Elekma  Autoracing

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Koskakohan ihmiset oppii sen että lyhkäset ja sumuvalot päällä ajaessa näkee todellisuudessa lyhyemmän matkan kuin pelkillä lyhyillä, sumareista tulee siihen lähelle kirkas alue mikä häiritsee, ja vastaantulijaa se vasta häiritseekin  :idiot2:

Nämä idiootit eivät koskaan. Perustuu siihen, että sumareilla valot NÄKYVÄT kirkaampana, kuin lyhyet valot niin tottakai silloin ne on paremmat. Tosiasiassa sinulta katoaa n.20 metriä näkökenttää tuon vuoksi. 30m vs 50m tarkoittaa melkein sekunnin suurempaa reagoimisaikaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Koskakohan ihmiset oppii sen että lyhkäset ja sumuvalot päällä ajaessa näkee todellisuudessa lyhyemmän matkan kuin pelkillä lyhyillä, sumareista tulee siihen lähelle kirkas alue mikä häiritsee, ja vastaantulijaa se vasta häiritseekin  :idiot2:
Itse ajelin eilen Oulu - Kokkola välin lumituiskussa. 500m ajelin sumarit päällä, totesin saman kuin aikaisempinakin talvina. Volvon xenon-lähivalot on paremmat kuin sumarit. Ei tarvi miettiä miksi monesta uudesta autosta uupuu etusumuvalot :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3080
Itse ajelin eilen Oulu - Kokkola välin lumituiskussa. 500m ajelin sumarit päällä, totesin saman kuin aikaisempinakin talvina. Volvon xenon-lähivalot on paremmat kuin sumarit. Ei tarvi miettiä miksi monesta uudesta autosta uupuu etusumuvalot :)
Just meinasin kirjoittaa tätä samaa että aika tehottomilta noi alkuperäiset sumarit tuntuvat kun lähivalot on tarpeeksi hyvät. Omassa autossa ja bi-xenonit.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Ne volvon sumarit on kyllä yksi vitsi. Pelkät sumarit päällä näkee ehkä viis metriä hailakasti eteenpäin. Niitten varasssa jos joutuu ajamaan, niin ajonopeus pitää olla kyllä kävelyvauhtia. Ja kun ajovalon leveyskin on lähiksenoneilla isompi :D

Ainut ilo niistä on jos ei huomaa heti että toinen lähivalojen poltin on rikki ja toinen menee ajassa rikki. On edes jotukut valot että pääsee nilkuttamaan polttimonvaihtoon.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Just meinasin kirjoittaa tätä samaa että aika tehottomilta noi alkuperäiset sumarit tuntuvat kun lähivalot on tarpeeksi hyvät. Omassa autossa ja bi-xenonit.
Itsellä kyteny päässä ajatus että jos ja kun jossain vaiheessa pitää umpiot vaihtaa (molempiin napsahtanu nasta tai kivi :( ) niin laittais 2007 vuosimalliin lisävarusteiksi tulleen kääntyvät xenonit (linssimallinen umpio). Mittauksia niistä en ole nähny, mutta ainakin XC90:ssä linsseillä lähivalot oli vähän paremmat / leveämmät kuin umpiomalleissa. Jos tuohon päätyy niin se on vain aika kallis remontti  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Haluan tuoda tämän näkemyksen esille eräästä nissan kuskista, joka väitti ettei hänellä ole valoa tarpeeksi keulassa, että näkisi. Mitä mieltä te olette?
Tuon kuvan perusteella ei näe kuin lukumäärän. Valon riittävyys ratin takaa katsottuna riippuu valaisinten ja polttimoiden tyypistä, joten lisävalon tarve saattaa silti olla todellinen?

Ellei tuo riitä, sitten jotain vaihtoon mieluummin kuin lisää...
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014, 17:39:26 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Tuon kuvan perusteella ei näe kuin lukumäärän. Valon riittävyys ratin takaa katsottuna riippuu valaisinten ja polttimoiden tyypistä, joten lisävalon tarve saattaa silti olla todellinen?

Ellei tuo riitä, sitten jotain vaihtoon mieluummin kuin lisää...

http://www.dnsf.org/showthread.php?19723-p11-144-primeraan-lyhyisiin-valotehoa-nim-metrin-valo-keulasta

Kaverin kommentit:

"Tuossa keskeellä alhaalla on lisävalot, jotka sumareiden kanssa palaa aina samaan aikaan ja sumarit ja nämä lisävalot päällä ajetaan aina pimeässä... Kyllä noin 60% vastaantulijoista vilkuttelee pitkiä, mutta sitä varten onkin sitten pitkissä 100W ja lisäpitkissä tossa keskellä myös 100W...

Ei ne kaikki ymmärrä että se vastaan ajo hetki kestää noin 15sek, sen joutuu vastaantulija kärsimään... Mutta ratin takana ajellessa joutuu tihrustamaan tunteja paskoilla valoilla... Se on vaarallista kun ei meinaan edes heijastinta pimeässä nähdä..."
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
http://www.dnsf.org/showthread.php?19723-p11-144-primeraan-lyhyisiin-valotehoa-nim-metrin-valo-keulasta

Kaverin kommentit:

"Tuossa keskeellä alhaalla on lisävalot, jotka sumareiden kanssa palaa aina samaan aikaan ja sumarit ja nämä lisävalot päällä ajetaan aina pimeässä... Kyllä noin 60% vastaantulijoista vilkuttelee pitkiä, mutta sitä varten onkin sitten pitkissä 100W ja lisäpitkissä tossa keskellä myös 100W...

Ei ne kaikki ymmärrä että se vastaan ajo hetki kestää noin 15sek, sen joutuu vastaantulija kärsimään... Mutta ratin takana ajellessa joutuu tihrustamaan tunteja paskoilla valoilla... Se on vaarallista kun ei meinaan edes heijastinta pimeässä nähdä..."

Kaveris kannattas mennä optikolle.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kaveris kannattas mennä optikolle.

Ei ole minun kaveri, vaan joku TeroPetteri.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
http://www.dnsf.org/showthread.php?19723-p11-144-primeraan-lyhyisiin-valotehoa-nim-metrin-valo-keulasta

Kaverin kommentit:

"Tuossa keskeellä alhaalla on lisävalot, jotka sumareiden kanssa palaa aina samaan aikaan ja sumarit ja nämä lisävalot päällä ajetaan aina pimeässä... Kyllä noin 60% vastaantulijoista vilkuttelee pitkiä, mutta sitä varten onkin sitten pitkissä 100W ja lisäpitkissä tossa keskellä myös 100W.
Keskustelun lähtötilanne oli harvinaisen järjetön: "valoni ovat niin päin ...settä, että 60 % vastaantulijoista vilkuttelee pitkiä ja siksi kohtaan yli puolet vastaantulijoista ylitehokaukovalot päällä"  :idiot2:

Nettikeskustelussa harvoin kenenkään mielipide muuttuu, etenkään konkreettisiin tekoihin saakka. Siihen nähden onkin hämmästyttävä poikkeus, että saitte motivoiduksi näinkin pahasta lähtökohdasta kaverin rakentamaan valonsa kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2014, 01:02:34 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Keskustelun lähtötilanne oli harvinaisen järjetön: "valoni ovat niin päin ...settä, että 60 % vastaantulijoista vilkuttelee pitkiä ja siksi kohtaan yli puolet vastaantulijoista ylitehokaukovalot päällä"  :idiot2:

Nettikeskustelussa harvoin kenenkään mielipide muuttuu, etenkään konkreettisiin tekoihin saakka. Siihen nähden onkin hämmästyttävä poikkeus, että saitte motivoiduksi näinkin pahasta lähtökohdasta kaverin rakentamaan valonsa kuntoon.

Edelleenkin todennäköisesti umpioden heijastimet olleet entiset  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Ja olisikohan tuokin jamppa ymmärtänyt hyvät valot niin, että siinä edessä on jumalaton valoläiskä?

Muistan aikanaan kun tutun naisystävä istui kyydissä ja manas silloisen autoni valot surkeiksi. "Eihän noilla nää mitään!". Ruvettiin sitten siinä kaverin kanssa selittämään, että katos tarkemmin. Tienpinta ei ehkä ole "valosta valkeana", mutta ihan jokapuolella tienpinnan yläpuolella on hyvä ja leveä valokuvio.

Valot tosiaan syksyllä näyttivät olemattomilta, mutta ihan pimeässä sitten huomasi että perskeles, nämähän näyttää hyvin!

Työkaveri aikanaan kiros japsikipponsa heikkoja valoja. Tuli keulaan lisävalot ja kenonit joka umpioon. Valot oli suunnattu näyttämään päin asfalttia 70m matkalla.

Ajoin Volvon viereen, läväytin pitkät päälle (pimeä parkkipaikka), ei suostunut kaveri uskomaan että vakiot ajovalot kun loppui Prisman parkkipaikka kesken valokeilalla. :2funny:

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Ajoin Volvon viereen, läväytin pitkät päälle (pimeä parkkipaikka), ei suostunut kaveri uskomaan että vakiot ajovalot kun loppui Prisman parkkipaikka kesken valokeilalla. :2funny:
Tuo sun Merikontti onkin yksi esimerkki hyvistä halogeenivaloista, ihan vakiona.

Siinä on myös vanhempien Mersujen tavoin poikkeukselliset tehtaan sumuvalot, joilla näkeekin jotain.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Sumareiden turhuudesta on hyvä retostella kun ajelee autolla jossa on asianmukaiset lähivalot, mutta ei niitä kaikissa autoissa ole.

Kyllähän se sumareiden tuoma kirkkaus siinä auton edessä vähentää kykyä nähdä sinne kauemmas, mutta jos tilanne on se että lähivaloilla ei näe edes siihen lähelle, niin kyllähän ne sumarit syttyvät jos sellaiset on.

Sinänsä mua ei sumarit erityisesti häiritse, eniten ne häikäisee rankkasateella kun tien pinnalla on sellainen vesikerros josta vastaantulevan sumarin valo heijastuu, mutta tuossa kelissä niiden käyttö on ihan sallittua. Samaisessa kelissä niitä käytän itsekin jos alla on auto jossa sumarit on, koska se paksu vesikerros imee valoa ihan tautisesti. Silloin ei enää kiinnosta ne mahdolliset hirvet siellä yli 50m päässä, vaan se että auto pysyy omalla kaistalla.

Kuorma-autolla ajaessa sumarit ovat myös mun kokemusten mukaan selvästi jelppaavat värkit. Niiden avulla näkee sen tien reunan siinä ihan auton edessä. Kuorkilla kun täytyy luonnollisesti ajella aika paljon lähempänä piennarta tai kanttaria, jonka lisäksi mutkissa niitä joutuu nuolemaan vieläkin lähempää.

Tosin mulla ei ole käytössä autoa jossa olisi sumarit, jos tuota Sisua ei lasketa.

http://www.dnsf.org/showthread.php?19723-p11-144-primeraan-lyhyisiin-valotehoa-nim-metrin-valo-keulasta

Kaverin kommentit:

"Tuossa keskeellä alhaalla on lisävalot, jotka sumareiden kanssa palaa aina samaan aikaan ja sumarit ja nämä lisävalot päällä ajetaan aina pimeässä... Kyllä noin 60% vastaantulijoista vilkuttelee pitkiä, mutta sitä varten onkin sitten pitkissä 100W ja lisäpitkissä tossa keskellä myös 100W...

Ei ne kaikki ymmärrä että se vastaan ajo hetki kestää noin 15sek, sen joutuu vastaantulija kärsimään... Mutta ratin takana ajellessa joutuu tihrustamaan tunteja paskoilla valoilla... Se on vaarallista kun ei meinaan edes heijastinta pimeässä nähdä..."

Eikös tämä nyt ollut jonkinlaista satiiria koko juttu?

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Tosin mulla ei ole käytössä autoa jossa olisi sumarit, jos tuota Sisua ei lasketa.

Jos on kyse siitä pikku-umpioilla olevasta relluhyttisestä Sisusta niin tiedän tunteen. Sellaisen lähivalot on ihan täyttä kuraa, sumareita tekee mieli polttaa jatkuvasti hämärällä että näkisi edes jotain. :idiot2:
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

RallyBaron  Samppasport