Autodiagnoosi  Carcom Oy

Käynnistymisongelmia 2.0D

  • 4 Vastauksia
  • 22100 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Käynnistymisongelmia 2.0D
« : 02.11.2010, 20:21:01 »
Lainaus käyttäjältä: Tomba10 Volvolandia
Heps,

aikaisemmin kirjottelin käynnistymisvaikeuksista. Tuolloin vaihtoon meni egr ja muut sälät, jopa alkoi toimimaan. Huolto tehtiin keväällä 09. Nyt alkanut ilmenemään sellainen ongelma, että auto käynistyy ja käy hurjan pienillä kierroksilla ja ei reagoi kaasupolkimeen. Sen jälkeen sammuttaa ja käynnistää, niin jo käynnistyy valtavan mustan pakokaasun saattelemana. Osaisiko joku kertoa mistä johtuu?

Olisiko jollakin tietoa, mistä löytyisi V50 -05 D huoltokirja tai siis vihko, josta selviää mitä toimenpiteitä missäkin huollossa olisi tehtävä? Autoni on  Saksan tuonti, joten kielimuuri vaikeuttaa lukemista. Siniseltä kyselin alkuvuodesta ja lupasivat heti toimittaa, kun saavat jostakin--> eipä ole näkynyt...

Lainaus käyttäjältä: (=Miksu=) Volvolandia
Veikkaan, että kyseessä on 2.0D moottori ja tästä sitten vaikkailen vikapaikaksi  läppäkoteloa ja tarkemmin, kiinni jumiutuva läppä (alipainetoiminen läppä ennen imusarjaa.)

Lainaus käyttäjältä: Skeel Volvolandia
Kerro lisää! Mulla on sama ongelma vuoden 2004 2.0D:ssä. Starttaa aina hienosti, mutta muutaman kerran on käynyt seuraavasti:
- käynnistyy matalilla kierroksilla, kierrokset nousevat hitaasti normaaliin tasoon
- ei vastaa kaasuun
  - tai jos sattuu vastaamaan, vaste on heikko ja moottori sammuu
- saattaa käydä epätasaisesti
- saattaa toistua muutaman kerran vaikka moottorin sammuttaa ja käynnistää uudestaan.
- kunnon savut ja paha haju, kun sitten viimein alkaa vastata kaasuun.

Lainaus käyttäjältä: (=Miksu=) Volvolandia
Mitäpähän tosta lisää kertoisi...  sammutusläppähän se on..
Ota ahtoputki pois siitä läppäkotelosta, paina se läppä sormella kiinni ja kokeile, että miten se aukeaa itsellään, vai tuntuuko jumivan johonkin..

Lainaus käyttäjältä: Skeel Volvolandia
Ei juminut kyllä erityisemmin. Kiinnipainettaessa läppä oli selvästi tiivis, mutta kyllä se aina tuntui helposti aukeavan. Se sen sijaan oli vähän erikoista, että ahtoputki oli sisältä  öljyssä. Sitä oli määrällisesti sen verran, että sormet ja kynnenaluset sai mustaksi. Se ei ehkä kuitenkaan ole käyntihäiriöiden syy vaikka...

Onko tietoa falskaako näissä turbon tiiviste luonnostaan vai onko sekin nyt sitten hajalla?

Lainaus käyttäjältä: raipeke Volvolandia
Terve
Volvo V 50 vm.-05 toiminut tähän asti hyvin, mutta eilen ja tänään käynnistettäessä ei ottanut kierroksia juten normaalisti
kävi hyvin hikljaisilla kierroksilla ja sitten sammui.
Otin virta-avaimen pois ja kokeilin taas parin minuutin jälkeen niin kaikki pelasi ihan normaalisti.
Olisikohan tässäkin läppävika alkamassa ja jos on niin miten vian korjauksen suhteen kannattaa edetä?


Lainaus käyttäjältä: -Jaska- Volvolandia
Omassa on käynnistysvaikeuksia nollakelissä. Huollossa lukivat vikakoodit. Läppävikahan siellä: ääriasennossa jumittaa läppä (milloin sitten onkaan ääriasennossa?). Uusi läppäkotelo maksaa muistaakseni 115 e ja vaihto karvan alle 50 e. Osaahan ei varastossa ollut, joten menee seuraavassa huollossa vaihtoon, jos sinne asti pärjää.
Vaihtohinnasta päätellen ei iso homma ole, mutta kun itsellä ei ole mitään käsitystä edes moisen kotelon paikasta, niin parempi jättää ammattilaisille ;)

Lainaus käyttäjältä: -Jaska- Volvolandia
Ei taida seuraavaan huoltoon läppäkotelolla päästä. Tuli tänään jo kylmä rinki persiiseen, kun kahdensadan kilometrin päässä kotoa ei kosla meinannut käynnistyä huoltiksen pihasta.

Keli oli mitä otollisin käynnistysvaikeuksiin: 0 astetta ja hirmu sumu. Kone käynnistyi ja hädin tuskin kävi 600 kierroksella, eikä vastannut kaasuun yhtään. Sama toistui useita kertoja ja tuumailin, jotta mitäs ny. Muistelin huoltoneuvojan maininneen kotelon paikkaa ihmetellessäni, että siinähän se on ihan päällä. No konepelti auki ja kotelon näköistä kohdetta etsimään. Ainoa sen oloinen loota oli konetilassa aika edessä oikealla. Muutama reiluhko kopautus siihen ja käynnistystä kokeilemaan: nätisti hörähti  :D

Olikohan koputusten kohde läppäkotelo vai auttoiko kuuluisa valohoito?? Kannattaisko kotelolle tehdä itse jotain ensiapua, esim. puhdistusta, että pärjäisi vaihtoon asti  ???

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka Volvolandia
Ilmanputsari kotelossa melkein kiinni oleva on ilmamäärämittari ja läppäkotelo ymmärtääkseni on (suoja muovin alla) kiinni muovisen imusarjan jatkona. Korjatkaa, jos muistan väärin.

Lainaus käyttäjältä: Skeel Volvolandia
Näin 500 euroa köyhempänä voisin vinkata seuraavasta hommasta:

Jos EGR-venttiili on niin nokinen ja karstainen, että se rupeaa jumittamaan puoliväliin voi käydä juurikin niin, että auto käy nipin napin tyhjäkäyntiä ja sammuu kaasua annettaessa. Omalla kohdalla hommalla ei ollut mitään tekemistä imusarjan edessä olevan kuristinläpän kanssa. EGR on kuulemma normaalisti suljettu tyhjäkäynnillä ja kaasu pohjassa, mutta välikaasulla se on enemmän tai vähemmän auki riippuen olosuhteista. Omassa tapauksessa tehtiin sitten loppujen lopuksi niin, että ankaran vian etsinnän ja uuden venttiilin odottelemisen jälkeen päädyttiin puhdistamaan vanha. Venttiili on valmistettu jotenkin prässäämällä eli sitä ei voi purkaa osiin. Sen sijaan tässä tapauksessa sitä liotettiin ja rassattiin parhaan taidon mukaan. Vika poistui ja nyt on useampi tuhat kilometriä taas takana. Luotettava lähde antoi vinkkiä, että mikäli mahdollista, EGR-venttiili kannattaisi aina joskus irrottaa ja puhdistaa esim. vuosihuollon yhteydessä. Lisäksi käyntiongelmien ilmetessä voi olla järkevää yrittää puhdistuttaa venttiiliä pari kertaa, sillä uusi osa on aika kallis.

EGR:n irrottaminen ja puhdistaminen ei onnistu helposti kotikonstein. Venttiili sijaitsee moottorin ja tulipellin välissä keskilinjasta hieman kuskin puolellepäin pari kymmentä senttiä moottoritilan yläpinnan alapuolella. Irrottaminen vaatii ainakin huolto-ohjeen mukaan moottorin osittaisen irrottamisen. Tyypillisesti ainakaan Iso Sininen ei ole kovin innostunut minkään osan puhdistamisesta. Ennemmin vain tykkäisivät vaihtaa uusia osia ja laskuttaa sen mukaan.

Se imusarjaa edeltävä kuristusläppä on pieni mysteeri. Sillä voi olla oman käsitykseni mukaan kaksi käyttötarkoitusta. Vanhoissa diisseleissä on kuulemma ollut vastaava läppä, jolla moottori voidaan tukehduttaa sammutustilanteessa. Vanha diisselihän ei sammu vaikka sähköt katskaistaankin. Todennäköisempi toimintatarkoitus on sylintereille tulevan ilmavirtauksen kuristaminen välikaasulla, jotta pakokaasua saadaan virtaamaan EGR:n läpi imupuolelle hallitusti. Käsittääkseni EGR-venttiili on jousipalautteinen ON/OFF-tyyppinen lautasventtiili, joka on joko täysin auki tai täysin kiinni. Tällöin ahtoputkessa olevalla kuristusläpällä voitaisiin hallita sylintereihin menevän raittiin ilman ja pakokaasun suhdetta.

Edellä mainittu luotettava lähde oli sitä mieltä, että EGR:n ohittaminen tai tulppaaminen ei onnistuisi "kotikonsteilla", koska moottorinohjausyksikkö mittaa moottoriin menevää ilmaa ja ulostulevaa pakokaasua, jolloin esimerkiksi pakokaasuvirtauksen estävä sokea levy EGR-kanavassa huomattaisiin ja homma saattaisi aiheuttaa vähintään vikakoodeja. Tiedä sitten siitä... Tietääkö joku?


Poissa Jukpro

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynnistymisongelmia 2.0D
« Vastaus #1 : 16.02.2013, 13:59:33 »
Hei!

Oma volvoni rupesi oirehtimaan samalla tavalla, kuin Tomba10 auto. Itselläni on vuoden 2009 malli kyseisellä 2.0D koneella.

Eli välillä kun auton käynnisti, se lähti noin 500rpm kierroksilla eikä vastannut kaasuun millään tavalla. Jumitus lähti yleensä siinä vaiheessa pois,
kun oli vaihdepäällä lähtenyt muutaman kerran liikkeelle ja stumpannut.

Ensimmäisen kerran verran auton huoltoon, jolloin kerroin oireet ja pyysin tarkastamaan tuon läppävian, kuten olin täältä lukenut. Vaihtoivat huollossa
akun josta oli kaksi kennoa vettynyt ja kuulemma olivat tarkastaneet läpät ja kertoivat, että tässä mallissa ei ko vikaa pitäisi enään esiintyä. No lasku oli 300e

Auto toimikin hyvin kaksi päivää kunnes oireet alkoivat uudelleen. Ei muutakuin takaisin Biiliaan. No ottivat auton sisään ja lupasivat hyvittää ensimmäisestä huollosta
noin puolet eli työnosuuden. Heidän piti kumminkin saada vika päälle autoon, ennenkä he pystyivät sille mitään tekemään, koska auto ei jättänyt vika ilmoitusta ajotietokoneeseen
eli vika oli siis mekaaninen. No he saivat kas kummaa vian päälle ja autosta uusittiin LÄPPÄKOTELO. Eli eivät olleet ekalla kerralla sitä tarkistaneet ? Noh. onneksi työnjohtaja oli
käynyt heittää koelenkin ennen luovutusta, sillä nyt auto löi vikakoodin päälle ja ilmoitti hiukkassuodattimen paineanturin olevan viallinen ja itse hiukkassuodattimen olevan tukossa.
Anturi vaihettiin ja itseasiassa koko hiukkaussuodatin nesteineen, sillä se oli ollut sen verran tukossa, ettei regenerointi onnistut.
Eli auton 60 000km huollossa sitä ei oltu vaihdettu, niin kuin kuuluisi? Onneksi auto oli viimesyksynä ostettu, 2 vuoden Volvon selected takuulla, joten koko homma meni sen
piikkiin ainakin tähän mennessä. Luovuttava työnjohtaja oli kumminkin eri ja kysyi, että maksanko nyt vai myöhemmin? Ilmoitin, että en ole maksamassa mitään niinkuin tämän toisen
työnjohtajan kanssa sovimme. Soittoa odotellessa ?
« Viimeksi muokattu: 16.02.2013, 14:05:19 kirjoittanut Jukpro »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Käynnistymisongelmia 2.0D
« Vastaus #2 : 16.02.2013, 15:24:01 »
Hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoon tarvittava lisäainesäiliö täytetään 60 000km välein (säiliö on taka-akselin päällä) ja itse hiukkassuodatin vaihdetaan 120 000km välein, noi siis vain mikäli autossa tämä järjestelmä on.

Poissa volovos40

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Käynnistymisongelmia 2.0D
« Vastaus #3 : 14.05.2013, 21:23:56 »
Terve,

Volvo S40 2.0D -04 omistajana ilmoittautuu foorumille

Samanlaisia oireita kuin yllämainitut on alkanut ilmaantua myös minun Volvoon.
Pajalla epäilivät että vika voisi olla myös ilmamäärämittarissajoka on alkanut reistailla.

Mistä tuo mystinen läppäkotelo löytyy? Siis ilmeisesti kyseessä on nimenomaan ahtimen toimintaan liittyvä läppä, eikä EGR:n toimintaan liittyvä sammutusläppä?
Muuten olen ollut tyytyväinen Volvoon mutta tällainen vika vie kyllä ilon autoilusta.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6871
  • Kaikkee sitä...
Vs: Käynnistymisongelmia 2.0D
« Vastaus #4 : 17.05.2013, 08:23:33 »
Terve,

Volvo S40 2.0D -04 omistajana ilmoittautuu foorumille

Laita kysymys tuonne: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=52.0 mieluummin kuin tänne FAQ-osioon niin saat paremmin vastauksen. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo