Hehee! Tästä piste Volvolle. Fiksu kytkentä, joka jättää käyttäjän valittavaksi miten lämmitetään.
Tykkäsin itsekin matkustamoan lämmitystä painottavasta logiikasta lauhalla kelillä, mutta alle -20 lämpötiloissa matkustamon lämpö nousee esilämmityksen aikana niin hitaasti, ettei moottorin lämmitykselle jää kapasiteettia lainkaan. Moottori käynnistyy kylmänä, eli kuluttaa tarpeettoman paljon eikä lämmitä heti, joten Webaston joutuu pitämään päällä myös ajaessa turhan pitkään.
Mukavuuskytkentä ohitettuna matkustamo tietenkin kovalla pakkasella lämpenee heikommin ja hitaammin, mutta silti sähköistä sisätilalämmitintä tehokkaammin. Varsinainen etu tästä jatkuvasta isosta kierrosta tulee käynnistyksen jälkeen, kun reilusti sähköisen lohkolämmittimen ulottumattomiin lähes käyntilämpöiseksi esilämmitetty moottori käynnistyy taloudellisesti ja tuottaa lämpöä heti käynnistyksen jälkeen. Webasto saa olla päällä "parin korttelin" verran, että lämmöt tasoittuvat nestekierron käynnistyessä moottorin vesipumpun voimin.
Pelkkää matkustamoa lämmittäen selvästi havaittava autoon tullessa mukavan lämpimän auton viileneminen ajamaan lähtiessä jää pois ja lämpö alkaa kehittyä välittömästi oikeaan suuntaan myös ilman Webastoa.
Esilämmitys on mennyt vähän hukkaan, jos Webastoa joutuu polttamaan myös ajon aikana, eikä Webaston kulutusta saa takaisin moottorin pienempänä kulutuksena. Omalla 24 km työmatkallani Webaston huolellinen käyttö on kulutuksen suhteen nollasummapeliä eli ilmaista mukavuutta, kun lämpimänä käynnistyvä moottori suunnilleen säästää Webaston esilämmitykseen kuluttaman polttoaineen. Pakkaskelissä ajastan autoni sähköisellä kiertovesilämmittimellä noin pari tuntia ennen lähtöä, mikä nostaa lämmöt 20 - 30 asteeseen. Kelistä riippuen joko aamukahville mennessäni tai ennen toista kupillista napsautan siihen lisäksi Webaston päälle vähintään 10 minuutiksi ja kovalla pakkasella 15 - 20 minuutiksi tavoitteena että jäähdytysnesteen lämpötila on kotikadulla lämpöjen tasaannuttua noin 50 astetta, jolloin sammutan Webaston. Alle 10 minuutin käyntijaksoa en käytä, ettei pannu nokeennu "pätkäajossa". Varttitunnin tohotus Webasto Thermotopilla kuluttaa 1.5 desiä, eli sen kompensoimiseksi pitää saada työmatkan keskikulutus 0.6 litraa alle lämmittämättömän, mikä tuntuu onnistuvan varsin helposti.
Lämpötilat katsottu väylältä ELM 327 ja Torquen avulla.