RallyBaron  Samppasport

Äänestys

Mikä (plugin)malli XC60 on/oli? Ruksi 1 tai useampiakin vaihtoehtoja mikäli tarvitsee...

XC60 T8 TwinEngine 407hv 10.4 kWh
9 (25%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 10.4 kWh
5 (13.9%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 11.6 kWh
5 (13.9%)
XC60 T8 Recharge 390hv "normiakkuinen"
2 (5.6%)
XC60 T8 Recharge 455hv "isompiakkuinen" long range
6 (16.7%)
XC60 T6 Recharge 340hv "normiakkuinen"
0 (0%)
XC60 T6 Recharge 340hv "isompiakkuinen" long range
2 (5.6%)
XC60 jokin muu bensamalli
1 (2.8%)
XC60 jokin muu dieselmalli
5 (13.9%)
XC60 jokin muu malli mitä tässä ei ole laitettu...  :-)
0 (0%)
EX60 tulee heti talliin, kun julkaistaan ja sillä sipuli!!!
1 (2.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Äänestys päättyy: 20.10.2025, 19:55:40

XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!

  • 152 Vastauksia
  • 25201 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #135 : 02.02.2024, 17:29:54 »
Eikö 2019 xc90 t8 webasto lämmitä enää moottoria? Eikös nuo twin engine mallit ole 2016 - 2020? 2021 -> recharge, 22/23 -> long range. Tässä nimittäin hieronut kauppaa yhdestä my19 xc90 t8 volvosta.

En osaa valitettavasti vastata kysymykseesi, mutta my20 eli faceliftattu, mutta 2019 puolella valmistettu, xc90 ei ainakaan lämmitä moottoria. Muutos on siis tullut jo twin engine -aikakaudella.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Volvo-forumeilla on paljon puhuttu tästä älyttömästä "downgradesta" eli vm. 2019 eteenpäin on vesiventtiilin toiminta tehtaalta torpattu siten ettei webasto lämmitä moottoria oletuksena ollenkaan vaan vain matkustamoa. Tämän saa muutettua siten, että vesiventtiilin liitin vain irroitetaan. Tästä on keskustelua ollut threadissa "Webaston toiminta V90:ssä". https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103572.0 Volvo V60:ssa tuo vesiventtiilin liitin on "pikkuakun" eli start/stop lisäakun alla, sama myös ehkä V90ssä? Tässä on vinkkejä miten sen saa myös XC60 T8:ssa toteutettua :
"No niin! Nyt on vesiventtiilin "huolto" tehty omaan XC60 T8 ja nämä viestiketjun ohjeet olivat sikäli hyödyllisiä, että homma onnistui. Mutta, "pikkuakun" alta/alle ei pääse helposti XC60ssa eli se on hybridipaketin alla joten ainoa? vaihtoehto on kurkata ensin kuskin puolen rengaskotelon alta ja sieltä aika syvältä löytyi se tämän viestiketjun kuvien mukainen "simpukka" eli se vesiventtiili ja sen moottorin puoleiselta/oikealta kyljestä melko syvältä se 2-pinninen liitin. Ei tuota kyllä mitenkään kotikonstein itse ainakaan olisi voinut tehdä eli vaatii nosturia tms jotta pääsee asiallisesti värkkäämään sitä liitintä ja kuskin puolen rengas on otettava irti. Huollossa käytti sellaista metallista vajaan metrin mittaista metallityökalua, jolla sai sen liittimen vedettyä. Ilmanputsarin kotelo ja niitä letkuja joutui ottamaan kokonaan irti, että se homma onnistui sekä rengaskotelon koko kaari pois.
Suosittelen Oulun alueella Huotarin korjaamo www.huotarit.com info@huotarit.com tähän operaatioon ja tietävät nyt ainakin XC60 T8 ja toisaalta myös V60 T6/T8 sekä V90 T6/T8 ja oletettavasti XC90 T8 tavat tehdä tuo eli kaikkiin pitäisi onnistua! Ottakaa yhteyttä joko Jaakko tai Heikki, yhteystiedot löytyvät sivulta mutta tässä vielä varalta Ajanvaraus: 044 3244 234, Jaakko Huotari: 040 7402 370, Heikki Huotari 044 5335 066 Toivottavasti täällä saa noita yhteystietoja myös jakaa, poistakaa mikäli tarvetta... Mutta homma nyt selvä!"​

Tämä käytäntö ja ohje toiminee kaikissa diesel/bensa/plugari T6 ja T8 eli on aika "yleishyödyllinen". Nyt autojen moottorit lämpimiksi 2019 eteenpäin ja Oulussa homman hoitaa Huotarit!
Testailen tuota vielä omassani ja laitan vikakoodeja tms kokemuksia asiaan liittyen myöhemmin!
« Viimeksi muokattu: 02.02.2024, 19:40:48 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #137 : 16.02.2024, 19:16:50 »
Ilmajousien kanssa ongelmat eskaloitui ja auto läks lavetilla merkkihuollon pihaan. Tutkimuksien jälkeen (lämpimässä alkoi pelata) selvisi, että venttiililohko on halki. Arviolta alkuviikosta auto taas ehjä. Sinne asti ajelen V60 B3 vm 23 sijarilla. On melko laiska vehje, mutta sentään toimii. :D
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #138 : 17.02.2024, 13:18:04 »
Ilmajousien kanssa ongelmat eskaloitui ja auto läks lavetilla merkkihuollon pihaan. Tutkimuksien jälkeen (lämpimässä alkoi pelata) selvisi, että venttiililohko on halki. Arviolta alkuviikosta auto taas ehjä. Sinne asti ajelen V60 B3 vm 23 sijarilla. On melko laiska vehje, mutta sentään toimii. :D
Perskele on se kumma etteivät osaa noita "hienoja jousia ja alustoja" kestävämmäksi tehdä! Kaverilla oli aikanaan ihan se alkupään T8 XC60 ja menikö molemmat pussit vaihtoon useampiakin kertoja ainakin joku ja persus laahasi maassa. Kyllä ne perinteiset (lehti)jouset ovat ihan ok ja säästää monilta murheilta!  :buck2:
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #139 : 17.02.2024, 13:26:24 »
Käytin eilen autoa 1. katsastuksessa ja kuvassa tietoja. Kovasti kehui katsastusmies Volvoja ja tarkistettiin se akun sijainti alla eli ei pitäisi olla vaaraa rutuille tms mistä ollut uutisissa puhetta, että pienikin lommo akuston pohjaan voi tehdä kymppitonnien remontit, lähinnä toki sähköautoissa :
https://www.is.fi/autot/art-2000010192273.html Tarkempia tietoja tuosta Moottori -lehdestä. Hyvin on Volvon hybrideissä akku suojattu, kun pakoputkikin on juuri siinä keskikonsolin ja akun välissä. Ei sieltä alta nähnyt mitään akkuun liittyen. Erad-moottori vaan on kyllä tosi avoimena taka-akselin välissä ja luulisi, että sinne lentää kaikenlaista sontaa ajaessa, mutta näin se vain on... Kuvista näkyy kuinka suojaamaton se sähkömoottori on ja tuosta tiivisteen kohdalta huomaa, että se erad voimansiirto on todellakin vaihdettu eli ei ole kusetettu huollossa.
Katsastuksessa sanoi, että on alkuperäiset jarrupalat ja -levyt. Niillä pitäisi päästä vielä 50tkm ilman vaihtoja. Seuraava katsastus vasta 03/2026 mitä vähän ihmettelen, koska kyllä 2v aikana saattaa tulla paljonkin korjaamista esim. mekaniikkaan. Päästöarvoja ei vissiin nykyään tarvi plugareille edes tehdä? Ei meillä ainakaan mitään päästöjä mitattu ja oli aika halpa katsastus muutenkin, aikaa meni jotain 15-20min.






1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #140 : 17.02.2024, 15:58:07 »
Joo on itsellä tasan tarkkaan viimeinen auto, jossa on ilmajouset. Hyvä autohan tämä on ollut, mutta näiden vikojen takia meni vähän maku. Lähinnä juurikin olo, että "mitähän seuraavaksi".

Vikalista 6 kuukaudessa:
- Lasinpesimen moottori 350€
- Webasto 2000€
- Erad voimansiirto 3500€-4000€
- Ilmajousien venttiililohko xxxx€, tuskin mikään maksaa tässä autossa alle tonnia

Ilman Selektiä olisi saattanut jo vähän tympäistä enemmän.

Kuulemma näissä suht tuoreissa autoissa katsotaan ne päästöt vaan auton päästä OBD:llä, eli jos siellä ei ole mitään herjoja, niin homma ok.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia! AWD toiminnasta
« Vastaus #141 : 17.02.2024, 18:22:12 »
Eilen oli kyllä paha ajokeli kotikulmilla ja satoi ainakin 10cm uutta lunta. Lumitöitä tehdessä tuli iltasella naapurilta hälytys mennä auttamaan hankeen kiinni juuttunutta autoa. Mentiin paikalle ja piti kääntyä kaistalla liikennettä vastaan jne. Melko pahasti oli jäänyt palteeseen kiinni liukkaalla kelillä auto. Laitettiin vetokoukkuun hinausköysi kiinni ja ensin ei millään meinannut lähteä vetämään ja etupää jauhoi myös kitkarenkailla vasemmalle. Otettiin vähän pakkia ja lumen päältä reunasta sitten saatiin pitoa jonka jälkeen lähti aika helposti irti. Tulipa ainakin testattua kitkarenkaiden ja Volvon hybridin awd toimivuus vetohommissa!







1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #142 : 17.02.2024, 18:25:39 »
Joo on itsellä tasan tarkkaan viimeinen auto, jossa on ilmajouset. Hyvä autohan tämä on ollut, mutta näiden vikojen takia meni vähän maku. Lähinnä juurikin olo, että "mitähän seuraavaksi".

Vikalista 6 kuukaudessa:
- Lasinpesimen moottori 350€
- Webasto 2000€
- Erad voimansiirto 3500€-4000€
- Ilmajousien venttiililohko xxxx€, tuskin mikään maksaa tässä autossa alle tonnia

Ilman Selektiä olisi saattanut jo vähän tympäistä enemmän.

Kuulemma näissä suht tuoreissa autoissa katsotaan ne päästöt vaan auton päästä OBD:llä, eli jos siellä ei ole mitään herjoja, niin homma ok.
Tuo "ostoslista" kuulostaa kyllä aivan hirveältä ja täytyy sanoa Rytkonen, että sinulla on käynyt todella huono tuuri oman autosi kanssa! Ei voi muuta kuin pahoitella ja ottaa osaa tuollaiseen... Mikä se oli vuosimalli tuossa 2018? Eli on tehty Torslandassa Ruoåttisa. Ite olin jostain lukevinani, että kiinanvalmisteet +2019-2020-> olisivat laadukkaampia, mutta toivottavasti olen täysin väärässä... Naapuri laittoi vasta 2021 vm. T6:sen ja siinäkin oli heti tuo etulasinpyyhkimien moottori rikki. Se on kyllä Chengdu Kiinassa valmistettu kuten omakin "Made in China" eli sikäli ei voi mitään erityistä tuosta laadusta kyllä sanoa.  :'(
« Viimeksi muokattu: 17.02.2024, 18:27:29 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #143 : 17.02.2024, 18:37:40 »
Karmeaa katseltavaa nämä SPA-alustat. Keväällä oma menee ruostesuojaukseen, vaikka onkin todennäköisesti menossa vaihtoon.

Nettiautoa taas vähän katselin, vaikka tämä beta-versio vähän vielä tökkiikin. Vähän ajetuissa alkaa B5 olemaan T8 kalliimpia, ainakin V60. Hybridien ”säästöt” hupenevat arvon alenemaan, JOS tekniikka sattuu kestämään. No, täyssähköillä arvo hupenee näitäkin enemmän.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia! AWD toiminnasta
« Vastaus #144 : 17.02.2024, 19:14:32 »
Eilen oli kyllä paha ajokeli kotikulmilla ja satoi ainakin 10cm uutta lunta. Lumitöitä tehdessä tuli iltasella naapurilta hälytys mennä auttamaan hankeen kiinni juuttunutta autoa. Mentiin paikalle ja piti kääntyä kaistalla liikennettä vastaan jne. Melko pahasti oli jäänyt palteeseen kiinni liukkaalla kelillä auto. Laitettiin vetokoukkuun hinausköysi kiinni ja ensin ei millään meinannut lähteä vetämään ja etupää jauhoi myös kitkarenkailla vasemmalle. Otettiin vähän pakkia ja lumen päältä reunasta sitten saatiin pitoa jonka jälkeen lähti aika helposti irti. Tulipa ainakin testattua kitkarenkaiden ja Volvon hybridin awd toimivuus vetohommissa!








Juu ei se kummoinen vetohommissa ole kun ei ole minkään moisia lukkoja edes sekä etu -ja taka-akseli kun eivät ole samaa puuta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #145 : 18.02.2024, 00:16:00 »
Tuo "ostoslista" kuulostaa kyllä aivan hirveältä ja täytyy sanoa Rytkonen, että sinulla on käynyt todella huono tuuri oman autosi kanssa! Ei voi muuta kuin pahoitella ja ottaa osaa tuollaiseen... Mikä se oli vuosimalli tuossa 2018? Eli on tehty Torslandassa Ruoåttisa. Ite olin jostain lukevinani, että kiinanvalmisteet +2019-2020-> olisivat laadukkaampia, mutta toivottavasti olen täysin väärässä... Naapuri laittoi vasta 2021 vm. T6:sen ja siinäkin oli heti tuo etulasinpyyhkimien moottori rikki. Se on kyllä Chengdu Kiinassa valmistettu kuten omakin "Made in China" eli sikäli ei voi mitään erityistä tuosta laadusta kyllä sanoa.  :'(
Jep, ihan rehti "Made in Sweden" on tämä meikäläisen yksilö. Harmittaa kyllä, kun muuten olen pitänyt autosta paljon ja ekat 1,5 vuotta meni kokonaan ilman ensimmäistäkään vikaa.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa MikaV60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #146 : 20.02.2024, 19:26:43 »
Uusi XC60 T8 2020 omistaja kyselee lataamisesta:

Kun lataan kotona suko-pistorasiasta, tyhjä akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa.
Kun lataan työpaikalla maksullisesta latauspisteestä Volvon alkuperäisellä ns. paksummalla kaapelilla, auto ottaa virtaa vastaan huomattavasti vähemmän, kuin sukosta.

Miksi näin? Onko auton lataussoftassa jokin rajoitus päällä vai mikä mahtaa olla syynä

Kiitos!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #147 : 22.02.2024, 22:23:48 »
Uusi XC60 T8 2020 omistaja kyselee lataamisesta:

Kun lataan kotona suko-pistorasiasta, tyhjä akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa.
Kun lataan työpaikalla maksullisesta latauspisteestä Volvon alkuperäisellä ns. paksummalla kaapelilla, auto ottaa virtaa vastaan huomattavasti vähemmän, kuin sukosta.

Miksi näin? Onko auton lataussoftassa jokin rajoitus päällä vai mikä mahtaa olla syynä

Kiitos!
Lataussoftassa ja Volvon päässä ei pitäisi olla mitään eroa, koska Volvon sisäinen laturi (OBC) ottaa maksimissaan sen 3,6/3,7kW sisään ja epäilen tässä sinun tapauksessa vain sitä, että nuo latauskaapelit ja niiden "ampeeriohjaus" eli se A-arvo 8, 10, 13 tai 16A on lukittunut siten, että toisessa on vain se 8A jolloin lataus on n. puolet hitaampi ja toisessa voi olla säädettävä se A jolloin latausnopeus muuttuu. 16A asetusta voi noissa maksullisissa latauspisteissä käyttää. Tuo on vaan merkillistä, että sukolla lataa siis nopeammin? Siinä sukossa voi olla suurempi A asetettuna ??? Minulla ei ole tarkkaa käsitystä mikä niihin on ehkä jo tehtaalla laitettu arvoiksi, mutta muistelisin ainakin omassa Volvon "Mennekes" sellainen keltasininen latauspiuhahässäkkä on vain ja ainoastaan se 8A lukittu. Aiemmin oli tallissa myös säädettävä piuha, mutta alkoi pistorasia niin kuumentua eikä noita ylempiä arvoja edes suositella, niin hommasin voimavirtaa käyttävän latausmötikän. Senkin latausarvot kyllä vaihtelevat melko lailla vaikka olisi 16A asetettuna, mutta akun toimintalämpötila siihen myös vaikuttaa eli kylmä akku ottaa virtaa huonommin vastaan. Tallissa kyllä lämmitys, mutta ei aina paljoa vaikuta, kun lattian pinnassa on kuitenkin melko kylmää.
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa MikaV60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #148 : 23.02.2024, 20:04:10 »
No nyt se sitten eilen ja tänään latasi "paksummalla piuhalla" normaalit 3,7kW.. Ota näistä selvää  :D

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #149 : 25.02.2024, 14:34:22 »
No nyt se sitten eilen ja tänään latasi "paksummalla piuhalla" normaalit 3,7kW.. Ota näistä selvää  :D
Juurikin näin... Tosi paljon tuossa lataustehossa on siis vaihtelua. Eilen tultiin matka-ajoa n. 130km verran ja akku ehti tietenkin täysin tyhjentyä ja sitten n. 60-80kmh tasanopeudessa laitoin piruuttani "charge" toiminnon päälle ja yllättävän hyvin n. 15km matkalla latasi 9km lisää rangea! Sitten laitoin "hold" päälle ja ajettiin nopeampi ohitustiematka n. reilua satasta ilman akkua. Arvioin saapumiskilometrejä ja olisiko ollut 11km jäljellä, niin laitoin sitten taajamassa "pure" päälle. Loppumatka tultiin täysin sähköllä ja kotipihassa jäi vielä 5km rangeakin. No, sitten ajoin auton kylmään talliin... ja törkkäsin sen voimavirtapiuhan auton kylkeen kiinni. Näytti taas 16A lukittuna aivan ihmeesti 393V (aika normaali voimavirrassa, yleensä n. 400V molemmin puolin) ja 15,7V sekä lataustehoksi käytännössä täydet mitä voimavirrasta voi saada 10,7kW. Totta kai Volvo ottaa vain sen maksimin mukaan sen n. 3,6-3,7kW, mutta tuo piuha näyttää siis vähän mitä sattuu sen 3-vaihevirran mukaisesti, mutta joka tapauksessa tulkitsin, että hybridiakusto oli täysin lämmennyt tuon ajonaikaisen latauksen sekä loppumatkankin pelkän sähköajon seurauksena. Plussakeli oli +2C. Hyvin otti siis virtaa taas sisään, vaikka tuo arvo kyllä melko paljon heittelee kelien mukaan ja vaikka talli olisi lämmin. Mutta jos akusto on kylmä, niin sekin kyllä vaikuttaa. Aina lataa kyllä täyteen eli se on tärkeintä.
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

 

Proturbo  Autodiagnoosi