinni kerrallaan.

Sinänsä sen mahdottoman valopatterin kanssa ei mun mielestä ajo kuitenkaan helpotu, se puolikkaille pudottaminen on vähän liian iso pudotus sitten. Jonkinlainen tasapaino niissäkin pitää olla.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Et ilmeisesti lukenut edellisiä viestejäni? Jos et niin lueppa edelliseltä sivulta mistä kirjoitin...

Lainaan itseäni tuolta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=197767

"En vain ymmärrä mitä järkeä laittaa järjetön määrä/teho lisäpitkiä keulalle, jos lyhyet valot on surkeat. Vain jossain pohjoisesssa pystyy ajamaan kokoajan pitkät päällä. Joka tutustuu hieman silmän anatomiaan ymmärtää, kun vaihdat tehokkailta pitkiltä surkeille lähivaloille menee silmiltä hetki tottua vähään valoon=olet "sokea" hetken aikaa. Sama toimii hyvin kun yrität katsoa hyvin valaistusta asunnosta pimeästä ikkunasta ulos. "

Sinänsä sen mahdottoman valopatterin kanssa ei mun mielestä ajo kuitenkaan helpotu, se puolikkaille pudottaminen on vähän liian iso pudotus sitten. Jonkinlainen tasapaino niissäkin pitää olla.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2014, 21:17:55 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Et ilmeisesti lukenut edellisiä viestejäni? Jos et niin lueppa edelliseltä sivulta mistä kirjoitin...

Siis, totesin että olen samaa mieltä tuosta että liian iso ero pitkien ja lyhkjästen välillä ei ole hyvä.

Ja mä tiedän kyllä myös sen mitä valomääräykset sanovat, mutta jonkun overiksi mitotetuista pitkistä en kuitenkaan jaksa välittää, jos niitä vaan käytetään järkevästi.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuon vuoksi itsellä on valovahvistimet lähivaloissa eli nekin on ihan kondiksessa lisäpitkien lisäksi. Xenon umpioiden vaihtaminen ei oikein kannata, kun maksaa 700€/kpl vaikka ne saisikin laillisesti toimimaan. Silloinkin vain lähivaloissa olisi xenonit.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jonik1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Tässä vielä kuva niistä ledeistä :)

Niko_S

  • Vieras
Katselin lisäpitkiä Motonetissa käydessä, niin satuin tuollaiset huomaamaan:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/484052/Vision-X-LED-Cannon-Kaukovalosarja-25-W-9-32-V

Lukeekin tuolla, että "uusinta ja tehokkainta LED-teknologiaa".
Paketin kuvien perusteella valaisee hyvin.
En muista niitä lukuja nyt kuitenkaan...

Ei kyllä sovi ihan omaan budjettiin tällä hetkellä.

---------------------------------------------------------------------

Harmittavasti Motonetista ei saa enää valovahvistin H4 -polttimoille...  :(
Eikä myöskään Biltemassa näyttänyt olevan.

Täytyykin nyt harkita taas lisäpitkien ostoa.

Tuolta saisi näköjään hieman halvemmalla lisäpitkiä, ja valikoimaa on suuresti: http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3080
Katselin lisäpitkiä Motonetissa käydessä, niin satuin tuollaiset huomaamaan:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/484052/Vision-X-LED-Cannon-Kaukovalosarja-25-W-9-32-V

Lukeekin tuolla, että "uusinta ja tehokkainta LED-teknologiaa".
Paketin kuvien perusteella valaisee hyvin.
En muista niitä lukuja nyt kuitenkaan...



Ja 900g kappale painaa että saa kyllä laittaa tukevasti kiinni...

Niko_S

  • Vieras
Ja 900g kappale painaa että saa kyllä laittaa tukevasti kiinni...

Joo ei ollut ihan kevyt kikkare.  :D

s73

  • Vieras
Katselin lisäpitkiä Motonetissa käydessä, niin satuin tuollaiset huomaamaan:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/484052/Vision-X-LED-Cannon-Kaukovalosarja-25-W-9-32-V

Lukeekin tuolla, että "uusinta ja tehokkainta LED-teknologiaa".
Paketin kuvien perusteella valaisee hyvin.
En muista niitä lukuja nyt kuitenkaan...

Ei kyllä sovi ihan omaan budjettiin tällä hetkellä.

---------------------------------------------------------------------

Harmittavasti Motonetista ei saa enää valovahvistin H4 -polttimoille...  :(
Eikä myöskään Biltemassa näyttänyt olevan.

Täytyykin nyt harkita taas lisäpitkien ostoa.

Tuolta saisi näköjään hieman halvemmalla lisäpitkiä, ja valikoimaa on suuresti: http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa
Uudet umpiot n.180e. Kpl. jos valon puute vaivaa.  ;D

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Veit jalat suusta. Olleet loppu jo yli vuoden mutanetistä nuo h4 vahvistimet. Kolme vuotta sitten tuli tuollaiset laitettua skeidaan uusien umpioiden kera ja saanut kyllä rahalle vastinetta. Jos vertaa uudemman skodan halogeenivaloja ja ykköskoppaisen valoja vahvistimien kera, niin ei ole epäilystä kummassa paremmat lähivalot.

Harmittavasti Motonetista ei saa enää valovahvistin H4 -polttimoille...  :(
Eikä myöskään Biltemassa näyttänyt olevan.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Proturbo  Autodiagnoosi