Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Arto Soikkeli - 20.10.2011, 09:42:02

Otsikko: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Arto Soikkeli - 20.10.2011, 09:42:02
Terppa,

Volvolandian puolella aloittelinkin jo vian paikallistamista, mutta koska foorumi suljettiin niin jatketaan aihetta täällä. Miten pyörän laakerivika paikallistetaan. Volvolandian puolelta löytyy ohjeita, mutta ei mitään "varmaa", koska ohjeita näyttää olevan niin monta kun on kirjoittajaakin.

Auto xc70 2.5t 2003 ja 174tkm ajettu.

Oireet olivat kolina kaasua painettaessa ja jurina 80-120km/h, joka voimistui hiukan kaarrettaessa vasemmalla ja hiljeni käännyttäessä oikealle. Vaihdettu oik. etupyörän laakeri. Vaihdettu kaikki moottorin ja vaihdelaatikon kannakkeet ja vas. etupyörän napapultti, joka oli löystynyt.
Ilokseni ääni poistui melkein kokonaan, kunnes alkoi heti taas voimistua niin, että nyt viikkoa myöhemmin n.40km/h ylöspäin  auhdissa alkaa jurisemaa  "vou vou vou" ja ääni katoaa käännyttäessä oikealle.

Kertokaa viisaammat, olenko vain helv....huono-onninen ja oik. etupyörän laakeri on mennyt vaihtokuntoon 4kk / 4tkm (takuu osalla 3v/120tkm), vai voisiko äänen aiheuttaa esim. lopussa oleva takapyörän laakeri? Toinen takapyörän laakereista on alkuperäinen (muistaakseni vasen ja oikea vaihdettu joskus vuosia sitten), joten olen yllättynyt jos ne ei kohta hajoa.

Kun taas saan itseni motivoitua niin menen parkkikselle ja yritän pyöritellä fillareita vian paikallistamiseksi, mutta sitä ennen saa kommentoida :)

Volvon hankinnan jälkeen on taas käsien likaaminen tullut tutuksi ja haalaritkin ostettu parkkiksella ryömimistä varten, mutta nyt alkaa hiukan harmittamaan  :D



Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: 0yxxy0 - 20.10.2011, 15:54:09
Terppa,

Volvolandian puolella aloittelinkin jo vian paikallistamista, mutta koska foorumi suljettiin niin jatketaan aihetta täällä. Miten pyörän laakerivika paikallistetaan. Volvolandian puolelta löytyy ohjeita, mutta ei mitään "varmaa", koska ohjeita näyttää olevan niin monta kun on kirjoittajaakin.

Auto xc70 2.5t 2003 ja 174tkm ajettu.

Oireet olivat kolina kaasua painettaessa ja jurina 80-120km/h, joka voimistui hiukan kaarrettaessa vasemmalla ja hiljeni käännyttäessä oikealle. Vaihdettu oik. etupyörän laakeri. Vaihdettu kaikki moottorin ja vaihdelaatikon kannakkeet ja vas. etupyörän napapultti, joka oli löystynyt.
Ilokseni ääni poistui melkein kokonaan, kunnes alkoi heti taas voimistua niin, että nyt viikkoa myöhemmin n.40km/h ylöspäin  auhdissa alkaa jurisemaa  "vou vou vou" ja ääni katoaa käännyttäessä oikealle.

Kertokaa viisaammat, olenko vain helv....huono-onninen ja oik. etupyörän laakeri on mennyt vaihtokuntoon 4kk / 4tkm (takuu osalla 3v/120tkm), vai voisiko äänen aiheuttaa esim. lopussa oleva takapyörän laakeri? Toinen takapyörän laakereista on alkuperäinen (muistaakseni vasen ja oikea vaihdettu joskus vuosia sitten), joten olen yllättynyt jos ne ei kohta hajoa.

Kun taas saan itseni motivoitua niin menen parkkikselle ja yritän pyöritellä fillareita vian paikallistamiseksi, mutta sitä ennen saa kommentoida :)

Volvon hankinnan jälkeen on taas käsien likaaminen tullut tutuksi ja haalaritkin ostettu parkkiksella ryömimistä varten, mutta nyt alkaa hiukan harmittamaan  :D

Vasen etulaakeri, kenties löysä napapultti rikkonut.
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Arto Soikkeli - 21.10.2011, 07:59:21
Voi olla, koska ajoin aika pitkään löysällä napapultilla kun oletin vou vou ääneen tulleen jostain rikkoutuneesta moottorin kumista ja kolahtelun olevan koneen heiluntaa :(

Voisiko vasemman etupyörän laakeri oireille niin, että se hiljenisi täysin oikealle käännyttäessä?

Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: vesap - 21.10.2011, 09:08:13
Voisiko vasemman etupyörän laakeri oireille niin, että se hiljenisi täysin oikealle käännyttäessä?

Noinhan ne yleensä jonkin aikaa tekevät, eli ääntävät pyörän asennon mukaan. Sen jälkeen missä asennossa vaan. Sen jälkeen leikkaavat kiinni ja se on menoa sitten.
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: 8-pätkä - 21.10.2011, 11:26:43
Oman järkeilyn mukaan menisi juuri noin että oikealle kaarrettaessa hiljentyvä laakeri olisi nimenomaan vasen ja päinvastoin. Eli välys pienenee kun pyörä saa enemmän painoa ja ääni loppuu?
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Arto Soikkeli - 21.10.2011, 12:04:16
Ok, kiitos näistä kommenteista.
 
Pitää viikonloppuna pyöritellä vielä tuota vasenta fillaria jos se jotenkin oireilisi vielä näiden arvailujen tueksi.
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Kökkö - 21.10.2011, 14:31:58
Nosta autoa ilmaan, heiluttele pyörää, jos tuntuu väljää niin sitten on laakeri. Jos väljä tuntuu myös jarru pohjassa on välys jossain muualla. Oireet viittaavat kyllä laakeriin, vetonivel vois olla kans mut en usko

Onkos siellä kartio vai suora laakeri. Jos on kartio niin sitähän ei sitten saakkaan kiristää hampaat irvessä, viitaten tähän löysään napamutteriin...
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Grahik - 21.10.2011, 14:40:40
Hyvä kikka on pyörittää rengasta reilusti ja tunnustella sormenpäällä kierrejousta.. tuntuu yleensä värinää jos laakeri valmis  :)
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Tome- - 21.10.2011, 22:50:37
Edellisessä S70:ssä sillä puolella oli laakeri valmis, mistä paino keveni kääntäessä. Eli kun kääntyi vasemmalle, niin loppui vollotus kun siellä oli laakeri menossa.
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: alarli00 - 21.10.2011, 23:34:00
tuo vollotus eri suuntiin käänettäessä riippuu siitä että kumpi puoli siitä laakerista on valmis (laakerissa kaks eri laakeripintaa) että ei oikein voi vasemmalle tai oikialle kaartaessa paikallistaa sitä vikaa...

paremmin tepsii se että kuuntelee kummalta puolelta se ääni kuuluu mutta se ei aina kerro kaikkea.
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Arto Soikkeli - 22.10.2011, 10:08:21
Nosta autoa ilmaan, heiluttele pyörää, jos tuntuu väljää niin sitten on laakeri. Jos väljä tuntuu myös jarru pohjassa on välys jossain muualla. Oireet viittaavat kyllä laakeriin, vetonivel vois olla kans mut en usko

Onkos siellä kartio vai suora laakeri. Jos on kartio niin sitähän ei sitten saakkaan kiristää hampaat irvessä, viitaten tähän löysään napamutteriin...

Kartiomallinen taitaapi olla ja napapulttia ei tosiaan kauheasti voi kiristellä, mutta klonksuminen loppuin kyllä "käsitarkkuudella " kiristettynäkin. Muistaako joku tuon napapultin kiristysmomentin, että saan tuon laitettua nyt laakerin vaihdon jäljiltä kunnolla kiinni?

Tarkoitus olisi nostella tässä viikonloppuna autoa ilmaan ja kokeilla jousesta värinöitä. Mun mielestä toi vasenpuoli rahisi hiukan jo keväällä kun fillaria pyöriteltiin auto nosturilla...
Mitään klappia ei renkaita ravistellessa tuntunut ainakaan tuossa viime viikolla kun napapulttia vaihtelin.

Kun nyt lähden purkamaan tuota napaa niin kuinka pystyn varmistamaan, että vetari ei irtoa laatikon päästä? Onko edes todellista vaaraa, jos vetari irtoaa isommin repimättä navan päästä? Tuo nyt taitaa olla ainoa isompi ongelma, mitä tälläinen parkkipaikkaharrastaja voi autolleen aiheuttaa?
Ulosvetäjää navalle/laakerille ei ilmeisesti tarvita?
 
Täytyy myöntää, että asentajan taitoni on hiukan ruosteessa muutaman uudehkon auton omistamisen jäljiltä :D
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Kökkö - 22.10.2011, 13:01:58
Kartiomallinen taitaapi olla ja napapulttia ei tosiaan kauheasti voi kiristellä, mutta klonksuminen loppuin kyllä "käsitarkkuudella " kiristettynäkin. Muistaako joku tuon napapultin kiristysmomentin, että saan tuon laitettua nyt laakerin vaihdon jäljiltä kunnolla kiinni?

Tarkoitus olisi nostella tässä viikonloppuna autoa ilmaan ja kokeilla jousesta värinöitä. Mun mielestä toi vasenpuoli rahisi hiukan jo keväällä kun fillaria pyöriteltiin auto nosturilla...
Mitään klappia ei renkaita ravistellessa tuntunut ainakaan tuossa viime viikolla kun napapulttia vaihtelin.

Kun nyt lähden purkamaan tuota napaa niin kuinka pystyn varmistamaan, että vetari ei irtoa laatikon päästä? Onko edes todellista vaaraa, jos vetari irtoaa isommin repimättä navan päästä? Tuo nyt taitaa olla ainoa isompi ongelma, mitä tälläinen parkkipaikkaharrastaja voi autolleen aiheuttaa?
Ulosvetäjää navalle/laakerille ei ilmeisesti tarvita?
 
Täytyy myöntää, että asentajan taitoni on hiukan ruosteessa muutaman uudehkon auton omistamisen jäljiltä :D
En tiedä millain se vetari on siellä laatikon päässä kiinni mutta ei siitä mitään ongelmaa ole ja jos lähtee niin laita takasi, ei siinä sen kummallisempaa. Voin olla varma ettei ainakaan booreista irtoa mutta nivelen kohdalta voi jos suojakumi irtoaa, eli nivelen toinen osa jää laatikkoon kiinni ja toinen osa vetariin (jos on samanlainen kuin yleensä)...
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: hevonen - 22.10.2011, 16:45:53
Sisempi nivel voi purkaantua jos et ole varovainen. On kiva koota takasin... :))
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Kökkö - 22.10.2011, 16:58:29
Sisempi nivel voi purkaantua jos et ole varovainen. On kiva koota takasin... :))
Mikäs siinä niin ihmeellistä on?
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Chili - 22.10.2011, 21:19:36
Terppa,


Oireet olivat kolina kaasua painettaessa ja jurina 80-120km/h, joka voimistui hiukan kaarrettaessa vasemmalla ja hiljeni käännyttäessä oikealle. Vaihdettu oik. etupyörän laakeri.

, että nyt viikkoa myöhemmin n.40km/h ylöspäin  auhdissa alkaa jurisemaa  "vou vou vou" ja ääni katoaa käännyttäessä oikealle.


Kolina kaasuapainettaessa...hmm. Ei ole pyörän laakerista.

Kaarto vasemmalle jurinan säestämänä tarkoittaa oikean puolen laareivikaa. Nopeutta pitää olla 80 km/h.  Jos 40 vauhdissa jo oireilee äänellä, niin ei ole laakeri.

Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Kökkö - 23.10.2011, 08:48:32
Kolina kaasuapainettaessa...hmm. Ei ole pyörän laakerista.

Kaarto vasemmalle jurinan säestämänä tarkoittaa oikean puolen laareivikaa. Nopeutta pitää olla 80 km/h.  Jos 40 vauhdissa jo oireilee äänellä, niin ei ole laakeri.
Milläköhän perusteella laakeri ei voi ääntää 40km/h vauhdissa??
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Chili - 23.10.2011, 10:59:39
Milläköhän perusteella laakeri ei voi ääntää 40km/h vauhdissa??

Voihan se ääntää 40km/h vauhdissa, mutta sitten ei nuo muut oireet enää mitenkään voi pitää paikkaansa.

Laakerin täytysi olla jo niin huonossa kunnossa, että pyörä vipattaa silmin nähden ja saattaa jo olla irtikin. (Toisaalta, mikäs se "irrallinen napamutteri" oli?? Ei kai se vain ole tosiaankin jo irti koko laakeri ja poistunut jo paikaltaan - ja pyöräkin irti? Kuski ei liene kuitenkaan ihan täysin sokea ole - vai oliskiko?)


"Kaasua painettaessa jurisee." Eiköhän tuossa ole se lyhyempi vetari paskana.





Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Arto Soikkeli - 23.10.2011, 11:49:54
Voihan se ääntää 40km/h vauhdissa, mutta sitten ei nuo muut oireet enää mitenkään voi pitää paikkaansa.

Laakerin täytysi olla jo niin huonossa kunnossa, että pyörä vipattaa silmin nähden ja saattaa jo olla irtikin. (Toisaalta, mikäs se "irrallinen napamutteri" oli?? Ei kai se vain ole tosiaankin jo irti koko laakeri ja poistunut jo paikaltaan - ja pyöräkin irti? Kuski ei liene kuitenkaan ihan täysin sokea ole - vai oliskiko?)


"Kaasua painettaessa jurisee." Eiköhän tuossa ole se lyhyempi vetari paskana.



Tuli eilen pukattua auto ylös etupäästä ja oik. eturenkaat pyörittely aiheuttaa "pykälän" tunnun jousessa ja lisäksi se rahisee.

Auto on siis aiemmin jurissut ja silloin vaihdettiin n.4kk ja 4000tkm sitten tämä sama oikean etupyörän laakeri (ostin vielä kalliimman mallin laadun, ja 3v / 120tkm takuun takia :D ). Laakerin vaihtaminen ei silloin poistanut jurinaa, joten vaihdoin moottorin päällä (edestä päin katsottuna) keskellä ylhäällä moottorin kannakkeen, vasemmalla alhaalla (jakopään puoleisen) kannakkeen ja viimeiseksi moottorin edessä alhaalla olevan "heilunnan estäjä" kannakkeen.
Tämän viimeisen kannakkeen vaihdon jälkeen jurina poistui melkeen kokonaan ja jäljelle jäi kolahtelu lähdettäessä liikkeelle ja esim. vauhdista kaasun hölläys ja uudelleen kaasun painallus aiheutti kolahduksen. Kolahdukset loppuivat kun vaihdoin löystyneen vas. eturenkaan napapultin.

Nyt ainoa oireet ovat jurina n.40km/h ylöpäin vauhdissa, joka yltyy n.100km/h vauhdissa vou vou ääneksi, joka kuuluu auton keskeltä tai ehkä jopa takaa.

Itse en laakeria aiemmin vaihtanut, joten auto menee nyt pajalle joka vaihdon aiemmin suoritti ja siellä nyt saavat tehdä mitä parhaakseen näkevät, mutta rahina kuuluu oik. rtupyörästä (mikä muu kun laakeri voisi oireilla niin, että ääni loppuu vähänkin oikealle käännettäessä?) Ääni ei muutu tai lopu, vaikka laittaisi kesken ajon N:lle.
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Kökkö - 23.10.2011, 12:33:04
Voihan se ääntää 40km/h vauhdissa, mutta sitten ei nuo muut oireet enää mitenkään voi pitää paikkaansa.

Laakerin täytysi olla jo niin huonossa kunnossa, että pyörä vipattaa silmin nähden ja saattaa jo olla irtikin. (Toisaalta, mikäs se "irrallinen napamutteri" oli?? Ei kai se vain ole tosiaankin jo irti koko laakeri ja poistunut jo paikaltaan - ja pyöräkin irti? Kuski ei liene kuitenkaan ihan täysin sokea ole - vai oliskiko?)


"Kaasua painettaessa jurisee." Eiköhän tuossa ole se lyhyempi vetari paskana.
Totta puhut!
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: hevonen - 23.10.2011, 12:53:49
Mikäs siinä niin ihmeellistä on?
Etuvedossa ainakin saattaa aloittelijalla mennä sormi hetkeksi nenään... Tuolla jotain juttua kuvien kanssa "museosta". http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=134.0
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Arto Soikkeli - 25.10.2011, 08:46:41
Päivitellääs tätä.
Edelleen ääni kuuluu ja laakerin vaihtaneen korjaamon mukaan ääni tosiaan kuulostaa oik. etupyörän laakerilta. Oik. eturengasta kun pyörittelee niin kuuluu rahinaa, joka ainakin osittain kuuluu jarruista. Pitää minimoida nyt turhat ostokset, joten ennen laakerin mahdollista turhaa vaihtoa vaihdellaan levyt ja palat uusiin, kun ne muutenkin oli tarkoitus vaihtaa ennen lumia....

Ilmeisesti vetarissa on myös joku tukilaakeri mikä voisi äänellä tällä tavalla ja ilmeisesti vetaritkaan ei ole ikuisia, joten aika näyttää mikä tuolla nyt on loppujen lopuksi särki  :-\
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Kökkö - 25.10.2011, 13:11:38
Päivitellääs tätä.
Edelleen ääni kuuluu ja laakerin vaihtaneen korjaamon mukaan ääni tosiaan kuulostaa oik. etupyörän laakerilta. Oik. eturengasta kun pyörittelee niin kuuluu rahinaa, joka ainakin osittain kuuluu jarruista. Pitää minimoida nyt turhat ostokset, joten ennen laakerin mahdollista turhaa vaihtoa vaihdellaan levyt ja palat uusiin, kun ne muutenkin oli tarkoitus vaihtaa ennen lumia....

Ilmeisesti vetarissa on myös joku tukilaakeri mikä voisi äänellä tällä tavalla ja ilmeisesti vetaritkaan ei ole ikuisia, joten aika näyttää mikä tuolla nyt on loppujen lopuksi särki  :-\
Eihän se itse vetoakseli oikeastaan miksikään mene mutta vetonivelet on kuluvia osia. Onhan siellä laakerit molemmissa päissä mutta todennäköisempää on että jompi kumpi nivel on sökönä kuin se että laakeri menis laatikon päästä.
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: hevonen - 25.10.2011, 13:19:25
Oikeenpuolen vetarissa on välillä tukilaakeri, kun on kahdesta kappaleesta tuo vetari.

Ihan itte oon tommosen kuvan osannu ottaa :D, näkyy siinä oikealla... Vaparista tuo kuva... :-\

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1696.jpg)
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Kökkö - 25.10.2011, 13:21:41
...mun on näköjään hyvä heitellä noita kommentteja kun en oo ikinä edes nähnyt etuveto volvon voimansiirtoo :D onneks meillä on toi vanha ori joka tietää joka nippelin ja röörin ;D
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: hevonen - 25.10.2011, 13:41:32
...mun on näköjään hyvä heitellä noita kommentteja kun en oo ikinä edes nähnyt etuveto volvon voimansiirtoo :D onneks meillä on toi vanha ori joka tietää joka nippelin ja röörin ;D
Takaveto on pääaineena edelleen... :D Enkä taida enää ori olla, mikälie leikattu... :))
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Arto Soikkeli - 18.12.2011, 12:23:41
Päivitellääs taas pikkasen tätä, että ei lopu juttu kesken....

Vaihdettu eteen levyt, palat ja uusi satula jne. ja ilokseni "vou vou" ääni hiljeni, mutta kun lähtee ajamaan niin about 5min ajon jälkeen ja kun vauhti nousee 60-80km/ sama taustahurina jatkuu edelleen, tosin paljon hiljempana.
Ääni edelleen katoaa kun kääntää oikealle.
Ilmeisesti ainakin oik. etukulman jarrulevy oli jonkun verran kiero, kulunut ja aiheutti jonkunmoista hankausääntä, mutta kyllä edelleen tuntuu siltä, että olen saanut silloin keväällä valmiiksi rikkinäisen laakerisarjan?? Vetaria ja sen tukilaakeriakin tutkittiin, mutta ainakaan ulkoisesti tai vääntelemällä niistä ei löytynyt mitään rikkinäisyyden merkkejä.

Huomenna auto menee huoltoon ja saavat siellä laittaa takuuseen uuden laakerin oik. eteen jonka jälkeen toivon auton hiljenevän.

Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: Arto Soikkeli - 27.12.2011, 09:22:39
... Ja loppujen lopuksi vaihtokunnossa oli kaikki edellä mainitut + takapyörän laakeri, mitä aluksi keväällä epäiltiinkin.
Eli oik. etulaakeri oli rikki ja jarrut laahasi kuluneen tai kieron levyn takia. Moottorin ylin ja ala-etukannakkeet olivat loppu. Lisäksi oikea takapyörän napa meni vaihtoon ja äänet loppui :)
Hyvinhän nää laakerit kestää, jos ottaa huomioon mitä näistä v ja xv70 laakereista nettifoorumeilla keskustellaan. 177tkm kesti oik. takanapa.

Nyt on köyhä mutta onnellinen fiilis ja matka jatkuu hiljaisissa merkeissä :)
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: jen - 27.12.2011, 10:40:25
Oman järkeilyn mukaan menisi juuri noin että oikealle kaarrettaessa hiljentyvä laakeri olisi nimenomaan vasen ja päinvastoin. Eli välys pienenee kun pyörä saa enemmän painoa ja ääni loppuu?
mun järkeilyn mukaan just toisinpäin,eli oikealle käännettäessä vasenpuoli rasittuu enemmän eli ääni sieltä ja vasemmalle käännettäessä oik rasittuu enemmän ja ääni sieltä ja ehjä laakeri kestää molemmat rasitukset eli ei ääntä,risassa laakerissa ei välttämättä edes välystä ole, eli jos ääni tulee vasemmalle käännettäessä niin oik puoli sökö ja päin vastoin.
(korjatkaa jos ajattelen väärinpäin)
Otsikko: Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
Kirjoitti: (Miksu) - 27.12.2011, 18:13:46
mun järkeilyn mukaan just toisinpäin,eli oikealle käännettäessä vasenpuoli rasittuu enemmän eli ääni sieltä ja vasemmalle käännettäessä oik rasittuu enemmän ja ääni sieltä ja ehjä laakeri kestää molemmat rasitukset eli ei ääntä,risassa laakerissa ei välttämättä edes välystä ole, eli jos ääni tulee vasemmalle käännettäessä niin oik puoli sökö ja päin vastoin.
(korjatkaa jos ajattelen väärinpäin)

Noin se on tähän asti mennyt, mitä nyt joitan satoja kiloja noita navallisia laakereja vaihdellut :)