Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Pyörän laakerivian paikallistaminen

  • 28 Vastauksia
  • 79507 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Pyörän laakerivian paikallistaminen
« : 20.10.2011, 09:42:02 »
Terppa,

Volvolandian puolella aloittelinkin jo vian paikallistamista, mutta koska foorumi suljettiin niin jatketaan aihetta täällä. Miten pyörän laakerivika paikallistetaan. Volvolandian puolelta löytyy ohjeita, mutta ei mitään "varmaa", koska ohjeita näyttää olevan niin monta kun on kirjoittajaakin.

Auto xc70 2.5t 2003 ja 174tkm ajettu.

Oireet olivat kolina kaasua painettaessa ja jurina 80-120km/h, joka voimistui hiukan kaarrettaessa vasemmalla ja hiljeni käännyttäessä oikealle. Vaihdettu oik. etupyörän laakeri. Vaihdettu kaikki moottorin ja vaihdelaatikon kannakkeet ja vas. etupyörän napapultti, joka oli löystynyt.
Ilokseni ääni poistui melkein kokonaan, kunnes alkoi heti taas voimistua niin, että nyt viikkoa myöhemmin n.40km/h ylöspäin  auhdissa alkaa jurisemaa  "vou vou vou" ja ääni katoaa käännyttäessä oikealle.

Kertokaa viisaammat, olenko vain helv....huono-onninen ja oik. etupyörän laakeri on mennyt vaihtokuntoon 4kk / 4tkm (takuu osalla 3v/120tkm), vai voisiko äänen aiheuttaa esim. lopussa oleva takapyörän laakeri? Toinen takapyörän laakereista on alkuperäinen (muistaakseni vasen ja oikea vaihdettu joskus vuosia sitten), joten olen yllättynyt jos ne ei kohta hajoa.

Kun taas saan itseni motivoitua niin menen parkkikselle ja yritän pyöritellä fillareita vian paikallistamiseksi, mutta sitä ennen saa kommentoida :)

Volvon hankinnan jälkeen on taas käsien likaaminen tullut tutuksi ja haalaritkin ostettu parkkiksella ryömimistä varten, mutta nyt alkaa hiukan harmittamaan  :D



Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #1 : 20.10.2011, 15:54:09 »
Terppa,

Volvolandian puolella aloittelinkin jo vian paikallistamista, mutta koska foorumi suljettiin niin jatketaan aihetta täällä. Miten pyörän laakerivika paikallistetaan. Volvolandian puolelta löytyy ohjeita, mutta ei mitään "varmaa", koska ohjeita näyttää olevan niin monta kun on kirjoittajaakin.

Auto xc70 2.5t 2003 ja 174tkm ajettu.

Oireet olivat kolina kaasua painettaessa ja jurina 80-120km/h, joka voimistui hiukan kaarrettaessa vasemmalla ja hiljeni käännyttäessä oikealle. Vaihdettu oik. etupyörän laakeri. Vaihdettu kaikki moottorin ja vaihdelaatikon kannakkeet ja vas. etupyörän napapultti, joka oli löystynyt.
Ilokseni ääni poistui melkein kokonaan, kunnes alkoi heti taas voimistua niin, että nyt viikkoa myöhemmin n.40km/h ylöspäin  auhdissa alkaa jurisemaa  "vou vou vou" ja ääni katoaa käännyttäessä oikealle.

Kertokaa viisaammat, olenko vain helv....huono-onninen ja oik. etupyörän laakeri on mennyt vaihtokuntoon 4kk / 4tkm (takuu osalla 3v/120tkm), vai voisiko äänen aiheuttaa esim. lopussa oleva takapyörän laakeri? Toinen takapyörän laakereista on alkuperäinen (muistaakseni vasen ja oikea vaihdettu joskus vuosia sitten), joten olen yllättynyt jos ne ei kohta hajoa.

Kun taas saan itseni motivoitua niin menen parkkikselle ja yritän pyöritellä fillareita vian paikallistamiseksi, mutta sitä ennen saa kommentoida :)

Volvon hankinnan jälkeen on taas käsien likaaminen tullut tutuksi ja haalaritkin ostettu parkkiksella ryömimistä varten, mutta nyt alkaa hiukan harmittamaan  :D

Vasen etulaakeri, kenties löysä napapultti rikkonut.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #2 : 21.10.2011, 07:59:21 »
Voi olla, koska ajoin aika pitkään löysällä napapultilla kun oletin vou vou ääneen tulleen jostain rikkoutuneesta moottorin kumista ja kolahtelun olevan koneen heiluntaa :(

Voisiko vasemman etupyörän laakeri oireille niin, että se hiljenisi täysin oikealle käännyttäessä?

« Viimeksi muokattu: 21.10.2011, 08:00:55 kirjoittanut Arto Soikkeli »
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa vesap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #3 : 21.10.2011, 09:08:13 »
Voisiko vasemman etupyörän laakeri oireille niin, että se hiljenisi täysin oikealle käännyttäessä?

Noinhan ne yleensä jonkin aikaa tekevät, eli ääntävät pyörän asennon mukaan. Sen jälkeen missä asennossa vaan. Sen jälkeen leikkaavat kiinni ja se on menoa sitten.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #4 : 21.10.2011, 11:26:43 »
Oman järkeilyn mukaan menisi juuri noin että oikealle kaarrettaessa hiljentyvä laakeri olisi nimenomaan vasen ja päinvastoin. Eli välys pienenee kun pyörä saa enemmän painoa ja ääni loppuu?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #5 : 21.10.2011, 12:04:16 »
Ok, kiitos näistä kommenteista.
 
Pitää viikonloppuna pyöritellä vielä tuota vasenta fillaria jos se jotenkin oireilisi vielä näiden arvailujen tueksi.
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #6 : 21.10.2011, 14:31:58 »
Nosta autoa ilmaan, heiluttele pyörää, jos tuntuu väljää niin sitten on laakeri. Jos väljä tuntuu myös jarru pohjassa on välys jossain muualla. Oireet viittaavat kyllä laakeriin, vetonivel vois olla kans mut en usko

Onkos siellä kartio vai suora laakeri. Jos on kartio niin sitähän ei sitten saakkaan kiristää hampaat irvessä, viitaten tähän löysään napamutteriin...
« Viimeksi muokattu: 21.10.2011, 14:34:56 kirjoittanut Kökkö »
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Grahik

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 268
  • Hyvä siitä tulee kun sen maalaa.. vai paalaa?
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #7 : 21.10.2011, 14:40:40 »
Hyvä kikka on pyörittää rengasta reilusti ja tunnustella sormenpäällä kierrejousta.. tuntuu yleensä värinää jos laakeri valmis  :)
850 GLT '92
Chrysler Sebring 2.7 Autostick '02
Chrysler 300M 3.5 Autostick '99
V70 2.5T GearTronic Classic '08

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #8 : 21.10.2011, 22:50:37 »
Edellisessä S70:ssä sillä puolella oli laakeri valmis, mistä paino keveni kääntäessä. Eli kun kääntyi vasemmalle, niin loppui vollotus kun siellä oli laakeri menossa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa alarli00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #9 : 21.10.2011, 23:34:00 »
tuo vollotus eri suuntiin käänettäessä riippuu siitä että kumpi puoli siitä laakerista on valmis (laakerissa kaks eri laakeripintaa) että ei oikein voi vasemmalle tai oikialle kaartaessa paikallistaa sitä vikaa...

paremmin tepsii se että kuuntelee kummalta puolelta se ääni kuuluu mutta se ei aina kerro kaikkea.

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #10 : 22.10.2011, 10:08:21 »
Nosta autoa ilmaan, heiluttele pyörää, jos tuntuu väljää niin sitten on laakeri. Jos väljä tuntuu myös jarru pohjassa on välys jossain muualla. Oireet viittaavat kyllä laakeriin, vetonivel vois olla kans mut en usko

Onkos siellä kartio vai suora laakeri. Jos on kartio niin sitähän ei sitten saakkaan kiristää hampaat irvessä, viitaten tähän löysään napamutteriin...

Kartiomallinen taitaapi olla ja napapulttia ei tosiaan kauheasti voi kiristellä, mutta klonksuminen loppuin kyllä "käsitarkkuudella " kiristettynäkin. Muistaako joku tuon napapultin kiristysmomentin, että saan tuon laitettua nyt laakerin vaihdon jäljiltä kunnolla kiinni?

Tarkoitus olisi nostella tässä viikonloppuna autoa ilmaan ja kokeilla jousesta värinöitä. Mun mielestä toi vasenpuoli rahisi hiukan jo keväällä kun fillaria pyöriteltiin auto nosturilla...
Mitään klappia ei renkaita ravistellessa tuntunut ainakaan tuossa viime viikolla kun napapulttia vaihtelin.

Kun nyt lähden purkamaan tuota napaa niin kuinka pystyn varmistamaan, että vetari ei irtoa laatikon päästä? Onko edes todellista vaaraa, jos vetari irtoaa isommin repimättä navan päästä? Tuo nyt taitaa olla ainoa isompi ongelma, mitä tälläinen parkkipaikkaharrastaja voi autolleen aiheuttaa?
Ulosvetäjää navalle/laakerille ei ilmeisesti tarvita?
 
Täytyy myöntää, että asentajan taitoni on hiukan ruosteessa muutaman uudehkon auton omistamisen jäljiltä :D
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #11 : 22.10.2011, 13:01:58 »
Kartiomallinen taitaapi olla ja napapulttia ei tosiaan kauheasti voi kiristellä, mutta klonksuminen loppuin kyllä "käsitarkkuudella " kiristettynäkin. Muistaako joku tuon napapultin kiristysmomentin, että saan tuon laitettua nyt laakerin vaihdon jäljiltä kunnolla kiinni?

Tarkoitus olisi nostella tässä viikonloppuna autoa ilmaan ja kokeilla jousesta värinöitä. Mun mielestä toi vasenpuoli rahisi hiukan jo keväällä kun fillaria pyöriteltiin auto nosturilla...
Mitään klappia ei renkaita ravistellessa tuntunut ainakaan tuossa viime viikolla kun napapulttia vaihtelin.

Kun nyt lähden purkamaan tuota napaa niin kuinka pystyn varmistamaan, että vetari ei irtoa laatikon päästä? Onko edes todellista vaaraa, jos vetari irtoaa isommin repimättä navan päästä? Tuo nyt taitaa olla ainoa isompi ongelma, mitä tälläinen parkkipaikkaharrastaja voi autolleen aiheuttaa?
Ulosvetäjää navalle/laakerille ei ilmeisesti tarvita?
 
Täytyy myöntää, että asentajan taitoni on hiukan ruosteessa muutaman uudehkon auton omistamisen jäljiltä :D
En tiedä millain se vetari on siellä laatikon päässä kiinni mutta ei siitä mitään ongelmaa ole ja jos lähtee niin laita takasi, ei siinä sen kummallisempaa. Voin olla varma ettei ainakaan booreista irtoa mutta nivelen kohdalta voi jos suojakumi irtoaa, eli nivelen toinen osa jää laatikkoon kiinni ja toinen osa vetariin (jos on samanlainen kuin yleensä)...
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

hevonen

  • Vieras
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #12 : 22.10.2011, 16:45:53 »
Sisempi nivel voi purkaantua jos et ole varovainen. On kiva koota takasin... :))

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #13 : 22.10.2011, 16:58:29 »
Sisempi nivel voi purkaantua jos et ole varovainen. On kiva koota takasin... :))
Mikäs siinä niin ihmeellistä on?
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #14 : 22.10.2011, 21:19:36 »
Terppa,


Oireet olivat kolina kaasua painettaessa ja jurina 80-120km/h, joka voimistui hiukan kaarrettaessa vasemmalla ja hiljeni käännyttäessä oikealle. Vaihdettu oik. etupyörän laakeri.

, että nyt viikkoa myöhemmin n.40km/h ylöspäin  auhdissa alkaa jurisemaa  "vou vou vou" ja ääni katoaa käännyttäessä oikealle.


Kolina kaasuapainettaessa...hmm. Ei ole pyörän laakerista.

Kaarto vasemmalle jurinan säestämänä tarkoittaa oikean puolen laareivikaa. Nopeutta pitää olla 80 km/h.  Jos 40 vauhdissa jo oireilee äänellä, niin ei ole laakeri.

Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Elekma  Autoracing