Samppasport  Futurez

Pyörän laakerivian paikallistaminen

  • 28 Vastauksia
  • 79314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #15 : 23.10.2011, 08:48:32 »
Kolina kaasuapainettaessa...hmm. Ei ole pyörän laakerista.

Kaarto vasemmalle jurinan säestämänä tarkoittaa oikean puolen laareivikaa. Nopeutta pitää olla 80 km/h.  Jos 40 vauhdissa jo oireilee äänellä, niin ei ole laakeri.
Milläköhän perusteella laakeri ei voi ääntää 40km/h vauhdissa??
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #16 : 23.10.2011, 10:59:39 »
Milläköhän perusteella laakeri ei voi ääntää 40km/h vauhdissa??

Voihan se ääntää 40km/h vauhdissa, mutta sitten ei nuo muut oireet enää mitenkään voi pitää paikkaansa.

Laakerin täytysi olla jo niin huonossa kunnossa, että pyörä vipattaa silmin nähden ja saattaa jo olla irtikin. (Toisaalta, mikäs se "irrallinen napamutteri" oli?? Ei kai se vain ole tosiaankin jo irti koko laakeri ja poistunut jo paikaltaan - ja pyöräkin irti? Kuski ei liene kuitenkaan ihan täysin sokea ole - vai oliskiko?)


"Kaasua painettaessa jurisee." Eiköhän tuossa ole se lyhyempi vetari paskana.





« Viimeksi muokattu: 23.10.2011, 11:01:21 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #17 : 23.10.2011, 11:49:54 »
Voihan se ääntää 40km/h vauhdissa, mutta sitten ei nuo muut oireet enää mitenkään voi pitää paikkaansa.

Laakerin täytysi olla jo niin huonossa kunnossa, että pyörä vipattaa silmin nähden ja saattaa jo olla irtikin. (Toisaalta, mikäs se "irrallinen napamutteri" oli?? Ei kai se vain ole tosiaankin jo irti koko laakeri ja poistunut jo paikaltaan - ja pyöräkin irti? Kuski ei liene kuitenkaan ihan täysin sokea ole - vai oliskiko?)


"Kaasua painettaessa jurisee." Eiköhän tuossa ole se lyhyempi vetari paskana.



Tuli eilen pukattua auto ylös etupäästä ja oik. eturenkaat pyörittely aiheuttaa "pykälän" tunnun jousessa ja lisäksi se rahisee.

Auto on siis aiemmin jurissut ja silloin vaihdettiin n.4kk ja 4000tkm sitten tämä sama oikean etupyörän laakeri (ostin vielä kalliimman mallin laadun, ja 3v / 120tkm takuun takia :D ). Laakerin vaihtaminen ei silloin poistanut jurinaa, joten vaihdoin moottorin päällä (edestä päin katsottuna) keskellä ylhäällä moottorin kannakkeen, vasemmalla alhaalla (jakopään puoleisen) kannakkeen ja viimeiseksi moottorin edessä alhaalla olevan "heilunnan estäjä" kannakkeen.
Tämän viimeisen kannakkeen vaihdon jälkeen jurina poistui melkeen kokonaan ja jäljelle jäi kolahtelu lähdettäessä liikkeelle ja esim. vauhdista kaasun hölläys ja uudelleen kaasun painallus aiheutti kolahduksen. Kolahdukset loppuivat kun vaihdoin löystyneen vas. eturenkaan napapultin.

Nyt ainoa oireet ovat jurina n.40km/h ylöpäin vauhdissa, joka yltyy n.100km/h vauhdissa vou vou ääneksi, joka kuuluu auton keskeltä tai ehkä jopa takaa.

Itse en laakeria aiemmin vaihtanut, joten auto menee nyt pajalle joka vaihdon aiemmin suoritti ja siellä nyt saavat tehdä mitä parhaakseen näkevät, mutta rahina kuuluu oik. rtupyörästä (mikä muu kun laakeri voisi oireilla niin, että ääni loppuu vähänkin oikealle käännettäessä?) Ääni ei muutu tai lopu, vaikka laittaisi kesken ajon N:lle.
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #18 : 23.10.2011, 12:33:04 »
Voihan se ääntää 40km/h vauhdissa, mutta sitten ei nuo muut oireet enää mitenkään voi pitää paikkaansa.

Laakerin täytysi olla jo niin huonossa kunnossa, että pyörä vipattaa silmin nähden ja saattaa jo olla irtikin. (Toisaalta, mikäs se "irrallinen napamutteri" oli?? Ei kai se vain ole tosiaankin jo irti koko laakeri ja poistunut jo paikaltaan - ja pyöräkin irti? Kuski ei liene kuitenkaan ihan täysin sokea ole - vai oliskiko?)


"Kaasua painettaessa jurisee." Eiköhän tuossa ole se lyhyempi vetari paskana.
Totta puhut!
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

hevonen

  • Vieras
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #19 : 23.10.2011, 12:53:49 »
Mikäs siinä niin ihmeellistä on?
Etuvedossa ainakin saattaa aloittelijalla mennä sormi hetkeksi nenään... Tuolla jotain juttua kuvien kanssa "museosta". http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=134.0

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #20 : 25.10.2011, 08:46:41 »
Päivitellääs tätä.
Edelleen ääni kuuluu ja laakerin vaihtaneen korjaamon mukaan ääni tosiaan kuulostaa oik. etupyörän laakerilta. Oik. eturengasta kun pyörittelee niin kuuluu rahinaa, joka ainakin osittain kuuluu jarruista. Pitää minimoida nyt turhat ostokset, joten ennen laakerin mahdollista turhaa vaihtoa vaihdellaan levyt ja palat uusiin, kun ne muutenkin oli tarkoitus vaihtaa ennen lumia....

Ilmeisesti vetarissa on myös joku tukilaakeri mikä voisi äänellä tällä tavalla ja ilmeisesti vetaritkaan ei ole ikuisia, joten aika näyttää mikä tuolla nyt on loppujen lopuksi särki  :-\
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #21 : 25.10.2011, 13:11:38 »
Päivitellääs tätä.
Edelleen ääni kuuluu ja laakerin vaihtaneen korjaamon mukaan ääni tosiaan kuulostaa oik. etupyörän laakerilta. Oik. eturengasta kun pyörittelee niin kuuluu rahinaa, joka ainakin osittain kuuluu jarruista. Pitää minimoida nyt turhat ostokset, joten ennen laakerin mahdollista turhaa vaihtoa vaihdellaan levyt ja palat uusiin, kun ne muutenkin oli tarkoitus vaihtaa ennen lumia....

Ilmeisesti vetarissa on myös joku tukilaakeri mikä voisi äänellä tällä tavalla ja ilmeisesti vetaritkaan ei ole ikuisia, joten aika näyttää mikä tuolla nyt on loppujen lopuksi särki  :-\
Eihän se itse vetoakseli oikeastaan miksikään mene mutta vetonivelet on kuluvia osia. Onhan siellä laakerit molemmissa päissä mutta todennäköisempää on että jompi kumpi nivel on sökönä kuin se että laakeri menis laatikon päästä.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

hevonen

  • Vieras
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #22 : 25.10.2011, 13:19:25 »
Oikeenpuolen vetarissa on välillä tukilaakeri, kun on kahdesta kappaleesta tuo vetari.

Ihan itte oon tommosen kuvan osannu ottaa :D, näkyy siinä oikealla... Vaparista tuo kuva... :-\


Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #23 : 25.10.2011, 13:21:41 »
...mun on näköjään hyvä heitellä noita kommentteja kun en oo ikinä edes nähnyt etuveto volvon voimansiirtoo :D onneks meillä on toi vanha ori joka tietää joka nippelin ja röörin ;D
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

hevonen

  • Vieras
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #24 : 25.10.2011, 13:41:32 »
...mun on näköjään hyvä heitellä noita kommentteja kun en oo ikinä edes nähnyt etuveto volvon voimansiirtoo :D onneks meillä on toi vanha ori joka tietää joka nippelin ja röörin ;D
Takaveto on pääaineena edelleen... :D Enkä taida enää ori olla, mikälie leikattu... :))

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #25 : 18.12.2011, 12:23:41 »
Päivitellääs taas pikkasen tätä, että ei lopu juttu kesken....

Vaihdettu eteen levyt, palat ja uusi satula jne. ja ilokseni "vou vou" ääni hiljeni, mutta kun lähtee ajamaan niin about 5min ajon jälkeen ja kun vauhti nousee 60-80km/ sama taustahurina jatkuu edelleen, tosin paljon hiljempana.
Ääni edelleen katoaa kun kääntää oikealle.
Ilmeisesti ainakin oik. etukulman jarrulevy oli jonkun verran kiero, kulunut ja aiheutti jonkunmoista hankausääntä, mutta kyllä edelleen tuntuu siltä, että olen saanut silloin keväällä valmiiksi rikkinäisen laakerisarjan?? Vetaria ja sen tukilaakeriakin tutkittiin, mutta ainakaan ulkoisesti tai vääntelemällä niistä ei löytynyt mitään rikkinäisyyden merkkejä.

Huomenna auto menee huoltoon ja saavat siellä laittaa takuuseen uuden laakerin oik. eteen jonka jälkeen toivon auton hiljenevän.

Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #26 : 27.12.2011, 09:22:39 »
... Ja loppujen lopuksi vaihtokunnossa oli kaikki edellä mainitut + takapyörän laakeri, mitä aluksi keväällä epäiltiinkin.
Eli oik. etulaakeri oli rikki ja jarrut laahasi kuluneen tai kieron levyn takia. Moottorin ylin ja ala-etukannakkeet olivat loppu. Lisäksi oikea takapyörän napa meni vaihtoon ja äänet loppui :)
Hyvinhän nää laakerit kestää, jos ottaa huomioon mitä näistä v ja xv70 laakereista nettifoorumeilla keskustellaan. 177tkm kesti oik. takanapa.

Nyt on köyhä mutta onnellinen fiilis ja matka jatkuu hiljaisissa merkeissä :)
Volvo V70 mk3 2.5T

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #27 : 27.12.2011, 10:40:25 »
Oman järkeilyn mukaan menisi juuri noin että oikealle kaarrettaessa hiljentyvä laakeri olisi nimenomaan vasen ja päinvastoin. Eli välys pienenee kun pyörä saa enemmän painoa ja ääni loppuu?
mun järkeilyn mukaan just toisinpäin,eli oikealle käännettäessä vasenpuoli rasittuu enemmän eli ääni sieltä ja vasemmalle käännettäessä oik rasittuu enemmän ja ääni sieltä ja ehjä laakeri kestää molemmat rasitukset eli ei ääntä,risassa laakerissa ei välttämättä edes välystä ole, eli jos ääni tulee vasemmalle käännettäessä niin oik puoli sökö ja päin vastoin.
(korjatkaa jos ajattelen väärinpäin)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Pyörän laakerivian paikallistaminen
« Vastaus #28 : 27.12.2011, 18:13:46 »
mun järkeilyn mukaan just toisinpäin,eli oikealle käännettäessä vasenpuoli rasittuu enemmän eli ääni sieltä ja vasemmalle käännettäessä oik rasittuu enemmän ja ääni sieltä ja ehjä laakeri kestää molemmat rasitukset eli ei ääntä,risassa laakerissa ei välttämättä edes välystä ole, eli jos ääni tulee vasemmalle käännettäessä niin oik puoli sökö ja päin vastoin.
(korjatkaa jos ajattelen väärinpäin)

Noin se on tähän asti mennyt, mitä nyt joitan satoja kiloja noita navallisia laakereja vaihdellut :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron