Kulkukoira  Proturbo

Webaston toiminta V90:ssä

  • 237 Vastauksia
  • 52995 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #45 : 16.12.2020, 20:26:54 »
Onko jollain tietoa minkälainen operaatio olisi saada tuo Webasto lämmittämään myös moottori? Kyseessä tämän vuoden V90. Kun ei tuossa ole edes koneelle lämpömittaria...  >:(







Nämä ovat kaikki suoraan Volvo Manual -digiohjekirjasta eli tuossa on 3 eri termiä "lämmitin", "pysäköintilämmitin/pysäköinti-ilmastointi" ja "lisälämmitin"...
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #46 : 16.12.2020, 21:01:50 »
2020 vuosimallissa tuo lisälämmitin ei enää lämmitä moottoria kun auto on parkissa. Tällöin joutuu raapimaan kylmän koneen käyntiin, mikä ei ole kovin kaunis ajatus pitkällä aikavälillä. Tähän pitäisi saada muutos.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #47 : 17.12.2020, 20:05:32 »
No jo on markkinat ja ihan ihme muutos Volvolta! Ei kyllä mitään järkeä... Kaverilla tosin kans sama tilanne BMW 530 GT ja asennutti siihen jonkun lisävastuksen, niin sai sen moottorin lämmityksen myös samaan yksikköön pelaamaan.

2020 vuosimallissa tuo lisälämmitin ei enää lämmitä moottoria kun auto on parkissa. Tällöin joutuu raapimaan kylmän koneen käyntiin, mikä ei ole kovin kaunis ajatus pitkällä aikavälillä. Tähän pitäisi saada muutos.
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #48 : 21.12.2020, 22:36:48 »
No jo on markkinat ja ihan ihme muutos Volvolta! Ei kyllä mitään järkeä... Kaverilla tosin kans sama tilanne BMW 530 GT ja asennutti siihen jonkun lisävastuksen, niin sai sen moottorin lämmityksen myös samaan yksikköön pelaamaan.
Oletko varma, että kaverisi Bemariin lisättiin siitä puuttunut moottorin lämmitysominaisuus, eikä ainoastaan poistettu ns. mukavuuskytkentää, joka pakottaa ensin lämmittämään ohjaamon säädettyyn rajaan saakka (50 - 60 astetta lämmittimen kennolla), jonka jälkeen alkaa vasta moottorin lämmitys? Eli siis kovalla pakkasella ei ikinä.

Volvon ja Bemarin kytkentää en tunne, mutta ihan sillä kysyn, että omasta Mersustani (W212 E-sarja) poistin tuon pakkaskelissä haitalliseksi kokemani mukavuuskytkennän pakottamalla ison kierron myös moottorin kautta heti lämmityksen alusta lähtien. Sen voi tehdä yksinkertaisesti vetämällä pienen ja ison kierron shunttia ohjaavan kaapelin irti. Se vastus asennetaan irrotetun kaapelin nokkaan huijaamaan testeriä luulemaan, että shuntin ohjaus on edelleen kytkettynä ettei vikalokiin tule turhia roskia.

Tätä uudemmissa pelkkää matkustamoa lämmittävissä saksalaisautoissa on erilainen Webaston asennus, joten moottori ei lähde lämpenemään pelkän vastuksen lisäämisellä. Nämä uudetkin saa kyllä lämmittämään myös moottoria, mutta ei sentään pelkästään yhden vastuksen lisäämällä.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #49 : 21.12.2020, 22:48:18 »
Kovin suurta muutosta Volvossa ei tarvita, sillä Webasto lämmittää auton käydessä myös moottoria. Moottori sammuksissa siis vain matkustamoa.

Ei ole vaan tainnut vielä kukaan tällä palstalla pyörivä tehdä tarvittavaa muutosta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #50 : 21.12.2020, 22:59:40 »
Itse olen ottanut ilmastointiasetuksista tuon lisälämmittimen käytön pois päältä. Onko tietoa, että onko tuo sama valinta sidoksissa myös tuohon ajonaikaiseen moottorin lämmittämiseen Webastolla? :idiot2: Vai pakottaako tuo Webaston käyntiin joka tapauksessa, jos moottorin lämpötila sitä vaatii ja tuo Sensuksesta valittava valinta vain laskee tätä kynnystä alemmas?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #51 : 22.12.2020, 08:46:28 »
Itse olen ottanut ilmastointiasetuksista tuon lisälämmittimen käytön pois päältä. Onko tietoa, että onko tuo sama valinta sidoksissa myös tuohon ajonaikaiseen moottorin lämmittämiseen Webastolla? :idiot2: Vai pakottaako tuo Webaston käyntiin joka tapauksessa, jos moottorin lämpötila sitä vaatii ja tuo Sensuksesta valittava valinta vain laskee tätä kynnystä alemmas?
Jos asetuksissa lisälämmittimen käyttö on pois päältä niin se tarkoittaa juurikin tuota ajonaikaista lämmitystä. Ei lämpiä moottori eikä matkustamo. Villahousuja vaan jalkaan sitten pakkasilla... 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #52 : 22.12.2020, 08:49:55 »
Jos asetuksissa lisälämmittimen käyttö on pois päältä niin se tarkoittaa juurikin tuota ajonaikaista lämmitystä. Ei lämpiä moottori eikä matkustamo. Villahousuja vaan jalkaan sitten pakkasilla...

Juurikin näin. Asetuksissa "lisälämmitin" on ajonaikainen moottorinlämmitys, ja "pysäköintilämmitin" tarkoittaa sitä että parkissa autoa lämmitetään. Ne ovat toisistaan riippumattomat toiminnot.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #53 : 22.12.2020, 11:38:20 »
Hehee! Tästä piste Volvolle. Fiksu kytkentä, joka jättää käyttäjän valittavaksi miten lämmitetään.

Tykkäsin itsekin matkustamoan lämmitystä painottavasta logiikasta lauhalla kelillä, mutta alle -20 lämpötiloissa matkustamon lämpö nousee esilämmityksen aikana niin hitaasti, ettei moottorin lämmitykselle jää kapasiteettia lainkaan. Moottori käynnistyy kylmänä, eli kuluttaa tarpeettoman paljon eikä lämmitä heti, joten Webaston joutuu pitämään päällä myös ajaessa turhan pitkään.

Mukavuuskytkentä ohitettuna matkustamo tietenkin kovalla pakkasella lämpenee heikommin ja hitaammin, mutta silti sähköistä sisätilalämmitintä tehokkaammin. Varsinainen etu tästä jatkuvasta isosta kierrosta tulee käynnistyksen jälkeen, kun reilusti sähköisen lohkolämmittimen ulottumattomiin lähes käyntilämpöiseksi esilämmitetty moottori käynnistyy taloudellisesti ja tuottaa lämpöä heti käynnistyksen jälkeen. Webasto saa olla päällä "parin korttelin" verran, että lämmöt tasoittuvat nestekierron käynnistyessä moottorin vesipumpun voimin.

Pelkkää matkustamoa lämmittäen selvästi havaittava autoon tullessa mukavan lämpimän auton viileneminen ajamaan lähtiessä jää pois ja lämpö alkaa kehittyä välittömästi oikeaan suuntaan myös ilman Webastoa.

Esilämmitys on mennyt vähän hukkaan, jos Webastoa joutuu polttamaan myös ajon aikana, eikä Webaston kulutusta saa takaisin moottorin pienempänä kulutuksena. Omalla 24 km työmatkallani Webaston huolellinen käyttö on kulutuksen suhteen nollasummapeliä eli ilmaista mukavuutta, kun lämpimänä käynnistyvä moottori suunnilleen säästää Webaston esilämmitykseen kuluttaman polttoaineen. Pakkaskelissä ajastan autoni sähköisellä kiertovesilämmittimellä noin pari tuntia ennen lähtöä, mikä nostaa lämmöt 20 - 30 asteeseen. Kelistä riippuen joko aamukahville mennessäni tai ennen toista kupillista napsautan siihen lisäksi Webaston päälle vähintään 10 minuutiksi ja kovalla pakkasella 15 - 20 minuutiksi tavoitteena että jäähdytysnesteen lämpötila on kotikadulla lämpöjen tasaannuttua noin 50 astetta, jolloin sammutan Webaston. Alle 10 minuutin käyntijaksoa en käytä, ettei pannu nokeennu "pätkäajossa". Varttitunnin tohotus Webasto Thermotopilla kuluttaa 1.5 desiä, eli sen kompensoimiseksi pitää saada työmatkan keskikulutus 0.6 litraa alle lämmittämättömän, mikä tuntuu onnistuvan varsin helposti.

Lämpötilat katsottu väylältä ELM 327 ja Torquen avulla.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2020, 11:47:22 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #54 : 22.12.2020, 12:57:27 »
Hehee! Tästä piste Volvolle. Fiksu kytkentä, joka jättää käyttäjän valittavaksi miten lämmitetään.
Paitsi, että vuosimallista -20 alkaen et voi lämmittää moottoria ennakkoon webastolla. Ainoastaan kabiinin. Siinä on polttoaineenkulutus optimoitu oikein huolella...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #55 : 22.12.2020, 15:08:35 »
Paitsi, että vuosimallista -20 alkaen et voi lämmittää moottoria ennakkoon webastolla. Ainoastaan kabiinin. Siinä on polttoaineenkulutus optimoitu oikein huolella...
Muista merkeistä olen kuullut, että nämä rajoitukset liittyvät päästönormeihin. Ainakin dieseleissä, bensakoneista en ole varma

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #56 : 09.01.2021, 14:38:01 »
Hienosti on oma webasto pelannut sen akun vaihdon jälkeen ja etäkäynnistystäkin tullut pikkupakkasilla pari kertaa kokeiltua, ok! Tässä pari kuvaa n. -10C pakkasessa käytetty webastoa n. 15-20min ja muutaman sentin jääkerroksen läpi oli tohottanut asfaltin näkyviin! Vaikka webasto sijaitsee kai fyysisesti vänkärin puolen rengaskotelossa, niin hienosti tuo lämmittää juuri oikeaa kohtaa eli ilmeisesti öljypohjan tienoilta? Tehokas vehje on kyllä  ;)
Onko tuossa etäohjauksen loppumisessa joku automaattiajastus tai termostaatti eli pysyykö se koko ajan niin kauan päällä kun tulee autolle, vai sammuttaako webasto itsensä tietyn moottorilämpötilan/matkustamon lämpötilan saavuttamisen jälkeen? (Joskus voi jäädä vahingossa liian kauaksi aikaa päälle...?)



1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #57 : 09.01.2021, 14:52:40 »
Villi veikkaus että sama kuin vanhemmissakin että max 50min päällä, sen jälkeen sammuu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #58 : 09.01.2021, 15:01:08 »
V90 2018 webaston max. käyntiaika 40 min.

Edit: V90 2020 Late Webasto ei parkkilämmityksessä käy koskaan kauemmin kuin 30 min
« Viimeksi muokattu: 09.01.2021, 15:11:57 kirjoittanut gubbe »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Webaston toiminta V90:ssä
« Vastaus #59 : 09.01.2021, 15:50:44 »
Hienosti on oma webasto pelannut sen akun vaihdon jälkeen ja etäkäynnistystäkin tullut pikkupakkasilla pari kertaa kokeiltua, ok! Tässä pari kuvaa n. -10C pakkasessa käytetty webastoa n. 15-20min ja muutaman sentin jääkerroksen läpi oli tohottanut asfaltin näkyviin! Vaikka webasto sijaitsee kai fyysisesti vänkärin puolen rengaskotelossa, niin hienosti tuo lämmittää juuri oikeaa kohtaa eli ilmeisesti öljypohjan tienoilta? Tehokas vehje on kyllä  ;)
Onko tuossa etäohjauksen loppumisessa joku automaattiajastus tai termostaatti eli pysyykö se koko ajan niin kauan päällä kun tulee autolle, vai sammuttaako webasto itsensä tietyn moottorilämpötilan/matkustamon lämpötilan saavuttamisen jälkeen? (Joskus voi jäädä vahingossa liian kauaksi aikaa päälle...?)



Sulat läiskät syntyy webaston pakokaasuista. Tuo kaikki on hukkalämpöä, jolla lämmitetään harakoita. Kyllä sitä lämpöä riittää silti mukavasti myös matkustamoon ja moottoriin. Vesikierto siirtää lämpöä tarpeellisiin paikkoihin, ei pakokaasut.

40 minuuttia on meidän autoissa maksimi käyntiaika.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy